Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1080454_0001.png
1080454_0002.png
1080454_0003.png
1080454_0004.png
1080454_0005.png
NOTAT
31. januar 2012
Talepunkter til brug for forelæggelse af EPSCO-rådsmødedagsordenen i Folketingets Beskæftigel-sesudvalg den 8. februar 2012
J.nr. 2012-37JAIC/she
Jeg vil orientere om dagsordenspunkterne 1, 2 a og 4.Rådsmødet har 3 politiske debatter på dagsordenen – hvoraf de tohører under mit ressort. Både ligestillingsministeren og jeg selvdeltager i rådsmødet.Det første punkt er direktivforslag om bedre håndhævelse af ud-stationeringsdirektivet og forslag til forordning om udøvelse afkollektive kampskridt (det såkaldte ”Monti II”)Der er tale om en sag, som regeringen har set frem med stor inte-resse. Kampen mod social dumping er en stor prioritet for rege-ringen, og vi håber, at vi med Kommissionens initiativ kan fåbedre redskaber til at dæmme op for social dumping.Kommissionen har desværre ikke fremlagt deres forslag endnu,men efter planen skal det ske i næste uge.På rådsmødet vil der være en præsentation af forslagene, og med-lemslandene bliver inviteret til at komme med deres umiddelbarereaktioner.Vi skal selvfølgelig studere detaljerne nærmere, og Europaudval-get vil få et grund- og nærhedsnotat.Vi håber, at forslaget om bedre håndhævelse vil indeholde reglerfor inddrivelse af offentlige tilgodehavender over grænsen, lige-som vi gerne vil have kriterier for, hvornår en virksomhed er re-elt etableret i et andet land, og hvornår en arbejdstager opfylderbetingelserne for at være omfattet af reglerne om udstationering.
Hvad angår Monti II, så kan jeg forstå, at der nogen bekymringfor forslaget hos parterne på baggrund af det udkast, der har væ-ret lækket, så her indtager jeg indtil videre en afventende positi-on, indtil vi får set forslaget og analyseret det nærmereMed forbehold for, at vi jo ikke har set forslagene endnu, så hå-ber vi, at vi på rådsmødet får anledning til at fremhæve, at forsla-get om bedre håndhævelse overordnet set udgør en god rammefor de videre forhandlinger, og vi vil nævne de 2 områder, jegnetop har fremhævet, som eksempler fra forslaget, som giver enmerværdi – hvis de altså er med i forslaget.
***
Det næste punkt på dagsordenen (punkt 2a) omhandler Europa2020-strategien.EPSCO skal vedtage politiske prioriteter indenfor beskæftigel-ses- og socialpolitik og forslag til afgørelse om retningslinjer formedlemsstaternes beskæftigelsespolitikker. Dette er en årligt til-bagevendende øvelse.Hermed leverer EPSCO-rådet sit bidrag vedrørende det europæi-ske semester til Det Europæiske Råd.For

det første

skal EPSCO vedtage

rådskonklusioner.

Det Euro-pæiske Råd skal vejlede medlemslandene i, hvordan de kanhåndtere udfordringerne med arbejdsudbud, beskæftigelse og le-dighed. Derfor identificerer rådskonklusionerne nogle hovedprio-riteter, som for eksempel:At reducere ledighed blandt unge, langtidsledige og lav-tuddannedeat styrke kvinders og ældres deltagelse på arbejdsmarke-det, ogat styrke fokus på færdigheder og uddannelse.
2
EPSCO foreslår, at disse hovedprioriteter bliver afspejlet i med-lemslandenes nationale reformprogrammer for 2012.Prioriteterne i rådskonklusionerne er møntet på alle medlemslan-de, men det er klart, at ikke alle prioriteterne er lige relevante foralle lande.Danmark hører til de lande, som allerede er langt fremme.For eksempel har vi jo med Ungeaftalen i Finansloven for 2012sat fokus på de mange ufaglærte unge og unge nyuddannende.Rådskonklusionerne skal bidrage til, at medlemslandene styrkerreformindsatsen for at fremme vækst og beskæftigelse.Regeringen støtter en vedtagelse af rådskonklusionerne.For

det andet

skal EPSCO godkende

Fællesrapporten om be-

skæftigelsen

fra Rådet og Kommissionen. Den bygger på gen-nemgangen af medlemsstaternes nationale reformprogrammer for2011.Rapporten fremhæver, at landene skal gennemføre et bredt spek-trum af integrerede politikker, hvis man skal gøre sig håb om atindfri de fælles EU-mål, som er sat for beskæftigelse, uddannelseog social inklusion i 2020-strategien.Rapporten konkluderer, at man på nogle områder er nødt til atanstrenge sig yderligere, for eksempel når det handler om sikrede unges overgang fra uddannelsesverdenen til arbejdsmarkedetog få dem i beskæftigelse.Jeg henviser til samlenotatet, der beskriver de prioriterede områ-der og de anbefalede strukturreformer.Regeringen støtter en vedtagelse af Fællesrapporten.For

det tredje

skal EPSCO vedtage en generel indstilling vedrø-rende

beskæftigelsesretningslinjerne.

3
[Årsagen til at Rådet skal vedtage en såkaldt generel indstillinger, at Europa-Parlamentet er høringsberettiget i sagen men ikkehar afgivet sin indstilling endnu.]Kommissionen foreslår, at de retningslinjer, der blev vedtaget ioktober 2010, fastholdes for 2012.Regeringen støtter Kommissionens forslag om, at man fastholderretningslinjerne for 2012.***Til sidst vil jeg orientere om et punkt, somikkeer på EPSCO-dagsordenen den 17. februar: Kommissionens direktivforslag omforlængelse af implementeringsfristen for direktivet om elektro-magnetiske felter – ”EMF-direktivet”.Jeg orienterer jer om det nu, fordi jeg forventer, at det vil blivevedtaget som et såkaldt ”a-punkt” på et kommende rådsmøde(inden udgangen af april).I forbindelse med det sidste EPSCO-rådsmøde orienterede jegom, at Kommissionen havde signaleret at den overvejede atfremlægge et forslag om at forlængede fristen for implemente-ringen af direktivet om elektromagnetiske felter.Nu er forslaget kommet, og I har fået samlenotat tilsendt.Baggrunden for at forlænge implementeringsfristen er, at Kom-missionen i juni 2011 fremsatte et forslag om ændring af direkti-vet om elektromagnetiske felter fra 2004. Men Rådet og Europa-Parlamentet kan ikke nå at færdigforhandle og vedtage forslagetinden implementeringsfristen den 30. april 2012.Forlængelsesforslaget indebærer, at fristen for implementering af2004-direktivet udskydes til den 30. april 2014.Forslaget betyder, at der nu sikres mere tid til at behandle æn-dringsdirektivet om EMF, hvilket jeg mener, er en fordel.
4
Derfor har det danske formandskab prioriteret at afsætte tid til enmere grundlæggende teknisk drøftelse af ændringsdirektivet forpå den måde at få en bedre idé om, hvordan en mulig løsningkunne se ud.Når den tekniske gennemgang er afsluttet, vil formandskabet sepå de mulige rammer for et kompromisforslag, der afspejler deforskellige synspunkter, og som vil kunne danne grundlag for devidere forhandlinger. Også med Europa-Parlamentet.Jeg har også noteret mig, at såvel den europæiske fagbevægelsesom de europæiske arbejdsgivere har bakket op om Kommissio-nens forslag om en forlængelse af implementeringsfristen – netopud fra disse hensyn.Derfor vil det danske formandskab støtte, at Kommissionens for-slag om at udskyde implementeringsfristen vedtages.
5