Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1107371_0001.png
1107371_0002.png
1107371_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Folketingets Beskæftigelsesudvalg har i brev af 28. februar 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 184 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet på foran-ledning af Frank Aaen (EL).
20. april 2012J.nr. 2012-0003476

Spørgsmål nr. 184:

”Ministeren bedes beregne, hvad konsekvenserne vil være ved ikke længere at lavemodregninger i kontanthjælpen undtagen for personlig indkomst både med hensyntil antallet af berørte kontanthjælpsmodtagere og det offentliges udgifter.”

Endeligt svar:

Spørgsmålet forudsættes at skulle forstås sådan, at de nugældende kontanthjælps-regler skal ophæves, bortset fra at personlig indkomst skal fradrages i den sats, denpågældende ville være berettiget til i kontanthjælp. Der forudsættes således, at enperson godt kan modtage kontanthjælp uden at dennes ægtefælle står til rådighedfor arbejdsmarkedet (i bred forstand). Der forudsættes således ikke at være fradragfor ægtefælleindtægter. Ligeledes forudsættes det, at størrelsen af egen og/eller æg-tefælles formue – uanset størrelse - ikke har betydning for, om der kan udbetaleskontanthjælp til ansøgeren.Den ændrede modregning vil dels betyde at dem, der allerede modtager kontant-hjælp vil kunne beholde en større del af kontanthjælpen på grund af en mindremodregning, og dels vil der være nogle, der i dag ikke er berettiget til kontant-hjælp, der ved den ændrede modregning vil blive berettiget til kontanthjælp.Der skønnes i løbet af et år at være ca. 9.000 gifte personer på kontanthjælp, somunder de beskrevne forhold tilsammen vil få ca. 160 mio. kr. mere i kontanthjælp,hvis ægtefællens indtægter ikke længere skal fratrækkes. Pr. måned vil det i gen-nemsnit dreje sig om ca. 5.000 gifte personer, som vil få ca. 2.700 kr. mere i kon-tanthjælp pr. måned end efter gældende regler. Tallene er beregnet på grundlag afudtræk fra KMD-aktiv fra 2011 og er behæftet med en vis usikkerhed.Til besvarelsen af spørgsmålet om, hvor mange personer, der ikke modtager kon-tanthjælp, men som kunne blive berettiget til det, hvis kun personlig indkomst fra-drages i hjælpen, har Beskæftigelsesministeriet anmodet Økonomi- og Indenrigs-ministeriet om bidrag til besvarelsen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at”Detvurderes med nogen usikker-hed, at yderligere op til 85.000 personer ville blive berettiget til at modtage kon-tanthjælp under de beskrevne forhold. Udgifterne til kontanthjælp til disse personerville være ca. 8-9 mia. kr. Skønnet er baseret på lovmodelberegninger for 2009 foren stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen.Det er lagt til grund for denne opgørelse, at der alene sker fradrag i kontanthjælpenfor egen (”personlig”) indkomst, således at der ikke sker fradrag i kontanthjælpenfor gifte for en ægtefælles eventuelle indkomster, at formue ikke afskærer fra kon-tanthjælp, og sådan at personer uden for arbejdsmarkedet og uden egen indkomstsom udgangspunkt vil kunne få kontanthjælp.Det er lagt til grund for besvarelsen, at personer i beskæftigelse eller under uddan-nelse og personer, der modtager andre typer af overførselsindkomst, fx arbejdsløs-hedsdagpenge, sygedagpenge, efterløn, folkepension, førtidspension e.l. er afskåretfra at modtage kontanthjælp.Frasorteres disse persongrupper (dog med undtagelse af personer der kun megetkortvarigt har været i beskæftigelse, har studeret, har modtaget overførselsind-komst e.l.), resterer et ”bruttopotentiale” på i alt ca. 135.000 personer, hvoraf ca.30.000 personer set over året har egen indkomst over det niveau for kontanthjælp,de ville kunne få givet deres familieforhold.Bruttopotentialet inkluderer derudover ca. 10.000 personer, hvorom der ikke er op-lysninger om indkomstforhold og omkring 20.000 personer, der ikke har væretskattepligtige et helt år. Hovedparten af personerne i sidstnævnte gruppe vurderesikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet. De ville under alle omstændighederkun kunne få kontanthjælp en del af året.Frasorteres personer med indkomst over kontanthjælpsniveauet og de, der ikke harværet fuldt skattepligtige hele året, resterer der 75-85.000 personer, der ville væreberettigede til kontanthjælp under de nævnte regler. Udgifterne til kontanthjælp tildisse ville være på op til ca. 8-9 mia. kr. (2012-niveau).Antallet vil være mindre og antallet af berørte vil være mindre, idet der stilles kravom, at personen skal være til rådighed for arbejdsmarkedet. Den skitserede lempel-se vil dog også reducere tilskyndelsen til beskæftigelse for gifte, der ikke er ledig-hedsforsikrede, da de generelt vil kunne få kontanthjælp i tilfælde af ledighed uan-set ægtefællens indkomst. Det vil øge de offentlige udgifter i forhold til ovennævn-te skøn via negative strukturvirkninger.”Tabel 1. Personer berettigede til kontanthjælpAntal (1.000 personer)Personer med ligningsoplysninger i alt- herafHjemmeboende børnEnlige uden børn, u. 25 årEnlige uden børn, o. 25 årEnlige m. børnGifte uden børnGifte med børnSamlevende uden børn, u. 25 årSamlevende uden børn, o. 25 år741311181141123Bruttoudgift til kontanthjælp(mio. kr.)8,10,50,92,30,21,71,80,20,4
2
Samlevende med børnPersoner uden ligningsoplysninger, i altI alt, inklusive alle uden ligningsoplysningersummer udgifter ikke til total.
2984
0,31,29,3
Kilde: Lovmodelberegninger på basis af stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. På grund af afrunding
I alt vil merudgifterne ved ikke længere at lave modregninger i kontanthjælpenundtagen for personlig indkomst således – med den usikkerhed beregningen inde-holder - være på mellem 8 og 9 mia. kr.Det bemærkes, at der arbejdes på at etablere et bedre analytisk grundlag for kon-tanthjælpsområdet. Det kan betyde, at resultater af fremtidige analyser på områdetafviger fra resultater af analyser på det hidtidige datagrundlag.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3