Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1136373_0001.png
1136373_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. december 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 85 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJoachim B. Olsen (LA).
15. juni 2012J.nr. 2011-3000
Spørgsmål nr. 85:
”Kan ministeren, i forlængelse af besvarelsen på BEU alm. del - spørgsmål 24, op-lyse, hvor mange personer, der ikke havde et økonomisk incitament til at arbejde i2011 og hvor mange, der forventes at ikke have et økonomisk incitament til at ar-bejde i 2012, hvis definitionen på økonomisk incitament er et forskelsbeløb påhenholdsvis 1.000 kr., 2.000 kr., 3.000 kr. 4.000 kr. og 5.000 kr. om måneden?”
Endeligt svar:
Der er 13. december 2011 afgivet en foreløbig besvarelse af spørgsmålet. Til denendelige besvarelse har Beskæftigelsesministeriet anmodet Økonomi- og Inden-rigsministeriet om bidrag til besvarelsen. Økonomi- og Indenrigsministeriet har op-lyst, at: ”Forskelsbeløbet i et givet år angiver forskellen i disponibel indkomst i ensituation, hvor en person antages at være beskæftiget (beskæftigelsesalternativet)hhv. ledig eller efterlønsmodtager (overførselsalternativet) i hele det pågældendekalenderår. Der tages i beregningerne højde for en række forhold, herunder trans-portudgifter til og fra arbejde og aftrapning af indkomstafhængige ydelser som bo-ligstøtte og daginstitutionsbetaling.De ønskede oplysninger fremgår af tabel 1.Tabel 1.Månedligt forskelsbeløb, 2011 og 20122011*)1.000 pers.2012Andel, pct.**) 1.000 pers.Andel, pct.**)
Månedligt forskelsbeløb under:
1.000 kr.572,4582,42.000 kr.1496,31516,43.000 kr.25810,926111,04.000 kr.40117,040517,15.000 kr.56523,957024,1Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets beregninger på lovmodellen.Anm.: Beregningerne er foretaget på grundlag af registerdata for 2009, der er fremskrevet til pris-og lønniveauet i 2012. Selvstændige, studerende og pensionister indgår ikke i beregningerne. Be-regningerne er dokumenteret i Økonomisk Analyse, Økonomiske incitamenter til beskæftigelse,maj 2012 (www.oim.dk). *) Gældende regler for indkomstoverførsler i 2011 og 2012-regler for øv-
rige lovgivningsområder, herunder skat. **) Andel af 18-64-årige, selvstændige, studerende ogpensionister indgår ikke i beregningerne.
Ændringerne i opgørelsen fra 2011 til 2012 afspejler afskaffelsen af de særligt laveydelser i kontanthjælpssystemet – fattigdomsydelserne – med finanslovsaftalen for2012. De særligt lave ydelser omfatter starthjælp og introduktionsydelse, kontant-hjælpsloftet, 500-kronersreglen samt timereglen.Samlet set har afskaffelsen af fattigdomsydelserne haft en meget begrænset betyd-ning for det gennemsnitlige forskelsbeløb. Men for personer berørt af de særligt la-ve ydelser kan afskaffelsen have betydet en væsentlig fremgang i den månedligedisponible indkomst.”
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2