Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 3. januar 2012
/ J.nr. 2011-0017607
Under henvisning til Folketingets Beskæftigelsesudvalgs brev af 5.december 2011 følger hermed social- og integrationsministerens ende-lige svar på spørgsmål nr. 73 (BEU alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent Bøgsted (DF).
Spørgsmål nr. 73:”I forlængelse af samråd den 29. november 2011, jf. BEU samrådsspørgs-mål G-J, bedes ministeren oplyse, om kommunerne og Beskæftigelsesan-kenævnet er juridisk forpligtet til at overholde retningslinjerne som socialmi-nisteren redegjorde for under samrådet og at de ikke kan underkende enspeciallæges skøn over en diagnose og behandling eller om de skal kanvælge, om de vil følge retningslinjerne?”
Svar:I den sociale lovgivning er der ikke bemyndigelse til, at der fra centralt holdkan fastsættes retligt bindende regler for lægekonsulenternes funktion ogopgaver.Social- og Integrationsministeriet har derfor alene mulighed for at vejledekommunerne om lægekonsulenternes arbejdsopgaver i fx førtidspensions-sager ud fra de saglige hensyn, der bør tages for at sikre den bedst muligesagsbehandling i disse sager.Såvel kommunerne som Beskæftigelsesankenævnet er således ikke juridiskforpligtede til at følge de vejledende retningslinjer om lægekonsulenternesrolle i sociale sager, der fremgår af de udsendte vejledninger og oriente-ringsskrivelser.Det forhold, at der ikke er egentlige regler for lægekonsulenternes arbejde,er ikke ensbetydende med, at lægekonsulenterne dermed kan underkendeen speciallæges skøn over diagnose og behandling.
2
Hverken den kommunalt ansatte lægekonsulent, når denne alene medvirkeri sagsbehandlingen som sagkyndig rådgiver om lægefaglige spørgsmål, ellerden kommunale medarbejder, der har ansvar for at oplyse og træffe afgørel-se i sagen, kan således underkende eller ændre lægelige udtalelser og di-agnoser fra behandlingsansvarlige læger og speciallæger.De lægelige udtalelser og erklæringer indgår som dokumentation i sagen, oghvis der fx er uenighed om en diagnose, må der eventuelt indhentes en se-cond opinion fra en anden læge eller speciallæge.I sidste ende er det den kommunale sagsbehandler, der træffer afgørelseom, hvor stor vægt der skal lægges på de forskellige helbredsmæssige op-lysninger, og hvordan disse skal vægtes i forhold til de øvrige elementer, derindgår i sagen.Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål nr. 70 (BEU Alm. Del).
Karen Hækkerup/Bent Nielsen