Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 72
Offentligt
Kommissorium for en modernisering af lov om internationalt udviklingssamarbejde
Regeringsgrundlaget ”Et Danmark, der står sammen” fra oktober 2011 slår fast, at regeringen vil styrkedansk udviklingspolitik med fattigdomsbekæmpelse som omdrejningspunkt og med en rettighedsbase-ret tilgang.Lov om internationalt udviklingssamarbejde har siden vedtagelsen i 1971 med efterfølgende ændringerudgjort grundlaget for Danmarks udviklingssamarbejde. Loven indeholder bestemmelser vedrørendeformålet for dansk udviklingssamarbejde, samt hvilke former denne kan have, såsom faglig bistand,finansiel bistand, private kapitaloverførsler, kulturelt samarbejde, oplysning om udviklingsarbejdet ogforskning. Endvidere fastlægger loven, at udviklingsministeren én gang om året overfor Folketingetfremlægger en plan til udgiftsrammer for bistandssamarbejdet for den fem års periode, som begynderden følgende 1. januar.Loven indeholder desuden bestemmelser om organisation af udviklingsbistanden. Med loven etablere-des således Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde, som udnævnes for en periode på tre årog omfatter ni medlemmer. Styrelsen er rådgivende for udviklingsministeren ved gennemførelsen af deopgaver, der i medfør af loven er pålagt udviklingsministeren. Styrelsen udpeges af udviklingsministeren(formanden efter forelæggelse for Regeringens Ansættelsesudvalg). Styrelsen har ingen beslutnings-kompetence, det endelige ansvar for at træffe beslutning for en bevilling ligger hos den ansvarlige mini-ster, d.v.s. udviklingsministeren. Styrelsens har ingen initiativret, og Styrelsens centrale opgave er såle-des at ud fra en bistandsfaglig vurdering indstille administrationens forslag til bevillinger til udviklings-ministerens godkendelse. Styrelsen har 8-9 møder om året. Styrelsen foretager endvidere to besøg perperiode i Danmarks partnerlande med henblik på at se på udviklingssamarbejdet.Loven etablerer desuden et Råd for Internationalt Udviklingssamarbejde, hvis opgave det er at følgeStyrelsens virksomhed, modtage beretning fra Styrelsen og fremkomme med råd og henstillinger på detudviklingspolitiske område. Rådet består af op til 75 medlemmer (p.t. 60) udpeget af udviklingsministe-ren, dels efter indstilling fra myndigheder, organisationer m.v. med interesse i udviklingssamarbejde,dels personer med særlig sagkundskab i Rådets opgaver. Rådet har ingen funktion i forhold til den kon-krete udmøntning af bistandsrammen på Finansloven og fungerer hovedsageligt som et debatforum forudviklingspolitiske emner. Rådet har 2-3 møder om året.Udover ovennævnte underretningsforpligtelse vedrørende de femårige udgiftsrammer omhandler lovenikke Folketingets evt. inddragelse i udviklingssamarbejdet. I praksis er såvel Finansudvalget som Uden-rigsudvalget inddraget. Alle bevillinger over 35 mio. kr., der ikke har direkte hjemmel på finansloven,forelægges for Folketingets Finansudvalg. I forhold til Udenrigsudvalget har praksis som hovedregelværet, at udvalget inddrages i forbindelse med høringer om nye politikker og strategier og i forbindelsemed samråd. Såvel Finansudvalget som Udenrigsudvalget foretager besøg i Danmarks partnerlandemed henblik på at vurdere udviklingssamarbejdet.Henset til den udvikling, der har fundet sted i Danmarks udviklingssamarbejde siden loven blev vedta-get, er der behov for, at loven underkastes et gennemgribende serviceeftersyn og modernisering. En nylov bør således afspejle den internationale kontekst og de typer af indsatser, som det danske udviklings-samarbejde foregår indenfor i dag og de kommende år, herunder understrege regeringens målsætningom at styrke et rettighedsbaseret udviklingssamarbejde. Samtidig bør loven styrke åbenhed og parla-mentarisk inddragelse i politikudviklingen på det udviklingspolitiske område. Arbejdet vil således havefølgende mål for øje:
-
---
-
-
Formulere en ny formålsbeskrivelse for dansk udviklingssamarbejde, der afspejler den internati-onale kontekst og de typer af indsatser, som det danske udviklingssamarbejde foregår indenfor idag og de kommende år, herunder understrege regeringens målsætning om at styrke et ret-tighedsbaseret udviklingssamarbejde.Loven skal gøres mere tidssvarende og sikre størst mulig åbenhed i Danmarks udviklingssamar-bejde, herunder bidrage til at fremme øget offentlighed om udviklingssamarbejdet og styrketfolkelig forankring i både Danmark og i Danmarks partnerlande.Hvordan Folketingets Udenrigsudvalg fremadrettet kan inddrages i Danmarks udviklingssamar-bejde i respekt for den gældende ansvarsfordeling.Vurdere hvordan den bistandsfaglige rådgivende opgave, som Styrelsen for Internationalt Ud-viklingssamarbejde i dag varetager, fremover bedst kan forvaltes, herunder om Styrelsens man-dat og opgaver skal ændres og evt. videreføres i et andet, mere åbent udviklingspolitisk dialog-forum. Det samme vil gælde Rådets rolle og opgaver. Målet vil være at sikre den mest effektiverådgivning af udviklingsministeren. Udviklingsministeren bevarer sit fulde ansvar for admini-strationen af Danmarks udviklingsbistand, og en evt. organisatorisk omlægning af den rådgiv-ningsfunktion, som Styrelsen p.t. varetager, vil ikke ændre ved dette;For så vidt angår Rådets rolle som debatskabende forum på det udviklingspolitiske område, vilarbejdet vurdere det fremtidige behov for at bevare et stående organ, som alene har en debat-skabende funktion, eller om behovet for at fremme debat og dialog om udviklingspolitikkenmed den danske offentlighed og ressourcebase på udviklingsområdet kan fremmes på andremere effektive, repræsentative og inklusive måder, der samtidig giver danske partnerlande enstemme i debatten;Udarbejde et forslag til ny lov om internationalt udviklingssamarbejde, der erstatter den tidligerelov om internationalt udviklingssamarbejde, og som kan fremsættes i marts 2012.
Arbejdet vil blive forankret i en interministeriel arbejdsgruppe under ledelse af Udenrigsministeriet ogmed deltagelse af Statsministeriet, Finansministeriet og Justitsministeriet. Der vil desuden blive lagtvægt på en bred inddragelse af relevante aktører. Arbejdsgruppen vil som led i arbejdet udarbejde enrapport til Regeringens Koordinationsudvalg. I det omfang rapporten lægger op til større organisatori-ske ændringer vil den skulle forelægges for regeringens udnævnelses- og organisationsudvalg. Udkast tilny lov om internationalt udviklingssamarbejde vil, når dette er udarbejdet, ligeledes blive forelagt Rege-ringens Koordinationsudvalg med henblik på endelig godkendelse.