Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1181718_0001.png
1181718_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. august 2012 stillet følgende spørgsmål nr.375 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HansAndersen (V).
21. november 2012J.nr. 2012-7615
Spørgsmål nr. 375:
”Kan ministeren oplyse, hvad den samlede effekt er på de offentlige finanser, hvisantallet af offentligt forsørgede i den arbejdsdygtige alder reduceres med 100.000personer og de pågældende personer kommer i arbejde, jf. Danmarks Statistik, of-fentligt forsørgede 16-64-årige omregnet til fuldtid, 3. kvartal 2011, omtalt i Politi-ken den 21. Januar 2012, hvis det forudsættes, at fordelingen i de forskellige grup-per sker med samme procentsats?”
Endeligt svar:
Beskæftigelsesministeriet har ikke mulighed for at foretage beregninger om gen-nemslaget på de offentlige finanser, og jeg har derfor anmodet Finansministerietom hjælp til besvarelsen af spørgsmålet.Finansministeriet oplyser:”De offentlige finanser styrkes isoleret set, når antallet af offentligt forsørgede re-duceres, og beskæftigelsen øges. Det skyldes, at det offentlige dermed både sparerudgifter til overførselsindkomst og samtidig opnår større indtægter fra skatter ogafgifter.Den konkrete virkning på de offentlige finanser afhænger således dels af niveauetfor overførselsindkomst, dels af niveauet for den lønindkomst, der opnås ved be-skæftigelse. Som et forenklet regneeksempel kan de offentlige finanser styrkes medi størrelsesordenen 300.000 kr., hver gang en overførselsmodtager med en overfør-selsindkomst på 200.000 kr. overgår til beskæftigelse (i den private sektor) med enlønindkomst på 400.000 kr.,jf. tabel 1.
Tabel 1

Illustration: Virkning på de offentlige finanser ved overgang fra ledighed til beskæftigelse

Virkning for det offentlige

Kr.Udgift til indkomstoverførsel (brutto før skat)- heraf skat og afgifter

A. Indkomstoverførsler (netto for skat)

200.000-100.000

100.000

B. Skatte- og afgiftsindtægter af arbejdsindkomst på 400.000 kr.

200.000

C. Virkning i alt (A+B)

300.000

Anm.: Forenklet regneeksempel med runde tal.
Med udgangspunkt i dette forenklede regneeksempel, ville de offentlige finanserhypotetisk set kunne styrkes med i størrelsesordenen 30 mia. kr., hvis 100.000 per-soner med tilsvarende karakteristika skulle overgå fra offentlig forsørgelse til be-skæftigelse (i den private sektor).Det skal dog understreges, at dette er en hypotetisk betragtning.Bidraget til de offentlige finanser ville således være lavere, hvis den sparede over-førselsindkomst per overførselsmodtager i gennemsnit var mindre end 200.000 kr.,eller hvis den opnåede indkomst ved beskæftigelse i gennemsnit var lavere end400.000 kr., fx hvis der var tale om deltidsbeskæftigelse, eller hvis der var tale omstøttet beskæftigelse.Det er endvidere uklart, hvilke foranstaltninger der i givet fald ville kræves for atopnå en reduktion af antallet af overførselsmodtagere og en tilsvarende forøgelse afbeskæftigelsen med 100.000 personer. I det omfang dette fx ville forudsætte offent-lige merudgifter, ville det reducere den samlede styrkelse af de offentlige finanser.”Jeg beklager den sene besvarelse.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2