Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 4
Offentligt
1030798_0001.png
Som formand for Dansk-Nordisk Modstandsbevægelse (DNM) skal jeg hermed henvende mig tilUdvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik og anmode om et foretræde snarest muligt.Den nye regering har besluttet at nedlægge Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integrationog fordele ressortområderne til tre ministerier. Folketinget har bestemt, at Udvalget forUdlændinge- og Integrationspolitik skal bestå og behandle alt vedrørende Udlændingepolitik.Danmark har den 12. maj 2011, efter pålæg fra EU-kommissionen justits og civile anliggende,vedtaget en implementering af direktiv 2004/38/eu. Denne vedtagelse opfylder imidlertid slet ikkekravet fra kommissionen, som da heller ikke har sagt god for Danmarks implementering afdirektivet endnu.DNM finder det yderst pinligt for Danmark, at Danmark, som formand for EU, i 2002 udformedeteksten for Direktivet og dets bestemmelser, men at vi ikke efterfølgende har implementeretdirektivet som det pålægges, skal ske senest 2 år efter ikrafttrædelsen d. 29. april 2004, altså d.29.april 2006. Regeringen har forsøgt at få en særlig dansk fortolkning godkendt af EU-domstolen.Det skete ved et såkaldt « indlæg » i sagen EIND (C 291/05), dom afsagt af DOMSTOLENS (StoreAfdeling) den 11. december 2007

.

Danmark fik domstolens bedømmelse af den danske regeringsfortolkning af Direktiv 2004/38/eu. Et enigt dommerpanel besluttede jfr. Præmis 34 i dommen« Denne argumentation kan ikke tiltrædes. » : Denne afgørelse medførte ingen ændring iimplementeringen i Dansk Lov, men kun en total tavshed og afvisning af kommentarer fraministeren Birthe Rønn Hornbech´s side.I Direktiv 2004/38/eu står der i Artikel 40 Gennemførelse:1. Medlemsstaterne sætter de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for atefterkomme dette direktiv inden den 29. april 2006.2. Medlemsstaterne meddeler Kommissionen teksten til de nationale retsforskrifter, som de udstederpå det område, der er omfattet af dette direktiv, samt en sammenligningstabel over bestemmelsernei dette direktiv og de tilsvarende bestemmelser i den vedtagne nationale lovgivning.Dette er aldrig sket korrekt og er påtalt af kommissionen som har forlangt, at nu skal Danmarkimplementerer Direktiv 204/38/eu korrekt i Dansk Lovgivning og meddele resultatet tilKommissionenDet er DNM´s holdning og anmodning, at Direktiv 2004/38/eu med tilføjelser af de efterfølgendeafgørelser fra EU-domstolen omskrives som en særskilt lov ”Lov om familiesammenføring efterEU-retten”, at administrationen skal følge Direktivet, at fortolkningen kun kan ske af EU-domstolen, samt at forordene til direktivet gøres til forord for denne lov.Da Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration skal fortsætte indtil de andre ministerierer klar til at tage over og da alle bestemmelser og administrativ praksis derfor fortsætter uforandret isagsbehandlingen, finder DNM det afgørende vigtigt, at justitsministeren ophæver de nu gældendebekendtgørelser og administrativ praksis, i første omgang her og nu, vedr. i hvert faldfamiliesammenføring efter EU-retten og sikkerhedsstillelsen efter national lovgivning og erstatterdem med nye bekendtgørelser, der fuldt ud lever op til regeringsgrundlaget og især korrektgældende ret.Regeringen har bestemt, at departementschef Claes Nilas skal flyttes til andet arbejde. Hvad skalder ske i Udlændingeservice ledelse som jo er mindst lige så medansvarlig for den særlige ”kultur”,som regeringen har meddelt i regeringsgrundlaget, at den vil gøre endeligt op med? Navnet”Udlændingeservice” bør vel også overvejes i samme forbindelse.Det er vores håb, at borgeres forventninger til den nye regering og dens regeringsgrundlagsgennemførelse på Udlændingeområdet får højeste prioritet og vil blive indfriet snarest muligt. Dethar en meget stor betydning for de berørte familier.Med venlig hilsenTorben WilkenFormand for DNM