Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 169
Offentligt
Steen Malmquist AndersenDanmarksgade 215000 Odense C
TilUdvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Odense, den 24. september 2012
Kære udvalg.Jeg reflekterer herved på Trine’s svarskrivelse af 11. September 2012 vedrørende minespørgsmål, der aktuelt er opstået i forbindelse med min oplevelse af det danske systemsbehandling af vores sag om familiesammenføring, hvori Trine anfører at hun desværrehverken kan eller må kommentere på konkrete sager.Mit navn er Steen Malmquist Andersen og mine spørgsmål er opstået i forlængelse af Ud-lændingestyrelsens afslag den 30. August 2012 på ansøgning om familiesammenføring formin hustru og min stedsøn.Samtidig indbyder Trine mig til at kontakte hende specifikt vedrørende den politiske del afde aktuelle problemstillinger, hvorfor jeg herved supplerende vil anmode udvalget om atbesvare følgende spørgsmål:
1. Regeringen finder det positivt nu at have tilbageført de tidligere meget skrappe reg-ler for familiesammenføring til samme niveau som de var før den tidligere regeringsstramninger, men hvad er baggrunden for at regeringen ikke har tilbageført stram-ningen fra efteråret 2010 af reglen om ikke at have modtaget bistandshjælp i 3 år tilde oprindelige 12 måneder, som i øvrigt er en standardregel i resten af EU?2. Fleksjobbere er som udgangspunkt dokumenterede syge borgere med en erklæretrest af arbejdsevne, typisk efter en langvarig og stabil tilknytning til det danske ar-bejdsmarked, og er som øvrige ledige tilmeldt Jobnet som aktivt jobsøgende. Folke-tinget har på et tidspunkt vurderet det ret og rimeligt lovmæssigt at rubricere de ca.17.000 ledige danske fleksjobbere i kategori med bistandsklienter og asylansøgere.De gældende overførselsindkomster for henholdsvis langtidssygemeldte, førtids-pensionister og efterlønnere er, modsat det beløb man generelt kan få udbetalt isocialhjælp, i værdi meget sammenlignelige med det beløb man modtager i ledig-hedsydelse som fleksjobber, og det kan derfor ikke være et økonomisk perspektivder betinger, at man ikke kan opnå familiesammenføring efter modtagelse af ledig-hedsydelse for fleksjobbere. Jeg ser denne nedværdigende regel som en politiskbeslutning uden relation til virkeligheden og det forekommer mig ekstremt urimeligtog uretfærdigt, at politikerne har valgt at implementere den marginale gruppe af le-dige fleksjobbere i Aktivloven. På hvilken baggrund og med hvilket formål har politi-kerne placeret ledige fleksjobbere lovmæssigt i kategori med bistandsklienter og
asylansøgere, modsat øvrige samfundsnyttige borgere i sammenlignelige situatio-ner?3. Som a-kassemedlem forsikrer man sin ret til fagforeningsunderstøttelse via kontin-gentbetalinger og kan ved ledighed uden problemer opnå familiesammenføring. Minoprindelige nyetablerede anciennitet som berettiget til at modtage understøttelse ogdermed opnå familiesammenføring bortfaldt totalt ved min overførsel til fleksjob-systemet, hvorfor er det ikke muligt at medtage denne betalte forsikrede rettighed?4. Der forekommer to meget forskellige typer af familiesammenføring i Danmark. Denene gruppe ansøgere består af en etnisk dansker og dennes udkårne fra et landuden for Europa, hvilke typisk vil søge om familiesammenføring for en nystiftet fami-lie i et af de 2 respektive hjemlande, hvorimod den anden gruppe består af herbo-ende indvandrere som søger om familiesammenføring i Danmark med en i det op-rindelige hjemland udvalgt ægtefælle. Jeg mener at de stramme regler primært rela-terer til gruppe to, idet det statistisk kan påvises at denne gruppe familiesammen-førte i stort omfang ender som en økonomisk byrde for samfundet, hvorimod fami-liesammenførte i den første gruppe typisk klarer sig selv økonomisk. Folketinget ta-ger i sin lovgivning ikke højde for dette faktum, men er derimod stiltiende vidne til atmere end 90% af de fra gruppen bestående af en etnisk dansker og en udenlandskægtefælle som har fået afslag, føler sig nødsaget til at rejse til et andet land i EU forderfra at gennemføre en familiesammenføring og efterfølgende har ret til at medta-ge sin familie fra det andet land i EU til Danmark efter betydeligt mere fleksible reg-ler. Er det virkelig den siddende regerings politik at herboende etniske danskere erhenvist til, eventuelt midlertidigt, at emigrere til et naboland for at kunne leve sam-men med sin selvvalgte udenlandske ægtefælle?Jeg ser med spænding frem til at modtage jeres besvarelse af ovenstående politiskespørgsmål, men tillader mig at formode at I ikke umiddelbart vil være i stand til at sikre ensnarlig gennemførelse af en lovændring vedrørende rettighederne for ledige fleksjobberetil familiesammenføring trods modtagelse af ledighedsydelse for ledige fleksjobbere.Jeg håber dog at I med nærværende indblik i en ganske almindelig danskers møde meddet danske såkaldte velfærdssystems behandling af borgere, som ønsker at blive gift meden udenlandsk ægtefælle, fremover vil kunne besidde en større forståelse for nødvendig-heden af snarlige ændringer for denne inhumane nedværdigende behandling af godedanske medborgere, som er visiteret til fleksjob, men er midlertidigt ledige.Med venlig hilsen