Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1150639_0001.png
1150639_0002.png
1150639_0003.png
1150639_0004.png
1150639_0005.png
1150639_0006.png
1150639_0007.png
1150639_0008.png
1150639_0009.png
1150639_0010.png
1150639_0011.png
1150639_0012.png
1150639_0013.png
1150639_0014.png
1150639_0015.png
1150639_0016.png
1150639_0017.png
1150639_0018.png
1150639_0019.png
1150639_0020.png
RegeringensudviklingspolitiskeprioriteterPlan til udgiftsrammer forudviklingssamarbejdetfor 2013–2017
August 2012
RegeRingensUDViKLingsPOLiTisKePRiORiTeTeRPlan til udgiftsrammer for udviklingssamarbejdetfor 2013–2017
August 2012
ReTTigHeDeR i CenTRUMDet overordnede budskab i den nye strategi for Danmarks udviklingssamarbejde,Retten til et bedre liv (2012), er, at fattigdom skal bekæmpes med menneskerettighederog økonomisk vækst. Det skal ske inden for fire strategiske prioritetsområder:Men-neskerettigheder og demokrati, grøn vækst, sociale fremskridt og stabilitet ogbeskyttelse.Regeringens udviklingspolitiske prioriteter for 2013-2017 udgør et cen-tralt element i gennemførelsen af den nye strategi. Prioriteringen skitserer, hvorledesstrategien vil blive udmøntet gennem udviklingsbistanden i de kommende år.Menneskerettighederne udgør værdigrundlaget i de partnerskaber, som Danmarkindgår gennem udviklingssamarbejdet. Regeringen vil arbejde for at fremme allemenneskerettigheder, såvel de økonomiske, sociale og kulturelle som de borgerligeog politiske, med særligt fokus på kvinders rettigheder og lige adgang til ressourcerog muligheder. Det skal ske bl.a. ved at styrke kapaciteten hos både myndigheder ogrettighedshavere på tværs af sektorer i Danmarks prioritetslande, hvor der er mu-ligheder herfor. Øget anvendelse af budgetstøtte skal bidrage til at fremme regeringersansvarlighed over for deres borgere. Det gælder ikke mindst prioriteringen af sundhedog uddannelse og en styrkelse af de demokratiske kontrolmekanismer, økonomistyrin-gen og korruptionsbekæmpelse i de lande, vi samarbejder med. støtten gennem bådemultilaterale og folkelige organisationer vil blive styrket.Regeringen øger igen i 2013 udviklingsbistanden, og niveauet udgør 16.045 mio. kr. Deter en stigning på 366 mio. kr. sammenlignet med 2012. sammenlignet med niveauet forudviklingsbistanden under den tidligere regering er der tale om en markant styrkelsepå i alt 600 mio. kr. Med dette niveau skønnes den samlede udviklingsbistand i 2013,opgjort på tilsagn, at svare til 0,83 pct. af Bni.
De UDViKLingsPOLiTisKe PRiORiTeTeRMenneskerettigheder og demokratiKampen for menneskerettigheder og demokrati er helt centrale elementer i bekæmpel-sen af fattigdom. Det er en kamp, som Danmark fortsat vil gå forrest i. i 2013 vil derderfor blive igangsat en række konkrete indsatser inden fordemokrati, menneskeret-tigheder, god regeringsførelse og ligestillingi Danmarks prioritetslande for over en
3
halv milliard kroner. samtidig fordobles det danske bidrag til Fn’s højkommissær formenneskerettigheder (OHCHR) til 30 mio. kr. for derigennem at understøtte organisa-tionens gennemslagskraft i udviklingslandene.Danmark vil fortsætte den aktive indsats for ligestilling og for kvinders og pigers ret-tigheder. Bl.a. igangsættes i 2013 en række indsatser i niger, Afghanistan og Pakistan,som har særligt fokus påligestilling og kvinders og pigers rettigheder.Fordoblingenaf bidraget til Fn’s ligestillingsenhed (Un Women) bliver fastholdt, så der også i 2013afsættes 40 mio. kr. for at fremme organisationens arbejde med at bistå lande og detøvrige Fn-system med at sikre, at kvinders rettigheder respekteres.Det Arabiske Forår har sat ekstra fokus på værdien af Danmarks dialog og reformindsatsi Mellemøsten og nordafrika. Finansieringen afDet Arabiske Initiativopretholdespå det høje niveau på 275 mio. kr. årligt. Det skal medvirke til en styrkelse af støtten tilreformer og demokratisk udvikling i Mellemøsten og nordafrika og til at støtte de folke-lige kræfter, der kæmper for menneskerettigheder og reformer.støtten til danskefolkelige organisationerøges med 30 mio. kr., så der i alt afsættes1.053 mio. kr. De ekstra midler forventes allokeret til de organisationer, som vurderessærligt at kunne levere resultater inden for den nye strategis målsætninger. Alloke-ringen vil bl.a. ske på grundlag af resultaterne af en planlagt evaluering af civilsam-fundsstrategien. endvidere lægges der op til en omlægning og udvidelse af egenfinan-sieringskravet i takt med, at der indgås flere rammeaftaler med organisationerne.som udmøntning af den nye strategi forNaboskabsprogrammet2013-2017, deromfatter eU’s naboer mod øst og sydøst, igangsættes i 2013 programmer med fokus pådemokrati og god regeringsførelse, herunder respekt for menneskerettigheder og min-dretalsrettigheder, konfliktløsning og fredsprocesser, ligestilling mellem kønnene samtstyrkelse af civilsamfundet. endvidere gennemføres under naboskabsprogrammetindsatser til fremme af økonomisk udvikling, herunder fremme af bæredygtig vækst,jobskabelse og energieffektivitet.Grøn vækstØkonomisk vækst er afgørende for at bekæmpe fattigdom, men det sætter verdens res-sourcer under pres. Regeringen vil derfor i langt højere grad bistå udviklingslandene medat skabe forudsætningerne foren vækst, der er grøn, bæredygtig og inklusivog bidrage
4
til at øge udviklingslandenes adgang til bæredygtig energi, fremme en bæredygtig og res-sourceeffektiv fødevareproduktion og forvaltning af vand- og energiressourcerne.De tidligere indsatser for vækst og beskæftigelse, landbrug og erhverv skal fortsættes,men tilpasses så de mere markant reflekterer den nye strategis tilgang til grøn vækst.i 2013 igangsættes bilaterale sektorprogrammer inden forvækst og beskæftigelse,landbrug og erhverv og vand-, miljø- og energiressourcerfor knap 2 mia. kr. Det om-fatter bl.a. et vækstprogram i Zimbabwe til 125 mio. kr. inden for landbrug med henblikpå at forbedre indkomstgrundlaget for den fattigste del af befolkningen.Det høje niveau på 500 mio. kr. tilklimapuljenfastholdes. Klimapuljen vil fortsat væreet vigtigt element i arbejdet med at hjælpe udviklingslandene med at forebygge ogtilpasse sig klimaforandringer. Der skal følges hurtigt og effektivt op på resultaterne afFn’s konference ombæredygtig udvikling(Rio+20). Derfor afsættes yderligere 92 mio.kr. til denne opfølgning.i 2012 oprettes enKlimainvesteringsfondforvaltet af investeringsfonden for Ud-viklingslandene (iFU). i tillæg til de midler, der afsættes i 2012, skydes der yderligere50 mio. kr. ind i fonden i 2013 for i samarbejde med danske virksomheder at fremmeinvesteringer i klimaindsatser, der kan medvirke til grøn vækst i udviklingslandene.Sociale fremskridtsociale fremskridt er afgørende for en udvikling, der skal sætte mennesker i stand til atkæmpe sig ud af fattigdom og eksklusion og udøve deres rettigheder i samfundet.i 2013 afsættes der 230 mio. kr. tiluddannelsei Afghanistan som et vigtigt bidrag tilden sociale udvikling i landet. På uddannelsesområdet forbliver Danmark desuden,med et bidrag på 270 mio. kr. i 2013, en af de største og mest indflydelsesrige bidrags-ydere til Det globale Partnerskab for Uddannelse.Regeringen vil fortsat gå forrest i kampen forkvinders seksuelle og reproduktiverettighederog vil allokere 230 mio. kr. til Fn’s befolkningsfond, som er en central aktøri arbejdet. Kernebidraget til UniCeF øges med 10 mio. kr. til samlet 165 mio. kr. for atstøtte organisationens arbejde med bl.a.børns overlevelse og sundhed, uddannelseog ligestilling.
5
Stabilitet og beskyttelsesikring af stabilitet og beskyttelse er en væsentlig global udfordring, og regeringen vilengagere sig aktivt ogstyrke arbejdet med konfliktforebyggelse, stabilisering oggenopbygning i skrøbelige og konfliktramte stater.investeringer i stabilitet i skrø-belige stater har fokus på de fattigste i verden og er samtidig en investering i Danmarksstabilitet. en styrkelse af indsatserne i de skrøbelige stater vil være en klar prioritet forregeringen i 2013 og de kommende år. i 2013 øges indsatserne i skrøbelige stater medca. 600 mio. kr., så der afsættes knap 1,3 mia. kr. hertil på landerammerne.Bistandsniveauet tilAfghanistanforøges i 2013, og der afsættes således 520 mio.kr. til igangsættelse af nye indsatser inden for bl.a. regeringsførelse og vækst ogbeskæftigelse. i tillæg hertil iværksættes indsatser, der skal medvirke til at opbyggede afghanske politistyrker. sammen med humanitære og nærområdeindsatser ogcivilsamfundsstøtten vil den gennemsnitlige årlige udbetaling til Afghanistan såledesfremover ligge på 530 mio. kr. støtten sigter på, at landet gradvist kan stå på egne ben ogvære drivkraften i en positiv og fredelig udvikling fremover.Udviklingsindsatserne under regeringensFreds- og Stabiliseringsfondopprioriteres,og fonden udvides med 70 mio. kr. ekstra til i alt 105 mio. kr. i 2013. Dette sker bl.a. medhenblik på en fokuseret indsats i opbygningen af de afghanske politistyrker.Et stærkt multilateralt engagementVerden har brug forstærke, effektive internationale organisationer.gennem desidste ti år er andelen af den danske udviklingsbistand, der kanaliseres gennem demultilaterale organisationer, faldet. Den udvikling ønsker regeringen at vende. i 2013og årene frem vil det multilaterale område derfor blive styrket markant.i 2013 øges bidragene til en række for Danmark centrale multilaterale organisationermed 270 mio. kr., så demultilaterale kernebidragsamlet udgør 3,2 mia. kr. Der afsættesbl.a. 133 mio. kr. til Den Asiatiske Udviklingsfond. Med bidraget medvirker Danmarktil, at de 29 fattigste lande i regionen, herunder samtlige danske prioritetslande iAsien, bedre kan bekæmpe fattigdom og fremme en bæredygtig udvikling. samtidigstyrkes dialogen med organisationernevedrørende deres indsatser og resultater pålandeniveau.
6
Fortsat udviklingssamarbejde med BoliviaDanmarks udviklingssamarbejde med Bolivia vil blive fortsat med fokus påfattige ogudsatte befolkningsgruppers rettigheder.i løbet af de kommende år igangsættes nyeprogrammer inden for landbrug, god regeringsførelse og naturressourceforvaltning.Det er sektorer, hvor behovene er størst, hvor Danmark bedst kan bidrage til at sikre defattigstes rettigheder, og hvor der kan forventes gode og bæredygtige resultater. i 2013afsættes 140 mio. kr. til et program inden for naturressourceforvaltning, der bl.a. harfokus på bæredygtig forvaltning af naturressourcer og sikring af oprindelige folks ret-tigheder og livsvilkår.Den fattigdomsorienterede ramme og den globale rammesom fastlagt i regeringsgrundlaget opdeles udviklingsbistanden i to separate rammer,dels for at fastholde fokus på den fattigdomsorienterede udviklingsbistand, dels for atskabe større gennemsigtighed om, hvordan udviklingsmidlerne anvendes.Med den foreslåede budgettering kan 12.428 mio. kr. henføres til den fattigdomsori-enterede ramme, mens 2.850 mio. kr. af udviklingsbistanden kan placeres under denglobale ramme.Tabel 1viser, at der vil blive iværksat nye sektorprogrammer og andre større programmer iDanmarks prioritetslande for ca. 3,3 mia. kr. i 2013.Tabel 2giver en detaljeret oversigt over regeringens prioritering af udgiftsrammer forudviklingsbistanden i de kommende fem år, 2013-2017.Tabel 3giver et skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand (ulandsrammen) i 2013 ihenhold til OECD/DAC’s regler.Tabel 4viser opdelingen af udviklingsbistanden på FFL 2013 på den fattigdomsorientere-de og den globale ramme.
7
Tabel 1: Nye tilsagn til større programmer i prioritetslande i 2013LandenigerZimbabweTanzaniaUgandaMaliAfrika i altPakistanBurmaDet PalæstinensiskeselvstyreAfghanistannepalBoliviaAsien og Latin-amerika i alt
AktiviteterVækst i landbruggod regeringsførelseVækst i landbruggod regeringsførelseVækst i landbrug og erhvervVandVækst i landbrug og erhverv
Tilsagn i 2013(mio. kr.)19550125706004504001.890
Heraf Afrika-kommissionen35
250100385
Civilsamfund og demokratiMenneskerettigheder ogdemokratiLevevilkårFredsopbygningstatsopbygningForbedring af levevilkårRegeringsførelseUddannelseVækst og beskæftigelseVækst og beskæftigelsenaturressourceforvaltning
10055501016020235230504001401.4503.340
Prioritetslandeprogrammer i alt
8
Tabel 2: Oversigt over udviklingsbistanden på forslaget til finanslov for 2013Ulandsrammen på finanslovens §06.3Finanslovs-konto06.3106.31.7906.31.79.1006.3206.32.0106.32.01.0506.32.01.0606.32.01.0706.32.01.0806.32.01.0906.32.01.1006.32.01.1106.32.01.1206.32.01.1306.32.01.1506.32.01.1606.32.01.1706.32.01.1806.32.01.2006.32.01.2306.32.01.2606.32.0206.32.02.0406.32.02.0506.32.02.0606.32.02.0806.32.02.0906.32.02.1106.32.02.1206.32.02.1306.32.02.1406.32.02.1506.32.02.1706.32.02.18BeskrivelseReserverReserverReserveBilateral bistandUdviklingslandei AfrikaetiopiennigerZimbabwesomaliasydsudanTanzaniaKenyaUgandaMozambiqueghanaBeninBurkina FasoZambiaMaliØvrige indsatser i AfrikaOpfølgning på Afrikakom-missionens anbefalingerUdviklingslande iAsien og LatinamerikaPakistanBurmaCambodjaDet PalæstinensiskeselvstyreAfghanistanBangladeshnepalBhutanVietnamØvrige indsatser i AsienBoliviaØvrige indsatser iLatinamerikaPersonelbistandRådgiverbistandstipendiatbistand(mio kr.)2012-priser338,0338,0338,05.996,03.057,340,0250,00,070,0421,031,05,015,0460,0406,0225,0615,03,0120,0180,0216,31.057,015,080,04,050,0390,0340,0135,06,05,00,032,00,0344,613,045,0
2012
(mio kr.)2013-priser132,3132,3132,35.859,62.611,05,0245,0200,00,05,0605,05,0455,05,05,00,05,01,0405,0360,0310,01.473,0100,0105,00,0195,0520,05,0405,00,00,00,0143,00,0351,023,040,0
2013
(mio kr.)2013-priser132,3132,3132,36.140,43.235,0155,00,0225,0300,05,0405,05,0505,0505,0705,00,0125,00,0130,0170,00,01.149,095,0130,00,00,0265,05,0205,00,00,00,0399,00,0341,013,040,0
2014
(mio kr.)2013-priser132,3132,3132,35.814,52.470,05,00,0100,00,05,05,0635,05,05,0405,00,0635,00,0205,0465,00,01.118,080,0180,00,00,0520,0205,05,00,00,00,03,0125,0351,023,040,0
2015
(mio kr.)2013-priser132,3132,3132,35.837,63.700,05,050,0400,00,05,01.005,0580,0605,0655,0205,00,05,00,0185,00,00,0358,00,0150,00,00,05,0195,05,00,00,00,03,00,0337,013,040,0
2016
(mio kr.)2013-priser132,3132,3132,35.539,82.040,05,0300,0200,00,0205,05,05,05,0430,05,00,0325,00,05,0550,00,01.383,0100,080,00,00,0515,05,0305,00,00,0300,03,075,0347,023,040,0
2017
06.32.0406.32.04.1006.32.04.11
9
Finanslovs-konto06.32.04.1206.32.04.1306.32.04.1406.32.04.1506.32.0506.32.05.1206.32.05.1306.32.05.1606.32.05.1806.32.05.19
BeskrivelseFirmarådgivereBistandsfaglig kompe-tenceudvikling mviT-, ejendoms-, rejse-, kom-petenceudviklings- ogkommunikationsudgifterRådgivende enhederDanidasErhvervsindsatserDanida BusinessPartnershipsCsR træningsfondenvdr. iFU-investeringerFn’s globalCompactDanida BusinessFinanceDen Arabiskeinvesteringsfond (AiF)Lånebistandgældslettelse tiludviklingslandeneAfdrag på statslån tiludviklingslandeØvrig bistandstøtte til Rehabilitering-og Forskercentret forTorturofre (RCT)Det Arabiske initiativstabilisering og konflikt-forebyggelseDemokrati ogmenneskerettighederFreds- ogstabiliseringsfondenNaboskabsprogramProgramindsatserØvrige indsatserBistand gennemcivilsamfundsorgani-sationer (NGO’er)Bistand gennemcivilsamfundsorgani-sationer (NGO’er)RammeaftalerstrategiskeinitiativerPuljeordningerog netværk
(mio kr.)2012-priser85,017,972,8110,9
2012
(mio kr.)2013-priser80,00,091,8116,2
2013
(mio kr.)2013-priser80,00,091,8116,2
2014
(mio kr.)2013-priser80,00,091,8116,2
2015
(mio kr.)2013-priser80,00,091,8112,2
2016
(mio kr.)2013-priser80,00,091,8112,2
2017
692,0287,03,02,0350,050,0-23,530,0-53,5668,648,0125,0176,0284,635,0200,0165,035,0
542,0237,03,02,0300,00,0-21,030,0-51,0703,648,0275,0105,1170,5105,0200,0160,040,0
542,0237,03,02,0300,00,0-20,030,0-50,0693,448,0275,059,2221,290,0200,0160,040,0
542,0237,03,02,0300,00,0-18,030,0-48,01151,548,0275,0355,9262,6210,0200,0160,040,0
542,0237,03,02,0300,00,0-22,030,0-52,0722,648,0275,0109,4165,2125,0200,0160,040,0
542,0237,03,02,0300,00,0-54,030,0-84,01.081,848,0275,0262,9350,9145,0200,0160,040,0
06.32.0706.32.07.1406.32.07.15
06.32.0806.32.08.4006.32.08.5006.32.08.6006.32.08.7006.32.08.80
06.32.1106.32.11.1006.32.11.2006.3306.33.0106.33.01.1006.33.01.1106.33.01.12
1.023,01.023,0545,0333,0145,0
1.053,01.053,0735,076,0242,0
1.053,01.053,0775,036,0242,0
1.053,01.053,0775,051,0227,0
1.053,01.053,0775,051,0227,0
1.053,01.053,0775,036,0242,0
10
Finanslovs-konto06.3406.34.0106.34.01.3006.34.01.5006.34.01.6006.34.01.7006.34.01.8006.34.01.9006.3506.35.0106.35.01.1006.35.01.1106.35.01.1306.35.01.1406.35.01.1506.35.01.1706.35.01.1806.35.0206.35.02.1006.35.02.1106.3606.36.0106.36.01.1006.36.01.1206.36.01.1406.36.0206.36.02.1006.36.02.1106.36.0306.36.03.10
BeskrivelseMiljø- og klimabistandMiljø- og klimabistandi udviklingslande mvKlimainvesterings-fondenFn’s Miljøprogram(UneP)Den globaleMiljøfacilitet (geF)KlimapuljeØvrige miljøbidragOzonfondenForsknings- og oplysn-ingsvirksomhedForskning og oplys-ning i Danmark mvProjekter i DanmarkForskningsvirksomhedOplysningsvirksomhedKultureltsamarbejde (CKU)Udredningsvirksomhedseminarer, kurser,konferencer mvevalueringInternationaludviklingsforskninginternational land-brugsforskning (CgiAR)Anden internationaludviklingsforskningMultilateral bistandgennem FN mv.FN’s Udviklingspro-gram (UNDP)Fn’s Udviklingspro-gram (UnDP)Fn’s ligestillingsenhed(Un Women)Fn-byenFN’s Børnefond(UNICEF)generelt bidrag tilUniCeFUniCeFs lagerfaciliteteri KøbenhavnHIV/Aids, Befolknings-og sundhedsprogram-merFns Befolkningsfond(UnFPA)
(mio kr.)2012-priser611,0611,00,00,00,0475,0118,018,0
2012
(mio kr.)2013-priser813,0813,050,050,00,0475,0238,00,0
2013
(mio kr.)2013-priser866,0866,00,00,0400,00,0466,00,0
2014
(mio kr.)2013-priser332,0332,00,050,00,00,0259,023,0
2015
(mio kr.)2013-priser238,0238,00,00,00,00,0238,00,0
2016
(mio kr.)2013-priser316,0316,00,050,00,00,0266,00,0
2017
303,6243,629,0136,039,00,010,69,020,0
491,6431,6100,0135,044,0110,012,610,020,0
286,6226,60,0135,049,00,012,610,020,0
446,6386,690,0135,049,070,012,610,020,0
331,6271,60,0135,049,045,012,610,020,0
446,6386,690,0135,049,070,012,610,020,0
60,035,025,01.476,9370,2320,020,030,2
60,035,025,01.367,9496,2330,040,0126,2
60,035,025,01.672,4536,7330,040,0166,7
60,035,025,01.694,4536,7330,040,0166,7
60,035,025,01.731,4536,7330,040,0166,7
60,035,025,01.611,4536,7330,040,0166,7
193,0155,038,0
165,0165,00,0
165,0165,00,0
165,0165,00,0
165,0165,00,0
165,0165,00,0
640,0205,0
565,0230,0
665,0230,0
565,0230,0
665,0230,011
565,0230,0
Finanslovs-konto06.36.03.1106.36.03.1206.36.03.1406.36.03.1606.36.03.1706.36.0406.36.04.1106.36.0606.36.06.1006.36.06.1306.36.06.1606.36.06.1906.36.06.2006.36.06.2306.36.06.2406.36.06.25
BeskrivelseDen internationale sam-menslutning for Fami-lieplanlægning (iPPF)Verdenssundhedsor-ganisationen WHO’sudviklingsaktiviteterFn’s Aids-bekæmpelsesprogram(UnAiDs) m.fl.Den globale Fond forBekæmpelse af Aids,Tuberkulose og MalariaDet globale vaccination-sinitiativ (gAVi)FN programmer forlandbrugsudviklingFn’s Landbrugsud-viklingsfond (iFAD)FNs øvrige udvikling-sprogrammer og diversemultilaterale bidragFn’s organisation forindustriel udvikling(UniDO)Fn’s arbejdsorganisa-tion (iLO)Multilaterale rådgivereFn-forbundet iDanmarkstøtte til aktiviteterinden for handel ogudviklingOeCD-DAC udvikling-srelateret bidragDiversemultilaterale bidragFn’s kontor for Krimi-nalitet og narkotika(UnODC)Udviklingsbanker,-fonde og EUVerdensbankgruppenDen internationale Ud-viklingssammenslutning(iDA)Den internationaleValutafond (iMF)Den internationaleFinansieringsinstitu-tion (iFC)special Action AccountVerdensbankensglobale facilitet forkatastrofeforebyggelseglobal Partnership foreducation (gPe)12
(mio kr.)2012-priser85,080,0100,0145,025,075,075,0
2012
(mio kr.)2013-priser165,00,00,0145,025,00,00,0
2013
(mio kr.)2013-priser85,080,0100,0145,025,00,00,0
2014
(mio kr.)2013-priser165,00,00,0145,025,085,085,0
2015
(mio kr.)2013-priser85,080,0100,0145,025,00,00,0
2016
(mio kr.)2013-priser165,00,00,0145,025,00,00,0
2017
198,75,940,075,01,859,00,012,05,01.638,7708,8420,00,00,0-1,220,0270,0
141,75,90,075,01,837,05,012,05,01.937,0770,8412,055,025,0-1,210,0270,0
305,75,940,075,01,847,00,0131,05,01.533,7700,8412,00,00,0-1,220,0270,0
342,75,90,075,01,836,08,0211,05,02.181,61.170,8772,00,00,0-1,20,0400,0
364,75,940,075,01,826,00,0211,05,02.360,51.357,8959,00,00,0-1,20,0400,0
344,75,90,075,01,841,05,0211,05,02.555,31.627,81229,00,00,0-1,20,0400,0
06.3706.37.0106.37.01.1106.37.01.1206.37.01.1306.37.01.1506.37.01.1706.37.01.18
Finanslovs-konto06.37.0206.37.02.1006.37.03
BeskrivelseRegionaleudviklingsbankerDen afrikanskeUdviklingsbank (AfDB)Regionale udviklings-fonde, gældslettelses-initiativer og øvrigefondeDen afrikanskeUdviklingsfond (AfDF)Den asiatiskeUdviklingsfondDen nordiskeUdviklingsfond (nDF)MultilateralegældslettelsesinitiativerBistand gennem DenEuropæiske Union (EU)Den europæiskeUdviklingsfondeU-lån til TyrkietHumanitær bistandGenerelle bidrag tilinternationale human-itære organisationerFn’s Flygtningehøjkom-missær (UnHCR)Fn’s organisation forPalæstinaflygtninge(UnRWA)Fn’s HumanitæreKoordinationskontor(OCHA)Humanitær fødevarebi-stand (WFP)Den internationaleRøde Kors Komité(iCRC)Fn’s Humanitære Fond(CeRF)Fn’s organisation forminerydning (UnMAs)Humanitære bidrag tilakutte og langvarigekriserHumanitære bidragCivile beredskaber ogakutte humanitæreindsatserBistand til flygtningeog internt fordrevne inærområder
(mio kr.)2012-priser0,00,0
2012
(mio kr.)2013-priser7,07,0
2013
(mio kr.)2013-priser0,00,0
2014
(mio kr.)2013-priser0,00,0
2015
(mio kr.)2013-priser0,00,0
2016
(mio kr.)2013-priser0,00,0
2017
06.37.03.1006.37.03.1106.37.03.1306.37.03.1406.37.0406.37.04.1006.37.04.1106.3906.39.0106.39.01.1006.39.01.1106.39.01.1206.39.01.1306.39.01.1406.39.01.1606.39.01.1706.39.0206.39.02.1006.39.02.1106.39.02.12
341,0200,00,048,093,0588,9591,0-2,11.169,0580,0160,070,030,0185,020,0100,015,0
557,3280,0133,337,0107,0601,9604,0-2,11.500,0615,0160,090,030,0185,020,0100,030,0
231,090,00,037,0104,0601,9604,0-2,11.470,0585,0160,090,030,0185,020,0100,00,0
409,0260,00,037,0112,0601,8604,0-2,21.500,0615,0160,090,030,0185,020,0100,030,0
401,0280,00,00,0121,0601,7604,0-2,31.470,0585,0160,090,030,0185,020,0100,00,0
324,0200,00,00,0124,0603,5604,0-0,51.500,0615,0160,090,030,0185,020,0100,030,0
589,0205,0130,0254,0
0,00,00,00,0
0,00,00,00,0
0,00,00,00,0
0,00,00,00,0
0,00,00,00,0
13
Finanslovs-konto06.39.0306.39.03.1006.39.03.11
BeskrivelseHumanitære bidragtil partnere i akutte oglangvarige kriserstrategiskepartnerskabsaftalerØvrige bidrag til akutteog langvarige kriserTotal
(mio kr.)2012-priser0,00,00,012.556,2
2012
(mio kr.)2013-priser885,0629,0256,013.154,4
2013
(mio kr.)2013-priser885,0629,0256,013.154,4
2014
(mio kr.)2013-priser885,0629,0256,013.154,4
2015
(mio kr.)2013-priser885,0629,0256,013.154,4
2016
(mio kr.)2013-priser885,0629,0256,013.154,4
2017
§ 06.3
Tabel 3: Skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand (ulandsrammen) i 2013 i henholdtil OECD/DAC’s reglerMio. kr.Udviklingsbistand til udviklingslandene under § 6.3Administration af udviklingsbistandenDansk institut for internationale studier (Diis) og institut for MenneskerettighederFællesskabsfinansieret eU-bistandDele af forsvarets og politiets internationale indsatsAndel af Fn’s fredsbevarende operationerUdgifter til modtagelse af flygtninge i DanmarkUddeling af tipsmidler til almennyttige organisationerAndet (bidrag til Fn-organisationer mv.)Ulandsrammen i alt201313.154,4766,620,91.035,299,718,0923,816,010,416.045,0
14
Tabel 4: Udviklingsbistanden opdelt på den fattigdomsorienterede og den globale rammeForslag til finanslov 2013Den fattigdomsorienterede ramme1. Elementer inden for § 6.3indsatser i udviklingslande i Afrika, Asien ogLatinamerikaPersonelbistanderhvervsindsatser undtaget Danida BusinessFinanceLånebistand undtaget gældslettelseBistand gennem ngO’erFattigdomsorienterede miljø- og klimaindsatsernational og international udviklingsforskningog -oplysningstøtte til Fn-organisationers indsatserVerdensbanken og regionale udviklingsbankerog -fondeBistand gennem den europæiske udviklings-fondHumanitære indsatserReserven2. Elementer uden for § 6.3, der opgøres somudviklingsbistandBistand over eU-budgettetUddeling af tipsmidlerDen fattigdomsorienterede ramme i altDen globale ramme1. Stabilisering, genopbygning og kapacitet-sopbygningsprojekter i konfliktområderPulje til Ny SikkerhedspolitikFreds- og stabiliseringsfondenFn’s fredsbevarende operationerinternationale straffedomstoleBidrag til nATO, OsCe, Org. for Atomprøvestop,iAeA og OPCWstabilisering og konfliktforebyggelseDele af forsvarets og politiets internationaleindsats, der opgøres som udviklingsbistand2. Klima og miljøbistandMiljø- og klimindsatser uden direkte fokus på defattigste lande3. Demokratiske forandringer og økonomiskereformer særligt i Mellemøsten og NordafrikaDet Arabiske initiativDemokrati og menneskerettigheder4. Andre elementer under den globale rammeDen Afrikanske garantifondgældslettelseDanida Business FinancenaboskabsprogrammetAndet (bidrag til Fn-organisationer mv.)Udviklingsbistand Ikke udviklingsbistandmio kr.mio kr.
3.934351242-511.0535264921.3681.2286021.5001321.0351612.428
10518
212822281
10510028727521815013730020010
15
Forslag til finanslov 2013Udenrigsministeriets bidrag til internationaleorganisationerDansk institut for int. studier og institut forMenneskerettighederFlygtningemodtagelseDen globale ramme i altDe to rammer i altDe to rammer i alt udviklingsbistand ogikke-udviklingsbistandAdministration af udviklingsbistandenTotal udviklingsbistand
Udviklingsbistand Ikke udviklingsbistandmio kr.mio kr.173219242.85015.27815.91976716.04562641641
16
Regeringens udviklingspolitiske prioriteterPlan til udgiftsrammer for udviklings-samarbejdet for 2013–20172011/2012 : 24Henvendelse om udgivelsen kan i øvrigt ske tilUdenrigsministerietAsiatisk Plads1448 København KTlf. : 33 92 00 00E-mail: [email protected]ISBN978-87-7087-663-6Elektronisk publikation978-87-7087-664-3Designe-Types & IndiaFotoMikkel ØstergaardLayout af indhold og trykRosendahl Schultz Grafisk A/SWebPublikationen kan hentes eller bestilles påwww.danida-publikationer.dkRedigeringen af denne brochure blev afsluttet 1. august 2012Teksten kan citeres frit
Regeringens udviklingspolitiske prioriteterPlan til udgiftsrammer for udviklings-samarbejdet for 2013–2017Regeringen fremlæggerher sine udviklingspoli-tiske prioriteter for årene2013–2017. Med denneprioritering af udviklingsbi-standen udmøntes den nyestrategi for Danmarks ud-viklingssamarbejde (2012),“Retten til et bedre liv”.Den overordnede mål-sætning med Danmarksudviklingssamarbejde erat bekæmpe fattigdommed menneskerettighederog økonomisk vækst. Detskal ske inden for fire stra-tegiske prioritetsområder:Menneskerettigheder ogdemokrati, grøn vækst,sociale fremskridt og stabi-litet og beskyttelse.Regeringen vil anlægge enrettighedsbaseret tilgangtil udvikling. Menneskeret-tighederne er værdigrund-laget i Danmarks part-nerskaber, og regeringenvil arbejde for at fremmealle menneskerettighedersåvel de økonomiske,sociale og kulturelle somde borgerlige og politiske,med særligt fokus på kvin-ders rettigheder og ligeadgang til ressourcer ogmuligheder. Der vil væreøget brug af budgetstøtteog ske en styrkelse af bådemultilaterale og folkeligeorganisationer.Regeringen igangsætteri 2013 en række konkreteindsatser inden for de fireprioritetsområder.