Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1047119_0001.png
1047119_0002.png
1047119_0003.png
18. november 2011.

Udenrigsministeriet.

København, den 18. november 2011.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at den danske andel afNORSAD-fonden overdrages til Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene (IFU). Forslaget haringen udgiftsmæssige konsekvenser.BaggrundDanmark stiftede i 1990 Nordic - Southern Africa Development Fund (NORSAD-fonden) sammenmed Norge, Sverige, Finland og landene i Udviklingsfællesskabet i det sydlige Afrika (Southern Af-rica Development Community, SADC). Formålet med NORSAD-fonden (herefter NORSAD) er atforbedre lokale levevilkår ved at stimulere vækst gennem ydelse af lån til små og mellemstore virk-somheder i det sydlige Afrika. NORSAD har fungeret godt gennem de sidste 20 års store økonomi-ske omvæltninger i regionen, og der er fortsat stor efterspørgsel efter NORSADs ydelser.Der er fra dansk side ydet i alt 80,4 mio. kr. til NORSAD (Akt 205 26/4 1989 og Akt 2213/61998).ProjektbeskrivelseNORSAD har opereret i SADC-landene siden oprettelsen i 1990 med meget skiftende økonomiskeudfordringer. Valutarestriktioner i 1990erne medførte stor mangel på udenlandsk valuta, som NOR-SAD kunne hjælpe til at afbøde via sin långivning. I det seneste årti har NORSAD kunnet yde lån tilsmå- og mellemstore virksomheder, som ikke har adgang til finansielle ydelser fra de etablerede fi-nansielle institutioner – typisk nye virksomheder, der ikke kan stille kaution for lånene f.eks. pga.manglende ejendomsret til jord. Gennem årene har NORSAD opbygget et solidt kendskab til netopdette markedssegment, og der er ydet lån til mere end 500 virksomheder og med disse skabt over50.000 arbejdspladser.NORSAD følger en forsigtig udlånspolitik. Egenkapitalen er derfor intakt, og administrationsom-kostningerne dækkes af det løbende overskud. NORSADs samlede aktiver var i 2010 på ca. USD 72mio.NORSAD er ejet af de 15 medlemslande (4 nordiske og 11 SADC-lande). Der er ligeledes oprettetet agentur, hvis bestyrelse består af medlemslandenes udviklingsfonde. Med både en fond og et agen-tur er beslutningsgangen tung og temmelig langsom. Hertil kommer, at det ikke tidligere har væretfastlagt, hvilken andel hvert medlemsland ejer. Fonden opererer på basis af konsensus, hvilket yderli-gere vanskeliggør hurtig beslutningstagen og begrænser mulighederne for effektiv delegering af be-slutningsmyndigheden. Bestyrelsen har derfor besluttet at transformere NORSAD til et aktieselskab
b.
AS001296Udenrigsmin., j.nr. 104.SADC.22.
18. november 2011.
2
med én bestyrelse og en beslutningsstruktur, hvor beslutninger tages med almindeligt flertal blandtaktionærerne. Et aktieselskab vil desuden kunne tiltrække alternative former for kapital og hurtigt til-passe sig ændrede markedsvilkår. Samtidig vil det give NORSAD mulighed for at udvikle nye oginnovative produkter til den niche af markedet, NORSAD har etableret sig i.Omlægningen til aktieselskab har været under forberedelse det seneste år. Det nye selskab vil bliveetableret i Botswana, og aktiverne deles på 50/50 basis mellem de nordiske lande og SADC landene– Danmark vil få 11,5 pct. af aktierne i det nye selskab. Desuden foreslås det, at de nordiske landeoverdrager deres andele til de respektive nordiske udviklingsfonde, der allerede er aktive i NOR-SADs agenturs bestyrelse – for Danmarks vedkommende Industrialiseringsfonden for Udviklingslan-dene (IFU). Alle medlemslande har tilsluttet sig disse forslag med forbehold for politisk godkendelsei de enkelte lande. Udviklingsministeren tilsluttede sig forslaget d. 10. marts 2011.Til overdragelsen af den danske andel af NORSAD er der udarbejdet en aftale med IFU. I denneaftale forpligter IFU sig til: (i) at bibeholde aktierne i mindst fire år efter det nye aktieselskabs opret-telse; (ii) at evt. udbytte kun udtages under hensyn til konsolidering af virksomheden; og (iii) at rein-vestere evt. provenu ved et senere salg af IFUs aktier i regionen. Kammeradvokaten har bistået medudarbejdelsen af Udenrigsministeriets aftale med IFU.En udvidelse af NORSADs kapital vurderes desuden nødvendig for NORSADs fortsatte konkur-rencedygtighed og fremtidige overlevelse. NORSAD er i dag begrænset af en lav udlånsvirksomhedpå kun ca. USD 18 mio. som følge af den forholdsvis lille egenkapital og den forsigtige udlånspoli-tik. I takt med den finansielle sektors udvikling i Afrika er dette niveau for lavt til at sikre fremtidigbæredygtighed. Samtidig vil NORSADs omkostningsniveau blive forøget, da omdannelsen fra enmultilateral fond til et aktieselskab ikke længere fritager NORSAD fra at betale skat.Der indgår derfor et forslag i den nye forretningsplan om at sikre yderligere USD 35-40 mio. iaktiekapital. Norge og Sverige har allerede indgået tilsagn om bidrag til kapitaludvidelsen, mens Fin-land, Danmark og visse SADC lande (bl.a. Botswana) ligeledes overvejer at bidrage. For Danmarksvedkommende overvejes et bidrag på ca. 50 mio. kr., der er budgetteret under § 06.32.01.26. Opfølg-ning på Afrikakommissionens anbefalinger på FFL2012.Det vurderes, at NORSAD fortsat kan spille en væsentlig rolle i finansieringen af små- og mellem-store virksomheder. Efterspørgslen efter NORSADs produkter er høj, og NORSAD vil være et godtsupplement til udviklingsfondenes øvrige engagementer i regionen.Væsentlige risikoelementerDer skønnes ikke at være risici forbundet med overdragelsen af den danske andel af NORSAD tilIFU.Den væsentligste risiko i forbindelse med omlægningen af NORSAD til aktieselskab er, hvis detikke lykkes at tiltrække USD 35-40 mio. i ny egenkapital til selskabet. Uden en væsentlig forøgelseaf aktiekapitalen vurderes selskabet ikke at være bæredygtigt, og NORSAD vil derfor blive afvikletuden yderligere omkostninger for Danmark. I så fald vil aftalen med IFU ikke blive gennemført. Detvurderes dog, at der er lav sandsynlighed for dette, eftersom Sverige og Norge allerede har afgivettilsagn om yderligere kapitalindskud, mens en række andre lande overvejer at bidrage.Endelig er der risiko for, at det nye aktieselskab ikke formår at blive finansielt bæredygtigt på læn-gere sigt blandt andet via udvikling af nye produkter og dermed ikke kan bibeholde sin relevans fordet nuværende markedssegment.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om overdragelse af de danske aktiver i NORSADtil IFU.
18. november 2011.
3
e.
Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet omFinansudvalgets tilslutning til, at den danske andel af NORSAD overdrages til Industrialiserings-fonden for Udviklingslandene (IFU). Forslaget har ingen udgiftsmæssige konsekvenser.Finansministeriets tilslutning foreligger.
f.
København, den 18. november 2011
CHRISTIANFRIISBACHTil Finansudvalget.