Retsudvalget 2011-12, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
REU Alm.del Bilag 67, UUI Alm.del Bilag 22
Offentligt
1035855_0001.png
1035855_0002.png
1035855_0003.png
1035855_0004.png
1035855_0005.png
1035855_0006.png
2011-12EU-note E 8Offentligt
EuropaudvalgetEU-konsulentenEU-note
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer28. oktober 2011
Danmarks retsforbehold, parallelaftaler og relaterede emner
SammenfatningSom opfølgning på diskussionen på Europaudvalgets møde den 25. ok-tober 2011 om retsforbeholdet og parallelaftaler samles her de vigtigstenoter, regeringsnotater og -besvarelser, der er tilgået Europaudvalgetvedrørende Danmarks forbehold over for deltagelse i EU-samarbejdet omretlige og indre anliggender.Noten indeholder resumeer af og links til notaterne og regeringsbesvarel-serne.
1/6
Det danske retsforbehold fra 1992 indebærer, at Danmark ikke deltager i detoverstatslige EU-samarbejde om retlige og indre anliggender (RIA). Derimoddeltager Danmark fuldt ud, når samarbejdet foregår på mellemstatsligt plan.Siden Lissabontraktatens ikrafttræden den 1. december 2009 er hele RIA-samarbejdet imidlertid blevet overstatsligt. Derfor deltager Danmark ikke ivedtagelsen af de nye beslutninger på området, og Danmark er heller ikkebundet af dem.Lissabontraktaten ophæver dog ikke de gamle mellemstatslige retsakter, derblev vedtaget, før Lissabontraktaten trådte i kraft. De bliver ved med at gælde,indtil de afløses af ny, (overstatslig) lovgivning vedtaget efter de nye regler ogprocedurer i Lissabontraktaten. Danmark har dog fået mulighed for at indgåmellemstatslige samarbejdsaftaler med EU (såkaldte parallelaftaler) på enrække områder, hvor Danmark på grund af retsforbeholdet ikke kunne væremed i EU-samarbejdet.Disse omstændigheder har de senere år givet anledning til en række spørgs-mål og drøftelser om omfanget af Danmarks deltagelse i RIA-samarbejdet ogom konsekvenserne af retsforbeholdet.Nedenfor gennemgås de væsentligste notater og besvarelser, der er tilgåetEuropaudvalget i form af notater fra EU-konsulenten og fra regeringen samtregeringens besvarelser af spørgsmål fra Europaudvalget (de seneste erangivet først).
Gennemgang af de 6 parallelaftaler mellem Danmark og EU(regeringensbesvarelse af spm. nr. 133 ad EUU alm. del af 8. april 2011).Besvarelsen gennemgår de mellemstatslige aftaler (parallelaftaler), der erindgået mellem Danmark og EU om følgende seks retsakter:-Konkursforordningenfra 2000-Bruxelles I-forordningenfra 2000 (om retternes kompetence og om an-erkendelse og fuldbyrdelse af retsafgørelser på det civil- og handelsretligeområde)-Bruxelles II-forordningenfra 2000 (om kompetence, anerkendelse ogfuldbyrdelse af retsafgørelser i ægteskabssager samt i sager vedrørendeforældremyndighed over ægtefællernes fælles børn)-Forkyndelsesforordningenfra 2000 (om forkyndelse i medlemsstaterneaf retslige og udenretslige dokumenter i civile og kommercielle sager)-Eurodac-forordningenfra 2000 (om sammenligning af fingeraftryk medhenblik på en effektiv anvendelse af Dublin-konventionen).
2/6
-
Dublinregelsættetfra 2003 (om kriterier og procedurer til afgørelse af,hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af en asylansøg-ning, der er indgivet af en tredjelandsstatsborger i en af medlemsstaterne).
Gennemgangen kan læses her:http://euo.dk/upload/application/pdf/8f412f6d/2010sv133.pdf
Nødvendigheden for Danmark af at indgå fremtidige parallelaftaler(Ju-stitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 5 ad KOM (2010) 171 af 8. april2011)Det fremgår af besvarelsen, at Danmark i nogle tilfælde ensidigt vil kunnegennemføre retsakter omfattet af retsforbeholdet, i dansk ret. Hvis de forbe-holdsramte foranstaltninger imidlertid indeholder bestemmelser om gensidiganerkendelse eller andre gensidige forpligtelser, vil det imidlertid kræve enparallelaftale eller anden form for samarbejdsaftale mellem Danmark ogEU, hvis Danmark – på mellemfolkeligt grundlag – skal være omfattet afden pågældende retsakt. Regeringens besvarelse redegør for, i forhold tilhvilke tilfælde det vil være nødvendigt for Danmark at indgå en parallelaftale.Besvarelsen kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/19a1c2b4/2010171sv5.pdf
Oversigt over forslag til og vedtagne EU-retsakter på Justitsministerietsområde, der er omfattet af retsforbeholdet(Justitsministeriets notat af 1.december 2010 – EUU Alm. del (10) – bilag 123 af 3. december 2010).Justitsministeriets oversigt omfatter 7 forslag og 3 retsakter på ministerietsområde, som pr. 1. december 2010 var fremsat hhv. vedtaget efter Lissabon-traktaten. Oversigten indeholder også en liste over civilretlige retsakter vedta-get før Lissabontraktaten, som Danmark ikke var omfattet af, samt en listeover retsakter, hvor Danmark har en parallelaftale eller lignende.Oversigten kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/b6ebf294/2010AlmBilag123.pdf
Notits om ophævelse af EU-retsakter i forbindelse med vedtagelsen afnye EU-retsakter(Justitsministeriets og Udenrigsministeriets notat af 3. de-cember 2010 – EUU alm. del bilag 128).
3/6
Regeringens notat handler om, hvad der sker med Danmarks forpligtelserover for EU, når en (mellemstatslig) RIA-retsakt vedtaget før Lissabontrakta-tens ikrafttræden erstattes af en (overstatslig) retsakt vedtaget efter traktatensikrafttræden. Ifølge notatet har regeringen hele tiden været af en opfattelse, atden gamle retsakt ikke længere vil være bindende for eller finde anvendelse iDanmark. Rådets Juridiske Tjeneste udtalte dog i december 2010 under for-handlingerne om et nyt EU-direktiv om menneskehandel (som Danmark ståruden for), at gamle EU-retsakter, som ophæves eller erstattes af nye EU-retsakter, fortsat skal gælde for Danmark, medmindre de andre EU-landebestemmer det modsatte. I den forbindelse gennemgår notatet forskelligemulige udlægninger af udtalelsen fra Rådets Juridiske Tjeneste.Notatet kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/b6ebf294/10128.pdf
Alternative scenarier for Danmarks deltagelse i RIA-samarbejdet(Uden-rigsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 124 ad EUU alm. del af 4. okto-ber 2010).Besvarelsen beskriver de alternative scenarier, man kan forestille sig fordansk deltagelse i RIA-samarbejdet efter Lissabontraktatens ikrafttrædelse.Besvarelsen omfatter såvel ændringer af retsforbeholdet til en opt-in model,en total afskaffelse af retsforbeholdet samt andre teknisk mulige løsninger.Besvarelsen kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/65ea2aff/09svar124.pdf
EU-note om Danmarks deltagelse i RIA-samarbejdet(af 8. juni 2010).EU-noten gennemgår en række centrale problemstillinger i forhold til Dan-marks deltagelse i RIA-samarbejdet efter Lissabontraktaten, herunder:- vilkårene for Danmarks fremtidige deltagelse i RIA-samarbejdet- betydningen for Danmark af, at Lissabontraktaten gør hele RIA-samarbejdet overstatsligt.- på hvilke områder, Danmark forventes at blive udelukket fra samarbejdet.I den forbindelse fremhæves de væsentligste forslag i det såkaldte ”Stock-holm-program”, som danner rammen for EU’s initiativer på området for retligeog indre anliggender i perioden 2010-2015.
4/6
EU-noten kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/81c4cb5d/EUnote41_2009.pdf
Stockholm-programmet og det danske retsforbehold(regeringens besva-relse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2010) 171 fremsendt den 3. august 2010)Besvarelsen gennemgår retsforbeholdet efter Lissabontraktatens ikrafttrædensamt Stockholm-programmet. Besvarelsen indeholder også en oversigt overkommende EU-retsakter til gennemførelse af Stockholm-programmet, somvurderes omfattet af retsforbeholdet.Besvarelsen kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/19a1c2b4/2010Kom171Svar1.pdf
Betydningen af retsforbeholdet i lyset af Stockholm-programmet samtmuligheden for at anvende nødbremsen på området(Udenrigsministerietsbesvarelse af spørgsmål nr. 1 ad KOM (2009) 262 af 3. december 2009).I besvarelsen redegør regeringen bl.a. for Lissabontraktatens såkaldte ”nød-bremse”, som gælder på visse dele af RIA-området Nødbremsen gør detmuligt for en medlemsstat at anmode om midlertidig suspension af lovgiv-ningsproceduren for et givent direktivforslag på det strafferetlige område, hvisforslaget vurderes at berøre grundlæggende aspekter af medlemsstatensstrafferetlige system.Besvarelsen kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/237afe19/200902262svar1.pdf
Gennemgang af EU-retsakter på området for retlige og indre anliggendersom Danmark er/ikke er omfattet af(Udenrigsministeriets besvarelse afspm. nr. 25 af EUU alm. del af 27. januar 2009).Besvarelsen indeholder en oversigt over:- mellemstatslige retsakter på RIA-området, som Danmark er forpligtet af- overstatslige retsakter på RIA-området, som Danmark ikke er omfattet af- overstatslige retsakter på RIA-området, hvor Danmark har tilsluttet sig viaparallelaftaler.Gennemgangen kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/65ea2aff/2009svar25.pdf
5/6
Oversigt over de forslag og vedtagelser, som er dækket af retsforbehol-det, samt Danmarks ønsker om at tiltræde disse(Udenrigsministerietsbesvarelse af spm. nr. 59 ad EUU alm. del af 13. marts 2008 vedrørenderetsforbeholdet)Oversigten dækker perioden fra Amsterdam-traktatens ikrafttræden1. maj 1999 og frem til 15. april 2008. Den indeholder i alt 189 vedtagneforanstaltninger og 28 forslag.Oversigten kan læses her:http://www.euo.dk/upload/application/pdf/4edc22d3/20070259.pdf
Med venlig hilsen
Thomas Fich(3611)
6/6