Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 237
Offentligt
Danmark-Mozambique:Partnerskabspolitik 2012 – 2015
2
ResuméMozambique har opnået imponerende økonomiske resultater siden afslutningen på borgerkrigen i1992. Nationalindkomsten pr. indbygger er mere end fordoblet, og siden 2003 har den årlige gen-nemsnitsvækst ligget tæt på 8 pct. hvilket placerer landet i top 3, når det gælder økonomisk vækst iAfrika. På det sociale område har Mozambique, med betragtelig succes, foretaget store investeringerog udbygget de grundlæggende offentlige infrastrukturer inden for sundhed og uddannelse med sigtepå at opfylde 2015-udviklingsmålene. På det politiske område har der været en vellykket overgang fraet et-parti system til et, om end ufuldstændigt, flerpartisystem. I dag er flere politiske partier aktive påden nationale scene, og civilsamfundsorganisationer deltager i stigende grad i den offentlige debat omvigtige politiske og økonomiske spørgsmål.Landet står dog stadig over for en række væsentlige udfordringer. Væksten har primært været drevet afstore udenlandske investeringer i udvinding af naturressourcer, hvilket har haft en begrænsetindflydelse på beskæftigelsen. Dertil kommer, at man i stor stil har forsømt udviklingen afsmålandbruget, som udgør den vigtigste indtægtskilde for en stor del af befolkningen. Den sociale ogøkonomiske ulighed er øget, og fattigdommen er ikke blevet mindre i næsten 10 år.Udenlandske direkte investeringer i udvinding af Mozambiques naturressourcer er vokset kraftigt i detseneste årti, især fra BRIKS-landene (Brasilien, Rusland, Indien, Kina og Sydafrika). Det er enudfordring at etablere en hensigtsmæssig forvaltning af disse industrier, så de bidrager til landetsudvikling i form af skatter og afgifter.Alvorlige problemer inden for sundhed og uddannelse, særligt i landområderne, udgør sammen medvedvarende stor underernæring nogle af de største udfordringer for opfylden af 2015-målene.HIV/AIDS-epidemien har fortsat en negativ indvirkning på landets udvikling.På det politiske område levner det regerende partis dominans, og den ufuldstændige adskillelse af statog parti, begrænset råderum for den demokratiske udvikling. En stor udfordring ligger i at fremme enmere inklusiv og bredt funderet økonomisk vækststrategi med en stor beskæftigelseseffekt, som ivæsentlig grad reducerer fattigdom og ulighed og samtidig fremmer og styrker en pluralistisk,demokratisk udvikling.Mozambique er et af de lande i verden, der er mest sårbart over for klimaforandringernes påvirkning.Landet har begrænset kapacitet til at håndtere disse problemer, hvilket gør det særligt skrøbeligt. Hvisder ikke tages højde for klimaforandringernes mulige konsekvenser, kan de fremskridt, der er sket pådet økonomiske og sociale område, meget hurtigt gå tabt.For at hjælpe Mozambique med at løse disse udfordringer vil Danmark fortsat spille en vigtig rolle vedat styrkeudviklingssamarbejdetsfokus på fattigdomsbekæmpelse, fremme af tætterehandelsrelationerog skærpe og styrke denpolitiske dialog.Dette engagement bygger på Danmarks position som entroværdig partner, der kontinuerligt har støttet Mozambique efter uafhængigheden med væsentligebidrag til økonomisk og social fremgang.Inden for udviklingssamarbejdet vil fokus være på følgende områder:Budgetstøtte og god regeringsførelse gennem at understøtte en bredt funderet, pluralistiskpolitisk udvikling med aktiv deltagelse af forskellige politiske partier og civilsamfundet;
3
Fremme af bæredygtig og inklusiv vækst understøttet af en dynamisk og bæredygtig privatsektor med stor jobskabelse og fattigdomsreduktion, specielt i forhold til landbruget;Reproduktiv sundhed og rettigheder;Klimatilpasning og miljøforvaltning.
Danmark forventer at yde betydelig støtte til Mozambique i perioden 2012-2015. Prioriteterne er af-stemt med den mozambikanske regerings strategi for reduktion af fattigdom i landet, og er ioverensstemmelse med internationale principper for bistandseffektivitet. Ud over samarbejde medregeringenoglokalemyndighedervilaktivdeltagelseogengagementfracivilsamfundsorganisationerne spille en central rolle på alle indsatsområder. Ambitionen er atstimulere en oplyst debat mellem myndigheder og et civilsamfund, hvor alle rettighedshavere bliverhørt, også på decentralt plan. At sikre, at borgerne bliver hørt og hjælpe dem med at holde deoffentlige myndigheder ansvarlige, er et nøgleelement i alle de danske udviklingsprogrammer iMozambique. Dette gælder især i forbindelse med støtten til statsbudgettet, der netop gives sammenmed støtte til civilsamfundets organisationer og folkelige bevægelser. Formålet er at holde regeringenansvarlig på at anvende budgetstøtten til at implementere de politikker og programmer, som ernødvendige for at levere de udviklingsresultater, som budgetstøtten bidrager til.Budgetstøtten vil blive øget på områder, hvor det er erfaringen, at budgetstøtte giver bedre resultater,og hvor det vurderes, at forudsætningerne er til stede.En vigtig komponent i det danske samarbejde med Mozambique er den politiske dialog. Denne dialogfokuserer på centrale forhold i udviklingssamarbejdet, såsom fattigdomsbekæmpelse,menneskerettigheder, antikorruption og gennemsigtighed i forvaltningen af de offentlige finanser.Skønt der fortsat er stor korruption i den offentlige sektor, er det f.eks. lykkedes at sikre fremskridt viagennemførelsen af initiativer, der sigter på at afsløre og dæmme op for korruption,Dialogen mellem Danmark og Mozambique kommer også til at omhandle spørgsmål af international,regional og subregional betydning, herunder forhold som klimaforandringer, menneskerettigheder,pirateri og stabiliteten i regionen; alle højt prioriterede områder for Danmark.Endelig vil Danmark arbejde for at styrke investerings- og handelsforbindelserne mellem de to lande.Det vil medvirke til at øge både vækst og beskæftigelsesmuligheder, ligesom det vil forbedreadgangen til renere og mere effektive teknologier til gavn for miljø og klima. Der er, blandt danskevirksomheder, en stigende interesse for at investere i Mozambique, og Danmark vil aktivt arbejde forat fremme investeringer og handelsrelationer mellem de to lande.
1. Indledning - Danmarks partnerskab med MozambiqueBaggrund og kontekst for partnerskabetDet danske udviklingssamarbejde med Mozambique begyndte i tiden umiddelbart efter uafhængighe-den og har udviklet sig på mange områder siden da. I starten af 1990’erne var Mozambique et af deførste lande, som modtog generel budgetstøtte fra Danmark, og i 1994 fik Mozambique status sompartnerland. Mozambique er i de senere år blevet en af de vigtigste partnere i det danske officielleudviklingssamarbejde.
4
I 2008 konkluderede en omfattende evaluering, at den danske udviklingsstøtte til Mozambique harværet af ”høj kvalitet” med god synergi mellem danske og mozambikanske prioriteter. Medudgangspunkt i EU’s adfærdskodeks og Paris-erklæringen, som sætter fokus på øget lokalt ejerskab ogbistandseffektivitet, blev det foreslået, at Danmark i fremtiden skulle koncentrere sig om færresektorer. Dette er afspejlet i den nuværende partnerskabspolitik, Danmark-Mozambique Partnerskab2012-2015.Det omfattende samarbejde mellem Danmark og Mozambique har udviklet sig til et stærkt tillidsfuldtpartnerskab. Den bilaterale dialog er åben og konstruktiv og omfatter politiske og kommercielle emnermed fokus på især den samfundsøkonomiske udvikling og de tilknyttede prioriteter. Dialogen afspejlersammensætningen af Danmarks aktiviteter og prioriteter i Mozambique. Ud over de generelleprioriteter i forhold til at opbygge et stærkere demokrati og bekæmpe fattigdom og ulighed, er dervoksende danske kommercielle interesser i Mozambique. Dette afspejles også i dialogen medregeringen.
Rationalet for partnerskabetDe mange års samarbejde med gode udviklingsresultater har bidraget til at opbygge en vigtig tillid ogsamtidig dannet et solidt og konstruktivt grundlag for en åben og ærlig politisk dialog omkring bådenationale, regionale og internationale forhold.Selvom høj økonomisk vækst efter afslutningen på den væbnede konflikt i 1992 har ændret landetsstatus som værende verdens fattigste, er langt hovedparten af mozambikanerne stadig fattige, næstenuanset hvordan man måler det. Der er ikke alene behov for at gøre noget ved de mange dimensioner afden udbredte fattigdom, men også at adressere en række vanskelige udfordringer relateret til godregeringsførelse. At bistå landet med at løse disse udfordringer er den primære årsag til den fortsattedanske støtte til Mozambique.Mere end halvdelen af regeringens budget er afsat til sociale sektorer og til infrastruktur. Omkringhalvdelen af disse udgifter er finansieret via ekstern bistand. Fortsatte fremskridt inden for socialesektorer er afgørende, hvis 2015-målene skal nås. Dette vil kræve ekstern donorstøtte – i hvert fald påmellemlangt sigt, indtil der er skabt større sikkerhed for de indenlandske finansieringskilder.Øget regionalt samarbejde støttes med henblik på at styrke mulighederne for regional økonomisk ogsocial udvikling samt sætte landet i stand til bedre at løse grænseoverskridende udfordringer.
Vision for partnerskabetMozambique står på tærsklen til en ny udviklingsfase. Der er muligheder, der skal gribes, og udfor-dringer, der skal overvindes. Mulighederne omfatter stigende offentlige indtægter og jobskabelse iforbindelse med de enorme investeringer i udvinding af naturressourcer, samt en stigendeproduktivitet inden for landbruget. Den største udfordring bliver at lede landets høje, men snævertkoncentrerede, økonomiske vækst hen mod en bredere, mere inklusiv udviklingsproces, der styres afen åben og demokratisk politisk proces, hvor regeringen står til ansvar over for borgerne med respektfor deres rettigheder.Visionen for partnerskabet mellem Mozambique og Danmark for perioden 2012-2015 er at øge defattiges muligheder for at deltage i og nyde godt af Mozambiques betydelige vækst. Dette kræver etvækstmønster med mennesket i centrum, flere produktive beskæftigelsesmuligheder og en mereeffektiv og gennemsigtig brug af landets ressourcer. Det vil også kræve fremskridt påsundhedsområdet at sikre et brud med fattigdom og sårbarhed, der er overført fra generation til
5
generation. De væsentlige klimaændringer og miljørisici, landet står overfor, kræver også handling, dade i modsat fald kan underminere en stor del af de fremskridt, landet har oplevet inden for de senesteårtier.Partnerskabet mellem Mozambique og Danmark afspejler ambitionen om at løse disse udfordringer.Midlerne hertil omfatter politisk dialog, udviklingssamarbejde og aktivt fremme af stærkere handels-og investeringsmæssige bånd mellem Mozambique og Danmark.
2. Den mozambikanske kontekst – muligheder, udfordringer og risiciDen politiske situationDen politiske situation er stabiliseret, og der er afholdt fire valg siden Mozambique indførteflerpartisystem med forfatningen i 1990. Selvom det dominerende politiske parti FRELIMO har siddetpå regeringsmagten siden uafhængigheden, har man accepteret den forfatningsmæssige grænse på topå hinanden følgende præsidentperioder. Den politiske dialog mellem Mozambiques regering oglandets udviklingspartnere har fået regeringen til at forbedre valgprocessen. Regeringen støtter fortsaten reform af den offentlige sektor med henblik på at sikre ansvarlighed, gennemsigtighed og resultatermed respekt for de universelle menneskerettigheder og fundamentale frihedsrettigheder, der ernedskrevet i FN-Pagten og Verdenserklæringen om Menneskerettigheder.Adskillelsen af stat og FRELIMO befinder sig stadig i en indledende fase. Der er sket visse fremskridti retning af adskillelse af parti og stat, og det er noget, der drøftes åbent i medierne. En vigtig del afdette arbejde er den løbende kapacitetsopbygning i den offentlige forvaltning og statsadministrationenpå alle niveauer. Den politiske decentralisering blev i 2010 styrket med etableringen af ti nyeprovinsparlamenter, hvorved den løbende decentraliseringsproces gradvist styrker de lokalt valgteregeringer.Mozambique er et af de yngste flerpartidemokratier i Afrika. Erfaringerne fra fire flerpartivalg eropmuntrende, men der skal stadig ske fremskridt, så landet kan få en mere energisk demokratisk debat.Der er betydelige forskelle i de mozambikanske civilsamfundsorganisationers gennemslagskraft ogkapacitet. Der er plads til dialog, og der er erfaringer med, at regeringen lytter til civilsamfundet. Mende private organisationers muligheder for at sætte dagsordenen og holde regeringen ansvarlig for denshandlinger er stadig begrænsede.Adskillelsen af den udøvende, dømmende og lovgivende magt er stadig i sin vorden og megetskrøbelig. Den relativt ringe regeringsførelse, som dette afstedkommer, afspejles i landets dårligeresultater i internationale sammenligninger og ranglister, herunder Transparency Internationalskorruptionsindeks, hvor Mozambiques er relativt dårligt placeret.Hvad angår internationale forhold er de to grundpiller i Mozambiques udenrigspolitik (1) at bevare etgodt forhold til landets afrikanske naboer og (2) at bevare og udvide landets bånd til udviklings- oghandelspartnere i både Europa og Nordamerika, samt i stigende grad til BRICS-landene.
Den samfundsøkonomiske situationDen økonomiske vækst har ligget på ca. 8 pct. i næsten to årtier. Den høje vækstrate afspejler delslandets meget lave udgangspunkt og dels den såkaldte fredsdividende. I de seneste år har den primæremotor i økonomien været en række meget store udenlandske direkte investeringer, først og fremmest iudvindingsindustrierne. Der kan også spores en vis dynamik inden for byggeri, transport og ser-
6
vicesektorerne, mens landbrugssektoren, som er de fleste mozambikaneres levebrød, stadig udviser enmeget lav produktivitet.I 2010 var indkomsten pr. indbygger steget til USD 440. Dette tal ligger væsentligt undergennemsnittet for udviklingslandene i Afrika syd for Sahara. FN’s indeks over menneskelig udviklingplacerer Mozambique som nr. 184 ud af 187 lande. Målt i BNP pr. indbygger er landet nr. 163 ud af171 lande.Antallet af fattige faldt fra ca. 80 pct. i 1992 og 69 pct. i 1997 til 54 pct. i 2003, men det seneste årtihar budt på en stagnation i fattigdomsreduktionen. Husstandsundersøgelsen fra 2010 viser, at landetsfattigdomsprocent stadig ligger uændret på 54 pct. I absolutte tal svarer dette til en stigning på 2millioner mozambikanere, der lever for mindre end 1 dollar om dagen.Andelen af fattige er stadig alarmerende stor, men samtidig er analfabetismen faldet og antallet afbørn, der går i skole, er vokset hurtigt. I 2003 gik 68 pct. af børn i alderen 7-17 år i skole; dette tal varsteget til 90 pct. i 2009. I 2010 fødte 64 pct. af kvinderne på en sundhedsklinik (en stigning på 15 pct.på 5 år), og 77 pct. af børn under et år deltog i det nationale vaccinationsprogram. Der er også sket engradvis stigning i antallet af mozambikanere, der har forskellige private ejendele: i 1996 var det foreksempel kun lidt mere end én ud af ti husstande, der ejede en cykel; dette tal var rundt regnettredoblet i 2009.Uden øget produktivitet i de økonomiske sektorer, herunder landbrug, industri og serviceydelser, vildet være vanskeligt effektivt at reducere fattigdommen, øge produktionen og sikre stabil selvforsyningmed fødevarer. Den mozambikanske privatsektor er pulserende og dynamisk, men stadig primærtuformel og samtidig meget skrøbelig. Kun få virksomheder og forretninger har mulighed for at vokseog klare overgangen til den formelle sektor. Dette skyldes blandt andet ugunstigeforretningsbetingelser med begrænsede lånemuligheder for små og mellemstore virksomheder, stortbureaukrati og uklare regeringstiltag i den private sektor. Udenlandske investeringer i kommunikation,mineraler og energi har stået for langt størstedelen af væksten, men koblingen mellem disseinvesteringer og resten af økonomien er svag. Landets betragtelige naturressourcer (kul, naturgas ogolie) understreger behovet for en mere gennemsigtig og retfærdig forvaltning af naturressourcerne,herunder en effektiv skatte- og afgiftspolitik. Det er vigtigt at finde effektive måder at støtte væksten iden private sektor på og samtidig sikre, at de udenlandske investeringer har en positiv effekt påbeskæftigelsen.En forbedring af de primære sundhedsydelser, specielt blandt unge mødre og børn, vil være et vigtigtskridt i at opnå langsigtede fremskridt i udviklingen. Især skal der gøres noget ved HIV/AIDS-epidemien og den udbredte fejlernæring, hvis man skal opnå en udvikling, der er bæredygtig på langtsigt. Antallet af voksne og børn, der har HIV/AIDS, ligger alarmerende højt på 11,5 pct. i 2010, ogfejlernæring hos børn under fem år har i de seneste to årtier ligget nogenlunde konstant på 44 pct.
De kommercielle mulighederMozambique har omfattende reserver af kul, naturgas, mineraler – og potentielt også olie – som manførst nu er begyndt at udnytte. Landet har også vigtige afvandingsområder og rigelige landressourcer,hvoraf kun rundt regnet 40 pct. udnyttes. Endvidere er Mozambique strategisk velplaceret ved detIndiske Ocean med en række naturlige havne og transportkorridorer, som er velegnede til storstilethandel. De udgør vigtige afsætningsmuligheder for de store sydafrikanske industriregioner Gauteng ogMpumalanga samt for de lande i regionen, der ikke har adgang til havet (Swaziland, Malawi, Zambiaog Zimbabwe).
7
I de senere år har Mozambique tiltrukket betydelige direkte udenlandske investeringer. Investeringernekommer primært fra EU, Nordamerika, Sydafrika og BRICS-landene. Dette lover godt for fortsat højøkonomisk vækst, og giver gode forretningsmuligheder for udenlandske virksomheder, herundervirksomheder fra Danmark.Erhvervsklimaet i Mozambique er blevet bedre og er stadig et af de områder, regeringen giver højprioritet. Regeringen har igangsat en række reformer for at gøre det lettere at åbne og drivevirksomhed samt fremme handel med nabolandene.I praksis er mange procedurer dog ugennemsigtige og tidskrævende. De væsentligste barrierer forinvestorerne omfatter det lave uddannelsesniveau, den dårlige fysiske infrastruktur, kompleksebevillingsprocedurer, vanskelig adgang til jord, korruption og kortsigtede arbejdstilladelser medlangsommelige fornyelsesprocedurer.Tabel 1: Muligheder inden for specifikke sektorerLandbrug:Mozambiques store potentiale pålandbrugsområdet er stadig ikke fuldt udnyttet.Kun ca. 12 pct. af den jord, der kan anvendes tilagerbrug, er i øjeblikket opdyrket. Af disse 12pct. er det kun en lille del, der dyrkes medkunstvanding. Heraf bruges omkring 60 pct. tildyrkning af sukkerrør. Overrislingspotentialet frade store floder som Zambezi, Limpopo og Save erstort set uudnyttet.Energi & minedrift:Mozambique er et land medstoreenergiressourcerligefrafossilebrændstoffer (primært naturgas og kul) til vedva-rende energi (især vandkraft, men også sol, vind,geotermisk og tidevandkraft). Udnyttelsen afvedvarende energi til indenlandsk brug erbegrænset i øjeblikket, og størstedelen afMozambiques primære energiforbrug leveres aftraditionel biobrændsel såsom træ, kul oglandbrugs- og dyreaffald.Infrastruktur:Regeringen har for nylig sammenmed internationale investorer og donorgrupper satfart i anlæg og rehabilitering af landets infra-struktur. Investeringerne i infrastruktur ligger iøjeblikket på 14 pct. af BNP, heraf kommer ca. 5pct. fra offentlige kilder.
Serviceydelser & turisme:Turisme i Mozam-bique spiller en stadig vigtigere rolle forøkonomien og ses generelt som et potentieltredskab til fattigdomsreduktion. Bidraget fraservicesektoren og turismen til realvæksten for-ventes at stige i de kommende ti år.
I løbet af de senere år er danske kommercielle interesser i Mozambique vokset støt, og der er åbenlysemuligheder i adskillige økonomiske sektorer. Disse investeringer bidrager til overførsel af teknologiog knowhow samt skabelse af nye job og i sidste ende til en bæredygtig og inklusiv vækst.
Væsentligste risiciMens de samlede væksttal er imponerende og tiltrækker et stigende antal udenlandske investorer, erder en åbenlys og stærk følelse af harme blandt store dele af befolkningen. Den sociale uro, somMaputo oplevede i september 2010 som følge af stigende fødevarepriser, er en advarsel om, hvad derkan ske, hvis det ikke lykkes regeringen at gennemføre sin udviklingsdagsorden.
8
Da hovedparten af mozambikanerne er socialt og økonomisk sårbare, er der en risiko for, at de socialefremskridt, der allerede er sket, undermineres. Dette skal ses i lyset af den fortsat store fattigdom,udbredelsen af HIV/AIDS, udbredt fejlernæring og en svag vækst i beskæftigelsen i den formellesektor. Den mest bæredygtige måde at begrænse de langsigtede udviklingsrisici på er at udbredeudbuddet af de vigtigste offentlige goder og serviceydelser, som kan mindske sårbarheden og reducereden økonomiske ulighed. På mellemlangt sigt kræver dette ikke blot en bæredygtig og forudsigeligekstern støtte til de offentlige udgifter i form af budgetstøtte og andre midler, men lige så vigtige ersammenhængende vidensbaserede politikker, som afspejler mozambikanernes behov og forventninger.
3. Engagement med Mozambique 2012-2015I bestræbelserne på at rette Danmarks interesser og prioriteter ind på linje med den mozambikanskeregering og tage højde for de muligheder og udfordringer, der er for at skabe tættere bånd mellem deto lande, fokuserer Danmark sin indsats i Mozambique på følgende tre områder:At fastholde og udbygge den politiske dialog;At opbygge stærkere kommercielle bånd mellem Danmark og Mozambique;At levere udviklingsbistand til et begrænset antal prioriterede sektorer.
At fastholde og udbygge den politiske dialogDanmark vil fortsætte med at føre en konstruktiv politisk dialog med Mozambique omkring en rækkenationale, regionale og internationale forhold. Gennem EU finder en vigtig del af denne politiske dia-log sted. I EU-regi arbejder Danmark aktivt med vigtige politiske prioriteter, særligt inden formenneskerettigheder og god regeringsførelse.Den politiske dialog, som er relateret til budgetstøtten, omfatter blandt andet god regeringsførelse,kampen mod korruption og prioriteter i budgettet, så det afspejler strategiske udviklingsprioriteter,samt behovet for at øge indtægter i form af skatter og afgifter i forbindelse med investeringerne iudvindingsindustrien. Danmark vil bidrage til at sikre fremskridt i den sociale sektor, herunderstyrkelse af det sociale sikkerhedsnet, og via den politiske dialog være med til at sikre, at der bevilgestilstrækkelige midler til de sociale sektorer i budgettet. Danmark vil også bidrage til, atmozambikanerne gør brug af disse ydelser og stiller krav til kvaliteten af ydelserne.For at støtte Mozambiques position i regionen, samt i regionale og internationale organisationer, vilDanmark fortsat fremhæve at samarbejde omkring regionale og globale forhold og udviklingssamar-bejde hænger sammen. Via fokus på inklusiv vækst og jobskabelse, bedre forvaltning af landetsressourcer og bedre kontrol af miljøet og klimarisici, vil Danmark forsøge at opnå synergieffektermellem udviklingstiltag og bredere politiske hensyn.I den politiske dialog vil Danmark fortsat understrege vigtigheden af et stærkt og dynamisk civilsam-fund, som kan arbejde for en styrket regeringsførelse og en bæredygtig udvikling.Der vil tillige være fokus på bredere regionale og internationale forhold, som er vigtige for Danmark,og hvor Danmark ønsker at fremme bestemte holdninger. Disse forhold omfatter bl.a. pirateri,forebyggelse af hvidvaskning af penge, kampen mod korruption, regional integration og stabilitet(f.eks. en fredelig udvikling i Zimbabwe) og klimaændringer.
9
At opbygge stærkere kommercielle bånd mellem Danmark og MozambiqueI takt med, at et stigende antal danske investorer og virksomheder har fået øje på de fremadstormendevækstøkonomier i de portugisisktalende lande i Afrika, vil en sammenhængende regional rådgivningblive mere relevant. Der sigtes på bedre serviceydelser til danske kommercielle interesser i samarbejdemed Eksportrådet og med danske ambassader i regionen.Danmark ønsker at medvirke til opbygningen af stærkere netværk til informationsdeling mellemdanske investorer og virksomheder, der har aktiviteter i Mozambique. I denne forbindelse er detvigtigt at fremme respekt for det sociale og miljømæssige ansvar, som Danmark lægger vægt på.Mozambiques naturressourcer er attraktive for internationale investorer, og derfor bliver det stadigtmere relevant at drage nytte af danske virksomheders ekspertise inden for energi og ren teknologi.
At levere udviklingsbistand til et begrænset antal prioriterede sektorerI perioden 2012-2015 forventer Danmark at strukturere sin samlede udviklingsindsats omkring (1)budgetstøtte og god regeringsførelse (2) fremme af bæredygtig og inklusiv vækst; (3) reproduktivsundhed og rettigheder og (4) klimatilpasning og miljøforvaltning.Støtte til og styrkelse af civilsamfundsorganisationer og medlemsbaserede organisationer udgør etnøgleelement i udviklingssamarbejdet med Mozambique. Danmark vil støtte civilsamfundsorganisa-tioner, der arbejder med forskellige former for fortalervirksomhed, herunder gennemsigtighed i denoffentlige økonomiske forvaltning, kampen mod korruption og kampen for at gøre lokalsamfundene istand til at kæmpe for deres rettigheder.Samarbejdet om fattigdomsbekæmpelse vil fokusere på Mozambique og Danmarks fælles prioriteter.De ledende principper vil være respekt for menneskerettigheder, god regeringsførelse (herunderbekæmpelse af korruption), vækst og beskæftigelsesmuligheder, effektiv formidling af socialeserviceydelser, ligestilling mellem kønnene samt udfordringer i forhold til miljø og klimaændringer.På det tekniske plan vil partnerskabet afspejle forpligtelserne i Paris-erklæringen, Accra-handlingsplanen samt i EU’s adfærdskodeks for bistandseffektivitet.På et højniveau-dialogmøde mellem Danmark og Mozambique i 2009 blev det besluttet, at Danmarkskulle koncentrere sin udviklingsbistand omkring generel budgetstøtte (herunder god regeringsførelsesamt reform af den offentlige sektor og af retssystemet), fremme af vækst og beskæftigelse (herunderlandbrug), sundhed (herunder HIV/AIDS og fejlernæring) samt miljø og klimaændringer. Mens disseindsatsområder afspejler nogle af de mest presserende udfordringer, som Mozambique på dettekritiske tidspunkt står overfor, spiller donorkoncentration og Danmarks komparative fordele i forholdtil udviklingstiltag også en rolle for den strategiske prioritering af sektorer, som Danmark arbejder i.Generel budgetstøtte og støtte til god regeringsførelse (herunder demokratisering og menneskeret-tigheder) udgør 25 pct. af det planlagte budget. Budgetstøtten vil blive øget på områder, hvor det ererfaringen, at budgetstøtte giver bedre resultater, og hvor det vurderes, at forudsætningerne er til stede.Aktiviteter vedrørende vækst og beskæftigelse forventes at tegne sig for 30 pct. Støtten tilsundhedssektoren samt miljø og klimaændringer forventes at udgøre hhv. 25 pct. og 20 pct.. Tiltagenebeskrives mere detaljeret nedenfor, hvor de specifikke programmer, som Danmark vil implementerefor at støtte Mozambiques udviklingsdagsorden, præsenteres.
10
Mozambique betragtes i stor udstrækning som en rollemodel, når det gælder harmonisering afdonorprocedurer og tilpasning til nationale systemer i relation til udviklingsbistanden. I 1990’erneindførte Danmark og de andre nordiske lande den nuværende partnerskabsmodel for programstøtte(Partnership model for Program Aid, PAP), hvor donorerne koordinerer deres støtte og benytter sig afnationale procedurer og systemer. Den har siden da udviklet sig betydeligt. I dag omfatter PAP allelandets store donorer, og adskillige nye og kommende donorer følger gruppens arbejde som observa-tører. Dette har skabt et solidt fundament for en politikdialog med regeringen.
Budgetstøtte og god regeringsførelseMozambique er en ung nation og et endnu yngre demokrati. Styrkelse af god regeringsførelse oguddybning af demokratiet er fundamentale grundpiller i såvel det nuværende samarbejde som isamarbejdet siden den væbnede konflikt ophørte. Inden for generel budgetstøtte og godregeringsførelse vil Danmark fortsætte sit arbejde for at øge befolkningens adgang til retssystemet, øgegennemsigtigheden, fremme politisk decentralisering og støtte adskillelsen af parti og stat for dermedat hjælpe borgerne til at kæmpe for deres rettigheder og realisere deres potentiale i et demokratisksamfund.Programmet har mere fokus på resultater end tidligere programmer. Generel budgetstøtte sikrerfinansiering af løbende udgifter til regeringens 5-årsplan og til regeringens strategi for fattig-domsbekæmpelse. For at hjælpe folkelige bevægelser og civilsamfundsorganisationer med at holderegeringen til ansvar i forhold til de prioriteter, som budgetstøtten bidrager til, ledsages denne altid afstøtte til civilsamfundets uafhængige organisationer. Mozambiques regering må stå til ansvar overforborgerne og deres rettigheder og ikke kun overfor Danmark og andre eksterne partnere. Som eksempelstøtter Danmark en organisation, hvis formål det er at fremme gennemsigtighed i den offentligeforvaltning, og som gennem sit arbejde gør det lettere for borgergrupper og pressen at holde øje medmagthaverne og myndighedernes forvaltning af budgettet. På den måde bliver det lettere at dæmme opfor korruption.I den politiske dialog om den generelle budgetstøtte vil Danmark fortsat insistere på behovet for atetablere et skattesystem, som er mere retfærdigt for hele befolkningen i Mozambique. Særligt er enmere gennemsigtig beskatning af udvindingsindustrierne et prioriteret emne i dialogen medregeringen. Skattepotentialet fra disse industrier er betydeligt. Hvis dette provenu forvaltes rigtigt, vildet kunne bidrage til at indfri visionen om et samfund, hvor flere basale rettigheder sikres.I den politiske dialog om udgiftssiden af det offentlige budget vil Danmark lægge vægt påbetydningen af det sociale sikkerhedsnet og bakke op om processer og initiativer, der styrker socialsikring og inklusion af de mest fattige og sårbare grupper i samfundet.Samarbejdet vil fortsat styrke udviklingen af et uafhængigt og kompetent retsvæsen, som sikrerbefolkningen lige adgang til retssystemet via støtte til reform af retssystemet og uddannelse afdommere og lægdommere. Danmark vil støtte civilsamfundsorganisationerne inden for områdernemenneskerettigheder, ligestilling mellem kønnene og vejledning i forbindelse med godregeringsførelse. Inden for sektorprogrammerne vil Danmark sætte fokus på ligestilling mellemkønnene og vil især arbejde for at styrke kvinders frihed, rettigheder og økonomiske muligheder.I forbindelse med den generelle budgetstøtte bistår Danmark Mozambique med at forbedre denoffentlige sektors økonomiske forvaltning. Målet er at etablere en mere effektiv og gennemsigtig
11
forvaltning af de offentlige finanser. Dette vil formentlig også gøre det lettere at gennemførekvalitetsforbedringer i den offentlige sektor. En motiveret og professionel statsadministration ernødvendig for at kunne levere kvalitetsydelser til borgere og den private sektor. Endelig vil Danmarkfortsætte med at bidrage til en vidensbaseret politikformulering på vigtige politiske områder, såsomøkonomisk vækst, indtægtsgivende aktiviteter, erhvervsklima og fattigdomsbekæmpelse.Danmark vil forbedre regeringsførelsen og den offentlige sektors effektivitet ved:At sikre finansiering, der muliggør en forbedret offentlig service, herunder i de socialesektorer;At støtte reformer i den offentlige sektor med henblik på at skabe en mere gennemsigtig,effektiv og integreret offentlig sektor;At støtte kapaciteten i statistik og i politikformulering, så vidensbaseret analyse kan udgøregrundlaget for formulering af politikker for fattigdomsreduktion og bæredygtig vækst;At hjælpe civilsamfundets organisationer med at stille krav til deres rettigheder og holderegeringen ansvarlig på de prioriteter, som Danmarks budgetstøtte søger at fremme;At støtte civilsamfundsorganisationer inden for retspolitik, der kan overvåge og støttegennemførelsen af regeringens integrerede strategiske plan for bedre adgang til retssystemet.
Bæredygtig og inklusiv vækstVækstmønstret i Mozambique skal være mere inklusivt for at skabe de nødvendige job, der skal til forat absorbere de mange unge, der kommer ud på arbejdsmarkedet hvert år. Det kræver et politik- ogerhvervsklima, som i højere grad bidrager til en bæredygtig og inklusiv vækst. Den danskeudviklingsbistand vil være med til at fremme denne proces.Samtidig vokser de kommercielle interesser i Mozambique - også fra dansk side. Dette skaber nyemuligheder for både at overføre teknisk ekspertise og knowhow og for at skabe nye job. Det bliver derbrug for, hvis landet skal udvikle sig. Det er vigtigt at fremme komplementaritet mellem rent kommer-cielle investeringer og tiltag, der støttes via udviklingsbistanden, hvis man skal udnytte allemulighederne med henblik på at skabe udvikling via vækst.Øget produktivitet i landbrugssektoren og blandt små og mellemstore virksomheder er en af denmozambikanske regerings prioriteter. Danmark vil bistå Mozambique i udviklingen af en dynamiskprivat sektor, som kan fremme en bæredygtig økonomisk vækst ved at skabe job til de millioner afunge mænd og kvinder, der kommer ud på arbejdsmarkedet over de kommende år. Økonomisk vækstreducerer ikke automatisk fattigdom og skaber ikke automatisk job. Væksten skal være inklusiv og tilgavn for befolkningen i almindelighed. Den danske bistand vil især, men ikke udelukkende, fokuserepå udvikling af landbruget og hele værdikæden, fra jord til bord, med forarbejdning og markedsføringsamt forbedre adgangen til finansiering for små og mellemstore virksomheder og selvstændigelandmænd. Disse områder har et stort potentiale, når det gælder bæredygtig jobskabelse.Landbruget er en vigtig sektor, da tre ud af fire mozambikanere er afhængige af landbruget somlevevej. Danmark vil støtte overgangen til en mere markedsorienteret forarbejdning og en produktionmed højere merværdi. En vigtig del af agendaen for at gøre væksten mere inklusiv vil være en
12
styrkelse af kvinders position. Selvstændige kvinder med reelle muligheder foretager fornuftige valg,som ikke blot er til gavn for den økonomiske vækst men også for befolkningens levevilkår.Mozambique har brug for at styrke konkurrencedygtighed og produktivitet. Erhvervsklimaet er blandtde mindst gunstige i Afrika ifølge undersøgelser af forskellige lande. Det danske samarbejde vil sigtepå at skabe bedre erhvervsbetingelser, herunder bedre adgang til markeder fra landområderne, forsåvel den private sektor generelt som for udviklingen af de små og mellemstore landbrug og virksom-heder, der forarbejder landbrugsproduktionen. Det danske udviklingsprogram for den private sektor vilstyrke en række virksomheds- og arbejdsorganisationer med henblik på at sætte dem i stand tilkonstruktivt at fremme deres medlemmers interesser.Danida Business Partnerships (DBP) vil fortsat støtte danske virksomheders socialt ansvarlige oginnovative investeringer i Mozambique. Ud over det bistandsfinansierede samarbejde vil Danmarkogså yde lån på lempelige vilkår med et gaveelement på 50 pct. til finansiering af infrastruktur ogudvikling af den private sektor. Disse lån skal finansiere produktivitetsfremmende privateinvesteringer med henblik på skabelsen af bæredygtige job og offentlige investeringer i infrastruktur,som bidrager til et bedre miljø for virksomhedsudvikling.Danmark vil fremme produktiviteten og støtte mere produktive beskæftigelsesmuligheder ved:At støtte små- og mellemstore virksomheder med sigte på skabelse af produktive ogbæredygtige jobAt yde støtte til erhvervsudvikling og fremme lånemuligheder for landmænd og små ogmellemstore virksomheder med henblik på at øge produktiviteten;At støtte medlemsbaserede organisationer, herunder erhvervsorganisationerarbejdsmarkedsorganisationer, i at fremme deres medlemmers interesser;At støtte en videns baseret offentlig-privat-sektor dialog;At finansiere lokale veje for at forbedre landområdernes adgang til markeder.og
Reproduktiv sundhed og rettighederSamarbejdet med sundhedssektoren er målrettet de fattige og mest udsatte grupper i befolkningen.Danmark vil bistå Mozambique med at levere sundhedsydelser af høj kvalitet til de mange millionerbørn, kvinder og mænd, som i øjeblikket ikke har eller kun har begrænset adgang til sådanne ydelser.Formålet med programmet er at yde omfattende støtte med henblik på at styrke sundhedssektorenskapacitet på prioriterede områder. Dette især i relation til børn og unge mødre, herunder støtte tilprævention, pleje og behandling i forbindelse med HIV/AIDS, for derved at hjælpe Mozambique til atnå 2015-målene inden for sundhed.Fejlernæring er stadig meget udbredt. En væsentlig del af nationens børn vil være hæmmet i derestilegnelse af kognitive færdigheder, og derved bringes selve kernen i hele Mozambiquesudviklingsindsats i fare. Regeringen i Mozambique erkender denne udfordring og har formuleret poli-tikker, der fokuserer specielt på sundhedspleje for mødre og børn. Regeringen planlægger også atudvide sundhedsydelserne i landområderne med fokus på gravide kvinder og primær sundhedspleje,ligesom lokalsamfundene i højere grad inddrages i løsningen af den fattige befolkningssundhedsproblemer.
13
Danmark vil bistå Mozambique i denne indsats, primært med sektorstøtte til gennemførelse af denationale planer i samarbejde med sundhedsmyndighederne og andre partnere. Hovedparten af støttenbliver i form af sektorbudgetstøtte, der kanaliseres via en fælles fond gennem regeringens egetfinanssystem. Derudover vil Danmark gøre en særlig indsats for at styrke nationale systemer og øgeden institutionelle kapacitet inden for sundhed samt øremærke midler til dette formål, herunder evt.teknisk rådgivning.Et hovedelement i støtten inden for sundhed vil sigte på rettighedsbaseret udvikling, hvor hensigten erat fremme brugerinvolvering i planlægning, exitinterview, resultatmåling, offentliggørelse afkvalitetskriterier for serviceydelser og af sundhedscentrenes indtægter og udgifter samt etablering afsundhedsudvalg med lige adgang for kvinder og mænd.Danmark vil forbedre sundheden ved:At finansiere uddannelse af personale i sundhedssektoren;At fremme en rettighedsbaseret tilgang til forbedring af sundheden;At støtte indsatsen for at bekæmpe fejlernæring og udvide aktiviteterne inden for primærsundhed;At støtte de nationale sundheds- og HIV/AIDS-strategier via fælles fonde.
Klimatilpasning og miljøforvaltningMozambique er særligt udsat for risici, der skyldes klimaændringer. Mozambique har en lang kystlinjeog nogle af Afrikas største floder løber ud i havet gennem Mozambique. Derfor er der komplekseudfordringer forbundet med en bæredygtig forvaltning af regionale naturressourcer så som vand. Li-geledes er der et tvingende behov for mere præcist at forstå de udfordringer, som klimaændringernestiller den mozambikanske økonomi og befolkning over for med henblik på f.eks. at udvikle effektiveinvesteringsstrategier for fremtiden. Mozambique er utvivlsomt et af de lande i verden, der er mestsårbart over for klimaændringer.Miljø- og klimaændringer har alvorlige konsekvenser for landbrugsproduktionen og de små landbrug;hvor familierne udgør en af samfundets fattigste befolkningsgrupper. Den løbende urbanisering afMozambique kræver, at der også tages højde for de miljømæssige aspekter i forbindelse medbyplanlægning. Helt grundlæggende er der behov for kapacitetsopbygning i Miljøministeriet og DetNationale Institut for Katastrofeberedskab. Danmark vil bistå Mozambique med at opbygge kapacitettil at håndtere de udfordringer, der er forbundet med miljøforringelser og klimaændringer, både påcentralt og lokalt plan.Danmark vil styrke Mozambiques kapacitet i miljøsektoren med henblik på at styrke mil-jøforvaltningen og dens indvirkning på fattigdomsbekæmpelse. Her vil tilgangen gradvist blive mereprogrambaseret og i øget grad i form af sektorbudgetstøtte med henblik på at støtte nationale strategiergennem landets egne økonomiske forvaltningssystemer. En vigtig del af programmet består afrettighedsbaseret støtte til civilsamfundsorganisationer, der beskæftiger sig med overvågning ogfremme af miljømæssig ansvarlighed.Danmark vil hjælpe Mozambique med at håndtere de miljømæssige og klimamæssige udfordringerved:
14
At støtte etableringen af en national responsmekanisme over for følgerne af klimaændringermed henblik på at gøre Mozambique mindre sårbart;At støtte kapacitetsopbygning i Miljøministeriet og Det Nationale Institut for Katastrofebered-skab samt støtte konkrete tiltag for at forebygge nationale katastrofer;At støtte 13 kommuner i deres miljøforvaltning;At sætte civilsamfundsorganisationerne i stand til bedre at overvåge myndighedernes handlin-ger og politikker med henblik på at fremme miljømæssig ansvarlighed.