Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 72
Offentligt
1076889_0001.png
1076889_0002.png
1076889_0003.png
1076889_0004.png
Dato:Kontor:Sagsnr.:
5. januar 2012Koncernøkonomikontoret11/90976
Sagsbeh.: SOBBilag:1

Kommissorium for tværministerielt embedsmandsudvalg vedrørende asylansøgeres mu-

lighed for at få adgang til arbejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene

Regeringen offentliggjorde den 3. oktober 2011 sit regeringsgrundlag ”Et Danmark, der stårsammen”. Følgende fremgår vedrørende asylansøgeres mulighed for at bo og arbejde uden forasylcentrene:”Flygtningeskal behandles værdigtAsylansøgere skal have mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentrene. På den måde bygges afviste asylan-søgere op som mennesker og får flere kompetencer. Således vil de have lettere ved at integrere sig i Danmark, hvisde får asyl, eller bedre forudsætninger for at starte et nyt liv, når de vender hjem.Derfor skal afviste asylansøgere, der ikke kan vende hjem, og som har samarbejdet om hjemsendelsesforanstalt-ningerne, samt asylansøgere, der får deres sag behandlet, kunne arbejde og bo uden for centrene efter ½ år.”
Som opfølgning på regeringsgrundlaget indgik regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance d.15. november 2011 en aftale om bedre balance i rets- og udlændingepolitikken. Af aftalenfremgår bl.a. følgende:”Asylansøgere, herunder afviste asylansøgere, skal have bedre mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentre-ne. Det vil give en højere livskvalitet og bedre mulighed for at få en god begyndelse, både for asylansøgere, dervender hjem, og for dem, der får ophold i Danmark.Aftaleparterne konstaterer, at regeringen vil tilbyde asylansøgere, herunder afviste asylansøgere, at få adgang tilarbejdsmarkedet og flytte ud fra asylcentrene efter seks måneder. Det vil øge asylansøgernes kompetencer.En række forhold skal undersøges nærmere forud for beslutning om den konkrete model for tilbuddet om udflyt-ning fra asylcentrene. Det omfatter bl.a. afgrænsning af målgruppe, boligform og adgang til offentlige servicetil-bud.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ Tlf.: +45 3392 3380 ¶ Fax: +45 3311 1239 ¶ E-mail: [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Aftaleparterne konstaterer, at regeringen vil nedsætte et hurtigt arbejdende embedsmandsudvalg, som skal kommemed konkrete anbefalinger til udformningen af den konkrete model for tilbuddet om udflytning fra asylcentrenesamt se på de såkaldt motivationsfremmende foranstaltninger over for udlændinge, der ikke medvirker til udsen-delse. Med afsæt i udvalgsarbejdet, der forventes at være afsluttet hurtigst muligt og med henblik på politisk be-slutningstagen inden sommeren 2012, træffes beslutning om den konkrete model for tilbuddet, herunder i hvilketomfang og hvordan asylansøgere skal samarbejde for at blive omfattet af tilbuddet. Aftaleparterne vil drøfte resul-tatet og aftale den videre fælles udmøntning af arbejdsgruppens anbefalinger.Der afsættes en økonomisk ramme på 200 mio. kr. årligt (efter DAC-finansiering) fra 2012 til finansiering heraf.”
Justitsministeriet har på den baggrund besluttet at nedsætte et tværministerielt embedsmands-udvalg, der skal:--Komme med konkrete anbefalinger til udformning af en model for tilbud om udflytningfra asylcentrene og adgang til arbejdsmarkedet.Vurdere de såkaldte motivationsfremmende foranstaltninger over for udlændinge, derikke medvirker til udsendelse.
Model for tilbud om udflytning fra asylcentrene og adgang til arbejdsmarkedetUdlændingeservice har efter gældende regler forsørgelsespligt over for asylansøgere. Udlæn-dingeservice skal i den forbindelse tilvejebringe og stille indkvarteringssteder til rådighed forasylansøgere, ligesom Udlændingeservice skal sørge for underhold og sundhedsmæssige ydel-ser. Udlændingeservices forpligtelser omfatter også afviste asylansøgere, dvs. udlændinge, derhar modtaget endeligt afslag på en ansøgning om asyl.Der er i dag visse muligheder for at blive indkvarteret privat, f.eks. hvis asylansøgere har fami-lie i Danmark. Endvidere er der mulighed for indkvartering i en særlig bolig uden for asylcent-rene for børnefamilier, der har opholdt sig i asylsystemet i mere end 1½ år efter endeligt afslag.For de asylansøgere, der bor uden for asylcentrene, gælder, at de har adgang til de samme soci-ale og sundhedsmæssige tilbud, der tilbydes asylansøgere med ophold i et asylcenter.Asylansøgere, herunder afviste asylansøgere, må efter gældende regler ikke arbejde i Danmark.Udvalget skal overveje og komme med forslag til, hvorledes asylansøgere kan få adgang til ar-bejdsmarkedet og bo uden for asylcentrene efter seks måneder. Udvalgets overvejelser skalbl.a. omfatte:
Side 2
-
En vurdering af, hvorledes kredsen af asylansøgere, der skal tilbydes adgang til ar-bejdsmarkedet og mulighed for at bo udenfor asylcentrene, skal afgrænses.En vurdering af forholdet til den eksisterende mulighed for indkvartering i en særlig bo-lig uden for asylcentrene.En vurdering af, hvorledes tilbuddet om udflytning kan tilrettelægges under hensyn tilen effektiv drift af asylcentrene.En vurdering af hvilke tilbud og ydelser, som asylansøgere skal have adgang til samtopgavefordelingen og finansieringsforpligtelsen i forbindelse hermed. Sammenhængentil kommunernes tilsyns- og handleforpligtelser efter den sociale lovgivning skal over-vejes.En vurdering af sammenhængen mellem udflytningen af asylansøgere og den efterføl-gende fordeling mellem kommunerne af de asylansøgere, der får asyl.
-
-
-
-
Motivationsfremmende foranstaltningerUdlændingeloven bygger på det grundlæggende princip, at en udlænding, der modtager et en-deligt afslag på en ansøgning om asyl, og som ikke har ret til at opholde sig i Danmark af andregrunde, har pligt til at udrejse af landet. Der fastsættes i den forbindelse en frist for udrejsen.Frivillig udrejse er udgangspunktet og altid at foretrække. Men udrejser udlændingen ikke fri-villigt inden for udrejsefristen, sørger politiet for udrejsen, der om nødvendigt kan foregåtvangsmæssigt. Udlændinge har i henhold til udlændingeloven pligt til at medvirke til udrejsen,bl.a. i forhold til at fremskaffe den fornødne rejselegitimation hos hjemlandets myndigheder.Hvis en udlænding, der opholder sig ulovligt i Danmark, ikke medvirker til udrejsen, kan ud-lændingen undergives en række såkaldte motivationsfremmende foranstaltninger, som har tilformål at fremme sagsbehandlingen og motivere vedkommende udlænding til at udrej-se/samarbejde vedrørende etablering af forudsætningerne for udrejsen.Embedsmandsudvalget skal på den baggrund se på de såkaldte motivationsfremmende foran-staltninger over for udlændinge, der ikke medvirker til udsendelse. Dette arbejde skal bl.a. in-deholde:-Side 3
En vurdering af effekten af de motivationsfremmende foranstaltninger.
-
En vurdering af, hvad der i den enkelte situation fremmer en frivillig udrejse mest mu-ligt. Endvidere skal det overvejes, hvorledes rådgivningen af afviste asylansøgere ommuligheden for frivillig tilbagevenden til hjemlandet, herunder vedrørende forholdeneog muligheden for at etablere sig i hjemlandet, kan styrkes.
ØkonomiAf aftale om bedre balance i rets- og udlændingepolitikken fremgår det, at der er afsat en øko-nomisk ramme på 200 mio. kr. årligt (efter DAC-finansiering) fra 2012 til finansiering af ud-møntning af arbejdsgruppens anbefalinger. Herudover er der over udviklingsbistanden afsat enramme på op til i alt 86 mio. kr. (DAC-finansiering). Det er en forudsætning, at udgifterne af-holdt over denne delramme kan rapporteres som udviklingsbistand i henhold til de internatio-nalt standardiserede OECD/DAC-regler.Udvalget skal udarbejde en vurdering af de økonomiske konsekvenser af de opstillede forslag.De økonomiske konsekvenser skal omfatte samtlige mer- og mindreudgifter ved udflytning ogadgang til arbejde samt evt. direkte afledte merudgifter til eksempelvis kontante ydelser, ud-dannelse og sundhedstilbud, øget politiindsats mv. Udvalgets forslag skal kunne finansieres in-den for den afsatte økonomiske ramme.Udvalget skal endvidere overveje de indirekte økonomiske konsekvenser af de opstillede for-slag, herunder hvorvidt de ændrede vilkår kan forventes at føre til flere asylansøgningerog/eller en ændret sammensætning af ansøgerne.Organisering og afrapporteringDet tværministerielle udvalg sammensættes af repræsentanter fra Justitsministeriet (formand-skab), Økonomi- og Indenrigsministeriet, Finansministeriet, Social- og Integrationsministeriet,Udenrigsministeriet og Beskæftigelsesministeriet samt Rigspolitiet og Udlændingeservice.Udvalget kan inddrage kommuner og relevante organisationer mv. efter behov.Udvalget skal afslutte sit arbejde senest den 15. maj 2012.Justitsministeriet varetager sekretariatsbetjening af arbejdsgruppen.
Side 4