Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2011-12
UUI Alm.del Bilag 117
Offentligt
1114084_0001.png
1114084_0002.png
1114084_0003.png
1114084_0004.png
1114084_0005.png
Dato:Kontor:
25. april 2012Det Internationale Ud-lændingekontorSagsbeh: Nicolai Holm LarsenSagsnr.: 2012-38-0005Dok.:387104
GRUND– OG NÆRHEDSNOTAT

vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om

et europæisk grænseovervågningssystem (Eurosur)

KOM(2011)873

Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Da der er tale om en videreudviklingaf Schengen-reglerne, har Danmark efterfølgende mulighed for at tilsluttesig.

Resumé

Sagen er omfattet af retsforbeholdet. Da der er tale om en videreudviklingaf Schengen-reglerne, har Danmark efterfølgende mulighed for at tilsluttesig. Forslaget til forordningen vedrører oprettelsen af et europæisk græn-seovervågningssystem (Eurosur). Forslaget har til formål at styrke kon-trollen med Schengen-områdets ydre grænser ved at gøre det muligt formedlemsstaterne og EU’s grænseagentur (Frontex) systematisk at udveks-le operationelle oplysninger og forbedre samarbejdet i forhold til grænse-kontrolaktiviteter. Forslaget har hverken lovgivningsmæssige eller statsfi-nansielle konsekvenser og vurderes ikke at være i strid med nærhedsprin-cippet. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrigemedlemsstaters holdninger til forslaget. Fra regeringens side er manoverordnet positiv over for forslaget.

1.

Baggrund

Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Det fremgår af Stockholm-programmet fra december 2009, at Det Europæ-iske Råd ser frem til udviklingen af et europæisk grænseovervågningssy-stem (Eurosur) ved Schengen-områdets ydre syd- og østgrænser. Dette
skal ske ved at indføre en ordning, der anvender moderne teknologi, ogsom støtter medlemsstaterne og fremmer interoperabilitet og ensartedestandarder for grænseovervågning. Det skal sikres, at der etableres detnødvendige samarbejde mellem medlemsstaterne indbyrdes og med EU’sgrænseagentur (Frontex) om udveksling af overvågningsdata. Der bør ogsåkunne skabes mulighed for samarbejde med tredjelande.Det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 23.-24.juni 2011, at det europæiske grænseovervågningssystem vil blive videre-udviklet som en prioritet. Det skal være operationelt senest i 2013, og detskal gøres muligt for de myndigheder i medlemsstaterne, som udførergrænseovervågningsaktiviteter, at udveksle operationelle oplysninger ogforbedre samarbejdet.Kommissionen har på den baggrund fremsat forslag til forordning om eteuropæisk grænseovervågningssystem (Eurosur).Forslaget vil skulle behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure,jf. Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) artikel294, hvorefter der kræves enighed mellem Europa-Parlamentet og Rådet.Det danske retsforbeholdForslaget fremsættes efter TEUF tredje del, afsnit V. Forslaget vil derforvære omfattet af Danmarks forbehold vedrørende retlige og indre anlig-gender. Protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-traktaten, vil på den baggrund finde anvendelse.Ifølge protokollens artikel 1 deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse afforanstaltninger, der foreslås i henhold til TEUF tredje del, afsnit V, ogifølge artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i henhold tilTEUF tredje del, afsnit V, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.Da denne forordning udbygger Schengen-reglerne, skal Danmark i hen-hold til artikel 4 i protokollen træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vilgennemføre forordningen i sin nationale lovgivning inden seks månederefter forordningens vedtagelse.

2.

Indhold

Forslaget er fremsat efter TEUF artikel 77, stk. 2, litra d).2
Forslaget til forordning har til formål at styrke kontrollen med Schengen-områdets ydre sø- og landegrænser. Kontrollen med luftgrænserne er ikkeomfattet af forslaget.Det er hensigten med forslaget at gøre det muligt for medlemsstaterne ogFrontex systematisk at udveksle operationelle oplysninger og forbedresamarbejdet i forhold til grænsekontrolaktiviteter ved at udvikle et græn-seovervågningssystem.Formålet med systemet er at forbedre medlemsstaternes og Frontex’ situa-tionskendskab og evne til at reagere derpå. Herved vil muligheden for atforebygge ulovlig indvandring og kriminalitet på tværs af de ydre sø- oglandegrænser kunne styrkes.Det foreslås, at Frontex skal gøres ansvarlig for opbygningen af systemet,samt for koordinationen heraf. Samtidig skal medlemsstaterne hver isæroprette et nationalt koordinationscenter, som skal stå for levering af natio-nale data til systemet.Medlemsstaterne skal opdele deres ydre sø- og landegrænser i såkaldtegrænseafsnit, som på grundlag af risikoanalyser og hændelser skal tildeleset specifikt risikoniveau af Frontex. De nationale koordinationscentre ogFrontex skal på baggrund af det tildelte risikoniveau træffe foranstaltnin-ger for at sænke risikoniveauet. Medlemsstaterne kan i den forbindelse og ioverensstemmelse med bestemmelserne i EU's forordning om oprettelse afet europæisk agentur for forvaltning af det operative samarbejde ved EU-medlemsstaternes ydre grænser anmode Frontex om bistand til kontrol ogovervågning af de ydre grænser.Det foreslås, at systemet alene skal rumme data om hændelser og deperso-naliserede genstande. Systemet vil således ikke generelt omfatte personda-ta. Oplysninger, der kan udveksles, kan for eksempel være oplysninger omhændelser vedrørende ulovlig indvandring, grænseoverskridende krimina-litet, naturkatastrofer eller menneskeskabte krisesituationer.Eksisterende og regionale netværk mellem medlemsstaterne og tredjelandevil blive knyttet til Eurosur via de nationale koordinationscentre.Det er hensigten, at eksisterende oplysninger, kapaciteter og systemer i an-dre EU-agenturer skal udnyttes bedst muligt i grænseovervågningssyste-3
met. Det foreslås således, at der skal etableres et samarbejde mellem Fron-tex og andre EU-agenturer, såsom EU’s satellitcenter, Det EuropæiskeAgentur for Søfartssikkerhed, Europol og EU’s fiskerikontrolagentur.Det forventes, at Eurosur vil blive operationel i anden halvdel af 2013.

3.

Gældende dansk ret

Forslaget giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.

4.

Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser

Da forslaget er omfattet af det retlige forbehold, har det som udgangs-punkt hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.Såfremt Danmark vælger at tilslutte sig forslaget, vil der i forbindelse medgennemførelsen heraf skulle tages stilling til finansieringen af de statsfi-nansielle konsekvenser.Eventuelle udgifter til oprettelse og drift af et nationalt koordinationscenteri Danmark er endnu ikke fastlagt. Det bemærkes, at der ifølge forslaget vilvære mulighed for støtte fra EU’s fonde til oprettelsen af det nationale ko-ordinationscenter.Udgifterne på EU’s budget til forslaget beløber sig til mellem 95,5 og136,7 millioner euro svarende til en dansk finansieringsandel på mellem1,91 og 2,734 millioner euro.

5.

Høring

Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationerm.v.:Dansk Røde Kors, Amnesty International, Dansk Flygtningehjælp, Rådetfor Etniske Minoriteter, Institut for Menneskerettigheder, Advokatsamfun-det, Udenrigsministeriet, Statsministeriet, Rigspolitiet, Finansministeriet,Vækst og Erhvervsministeriet, Social- og Integrationsministeriet, Beskæf-tigelsesministeriet, Udlændingestyrelsen, Københavns Kommune, DanskeRegioner, LO, DA, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverfor-eninger, FTF, KTO, Lederne, KL, Akademikernes Central Organisationer,Offentlig Ansattes Organisationer og Søfartsstyrelsen.
4

6.

Nærhedsprincippet

Kommissionen vurderer, at det foreliggende forslag til forordning ikke er istrid med nærhedsprincippet, idet grænseovervågningssystemet følger endecentraliseret tilgang, hvor de nationale koordinationscentre dannergrundlag for samarbejdet, mens Frontex får en koordinerende rolle.Forslaget vurderes på den baggrund ikke at være i strid med nærhedsprin-cippet.

7.

Andre landes kendte holdninger

Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-lemsstaters holdning til sagen.

8.

Foreløbig dansk holdning

Fra dansk side er man overordnet positiv over for forslaget.

9.

Europa-Parlamentet

Forslaget til forordning behandles efter den almindelige lovgivningsproce-dure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal behandles i Euro-pa-Parlamentet.Europa-Parlamentets holdning kendes endnu ikke.

10. Orientering af andre af Folketingets udvalg

Grundnotatet sendes – udover til Folketingets Europaudvalg – til Folketin-gets Udvalg for Udlændinge og Integration.
5