Beskæftigelsesudvalget 2012-13
BEU Alm.del
Offentligt
1181705_0001.png
1181705_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har i brev af 18. september 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 418 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Christian Juhl (EL).
20. november 2012J.nr. 2012-0012693
Spørgsmål nr. 418:
”Hvor stor er bruttoudgiften til samtlige aktiveringsordninger for ledige, ekskl. driftenaf jobcentrene i 2011 og anslået i 2012 – gerne opdelt på kategorier?”
Endeligt svar:
I henhold til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der tre forskellige aktiveringsord-ninger for ledige, som jobcentrene kan tilbyde de ledige:---Vejledning og opkvalificering efter lovens kapitel 10,Virksomhedspraktik efter lovens kapitel 11, ogAnsættelse med løntilskud efter lovens kapitel 12
Vejledning og opkvalificering omfatter tilbud om ordinære uddannelsesforløb, fxAMU-kurser, og øvrige forløb, herunder kortere vejledningsforløb og særligt tilrette-lagte projekter i kommunalt regi. Under denne type tilbud beholder den ledige sin for-sørgelsesydelse, og kommunen afholder udgifterne til iværksættelsen af tilbuddet, fx tilkøb af kurser på uddannelsesinstitutionerne eller til driften af de særligt tilrettelagteprojekter.I de kommunale regnskaber er de samlede udgifter i 2011 opgjort til ca. 5,5 mia. kr.(2012-pl). Bevillingerne på finansloven for 2012 er budgetteret ud fra en forventningom et udgiftsniveau på ca. 5,9 mia. kr.Under virksomhedspraktik på en privat eller offentlig virksomhed beholder den ledigesin forsørgelsesydelse, og tilbuddet er således ikke forbundet med offentlige mer- ellermindreudgifter.I forbindelse med løntilskud ansættes den ledige på overenskomstmæssige løn- og an-sættelsesvilkår på en offentlig eller privat virksomhed, som modtager et timebaseretløntilskud fra kommunen/jobcentret i ansættelsesperioden. I stedet for udgiften til denlediges forsørgelse får det offentlige altså en udgift til løntilskuddet til virksomheden.I 2011 udgjorde de samlede offentlige udgifter til løntilskud til ledige dagpengemodta-gere, kontant- og starthjælpsmodtagere samt modtagere af sygedagpenge og revalide-
ringsydelse i alt ca. 4,2 mia. kr. Såfremt de ikke havde været i løntilskud, ville de of-fentlige udgifter til forsørgelse have udgjort ca. 3,9 mia. kr., og det kan på den bag-grund siges, at de offentlige merudgifter til løntilskud til disse målgrupper i 2011 varca. 0,3 mia. kr.I 2012 skønnes løntilskudsudgifterne og de alternative forsørgelsesudgifter at udgørehenholdsvis ca. 3,8 og 3,7 mia. kr. og de offentlige er merudgifter således 0,1 mia. kr.Forskellen mellem 2011 og 2012 skyldes en marginal justering af den teknisk budgette-rede enhedspris på finansloven for 2012 og forventet mindre forskydning i anvendelsenaf de forskellige løntilskudsordninger i retning af de billigere private løntilskudsansæt-telser.Sammenfattende kan de offentlige (mer-) udgifter til aktiveringsordningerne for ledige(forsikrede ledige, kontanthjælpsmodtagere, sygedagpengemodtagere samt modtagereaf revaliderings- og ledighedsydelse) i 2011 og 2012 herefter opgøres som fremgår aftabel 1 herunder.Tabel 1Samlede offentlige (mer-) udgifter til aktiveringsordningerne for ledige i 2011 og 2012

Mia. kr. (2012-pl)

Vejledning og opkvalificering (driftsudgifter til aktivering m.v.)Virksomhedspraktik (kun uændrede forsørgelsesudgifter)Løntilskud (løntilskudsudgifter fratrukket forsørgelsesudgifter)I altKilde: Kommunale regnskabstal fra 2011 samt finansloven for 2012.

2011

5,5-0,35,8

2012

5,9-0,16,0
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2