Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 156
Offentligt
København den 20.august 2012
Til Folketingets Udvalg for Udlændinge – og Integrationspolitik
Vedrørende forringelse af unge flygtninges økonomi og muligheder.Som så mange andre glædede jeg mig over fattigdomsydelsernes afskaffelse, men til min storeoverraskelse og frustration har jeg erfaret, at nogle af de fattigste faktisk har fået færre penge ud afdet! Det drejer sig om unge flygtninge under 25 år, som er i gang med deres introduktionsprogram.En ung flygtning under 25 år, som følger sit integrationsprogram med 18 timer danskuddannelseog 20 timer aktivering om ugen fik i 2011 introduktionsydelse på ca. 5600 kr. plus et praktiktillæg(ca.14 kr. pr.time) på ca. 1200 kr, i alt brutto pr måned ca.6800 kr.Fra januar 2012 fik samme flygtning en højere ydelse, nemlig kontanthjælp på ca. 6600 kr. brutto,men samtidig bortfaldt praktiktillægget, så resultatet var minus ca. 200 kr.Nu 6 måneder efter nedsættes ydelsen yderligere med ca.1000 kr. til ca.5600 kr. Så rent faktisk erden unge flygtnings bruttoydelse faldet med ca.1200 kr. efter afskaffelse af fattigdomsydelserne.Bestemmelserne om en særlig lav kontanthjælp til unge og nedsættelse efter 6 måneder er migbekendt indført for at motivere unge kontanthjælpsmodtagere til at gå i gang med en uddannelse.Men at ligestille unge nyankomne flygtninge med unge kontanthjælpsmodtagere, der er født,opvokset og har afsluttet mindst folkeskole her i landet, er reelt en forskelsbehandling, der stillerflygtningene væsentlig ringere. Blandt andet fordi de nyankomne skal tilegne sig dansk somandetsprog.Danskuddannelse for voksne udlændinge (Lovbkg. af 16.august 2010) er en grundlæggendeuddannelse med centralt fastlagte mål, som skal sikre målgruppen de nødvendige dansksprogligeforudsætninger for at klare sig i job, i uddannelse og som borgere i Danmark. Danskuddannelserneafsluttes med en Prøve i Dansk. Målgruppen har ret til danskuddannelse i op til 3 år. Uddannelsener ikke SU berettigende.Afskaffelsen af fattigdomsydelserne har således betydet en generel forringelse af de ungeflygtninges økonomi. Dertil kommer store forskelle mellem kommunerne både med hensyn tildækning af udgifter til f.eks. transport til og fra skole/praktiksted, medlemskab af fodboldklub/fitnesscenter eller anden sport, anskaffelse af computer/ fjernsyn og med hensyn tiletableringsudgifter ved modtagelse i kommunen. Er en ung flygtning oveni så uheldig at værevisiteret til en af de kommuner, der kun udbetaler introduktionsydelse / kontanthjælp ogboligplaceret i en landsby mere end 30 km fra nærmeste større by, er hans/hendes økonomiskeråderum særdeles begrænset og begrænsende.Hvordan skal ovennævnte fremme de unge flygtninges integration og aktive medborgerskab pålige fod med andre borgere, og er det i overensstemmelse med intentionerne bag afskaffelsen affattigdomsydelserne?
Med venlig hilsenBente Arnoldus