Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. august 2012 stillet følgende spørgsmål nr.392 (BEU alm. del) til beskæftigelsesministeren og transportministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)Henning Hyllested (EL).
2. oktober 2012J.nr.2012-8090
”Ministeren bedes gøre rede for, hvordan danske piloter og kabinepersonale, der eransat på offshore kontrakter gennem udenlandske vikarbureauer, er dækket medhensyn til sygdom, barselsordninger, ferier, arbejdsmiljø mv.”
Beskæftigelsesministeriet har ikke nærmere kendskab til de omtalte kontrakter,som danske piloter og kabinepersonale har indgået gennem udenlandske vikarbu-reauer, eller hvordan luftfartsselskaber i øvrigt ansætter personale for at drive deresvirksomhed.Når personer arbejder for en arbejdsgiver i Danmark, så gælder danske regler, dersikrer lønmodtagerne høj grad af beskyttelse, bl.a. med hensyn til sygdom, barsel,ferie og arbejdsmiljø.Når en person vælger at arbejde for en udenlandsk arbejdsgiver, gælder der ikkeautomatisk et tilsvarende beskyttelsesniveau. Hvilket beskyttelsesniveau der gældermed hensyn til sygdom, barsel, ferie og arbejdsmiljø afhænger først og fremmestaf, hvad der er aftalt mellem parterne og lovgivningen i det pågældende land.Når et arbejdsforhold har tilknytning til flere lande, gælder reglerne om lovvalg ikontrakter (Rom-konventionen). Udgangspunktet i Rom-konventionen er, at parteri et kontraktsforhold kan aftale, at en aftale er underlagt lovgivningen i det land,som aftaleparterne er blevet enige om.Der gælder dog særlige regler for hvilket lands lovgivning, der finder anvendelse,når der er tale om arbejdsaftaler. Hvis aftaleparterne ikke har foretaget lovvalg, erudgangspunktet, at det er loven i det land, hvor en arbejdstager sædvanligvis udfø-rer sit arbejde, der finder anvendelse.
Parternes lovvalg i arbejdsaftalermå dogikke medføre, at arbejdstageren berøvesden beskyttelse, der tilkommer personen i medfør af ufravigelige regler i den lov,som ville finde anvendelse i mangel af et lovvalg, nemlig
a) loven i det land, hvor arbejdstageren ved opfyldelsen af aftalen sædvanligvis ud-fører sit arbejde, selv om personen midlertidigt er beskæftiget i et andet land, ellerb) hvis arbejdstageren ikke sædvanligvis udfører sit arbejde i et bestemt land, loveni det land, hvor det forretningssted, som har antaget arbejdstageren, er beliggende,medmindre det af omstændighederne som helhed fremgår, at aftalen har en nærme-re tilknytning til et andet land, i hvilket fald loven i dette land finder anvendelse.Transportministeren har oplyst, at når piloter og kabinebesætningsmedlemmer gørtjeneste ombord på et dansk indregistreret luftfartøj, er de omfattet af luftfartslov-givningens regler om arbejdsmiljøforhold for tjeneste på luftfartøj. Disse reglervedrører bl.a. planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet og arbejdets udførelseombord. Reglerne gælder også for vikaransatte og fremgår af bekendtgørelse nr.918 af 18. november 2003.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2