Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 21
Offentligt
1036724_0001.png
1036724_0002.png
1036724_0003.png
1036724_0004.png
1036724_0005.png
1036724_0006.png
1036724_0007.png
1036724_0008.png
1036724_0009.png
1036724_0010.png
Fremsat den 30. november 2011 af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
Forslagtil
Lov om ændring af integrationsloven og repatrieringsloven(Afskaffelse af kommunal vejledningspligt og resultattilskud i forbindelse med repatriering)
§1I lov om integration af udlændinge i Danmark (integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1062 af 20. august 2010, som ændret ved § 2 i lov nr. 1543 af 21. december 2010, § 1 i lovnr. 462 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 600 af 14. juni 2011 og § 1 i lov nr. 759 af 29. juni 2011foretages følgende ændringer:1.§ 20 bophæves.
§2I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 6. april 2010, som ændret ved § 17 i lovnr. 429 af 28. april 2010 og § 2 i lov nr. 759 af 29. juni 2011, foretages følgende ændringer:1.§ 13, stk. 2,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.2.§ 14, stk. 3,ophæves.
§3Loven træder i kraft den 1. april 2012.Stk. 2.Loven finder anvendelse for udlændinge, som repatrierer med støtte i medfør afrepatrieringsloven den 1. april 2012 eller senere.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrund og formål1.2. Lovforslagets indhold2. Gældende regler3. Foreslået ordning3.1. Afskaffelse af pligt til at vejlede om repatriering efter integrationsloven3.2. Afskaffelse af det kommunale resultattilskud ved repatriering4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Administrative konsekvenser for borgerne7. Miljømæssige konsekvenser8. Forholdet til EU-retten9. Hørte myndigheder m.v.10. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
1. Indledning1.1. Lovforslagets baggrund og formålRepatrieringsloven har til formål at give herboende udlændinge mulighed for at opnå støtteog rådgivning i forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet eller til et tidligere opholdsland.Loven hviler på den forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker på frivilligt grundlagog med det formål at tage varig bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.Repatrieringslovens personkreds blev udvidet ved lov nr. 369 af 6. april 2010, ligesomstøttebeløbene blev markant forhøjet. Tiltagene har haft en tydelig effekt på antallet afudlændinge, der vælger at repatriere til deres hjemland eller tidligere opholdsland. Såledesrepatrierede i alt 129 udlændinge i 2009, mens der repatrierede 355 udlændinge i 2010. Iløbet af de otte første måneder af 2011 er 445 udlændinge repatrieret.Ved lov nr. 759 af 29. juni 2011 blev der indført et resultattilskud til kommunalbestyrelsen på25.000 kr. Resultattilskuddet ydes for hver udlænding med bopæl i kommunen, derrepatrierer med støtte i medfør af repatrieringsloven. Endvidere blev der indført en pligt forkommunalbestyrelsen til at vejlede om mulighederne for repatriering i forbindelse med denløbende opfølgning på integrationskontrakten efter integrationsloven og opfølgningen på denbeskæftigelsesrettede indsats efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats for personeromfattet af repatrieringslovens personkreds.
Side 2
Det er regeringens opfattelse, at frivillig repatriering kan være en god løsning for mangeudlændinge. En tilbagevenden til hjemlandet kan således for en del udlændinge være enattraktiv mulighed som et alternativ til en fortsat tilværelse i Danmark. Det gælder f.eks. foren del ældre indvandrere, der ønsker at tilbringe deres alderdom i deres oprindelsesland,men også for andre grupper, f.eks. for udlændinge, der er kommet til Danmark somflygtninge, og som på et senere tidspunkt ønsker at vende tilbage og hjælpe med atgenopbygge deres hjemland. For en del af disse udlændinge vil det være afgørende for atkunne realisere et ønske om tilbagevenden, at der gives en økonomisk håndsrækning tildem. Regeringen vil derfor opretholde hovedelementerne i den gældenderepatrieringsordning med de tilbud og økonomiske rammer, der er fastlagt heri, menunderstreger, at repatriering bygger på et frivilligt grundlag, og at repatriering er et tilbud forden enkelte udlænding om at få en ny tilværelse i sit hjemland eller tidligere opholdsland,som den enkelte efter eget valg kan benytte sig af.Derimod ønsker regeringen at gøre op med regler, der primært er symbolpolitiske, og som ermed til at underbygge den skadelige ’Dem og Os’-retorik, der har prægetintegrationspolitikken de seneste 10 år. Det er regeringens opfattelse, at de senestgennemførte ændringer af repatrieringsordningen med indførsel af resultattilskud ogsammenkædning af kommunalbestyrelsens pligt til at vejlede om repatrieringsordningenmed den beskæftigelsesrettede integrationsindsats, er udtryk for en sådan symbolpolitik.Herudover finder regeringen, at reglerne i et vist omfang er udtryk for overflødigoverregulering. Regeringen vil på den baggrund ophæve disse regler.1.2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder forslag om at ophæve kommunalbestyrelsens pligt til at vejlede omrepatriering som led i den løbende opfølgning på integrationskontrakten. Lovforslagetindeholder endvidere forslag om at ophæve resultattilskuddet på 25.000 kr. tilkommunalbestyrelserne for hver udlænding med bopæl i kommunen, der repatrierer. Derhenvises til afsnit 3.2. Gældende reglerRepatrieringsloven indeholder en regulering af herboende udlændinges muligheder for atopnå økonomisk støtte og rådgivning i forbindelse med frivillig tilbagevenden tiludlændingens hjemland eller et tidligere opholdsland, jf. repatrieringslovens § 1.Kredsen af udlændinge, der kan modtage støtte og rådgivning efter repatrieringsloven, ernærmere fastsat i lovens § 3.Lovens personkreds omfatter således flygtninge m.v. og familiesammenførte til flygtningem.v. Lovens personkreds omfatter endvidere andre familiesammenførte udlændinge. Andrefamiliesammenførte udlændinge omfatter udlændinge med opholdstilladelse som følge af enfamiliemæssig tilknytning til en herboende person, som ikke er flygtning m.v. Den herboendeperson kan således være dansk statsborger eller udlænding. Loven omfatter desudenudlændinge, der har fået opholdstilladelse efter regler, som gjaldt før udlændingeloven fraSide 3
1983, herunder udlændinge, der er rejst ind som gæstearbejdere før indvandringsstoppet i1973, samt udlændinge, der er født her i landet som efterkommere af sådannegæstearbejdere.Social- og integrationsministeren kan efter ansøgning beslutte, at en udlænding, der haropholdstilladelse på andet grundlag, skal anses for omfattet af repatrieringsloven, jf. lovens §3, stk. 7.Danske og nordiske statsborgere samt statsborgere fra EU og Schweiz er ikke omfattet afrepatrieringsloven. Repatrieringsloven omfatter endvidere ikke udlændinge, der er omfattetaf EU-reglerne om visumfritagelse og om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger iforbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling aftjenesteydelser m.v. Desuden er personer, der tidligere har været omfattet afrepatrieringslovens personkreds, men som efterfølgende har opnået dansk indfødsret, ikkeomfattet af loven.Der kan ydes økonomisk støtte i form af hjælp til repatriering efter § 7 (engangsydelse), ogreintegrationsbistand, der er en løbende månedlig ydelse, jf. § 10.Repatrieringsloven indeholder herudover regler om rådgivning om repatriering, jf. hervedlovens kapitel 2. Social- og Integrationsministeriet har ansvaret for den individuellerådgivning af herboende udlændinge samt for den generelle informationsindsats vedrørenderepatriering, jf. lovens § 4. Rådgivningsopgaven varetages i dag af Dansk Flygtningehjælp,som ministeriet har indgået kontrakt med, jf. § 4, stk. 2.Kommunalbestyrelsen vejleder i forbindelse med den særlige integrationsindsats efterintegrationsloven, eller når der i øvrigt er anledning dertil, udlændinge om mulighederne forat modtage hjælp til repatriering, jf. repatrieringslovens § 5. Der henvises i øvrigt tilvejledningsforpligtelsen i forvaltningslovens § 7.Kommunalbestyrelsen er endvidere som led i opfølgningen på integrationskontraktenforpligtet til at vejlede udlændingen om mulighederne for repatriering efter repatrieringsloven,jf. integrationslovens § 20, stk. 1. Vejledningen om repatriering skal indgå som en fast del afkommunalbestyrelsens vurdering af den enkeltes muligheder. Endvidere er jobcentrene efterbekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats forpligtet til at vejlede udlændinge, der eromfattet af repatrieringslovens personkreds, om mulighederne for repatriering.Det henhører under kommunalbestyrelsen at træffe afgørelse om, hvorvidt en udlænding erberettiget til hjælp til repatriering og reintegrationsbistand, jf. repatrieringslovens §§ 7 og 10,og det er kommunen, der afholder udgifterne til støtte til repatriering. Staten refundererkommunernes udgifter til hjælp til repatriering og reintegrationsbistand, jf. lovens § 13.Staten yder endvidere et resultattilskud på 25.000 kr. til kommunalbestyrelsen for hverudlænding med bopæl i kommunen, som repatrierer med støtte i medfør af loven, jf. § 13.
Side 4
3. Foreslået ordning3.1. Afskaffelse af pligt til at vejlede om repatriering efter integrationslovenRegeringen finder, at forpligtelsen til at vejlede om repatriering som led i opfølgning påintegrationskontrakten efter integrationsloven og som led i den generellebeskæftigelsesindsats rettet mod personer omfattet af repatrieringslovens personkreds erskadeligforintegrationen.Sammenkædningenafdenbeskæftigelsesrettedeintegrationsindsats og repatrieringsmuligheder kan bidrage til at svække borgernes tillid til, atde modtager en saglig vejledning, når sagsbehandleren på samme tid skal varetage tomodsatrettede hensyn om på den ene side at få den pågældende borger i beskæftigelse ogpå den anden side at vejlede borgeren om dennes muligheder for at vende tilbage til sithjemland.Hertil kommer, atder er tale om en bureaukratisk og unødig regulering, idetkommunalbestyrelsen allerede efter repatrieringslovens § 5 er forpligtet til at vejlede omrepatriering i forbindelse med den særlige integrationsindsats efter integrationsloven, ellernår der i øvrigt er anledning dertil. Lovforslaget varetager derfor ogsåafbureaukratiseringshensyn.På den baggrund foreslås det, at pligten til at vejlede om repatriering som led i den løbendeopfølgning på integrationskontrakten ophæves. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.Samtidig foreslås pligten til at vejlede om repatriering i henhold til § 29, stk. 2 ibekendtgørelse nr. 787 af 27. juni 2011 om en ændring af bekendtgørelse om en aktivbeskæftigelsesindsats ophævet.3.2. Afskaffelse af det kommunale resultattilskud ved repatrieringEfter regeringens opfattelse er resultattilskuddet i repatrieringsordningen med til atundergrave den enkelte udlændings tillid til den kommunale sagsbehandlers uvildige ogsaglige vejledning, idet kommunerne belønnes økonomisk for at medvirke til at repatriere enudlænding. Herved kan der opstå tvivl hos den enkelte udlænding om, hvorvidtkommunalbestyrelsens vejledning om repatriering foretages ud fra et hensyn til denkommunale økonomi og ikke ud fra et hensyn til, hvad der er i den pågældendes bedsteinteresse.Med henblik på at understrege, at repatrieringsordningen helt og holdent er baseret påfrivillige beslutninger, foreslås det derfor, at resultattilskuddet til kommunalbestyrelsen på25.000 kr., der ydes for hver udlænding med bopæl i kommunen, der repatrierer med støtteefter repatrieringsloven, ophæves.Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1 og 2.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Side 5
Afskaffelse af det særlige resultattilskud pr. repatrieret til kommunerne skønnes at medføreen mindreudgift for staten på 11,6 mio. kr. i 2012 og 2013 og 9,0 mio. kr. årligt i 2014-2015(2012-pl).De statslige mindreudgifter til resultattilskud vil efter gældende regler blive reguleret i detsamlede kommunale bloktilskud. Lovforslaget forventes således samlet set ikke at medføreøkonomiske konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske eller erhvervsadministrative konsekvenser.6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder m.v.Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer:Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, ATP, Børne- ogKulturchefforeningen, Dannerhuset, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, DanskFlygtningehjælp, Danske Handicaporganisationer, Dansk Industri, Dansk Oplysningsforbund,Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors, DanskSocialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Dokumentations- ogRådgivningscentret om Racediskrimination, FOF’s Landsorganisation, Foreningen af Ledereved Danskuddannelser, Foreningen af Socialchefer i Danmark, Frivilligrådet,Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening,Kommunernes Landsforening, Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysningsforbund,Lærernes Centralorganisation, NETOP – Netværk for oplysning, Rehabiliterings- ogForskningscentret for Torturofre, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for SocialtUdsatte, Rådet for Etniske Minoriteter, Uddannelsesforbundet, UNHCR og Ægteskab UdenGrænser.10. Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekvenser/mindreudgifter Negative(hvis ja, angiv omfang)konsekvenser/merudgifter (hvis ja,Side 6
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommunerog regioner
Forslagetomafskaffelseafresultattilskud skønnes at medføre enmindre indtægt for kommunerne på11,6 mio. kr. årligt i 2012-13 og 9,0mio. kr. årligt i 2014-15.Ingen
Administrativekonsekvenser forstat, kommunerog regionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserAdministrativekonsekvenser forborgerneForholdet til EU-retten
angiv omfang)Forslaget om afskaffelse afresultattilskudskønnesatmedføre en mindreudgift forstaten på 11,6 mio. kr. årligt i2012-13 og 9,0 mio. kr. årligt i2014-15.Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Side 7
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1.Med forslaget om at ophæve integrationslovens§ 20 bafskaffes kommunalbestyrelsensforpligtelse til løbende at vejlede om mulighederne for repatriering efter repatrieringslovensom led i den løbende opfølgning på integrationskontrakten.Samtidig foreslås pligten til at vejlede om repatriering i henhold til § 29, stk. 2 ibekendtgørelse nr. 787 af 27. juni 2011 om en ændring af bekendtgørelse om en aktivbeskæftigelsesindsats ophævet.Det bemærkes i den forbindelse, at kommunalbestyrelsen, jf. repatrieringslovens § 5, somled i den særlige integrationsindsats efter integrationsloven eller når der i øvrigt er anledningdertil er forpligtede til at vejlede om mulighederne for at modtage hjælp til repatriering.Kommunalbestyrelsen er endvidere forpligtede til at underrette Dansk Flygtningehjælp, der idag varetager den individuelle og generelle rådgivningsopgave for Social- ogIntegrationsministeriet, når udlændinge udtrykker ønske om at vende tilbage til dereshjemland eller tidligere opholdsland.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.
Til § 2Til nr. 1 og 2.Med forslaget om at ophæve repatrieringslovens§ 13, stk. 2,afskaffes resultattilskuddet på25.000 kr., som kommunalbestyrelsen siden den 1. juli 2011 har kunnet modtage for hverudlænding med bopæl i kommunen, som er repatrieret med støtte efterrepatrieringsordningen.Som konsekvens heraf foreslås bestemmelsen i§ 14, stk. 3,om regulering af beløbet i § 13,stk. 2, ophævet.Der ændres ikke i reglerne om statslig refusion af kommunernes udgifter til hjælp tilrepatriering efter repatrieringslovens §§ 7 og 8 samt til reintegrationsbistand efter § 10.Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 3.
Side 8
Til § 3Det foreslås i§ 3,at loven træder i kraft den 1. april 2012. Der ydes således ikkeresultattilskud for udlændinge med bopæl i kommunen, som repatrierer efter den 1. april2012. En udlænding regnes som repatrieret fra den dato, den pågældende er registreret somudrejst af Danmark i Det Centrale Personregister (CPR).
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget§1
I det følgende gengives de relevante dele afde relevante gældende bestemmelser i lovom integration af udlændinge i Danmark(integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1062 af 20. august 2010, som ændret ved §2 i lov nr. 1543 af 21. december 2010, § 1 ilov nr. 462 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 600af 14. juni 2011 og § 1 i lov nr. 759 af 29. juni2011:§ 20 b.Kommunalbestyrelsen har pligt tilsom led i integrationsprogrammet at vejledeudlændingen om mulighederne forrepatriering efter repatrieringsloven.Vejledningen om repatriering skal gives iforbindelse med den løbende opfølgning påintegrationskontrakten efter § 20, stk. 1.
I lov om integration af udlændinge i Danmark(integrationsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1062 af 20. august 2010, som ændret ved §2 i lov nr. 1543 af 21. december 2010, § 1 ilov nr. 462 af 18. maj 2011, § 7 i lov nr. 600af 14. juni 2011 og § 1 i lov nr. 759 af 29. juni2011, foretages følgende ændringer:
1.§ 20 bophæves.
§2I det følgende gengives de relevante dele afde relevante gældende bestemmelser irepatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.369 af 6. april 2010, som ændret ved § 17 ilov nr. 429 af 28. april 2010 og § 2 i lov nr.759 af 29. juni 2011:I repatrieringsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.369 af 6. april 2010, som ændret ved § 17 ilov nr. 429 af 28. april 2010 og § 2 i lov nr.759 af 29. juni 2011, foretages følgendeændringer:
Side 9
§ 13. ---Stk. 1---Stk. 2.Staten yder et resultattilskud på25.000 kr. til kommunalbestyrelsen for hverudlænding med bopæl i kommunen, somrepatrierer med støtte i medfør af loven.Stk. 3---
1.§ 13, stk. 2,ophæves.Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
2.§ 14, stk. 3,ophæves.§ 14---Stk. 1---Stk. 2---Stk. 3.Det beløb, der er nævnt i § 13, stk. 2,er fastsat i 2011-niveau og reguleres fra ogmed 2012 en gang årligt den 1. januar medsatsreguleringsprocenten efter lov om ensatsreguleringsprocent.§3Loven træder i kraft den 1. april 2012.Stk. 2.Loven finder anvendelse forudlændinge, som repatrierer med støtte imedfør af repatrieringsloven den 1. april2012 eller senere.
Side 10