Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 98
Offentligt
1094141_0001.png
1094141_0002.png
Civil- og PolitiafdelingenUdlændingeafdelingen
Dato:20. marts 2012Kontor: KoordinationskontoretSagsbeh.: Sanne Renée StengaardJensenSagsnr.: 2012-3051/01-0005Dok.:369157

REDEGØRELSE

for

rådsmødet (retlige og indre anliggender)

og mødet i Det Blandede Udvalg den 8. marts 2012

Henvisningerne til dagsordenspunkterne svarer til den systematik, der eranvendt i samlenotaterne til Folketingets Europaudvalg, Retsudvalg ogUdvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Dagsordenspunkt 1: Ulovlig indvandring

Der blev på mødet orienteret om status for en køreplan til styrkelse af ind-satsen mod ulovlig indvandring, som det danske formandskab udarbejder itæt samarbejde med Kommissionen.

Dagsordenspunkt 2: Schengen Governance – Politisk styring af

Schengen-samarbejdet

Rådet vedtog på mødet konklusioner om en styrket politisk styring afSchengen-samarbejdet. Med rådskonklusionerne indføres bl.a. faste halv-årlige strategiske drøftelser i Det Blandede Udvalg, der har deltagelse afministre fra medlemsstaterne og de Schengen-associerede lande (Norge,Island, Schweiz og Liechtenstein).

Dagsordenspunkt 3: Rådsafgørelse om Bulgariens og Rumæniens ind-

træden i det fulde Schengen-samarbejde

Punktet var taget af den endelige dagsorden for mødet.

Dagsordenspunkt 4: SIS II – statusorientering

Kommissionen orienterede på mødet om status for SIS II-projektet.Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Dagsordenspunkt 5: Konference om innovativ grænseforvaltning

Det danske formandskab præsenterede på mødet konklusionerne fra enkonference om innovativ grænseforvaltning, som formandskabet afholdtsammen med Nederlandene den 2.-3. februar 2012 i København.

Dagsordenspunkt 6: En fælles ramme for reel og praktisk solidaritet

på asyl- og migrationsområdet

Rådet vedtog på mødet konklusioner om en fælles ramme for reel og prak-tisk solidaritet med medlemsstater, som er udsat for særligt pres på deresasylsystemer, herunder fra blandede migrationsstrømme. Rådskonklusio-nerne indebærer bl.a. etableringen af en tidlig varslings- og beredskabsme-kanisme, en styrkelse af Det Europæiske Asylstøttekontor og EU’s græn-seagentur (Frontex) samt øget samarbejde med tredjelande om udsendelsemv.

Dagsordenspunkt 7: Grækenlands nationale handlingsplan for asyl og

indvandring

Der blev på mødet orienteret om status for gennemførelsen af Græken-lands nationale handlingsplan for asylreform og migrationshåndtering.

Dagsordenspunkt 8: Det fælles europæiske asylsystem – Ændringsfor-

slag til Dublin-forordningen*

Formandskabet orienterede på mødet om status for forhandlingerne af æn-dringsforslaget til Dublin-forordningen.

Dagsordenspunkt 9: Det fælles europæiske asylsystem – Ændringsfor-

slag til modtagelsesdirektivet*

Formandskabet orienterede på mødet om status for forhandlingerne af æn-dringsforslaget til modtagelsesdirektivet.
*
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmark stilling,der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil i så fald finde anvendelse, hvilket indebærer, atforanstaltningerne ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.2