Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
24. april 2012
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 29. marts 2012 stillet følgende spørgsmål nr.271 (AMU alm. del), som hermed besvares.
J.nr. 2012-3859
”Ministeren bedes kommentere henvendelserne fra 3F vedr. regeringens udspil tilreform af førtidspension- og fleksjob, jf. BEU alm. del – bilag 139 og 155.”
I begge henvendelser fra 3F henvises til, at reglerne på fleksjobområdet praktiseressåledes, at hvis arbejdsevnen er på 18-22 timer gives der afslag på fleksjob, da detlaveste tilskud til arbejdsgiveren er på ½ af dem mindste overenskomstmæssige lønpå området. Der henvises endvidere til Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra de-cember 2011 om tilkendelser af fleksjob.Jeg kan oplyse, at det fremgår af bemærkningerne til det lovforslag, hvorefter derikke længere kan ydes tilskud på 1/3 af lønnen (L 136 fra folketingsåret 2000), atforslaget præciserer, at fleksjobordningen er rettet mod personer med væsentlignedsættelse af arbejdsevnen. Det betyder, at alle muligheder for at opnå eller fast-holde ordinær beskæftigelse skal være undersøgt, herunder ansættelse efter over-enskomsternes sociale kapitler.Der er dog ikke i loven fastsat en bestemt grænse for, hvor få timers arbejde enborger skal yde, før den pågældende opfylder betingelserne for at være berettiget tilfleksjob.Ankestyrelsen har i december 2011 offentliggjort en praksisundersøgelse, hvor derer gennemgået i alt 85 sager om bevilling af fleksjob fra beskæftigelsesankenæv-nene. Ankestyrelsen har ved vurderingen af sagerne undersøgt, om de lever op tillovgivningen og den praksis, som styrelsen har fastlagt fx i Principafgørelse N-11-06 om kriterierne for at få et fleksjob.I denne afgørelse henviser Ankestyrelsen til lovbemærkningerne til L 136, jf. oven-for. Vurderingen af borgerens arbejdsevne må derfor ses i lyset af, at kommunenstilskud er mindst halvdelen af lønnen.Det fremgår af praksisundersøgelsen fra december 2011, at det følger af lovgivnin-gen om fleksjob, at arbejdsevnen skal være væsentligt og varigt nedsat. Den ned-satte arbejdsevne kan vise sig både ved, at borgeren ikke kan arbejde fuldt effektivt
i 37 timer og ved, at borgeren kan arbejde fuldt effektivt på nedsat tid. Ved vurde-ringen af arbejdstiden skal der både tages hensyn til den effektive arbejdstid og dentid, som borgeren er på arbejdspladsen.Ankestyrelsen har lagt vægt på, at alle oplysninger i sagen skal indgå i vurderingenaf en borgers arbejdsevne, herunder også modsatrettede oplysninger, der taler forog imod en bevilling af fleksjob. Dette gælder fx også fritidsaktiviteter og aktivi-tetsniveauet i forhold til den familiemæssige situation.Ankestyrelsen henleder opmærksomheden på, at arbejdsevnen ikke kan anses forvæsentlig nedsat, hvis lidelsen alene medfører funktionsnedsættelse i begrænsetomfang, og der i øvrigt er gode ressourcer. En bevilling af fleksjob forudsætterendvidere, at afprøvningen har taget hensyn til borgerens skånebehov og har værethensigtsmæssig og fyldestgørende, da det kun er i et sådant tilfælde, at afprøvnin-gen giver et retvisende billede af borgerens funktionsniveau. Afprøvningen skal al-tid tilrettelægges under hensyntagen til borgerens individuelle forhold og ikke be-grænses til en standardiseret afprøvning.I nogle af de sager, hvor Ankestyrelsen ville have afgjort sagerne anderledes endnævnene, var der ikke dokumentation for, at arbejdsevnen var varigt og væsentligtnedsat, fx fordi afprøvningen af arbejdsevnen ikke var fyldestgørende. I undersø-gelsen er refereret fra afgørelser, hvor arbejdstiden ligger omkring 23 timer omugen (20-25 timer), og hvor borgeren har gode ressourcer og sociale kompetencer.Ankestyrelsen har i disse sager vurderet, at det ikke var dokumenteret, at arbejds-evnen var væsentligt og varigt nedsat i et sådant omfang, at der kunne tilkendesfleksjob.I forhold til revalidering er det min og regeringens holdning, at hvis der er mulig-hed for via revalidering at sikre, at personer med begrænsninger i arbejdsevnenfastholdes eller kommer ind på arbejdsmarkedet, således at den pågældendes mu-lighed for at forsørge sig selv og sin familie forbedres, skal dette forsøges. Tilbudom revalidering forudsætter dog, at erhvervsrettede aktiviteter efter lov om aktivsocialpolitik og anden lovgivning, herunder lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsikke har været tilstrækkelige til, at den pågældende kan klare sig selv.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2