Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
7. november 2012
Folketingets beskæftigelsesudvalg har i brev af 24. september 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 424 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Claus Hjort Frederiksen (V).
J.nr. 2012-0015756
Spørgsmål nr. 424:
”Ministeren bedes fremsende en opgørelse for hvert af årene fra 1993 til 2012over hvor mange jobrotationsforløb, der er etableret i hvert af årene.”Endeligt svar:De nuværende jobrotationsordninger blev indført med Velfærdsaftalen i 2006 medvirkning fra 2007. Der er en ordinær jobrotationsordning for personer uden en vi-deregående uddannelse og en særlig ordning for personer med kort og mellemlangvideregående uddannelser.Nedenstående tabel 1 vises den samlede aktivitet på de to nuværende jobrotations-ordninger i perioden 2007 til 2012. Da der hidtil ikke har været krav til kommuner-ne om at indberette aktiviteten, er opgørelserne teknisk beregnet på baggrund netto-forbruget på ordningen, kendskabet til jobrotationsydelsens størrelse (160 pct. afden maksimale dagpengesats i hvert år) og oplysninger om den gennemsnitlige va-righed af jobrotationsforløbet/vikariatet for den enkelte ledige (ca. 20 uger).Tabel 1Aktivitetsopgørelse for de nuværende jobrotationsordninger 2007-2012JobrotationAktivitet (berørte ledige)20072200862200995201033720111.17720121.925*
Kilde: Arbejdsmarkedsstyrelsens årsrapport for 2010 og 2011 plus skøn og beregninger for 2012.Anm.: Udgiftsoplysninger fra 2007-11 er årets nettoforbrug, det vil sige statsregnskabstal korrigeret for kommunernesrestafregning vedr. det forrige år, som finder sted i regnskabsåret og kommunernes restafregning vedr. regnskabsåret,som finder sted i det efterfølgende år.*Aktiviteten i 2012 er alene en beregning på baggrund af bevillingen på finansloven for 2012 plus merbevilling i 2012som led i regeringens akutpakke.
Før de nuværende jobrotationsordninger var der en forsøgsordning med jobrotati-on, hvortil der var afsat en særskilt bevilling på finansloven. Forsøgsordningen varoprindelig to-årig, men blev forlænget indtil udgangen af 2006.Denne ordning adskilte sig fra de nuværende jobrotationsordninger ved, at de be-skæftigede alene kunne deltage i uddannelse efter lov om godtgørelse ved deltagel-se i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU) eller lov om statens voksen-uddannelsesstøtte (SVU). Desuden var det et krav, at den beskæftigede skulle aflø-ses af en dagpengeberettiget med særlig risiko for langvarig ledighed eller med me-
re end sammenlagt 12 måneders ledighed, for personer under 30 år mere end sam-menlagt 6 måneder.I tabel 2 herunder fremgår aktivitetsoplysninger for forsøgsordningen, inklusiv af-løbet i 2007 og 2008. Aktiviteten i nedenstående tabel er opgjort i antal ledige, somdeltog i jobrotation.Tabel 2Aktivitetsopgørelse for forsøgsordningen med jobrotation 2001-2008Jobrotation2001Aktivitet (berørte ledige) 1.43620021.54720031.37720041.24020051.13320061.0592007207200820
Kilde: Arbejdsmarkedsstyrelsens produktionsstatistik på baggrund af indberetninger fra AF-regionerne. Oplysningerom 2007-08 omfatter både ledige og beskæftigede og er fra aktivitetsoversigten på finansloven for 2010, og vedrøreralene afløb, idet forsøgsordningen ophørte i 2006, hvorefter der ikke kunne igangsættes nye forløb, men alene afslut-tes allerede igangsatte projekter.
Jobrotation blev første gang forsøgt etableret sammen med jobtræning/løntilskudog uddannelsesorlov som en del af den aktive arbejdsmarkedspolitik op gennem90’erne. Startskuddet var i 1993 i forbindelse med en arbejdsmarkedsreform, somtrådte i kraft 1. januar 1994. Den aftale gav mulighed for, at de daværende AF-regioner kunne indenfor deres samlede økonomiske rammer til den aktive arbejds-markedspolitik iværksætte og finansiere forløb i jobrotation, jobtræning/løntilskudog uddannelsesorlov på såvel private som offentlige virksomheder. Denne kon-struktion betyder, at aktivitetsopgørelsen på disse forløb ikke er sammenligneligmed aktivitetsopgørelser på de to nuværende jobrotationsordninger og forsøgsord-ningen.I denne periode modtog Arbejdsmarkedsstyrelsen oplysninger om aktiviteten ioverstående forløb fra AF-regionerne og samlede dem i den daværende produkti-onsstatistik. Aktiviteten i nedenstående tabel 3 er opgjort i antal ledige, som deltogi forløb i jobrotation, jobtræning/løntilskud og uddannelsesorlov. I modsætning tilde to nuværende jobrotationsordninger og forsøgsordningen, hvor opgørelsen afaktiviteten er knyttet til de særskilt afsatte bevillinger til jobrotationsydelse, omfat-ter aktiviteten i tabel 3 forløb, hvor ledige kom i jobrotation, eller blev ansat i job-træning/løntilskud som vikarer for beskæftigede, der deltog i uddannelse, herunderogså som led i den daværende uddannelsesorlovsordning. Det er ikke muligt at op-dele aktiviteten på de forskellige forløb. Det betyder, at aktivitetsopgørelsen i den-ne periode ikke er sammenlignelig med de andre opgørelser.Tabel 3Aktivitetsopgørelse for forløb (jobrotation, jobtræning/løntilskud og uddannelsesorlov)1994-2000ForløbAktivitet (berørte ledige)19945.57019957.98819965.80319973.47619985.20319994.54420001.832
Kilde: Arbejdsmarkedsstyrelsens produktionsstatistik på baggrund af indberetninger fra AF-regionerne.
2
Opgørelsen af aktiviteten på de to nuværende jobrotationsordninger og forsøgsord-ningen og de blandede forløb i jobrotation, jobtræning/løntilskud og uddannelses-orlov vanskeliggøres af, at reglerne for jobrotation og kravene til AF-regionerne ogsiden kommunernes indberetning af data herom har ændret sig flere gange i perio-den.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3