Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 66
Offentligt
1067532_0001.png
1067532_0002.png
1067532_0003.png

Forslag til supplerende regler for permanent opholdstilladelse – en personlig indfaldsvinkel

af Erik Spangsberg Poulsen - Cand PolitNår jeg læser regeringsgrundlaget ser jeg med stor forhåbning på et kursskifte i udlændingepolitikken: bort fra den tidligere politik baseret på mistro og mistillid der i sig selv fremmedgørtilflyttere der fuldt lovligt og i god tro forsøger at etablere sig i Danmark - frem mod en politik der erpositiv, konstruktiv og imødekommende overfor indvandrere der ønsker at starte en ny tilværelse heri landet. Det er helt afgørende for indvandrere at de føler sig velkomne og positivt modtaget i deresnye land.De holdninger og de hensigter som er udtrykt i regeringsgrundlaget incl. muligheden for dobbeltstatsborgerskab er i den forbindelse særdeles positive:”Regeringen ønsker et Danmark, hvor alle uanset baggrund føler sig velkomne og tager aktivdel i vores fællesskab. Et Danmark, hvor alle kan tale det danske sprog. Et Danmark, hvoralle får en uddannelse, de kan bruge. Et Danmark, hvor både kvinder og mænd deltager påarbejdsmarkedet. Og et Danmark, hvor mennesker med forskellige sociale og etniskebaggrunde bor side om side. Det har Danmark brug for ...”Specifikt vedr. Opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse: For tilflyttere der ønsker at starte etnyt liv i Danmark f.eks i forbindelse med familiesammenføring er udsigten til opnåelse aftidsubegrænset opholdstilladelse af afgørende betydning for deres motivation og vilje til at investerederes egen og deres families fremtid i Danmark og det er væsentligt at de nye regler er tilstrækkeligfleksible til at sikre at enhver der virkelig ønsker at etablere sig i Danmark kan gøre det i tillid til at dekan opnå permanent opholdstilladelse. Hvis dette ikke er tilfældet er fremtiden for disse familier ibund og grund udsigtsløse og mange -specielt veluddannede og resource stærke tilflyttere vilfravælge eller fraflytte Danmark.”Udlændingereglerne skal bruges til at integrere gennem uddannelse og arbejde i tråd medanbefalingerne fra den tidligere regerings egen integrationstænketank. Fremover skal vistille klare krav, der motiverer den enkelte udlænding til integration – i stedet for at opstillebarrierer, der bringer udlændinge i Danmark længere væk fra vores samfund.Derfor skal tidsubegrænset ophold kunne opnås efter fem år. Kravet er, at ansøgeren harhaft tre års fuldtidsbeskæftigelse inden for de seneste fem år. Uddannelse sidestilles medfuldtidsbeskæftigelse, ligesom et deltidsjob i hele perioden vil indfri kravet. ”Når man læser disse få -iøvrigt positive- linier vedr. ændringer af reglerne for permanentopholdstilladelse får man indtryk af at de er baseret på et stereotypt billede af en ung mand dergennem familiesammenføring risikerer at blive afhængig af de danske velfærdsydelser eller et billedeaf en ung kvinde der bliver fastholdt i et forældet familiemønster. Det er efter min mening meget
fornuftigt at sætte grænser for offentlige tilskud og kriminel livsførelse ligesom tilbud om Danskundervisning skal opfattes som en positiv hjælp til selvhjælp men det er afgørende at forstå at der erligeså mange variationer i tilhørsforhold som der er tilflyttere og reglerne må være tilstrækkeligfleksible til at imødekomme disse variationer enten gennem en individuel vurdering og/eller ved enkombination af kriterier. Det forekommer meget rimeligt at man -som foreslået- kan fremskyndeopnåelse af permanent opholdstilldelse gennem beskæftigelse og studier hvilket delvis addressererovennævnte målgrupper men for mange andre er det afgørende at der også er mulighed for at opnåpermanent opholdstilladelse efter man har opholdt sig lovligt i Danmark gennem en årrrække uden athave modtaget offentig støtte eller været i konflikt med loven evt. svarende til den tidligere praksis -den såkaldte 7 års ’regel’.Som eksempel kan jeg fremhæve vores egen situation – jeg er dansk statsborger født i Danmark ogmed et ’stamtræ’ der går mange hundreder af år tilbage, mine forfædre var ’bredt forankret i ’dendanske muld og det salten hav’ som bønder, håndværkere, skibs-kaptajner, lærere samt præster,kunstnere, videnskabsfolk, professorer, endda ministre og min egen far var jurist i staten og dekoreretaf Dronningen. For mit eget vedkommende er jeg uddannet cand polit fra Københavns Universitet oghar iøvrigt altid klaret mig selv uden nogen form for offentlig støtte udover de basale danskevelfærdsydelser som uddannelse og sygesikring som vi alle sætter så stor pris på. Jeg har nu arbejdet imere and 25 år og har altid betalt min skat i Danmark og indsendt dansk selvangivelse selv i deperioder hvor jeg har boet i udlandet. Jeg har arbejdet i kortere tid i England, Frankrig, Italien, Holland,Belgien, Østrig, Canada, Japan, Kina og Australien samt i længere tid i Tyskland og har endelig væretudstationeret i USA igennem 5 år. Jeg har således en solid international erfaring kulturelt såvel somindenfor mit arbejdsområde og har fortsat og gennem årene ydet et betydeligt bidrag til den Danskestatskasse. Under min udstationering i USA mødte jeg min fremtidige kone. Vi har nu boet sammen isnart 12 år og blev gift i Danmark i 2005.Min kone er uddannet advokat i USA, kunstinteresseret og meget energisk og initiativrig. Hun var frastarten yderst positiv overfor Danmark og har været en god ’ambassadør’ for Danmark i USA ogmeget aktiv i forbindelse med COP15, hun har bestået Dansk 3 med høje karakterer, læser danskeaviser, følger med i dansk politik og er yderst velintegreret i vores lokalsamfund. Min kone harmidlertidig opholdstilladelse – men hverken de nuværende regler for familesammenføring eller deskitserede fremtidige regler vil gøre det muligt for hende at opnå permanent opholdstilladelse –hvilket reelt betyder at vi som familie ikke har nogen fremtids-udsigter i Danmark. Vi bor på Ærø (somøboerne ihærdigt afviser at kalde et udkantsområde) hvor jeg arbejder fra hjemmekontor men hvorbeskæftigelsesmulighederne iøvrigt er meget begrænsede. Min kone har søgt arbejde både lokalt ogrundt omkring i Danmark men det har ikke være muligt at finde hverken fuldtidsarbejde eller fastdeltidsarbejde og hun er også blevet afvist til post graduate studier sandsynligvis fordi hun var 46selvom hun ellers var yderst vel kvalificeret. Hun har så taget skeen i egen hånd og har startet enkonsulentvirksomhed der tilbyder bistand til danske klienter/virksomheder i forbindelse medudarbejdelse og review af engelsksprogede kontrakter samt hjælp til koordinering af juridisk support iUSA. Hun var min fars nærmeste og bedste ven under hans sygdomsforløb med Alzheimer og besøgteham dagligt på plejehjemmet og hun har været den primære drivkraft bag restaurering af vores
historiske bygning på Ærø som hun nu driver som B&B og feriehus. Hun er desuden voksenven til en 7årig dansk pige og hun har netop startet endnu en mikrovirksomhed der kalder sig ejendoms-opsyn.dkder har til formål at hjælpe Ærø’s husejere med at bevare og forbedre øens ejendomme og tilhørendekulturarv samt medvirke til at øens boliger fremstår mere attraktive for tilflyttere og for folk derønsker sig en feriebolig i 'ø-havet' – hun gavner herigennem den lokale beskæftigelse og selv om detholder hende fuldt beskæftiget er der endnu ikke en omsætning der modsvarer fuldtidsarbejde.Min kone er således yderst vel ’integreret’ i Danmark og vellidt i vores lokalsamfund men hun mødesfortsat af mistro, barrierer og stive regelsæt hos myndighederne i København. Hvad der yderligere harforværret vores situation er de mange stramninger i udlændingepolitikken der i praksis er indført medtilbagevirkende kraft i den forstand at de regler der galdt da vi ansøgte om opholdstilladelseefterfølgende er blevet ændret utallige gange så vi har mistet tilliden til en troværdigudlændingepolitik og vores egne fremstidsudsigter.Jeg håber at vores historie illustrerer hvor dybt men dog forskelligartet tilhørsforholdet til Danmarkkan være og jeg håber meget at arbejdet med de nye regler imødekommer den nødvendigefleksibilitet og ikke fortsat vil blive modelleret efter en simplificeret stereotyp tankegang.Som Dansk statsborger føler man sig ydmyget og magtesløs når man ikke kan invitere sin egen koneog vores datter der nu er 26 år til at tilbringe et produktivt familieliv i Danmark og i lyset af dendemografiske udvikling og de udfordringer Danmark iøvrigt står over for virker det tillige aldelesmeningsløst og skadeligt for Danmarks anseelse og udviklingsmuligheder i en global sammenhæng.I håb om en mere nuanceret og tidssvarende Dansk udlændingepolitikVenlig Hilsen - Cand Polit - Erik Spangsberg Poulsen, Grønnæsvej 8. 5970 Ærøskøbing