Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 98
Offentligt
Civil- og PolitiafdelingenUdlændingeafdelingen
Dato:20. marts 2012Kontor: KoordinationskontoretSagsbeh.: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2012-3051/01-0005Dok.:369157
REDEGØRELSE
for
rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og mødet i Det Blandede Udvalg den 8. marts 2012
Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der eranvendt i samlenotaterne til Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg ogUdvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.Dagsordenspunkt 1: Ulovlig indvandring
Der blev på mødet orienteret om status for en køreplan til styrkelse af ind-satsen mod ulovlig indvandring, som det danske formandskab udarbejder itæt samarbejde med Kommissionen.Dagsordenspunkt 2: Schengen Governance – Politisk styring af
Schengen-samarbejdet
Rådet vedtog på mødet konklusioner om en styrket politisk styring afSchengen-samarbejdet. Med rådskonklusionerne indføres bl.a. faste halv-årlige strategiske drøftelser i Det Blandede Udvalg, der har deltagelse afministre fra medlemsstaterne og de Schengen-associerede lande (Norge,Island, Schweiz og Liechtenstein).Dagsordenspunkt 3: Rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens ind-
træden i det fulde Schengen-samarbejde
Punktet var taget af den endelige dagsorden for mødet.Dagsordenspunkt 4: SIS II – statusorientering
Kommissionen orienterede på mødet om status for SIS II-projektet.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Dagsordenspunkt 5: Konference om innovativ grænseforvaltning
Det danske formandskab præsenterede på mødet konklusionerne fra enkonference om innovativ grænseforvaltning, som formandskabet afholdtsammen med Nederlandene den 2.-3. februar 2012 i København.Dagsordenspunkt 6: En fælles ramme for reel og praktisk solidaritet
på asyl- og migrationsområdet
Rådet vedtog på mødet konklusioner om en fælles ramme for reel og prak-tisk solidaritet med medlemsstater, som er udsat for særligt pres på deresasylsystemer, herunder fra blandede migrationsstrømme. Rådskonklusio-nerne indebærer bl.a. etableringen af en tidlig varslings- og beredskabsme-kanisme, en styrkelse af Det Europæiske Asylstøttekontor og EU’s græn-seagentur (Frontex) samt øget samarbejde med tredjelande om udsendelsemv.Dagsordenspunkt 7: Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og
indvandring
Der blev på mødet orienteret om status for gennemførelsen af Græken-lands nationale handlingsplan for asylreform og migrationshåndtering.Dagsordenspunkt 8: Det fælles europæiske asylsystem – Ændringsfor-
slag til Dublin-forordningen*
Formandskabet orienterede på mødet om status for forhandlingerne af æn-dringsforslaget til Dublin-forordningen.Dagsordenspunkt 9: Det fælles europæiske asylsystem – Ændringsfor-
slag til modtagelsesdirektivet*
Formandskabet orienterede på mødet om status for forhandlingerne af æn-dringsforslaget til modtagelsesdirektivet.
*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmark stilling,der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil i så fald finde anvendelse, hvilket indebærer, atforanstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.2