Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. juni 2012 stillet følgende spørgsmål nr.346 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra UllaTørnæs (V).
6. juli 2012 2012J.nr. 2012-0008236
”Ministeren bedes oplyse, hvordan det påvirker de offentlige finanser både på ud-gifts- og indtægtssiden, hvis der i kontanthjælpssystemet indføres gensidig forsør-gerpligt for samboende, jf. svar på BEU alm. del spørgsmål 170.”
Det antages, at spørgeren henviser til spørgsmål 170 stillet til Finansudvalget. Afsvar på dette spørgsmål fremgår det, at en indførelse af en gensidig forsørgerpligtmellem samboende kontanthjælpsmodtagere med betydelig usikkerhed vil medføreen mindreudgift på mellem 400 og 600 mio. kr. før skat og uden adfærd.Det ønskes oplyst hvordan forslaget vil påvirke de offentlige finanser, både indtæg-ter og udgifter.Arbejdsmarkedsstyrelsen har oplyst mig om, at uden adfærd skønner de, at forsla-get om gensidig forsørgerpligt for samboende vil reducere de offentlige udgifter tilkontanthjælp med 400 til 600 mio. kr. årligt.De reducerede kontanthjælpsudgifter uden adfærd skønnes samtidig at betyde, atstatens indtægter fra skatter og afgifter reduceres med mellem 180 og 270 mio. kr.Samlet set skønner Arbejdsmarkedsstyrelsen, at forslaget med en betydelig usik-kerhed vil medføre en samlet netto mindreudgift på 220 til 330 mio. kr.
Arbejdsmarkedsstyrelsen vurderer herudover, at forslaget om gensidig forsørger-pligt blandt samboende kan betyde merudgifter til boligstøtte og tilskud til dagin-stitutionsbetaling.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2