Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1139184_0001.png
1139184_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 14. juni 2012 stillet følgende spørgsmål nr.343 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraJørgen Arbo-Bæhr (EL).
27. juni 2012J.nr. 2012019384/2012-5943
Spørgsmål nr. 343
”Iforlængelse af ministerens svar på BEU alm. del spørgsmål 308 bedes ministe-ren kommentere, om Arbejdstilsynet laver kontrol af, om de forskellige luftfartssel-skaber følger Københavns Lufthavns retningslinjer vedrørende brug af flyeneshjælpemotorer, og i bekræftende fald, hvad Arbejdstilsynet har gjort i forhold tilevt. overtrædelser af retningslinjerne?”
Endeligt svar:
Jeg har til brug for besvarelsen bedt Arbejdstilsynet om en supplerende udtalelse.Arbejdstilsynet oplyser følgende:”Arbejdstilsynet fører tilsyn med, at virksomhederne overholder arbejdsmiljøreg-lerne, således at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-svarlige. Hvis der er problemer på en virksomhed, er det virksomheden selv, derskal vælge en løsning, der bringer forholdene i orden. Arbejdstilsynet kan vejledeom mulige løsninger, men kan ikke påbyde virksomhederne én bestemt løsning.Arbejdstilsynet fører således ikke tilsyn med den metode, som virksomhederne an-vender til at sikre de ansatte et sikkert og sundt arbejdsmiljø.Med fokus på det forebyggende arbejdsmiljøarbejde har Københavns Lufthavn, ef-ter Arbejdstilsynets ønske, udarbejdet en forebyggende handlingsplan til nedbrin-gelse af partikelforurening. Retningslinjerne for reduceret brug af flyenes hjælpe-motorer er ét blandt flere initiativer, som lufthavnen selv har taget som led i hand-lingsplanen med henblik på at reducere udsættelse for partikelforurening.Arbejdstilsynet er i dialog med lufthavnen om fremdriften i handlingsplanen ogholder halvårlige statusmøder med lufthavnen herom, men Arbejdstilsynet fører ik-ke kontrol med, om lufthavnen overholder egne retningslinjer for brug af hjælpe-motorer. Arbejdstilsynet følger imidlertid nøje problemstillingen om luftkvaliteteni Københavns Lufthavn og vil skride ind, hvis der konstateres overtrædelser af ar-bejdsmiljølovgivningen.”
Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2