Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
TALE
25-01-2012
Beskæftigelsesministerens svar på samråds-spørgsmål W
Sagsnr. 2012 - 1038JAICStig Hansen Nørgaard
Spørgsmål:Der ønskes en redegørelse for, hvorfor den nye rapport fraEU-kommissionen"Mindskelse af de reguleringsmæssigebyrder for SMV - tilpasning af EU´s regulering til mikro-virksomheders behov", ikke betyder færre krav til disse virk-somheders arbejdsmiljø. I forlængelse bedes ministeren re-degøre for, om denne rapport skal udmøntes i minimums-direktiver hvad angår arbejdsmiljøet.
Svar:Indledningsvist vil jeg gerne takke for spørgsmålet - jeg sy-nes, at det er meget nyttigt, at jeg kan få lov til at uddybemin holdning til arbejdsmiljøreguleringen i EU, og rappor-tens betydning i den forbindelse.Rapporten omhandler vilkårene for små og mellemstorevirksomheder. Det er vigtig dagsorden, og det er en skam,hvis debatten om processen vedr. Kommissionens rapportkommer til at overskygge budskabet. Danmarks og Europasstore udfordring er, udover at tøjle gældskrisen, at skabevækst og beskæftigelse, og det er i den forbindelse uomgæn-geligt at se på erhvervslivets vilkår.
Det er et område, som erhvervs- og vækstministeren har dethorisontale ansvar for. Det er naturligt, at jeg får de spørgs-mål, der omhandler arbejdsmiljøet, og jeg vil straks svare pådet, men jeg vil også værdsætte, hvis debatten i dag kan hol-de sig inden for rammen af de stillede spørgsmål.Jeg vil gerne starte med den sidste del spørgsmålet, nemligom rapporten vil føre til minimumsdirektiver.Jeg vil gerne slå fast, at det slet ikke er sikkert, at rapportenvil føre til, at der kommer konkrete forslag på arbejdsmiljø-området, som undtager eller har særlige regler for SMV'er.Som jeg tidligere har redegjort for, så der tale om nogle fore-løbige overvejelser fra Kommissionen, og Kommissionenhar peget på nogle direktiver - herunder nogle arbejdsmiljø-direktiver - som man evt. kunne se på.Hvis - og jeg understreger - hvis der engang måtte kommenogle konkrete forslag - og hvis de forslag bliver vedtaget afRådet og Parlamentet - ja, så bliver det i form af minimums-direktiver.Efter traktaten har EU kompetence til at regulere arbejdsmil-jøet i form af minimumsdirektiver, og EU kan altså ikkelægge et loft over arbejdsmiljøbeskyttelsen.Hvis EU derfor i arbejdsmiljødirektiver undtager eller indfø-rer særlige regler for SMV'er, så er det en mulighed og ikkeen pligt for medlemslandene at indføre det.Men: Det forhold, at vi selv kan vælge at fastholde eller ind-føre et højere beskyttelsesniveau betyder ikke, at viså bare skal sidde med hænderne i skødet, hvis der engangtages initiativ til at se på nogle konkrete forslag. Og nu be-væger jeg mig over til at besvare den første del af spørgsmå-let:2
Fra dansk side har vi en god og lang tradition for at arbejdefor et bedre arbejdsmiljø i hele EU. Oprindelig var det bl.a.begrundet i et ønske om, at udviklingen af det indre markedog udvidelsen med flere lavtlønslande ikke skulle føre tilurimelig konkurrence.I dag er det også et bærende hensyn, at alle borgere i EU harkrav på et ordentligt arbejdsmiljø. Af regeringsgrundlagetfremgår det således, at regeringen bl.a. vil prioritere indsat-sen mod dårlige arbejdsforhold i EU.I den forbindelse vil jeg gerne fremhæve, at et dårligt ar-bejdsmiljø jo ikke nødvendigvis er en konkurrencefordel.Tværtimod er et godt arbejdsmiljø et vigtigt bidrag til trivselog dermed højere produktivitet, og det er et vigtigt bidrag tilat opnå lavere omkostninger til sygefravær og førtidspensi-on.Så i en tid, hvor man i EU taler om behovet for vækstog øget produktivitet og - på sigt - et styrket arbejdsudbud,må man også nødvendigvis tænke arbejdsmiljøet ind.Jeg vil gerne fremhæve en passage fra det danske formands-program:Citat: ”Der vil også blive sat fokus på senere tilbagetrækningfra arbejdsmarkedet, hvor det er afgørende, at de aktuelle ogkommende reformer af landenes pensionssystemer går hånd ihånd med styrkelse af positive incitamenter til at arbejdelængere, særligt i form af bedre arbejdsmiljø.”. Citat slut.Når jeg siger, at alle har krav på et ordentligt arbejdsmiljø, sågælder det selvfølgelig også ansatte i SMV'er og mikrovirk-somheder.
3
Jeg ved ikke på nuværende tidspunkt, om det kan lade siggøre at regulere smartere, så man kan opnå samme beskyttel-sesniveau med færre administrative byrder. Vi vil ikke påforhånd afvise at diskutere eventuelle forslag, men Kommis-sionen skal gøre sit hjemmearbejde ordentligt, hvis den skalkomme med forslag, der mindsker de administrative byrderuden at sænke beskyttelsesniveauet.Så konklusionen er, at hvis det står til mig og regeringen, såkan der ikke blive tale om at sænke det generelle beskyttel-sesniveau i EU, hverken for ansatte i SMV’er eller andre an-satte, men vi deltager gerne i drøftelser af, hvordan vi kangøre ting smartere.
4