Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]J.nr. 2012-4279
Den Sociale RetshjælpA. Hertzums Vej 2Postboks 51348100 Århus C[email protected]________________________________________________________________Dato: 20. juni 2012Kære Anne Lei Jacobsen
Jeg har modtaget henvendelsen af 7. juni 2012 fra Den Sociale Retshjælp, omreglerne for, hvornår en borger har status som ”reelt enlig”.Retshjælpen foreslår en forenkling af reglerne omkring ”reelt enlig” ud fra mereobjektive kriterier, således at kontrollen med, om den enkelte borger er ”reeltenlig”, vil kunne varetages af Udbetaling Danmark alene gennem samkøring afregistre.Det er regeringens opfattelse, at sociale ydelser skal forbeholdes de borgere,der har ret til og behov for hjælpen. De ydelser, der er målrettet enlige - herun-der enlige forsørgere, skal kun udbetales til dem, der opfylder betingelserne.Det er naturligvis ikke formålet med reglerne om særlige sociale ydelser til enli-ge forsørgere, at de skal hindre enlige forældre i at samarbejde om børneneefter retningslinjerne i forældreansvarsloven - eller i at mødes til fødselsdageeller fælles familiearrangementer. Og det mener jeg nu heller ikke, at reglernelægger op til.Det er meget vanskeligt at opstille helt faste og objektive rammer for vurderin-gen af, om en person er enlig eller samlevende, da sådanne faste rammer letkan omgås eller få en utilsigtet virkning. De forslag til regler som opstilles afDen Sociale Retshjælp vil efter min opfattelse let kunne omgås, og flere af kra-vene vil ikke kunne tjekkes via registre.Desuden er det nødvendigt med en konkret, individuel vurdering, således at dernetop kan skabes rum til mange forskellige samlivs- og bopælsformer.
2Der er efter reglerne i dag en række forskellige faktorer, der kan indgå i kom-munernes vurdering af, om en borger er enlig. Det kan være spørgsmål om,hvorvidt parterne har fælles økonomi, fælles husholdning, gensidig hjælp tilhusholdning, omstændigheder omkring sygdom, fællesbørn og en række andreforhold. Samtidig skal parternes egen beskrivelse af forholdet indgå i vurderin-gen.Jeg har forståelse for, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt at overskue,hvordan de forskellige oplysninger i en sag skal vurderes i den samlede indivi-duelle vurdering. Det er også på denne baggrund, at kommunerne har pligt til atinddrage borgernes egne oplysninger og til at overholde de forvaltningsmæssi-ge krav til f.eks. partshøring og begrundelse, inden kommunen træffer afgørelsei en konkret sag. Kommunerne har herudover en forpligtelse til at vejlede bor-gerne om reglerne og gældende praksis for, hvornår en person skal anses somenlig eller samlevende.Kommunerne skal følge Ankestyrelsens principafgørelser på området. Social-og Integrationsministeriet har anmodet Ankestyrelsen om at udarbejde et notatom praksis vedrørende ”enlig” – begrebet. Notatet er offentliggjort på Social- ogIntegrationsministeriets hjemmeside og vedlægges som bilag.Jeg kan desuden oplyse, at Udbetaling Danmark fremadrettet får myndigheds-ansvaret for sagsområder som fx børnetilskud og boligstøtte til enlige forsørge-re. Udbetaling Danmark har som et led i sin kontrol mulighed for at samkøreregistre og indhente oplysninger i kontroløjemed.Fremover vil der således være én forvaltningsmyndighed, der kan skabe enmere ensartet praksis og vejledning i administrationen af sociale ydelser til enli-ge.
Med venlig hilsen
Karen Hækkerup