Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1142099_0001.png
1142099_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
4. juli 2012Sagsnr. 2012 - 6349
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 12. juni 2012 stillet følgende spørgsmål nr.340 (BEU alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 340:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra FDL vedr. ulovligheder indenforvognmandsbranchen, jf. BEU alm. del - bilag 255”

Endeligt svar:

Regeringen prioriterer bekæmpelsen af social dumping højt, også indenfor trans-portsektoren. Derfor har regeringen og Enhedslisten i 2011 indgået en aftale, derskal styrke indsatsen over for social dumping for at sikre en fair konkurrence ogordentlige arbejdsvilkår. Aftalen sikrer generelt øget kontrol og tilsyn med, omudenlandske virksomheder i Danmark lever op til danske regler. Der er bl.a. blevetafsat 10 mio. kr. årligt i 2012 og 2013 til politiets indsats mod ulovlig cabotagekør-sel.Samtidig blev der nedsat et udvalg om modvirkning af social dumping, der skalundersøge mulighederne for, at der inden for EU-rettens rammer kan iværksættesyderligere tiltag til at modvirke social dumping. Bl.a. skal udvalget undersøge mu-ligheder for registrering af cabotagekørsel. Som led i dette arbejde har Transport-ministeriet bl.a. spurgt EU-kommissionen, om det i forhold til EU-reglerne er mu-ligt at indføre en regel om, at der kun må udføres tre cabotageture på 7 dage og ik-ke på daglig basis, selvom lastbilen forlader landet og kommer tilbage med en nyinternational transport.Det er Justitsministeriet/politiet, der er ansvarlig for kontrollen på transportområ-det. Jeg kan henvise til justitsministerens svar på spørgsmål 684 (alm. del) fra Fol-ketingets Transportudvalg om politiets indsats mod ulovlig cabotage, og justitsmi-nisterens svar på spørgsmål 426 (alm. del) fra Folketingets Retsudvalg om kontrol-ler af lastvogne med hensyn til overholdelse af reglerne for køre-/hviletid, miljøzo-ner, betaling af kørselsafgifter, cabotage mv.Det er transportministeren, der er ansvarlig for regelgrundlaget på transportområ-det. Transportministeren har overfor mig tilkendegivet, at det naturligvis er heltuacceptabelt, når der udføres ulovlig cabotagekørsel. Derfor er det også vigtigt, atder sættes ind på så effektivt som muligt at kontrollere reglerne. Udsagnet om, at
der fra politisk side udvises passivitet, kan ikke genkendes. Tværtimod tages derhånd om problemstillingerne. Blandt andet er det allerede vedtaget at forhøje bøde-taksterne for overtrædelse af reglerne for cabotagekørsel, og fra den 20. juni 2012,er der nu lovhjemmel til, at politiet kan tilbageholde lastbiler, der overtræder blandtandet disse regler.Endelig har transportministeren iværksat, at branchen, politiet og Trafikstyrelsensammen skal gennemgå styrelsens vejledning om cabotage for at sikre,at der er fuld klarhed om reglerne.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2