Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1074896_0001.png
1074896_0002.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. januar 2012 stillet følgende spørgsmål nr.147 (BEU alm. del), som hermed besvares.
2. februar 2012J.nr. 2012-0001108
Spørgsmål nr. 147:
”Hvor stort provenu vil det skabe, hvis man genindfører kontanthjælpsloftet?”
Endeligt svar:
Regeringen ønsker ikke, at personer kommer i klemme og modtager ydelser, derbetyder, at de reelt skal leve i fattigdom. Det er derfor regeringen har afskaffet kon-tanthjælpsloftet, starthjælpen og 225-timers-reglen.En genindførelse af kontanthjælpsloftet vil medføre mindreudgifter, der modsvarerde merudgifter ophævelsen af reglen kostede.Det fremgår af tabel 1, at en genindførelse vil medføre mindreudgifter på 72 mio.kr. Der skønnes at ville være mindreudgifter til boligstøtte på 49 mio. kr. årligtsamt mindreudgiftet til særlig støtte på 8 mio. kr. Genindførelsen af den såkaldte”500-kroners nedsættelse” vil medføre mindreudgifter på 80 mio. kr. årligt. Gen-indførelsen af det høje timefradrag vil betyde en merudgift på 50 mio. kr.Forslaget vil medføre afledte merudgifter til boligstøtte på 10 mio. kr. Det er skøn-net, at ophævelsen af loftet vil medføre merudgifter til daginstitutionsbetaling på 5mio. kr.
Tabel 1.Økonomiske konsekvenser af at genindføre kontanthjælpsloftet

Mio. kr., 2012-priser

Loftet - boligstøtteLoftet - særlig støtte”500-kroners nedsættelsen”Højt timefradragAfledt boligstøtteAfledt daginstitutionsbetalingI alt

2012

-49-8-8050105-72

2013

-49-8-8050105-72

2014

-49-8-8050105-72

2015

-49-8-8050105-72
Anm.: Tabellen er ekskl. skat og konsekvenser af adfærd.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2