Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1153826_0001.png
1153826_0002.png
MINISTEREN
BeskæftigelsesudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. september 20122012-2485
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. august 2012 stillet mig følgende spørgs-mål (BEU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Christian Juhl (EL).

Spørgsmål nr. 369:

Nyhedsbrevetcheck-in.dkoplyser, at Center Air i Roskilde nu tilbyder 2 ugerskursus for stewardesser- og stevardelever til en pris af 20.000 kr. uden sik-kerhed for ansættelse bagefter. Sidste år kunne pilot-elever mod forudbetalingdeltage i kurser, som ikke altid blev gennemført. På denne baggrund ønskes føl-gende oplyst:a) Hvad vil ministeren gøre for at sikre, at udgifterne ikke væltes over på ele-verne ved denne uddannelse?b) Hvad vil ministeren gøre for at sikre den nødvendige kvalitet i uddannelsen?c) Hvad vil ministeren gøre for, at eleverne sikres arbejde efter endt uddanelse?

Svar:

Trafikstyrelsen, som er myndighed for civil luftfart i Danmark og som blandtandet godkender uddannelsesvirksomhed for besætningsmedlemmer, oplyser,at uddannelse til kabinebesætningsmedlem er reguleret ved BL 6-37(”Bestemmelserom certifikat som kabinebesætningsmedlem, CA-certifikat,herunder grunduddannelse”).BL-en fastsætter, hvilke uddannelseskrav, derskal gennemgås, inden certifikat som kabinebesætningsmedlem udstedes.Uddannelsen skal godkendes af Trafikstyrelsen.Det er en betingelse for udstedelse af et dansk certifikat somkabinebesætningsmedlem (CA-certifikat), at man har gennemført en teoretiskuddannelse og en praktisk uddannelse. For det meste foregår begge dele i etluftfartsselskab. Uddannelsen kan dog deles op mellem en teoretisk skole, menden praktiske uddannelse sker specifikt til den luftfartøjstype, som der skaludføres tjeneste på. Når uddannelsen er gennemført tilfredsstillende, anmodesTrafikstyrelsen om at udstede et CA-certifikat. Denne anmodning kommer fraluftfartsselskabet.Som udgangspunkt betaler luftfartsselskabet for den praktiske del afuddannelsen, og kan vælge at betale for den teoretiske del.
Trafikstyrelsen har undersøgt den pågældende sag: Center Air ApS i RoskildeLufthavn har ikke godkendelse til at udbyde uddannelse tilkabinebesætningsmedlemmer. Ej heller har Trafikstyrelsen på nuværendetidspunkt modtaget en ansøgning fra Center Air ApS herom.Trafikstyrelsen har påpeget skriftligt over for Center Air ApS, at de ikke måuddanne kabinebesætningsmedlemmer, uden at der foreligger en godkendelsefra Trafikstyrelsen hertil. Trafikstyrelsen vil følge op herpå.Trafikstyrelsen oplyser endvidere, at i tilfælde af at et udenlandsk selskab måtteønske at udføre uddannelse til udstedelse af dansk CA-certifikat, skal detteselskab opfylde kravene i BL 6-37 og ansøge Trafikstyrelsen om godkendelsedertil. Uden godkendelse fra Trafikstyrelsen kan der ikke udstedes et dansk CA-certifikat, som er påkrævet ved ansættelse i et dansk luftfartsselskab.Det er naturligvis vigtigt, at uddannelsesmarkedet også på luftfartsområdet erklart og gennemskueligt. Dette er ikke mindst tilfældet, når der som her er taleom uddannelser, der er helt eller delvist selvfinansierede.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen