Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1160302_0001.png
1160302_0002.png
1160302_0003.png
1160302_0004.png
1160302_0005.png
1160302_0006.png
NOTAT
25. september 2012
Talepunkter til samråd i BEU den 26. september omEPSCO-rådsmødet den 4. oktober
J.nr. 2012-7189JAIC/rmh

Indledning

Tak for ordet.Jeg vil gerne orientere om de vigtigste punkter på EPSCO-rådetsdagsorden den 4. oktober.Punkt 1 på dagsordenen vedrører det såkaldte EMF-direktiv. Jegforelagde sagen til forhandlingsoplæg i Europaudvalget den 14.september (som en tidlig forelæggelse) – det kommer jeg tilbagetil om lidt.Sagen er sat på dagsordenen for beskæftigelsesministrenes råds-møde den 4. oktober til generel indstilling. Imidlertid kan det ik-ke udelukkes, at forhandlingerne reelt kan afsluttes på ambassa-dørniveau (i dag) som led i forberedelsen af rådsmødet.Jeg har ved tidligere lejligheder forelagt sagen til orientering, ogjeg skal ikke lægge skjul på, at det er en meget teknisk sag, hvorvi genforhandler det oprindelige EMF-direktiv fra 2004.Baggrunden for at genforhandle 2004-direktivet var bl.a., at di-rektivets grænseværdier var fastsat ud fra et forsigtighedsprincipmed særligt lave grænseværdier. Dette medførte imidlertid enbegrænsning i anvendelsen af og udviklingen af MR-scannere,der bruges til diagnosticering og behandling af flere sygdomme. Imellemtiden er der kommet ny internationale viden og retnings-linjer, der viser, at grænseværdierne i 2004-direktivet er unødigerestriktive. Som følge heraf fremsatte Kommissionen i juni 2011et nyt direktivforslag.Det foreliggende kompromisforslag fra det cypriotiske formand-skab lægger sig op af de nyeste internationale retningslinjer.
I kompromisforslaget arbejdes der med to former for værdier,nemlig aktionsværdier og grænseværdier. Betegnelsen oriente-ringsværdier som anvendes i Kommissionens forslag fra juni2011 anvendes ikke længereDer arbejdes nu både med et sæt grænseværdier for gener (de tid-ligere orienteringsværdier) og et sæt grænseværdier for helbreds-skader.Som noget nyt i forhold til 2004-direktivet kan grænseværdiernenu i visse tilfælde overskrides, hvis arbejdsgiveren vel at mærkekan bevise, at medarbejderne er beskyttet mod helbredsrisici. Detgælder fx brug af MR-skannere i sundhedssektoren.Det har i forhandlingerne været afgørende for Danmark, at lem-pelserne og undtagelserne ikke betyder en lavere beskyttelse aflønmodtagerne. Samtidig har vi lagt vægt på, at der ikke stilleskrav til virksomheder, som ikke er proportionale med de kendterisici.For det er afgørende, at de EU-regler, vi nu vil indføre, også kanomsættes til praksis ude på virksomhederne. Ellers er vi lige vidt.Der ligger nu en kompromistekst, som i alt væsentligt imøde-kommer de danske synspunkter.Hovedpunkterne i det nye direktivforslag er:En undtagelse fra direktivets grænseværdier i forbindelse medbrug mv. af MRI-udstyr i sundhedssektoren på betingelse af, atarbejdsgiveren kan godtgøre, at arbejdstagerne stadig er be-skyttet mod helbredsrisici.En mulighed for medlemslandene til midlertidigt at undtagespecifikke aktiviteter fra direktivets grænseværdier på betin-gelse af, at det foregår under kontrollerede forhold og at ar-bejdsgiveren kan godtgøre, at arbejdstagerne stadig er beskyt-tet mod helbredsrisici.En tilladelse til at anvende et tilsvarende eller mere specialise-ret beskyttelsessystem i forhold til militæret. Denne bestem-melse gør det fx muligt i stedet at anvende NATOs beskyttel-sessystem i fællesmilitære operationer.2
Gennemarbejdede tekniske bilag, der fastlægger nye aktions-og grænseværdier i overensstemmelse med internationalenormer.
Kompromisforslaget er som sagt sat på dagsordenen for rådsmø-det den 4. oktober til vedtagelse som rådets generelle indstilling.På den baggrund fik jeg opbakning til følgende forhandlings-mandat, da jeg forelagde sagen i Europaudvalget den 14. septem-ber:Danmark kan støtte den generelle indstilling, idet vi fra danskside lægger vægt på, at det nye direktiv:Sikrer mod alle kendte skadelige virkninger af elektromagneti-ske felter.I videst mulig omfang sikrer mod eventuelle genevirkningerved udsættelse for elektromagnetiske felter, og i det omfanggener ikke helt kan undgås sikrer, at generne ikke medfører ri-sici for den ansattes sikkerhed.Sikrer proportionalitet mellem de krav, der stilles til virksom-hederne og de sikkerheds- og sundhedsrisici, der er.Punkt 3 på dagsordenen vedrører Europa2020-strategien. Under-punkter 3a og 3 b hører under mit ressort.Punkt 3a omhandler – kort fortalt – en fortsat styrkelse af over-vågning af medlemslandenes gennemførelse af Europa2020-Strategien.Strategien trådte i kraft pr.1. januar 2011 og har til formål atfremme væksten og beskæftigelsen i EU-landene.Strategien indgår i det såkaldte Europæiske Semester, der er denfælles betegnelse for koordinationen af vigtige processer forfremme af vækst og beskæftigelse i EU.2020-strategien er således basis for et fortsat tæt samarbejde påbeskæftigelsesområdet. Det sker ved at:
3
Holde landene op på deres udmeldinger (i de nationale re-formprogrammer samt efterlevelse af henstillinger og ret-ningslinjer)Trække mest muligt ud af den viden/de erfaringer, der gø-res i de enkelte medlemslande.EPSCO-rådet anmodede ved årsskiftet Beskæftigelseskomitéen(EMCO) om at styrke den såkaldte multilaterale (eller flersidige)overvågning af gennemførelsen af flere af elementerne i Det Eu-ropæiske Semester.EMCO udviklede på den baggrund flere (arbejds-)redskaber tildenne overvågning, herunder såkaldte tematiske reviews medbaggrund i temaerne for de landespecifikke henstillinger for2011.To nye overvågningsredskaber foreslås introduceret, nemlig etsåkaldt ”scoreboard” – og en række ”principper for velfungeren-de arbejdsmarkeder”.Scoreboard’et skal holde øje med gennemførelsen af det enkeltemedlemslands forpligtigelser, som det selv har fremlagt i sit nati-onale reformprogram, og modtaget i form af de landespecifikkehenstillinger. (Arbejdet hermed er kun lige begyndt – og altsåendnu på udviklingsstadiet)EMCO arbejder også med bud på såkaldte ”principper for vel-fungerende arbejdsmarkeder”. De har til formål at skabe overblikover output (resultater) af forskellige arbejdsmarkedsmodeller ogskal kunne anvendes i forhold til alle typer arbejdsmarkeder. Deforventes at ville gengive forskellig national praksis inkl. betyd-ningen af den sociale dialog.For så vidt angår udvikling af nye overvågningsredskaber, så vilde blive taget i anvendelse under Det Europæiske Semester 2013.Fra dansk side støtter vi generelt, at der er fokus på beskæftigel-sesindsatsen i landene. Og at der er de fornødne redskaber til atsikre, at der kan følges med i udviklingen, både fra Kommissio-nens side og for landene selv.4
Derfor kan vi også støtte Beskæftigelseskomiteens [EMCO’s]forslag til revision af eksisterende overvågningsredskaber og ud-vikling af nye, som anført i dokumenterne under dagsordenenspunkt 3a og 3b.Punkt 4 på dagsordenen er et sæt rådskonklusioner om job-rigvækst og unges muligheder – et aktuelt emne, som vi alle er op-taget af.Krisen har vist, at de europæiske økonomier er tæt forbundet, ogat vi er nødt til at løfte i flok for at sikre vækst og jobs fremadret-tet.Vi ved også alle sammen, at krisen har været hård for mangemennesker. Men for unge har den været ekstra hård, fordi deresfremtid er stærk afhængig af, at de får en god start på arbejdsli-vet.Så ligesom vi nationalt i Danmark har stort fokus på at få ungemennesker godt i gang – med uddannelse og arbejde – så skal viogså huske den europæiske dimension og hjælpe hinanden godtpå vej. Vi har mange gode erfaringer og initiativer i Danmark,som vores europæiske kolleger kan lære af.Rådskonklusioner har generelt til formål at skabe øget fællesopmærksomhed om de problemer, vi alle står over for i Europa.Derigennem kan vi styrke vores samarbejde og erfaringsudveks-ling om – i dette tilfælde – bl.a. øget jobskabelse, reformer, ud-dannelse og inddragelse af alle relevante aktører – hvis der er no-gen i andre lande, der har fundet på noget, der virker, vil jeg dagerne høre om det, og sådan tror jeg, at alle har det.Derfor kan vi fra dansk side støtte rådskonklusionerne.Tak for ordet.
5
6