Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del
Offentligt
1051066_0001.png
1051066_0002.png
1051066_0003.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. oktober 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 12 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske afikkemedlem af udvalget (MFU) Stine Maiken Brix (EL).
5. december 2011J.nr. 2011-0014833

Spørgsmål nr. 12:

”Ministeren bedes redegøre for årsagerne til faldet i antal af bevilligede revalide-ringsforløb over de sidste ti år”

Endeligt svar:

Det er vigtigt, at samfundet giver den rette hjælp og støtte til personer, der harsvært ved at opnå eller fastholde beskæftigelse. Dette er hovedformålet med denaktive beskæftigelsesindsats. Nogle skal hjælpes over i SU-systemet og tageen uddannelse på ordinære vilkår, andre skal i gang med et lærlingeforløb og andreigen skal have en aktiv indsats på dagpenge, kontanthjælp, sygedagpenge eller re-validering. Nogle vil også have gavn af en personlig mentor parallelt med indsat-sen.Revalidering kan fx være en hjælp for personer, der hænger fast i sygedagpengesy-stemet og har behov for at opnå helt nye færdigheder for at komme tilbage i be-skæftigelseRevalidering er målrettet personer med begrænsninger i arbejdsevnen. Revalide-ring er i sin nuværende form subsidiær (underordnet) de øvrige indsatser. Det vilsige, at revalidering kun kan i gangsættes i de situationer, hvor det ikke med andreindsatser - fx i SU-systemet eller en aktiv indsats på kontanthjælp, sygedagpengemv. - er muligt at få personen i beskæftigelse.Antallet revalidender er faldet fra godt 18.000 fuldtidspersoner i 2000 til knap13.000 fuldtidspersoner i 2010. Faldet i antal revalidender kan skyldes flere for-hold. Der er ikke sket ændringer i reglerne vedrørende betingelserne for at tilkenderevalidering i perioden.Den faldende brugen af revalideringsordningen kan generelt forklares ved bedreadgang til uddannelse indenfor andre ordninger, herunder bedre økonomiske mu-ligheder for enlige og handicappede i SU-systemet, bedre muligheder for en aktivindsats i kontanthjælps- og sygedagpengesystemet, mindre økonomiske incitamen-ter for kommunerne til at anvende revalidering fra 2007 samt de generelt gunstigekonjunkturer på arbejdsmarkedet frem til 2008:
Fra den 1. august 2004 har personer med varig funktionsnedsættelse (handicap-pede), som følger en videregående uddannelse, fået mulighed for at få et tillægtil SU’en. Tidligere måtte studerende med handicap søge økonomisk støtte til atgennemføre en videregående uddannelse gennem revalidering.Fra den 1. august 2004 har forsørgere ligeledes fået mulighed for at få højereSU, f.eks. kan enlige forsørgere få dobbelt SU. De bedre økonomiske vilkår forenlige og handicappede i SU-systemet har været en medvirkende årsag til denfaldende brug af revalideringsordningen.Ligeledes har de bedre muligheder for uddannelse på kontanthjælp reduceretbehovet for revalidering. Med aftalen om ”Flere i Arbejde” blev der fra den 1.juli 2003 skabt mulighed for, at kommunerne i højere grad kan give tilbud omuddannelse til personer, som modtager kontanthjælp. Det ”gamle skel” mellemkontanthjælp og uddannelse blev således brudt ned og uddannelsesbehovet kannu i højere grad blive dækket i kontanthjælpssystemet. I dag kan enlige forsør-gere på kontanthjælp efter 1. tilbud er igangsat få langvarige uddannelsesforløbpå kontanthjælp.Det har gennem hele perioden bedst kunnet betale sig for kommunerne, at fåpersoner over på SU frem for revalidering, idet kommunerne ikke medfinansie-rer SU1. Fra 1. januar 2007 er refusionsreglerne for revalidering vedrørende ak-tive tilbud, herunder uddannelse, blevet harmoniseret med refusionsreglerne påkontanthjælpsområdet. Dette betyder, at det fra 1. januar 2007 bedre kan betalesig for kommunen at lade folk uddanne sig i kontanthjælpssystemet frem for pårevalidering, idet forsørgelsessatsen er lavere på kontanthjælp. I visse situatio-ner før 2007 har det været billigere for kommunerne at give uddannelse på reva-lidering i stedet for på kontanthjælp, fordi refusionen af uddannelsesudgifternevar på 100 pct. i revalideringsordningen.Det har ikke været muligt før 1. juli 2009 at give aktive tilbud, udover forreva-lidering, til sygedagpengemodtagere. Dette betyder, at revalidering har været enaf de ordninger, der har kunnet bruges, når de sygemeldte skulle hjælpes tilbagepå arbejdsmarkedet. Efter den 1. juli 2009 er antallet af aktive tilbud til syge-dagpengemodtagere steget væsentligt og afgangen fra sygedagpenge til revali-dering er faldet. Muligheden for at give en aktiv indsats for sygedagpengemod-tagere kan således være en del af forklaringen på faldet i brugen af revalideringfra 2009 til 2010.Udviklingen i revalideringsordningen skal også ses i sammenhæng med den ge-nerelt gode beskæftigelsessituation frem til 2009. Den stigende beskæftigelsefra 2004 til 2008 har således gjort, at det er blevet lettere at få et arbejde udenførst at skulle uddanne eller omskole sig – også for personer med nedsat ar-bejdsevne.
1
Revalidering bliver givet med en højere forsørgelsessats end SU og kontanthjælp.Ydelsesforskellen har dog ikke ændret sig i perioden.
2
I dag er der således flere, der tager uddannelse på SU og kontanthjælp og færre pårevalidering.Med genopretningsaftalen blev det i april 2011 indført, at unge under 30 år somhovedregel ikke kan gå frem i ydelse ved at overgå til revalidering. Hvis de kom-mer fra kontanthjælp, bliver de som hovedregel på kontanthjælp – forsørgere medhjemmeboende børn eller med en vis forudgående indtægt er undtaget. Fremadret-tet må det isoleret set således forventes at betyde, at endnu flere tager uddannelsepå SU eller kontanthjælp og færre på revalidering. Ændringen af refusionssystemetpr. 1. januar 2011 trækker i samme retning.Refusionsomlægningen fra 65 pct. til 50 pct. refusion af forsørgelsesudgiften vedordinær uddannelse har betydet, at det er blevet relativt dyrere, at give uddannel-sestilbud på revalidering i forhold til på SU. Omlægningen har dog kun haft enmeget begrænset betydning på den økonomiske forskel på at give uddannelse ikontanthjælpssystemet frem for på revalidering.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
3