Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 163
Offentligt
1095490_0001.png
1095490_0002.png
Til Folketingets udenrigsudvalg den 20. marts 2012
Kommentarer til Udkast til Lov om InternationaltUdviklingssamarbejdeNGO FORUM finder det hensigtsmæssigt at gennemføre en revision af lovgivningsgrundlaget for danskudviklingssamarbejde såvel med hensyn til formål som vedrørende arbejdets organisering.NGO FORUM er dog bekymret for, at der vil være utilstrækkelig tid til at diskutere såvel de nye foreslåedemålsætninger, ændringer i arbejdets organisering som konsekvenserne for den nuværendeudviklingsbistand. Den hidtidige lov har haft relevans i fire årtier, og selvom der kan være god grund tilnytænkning, er det også et tegn på, at man i sin tid havde gavn af et grundigt forarbejde.Lovforslaget fremsættes samtidig med forslag til ny udviklingsstrategi, og det kan forekomme usikkert,hvordan disse to initiativer spiller sammen.NGO FORUM lægger vægt på, at loven kommer til at hvile på etbredt parlamentarisk grundlag,der sikrerlangsigtet politisk enighed om målsætninger for og organisering af dansk udviklingssamarbejde.I forlængelse af tidligere fremsendt henvendelse har NGO FORUM har følgende bemærkninger til udkastet:
Målsætningerne, §1:NGO Forum har hæftet sig ved, at indsatsen for at fremme menneskerettighederne fremhæves som enoverordnet målsætning på linje med bekæmpelse af fattigdom, demokrati, bæredygtig udvikling, fred ogstabilitet. Vi synes, det er vigtigt, at den nye lov tydeligt angiver formål for dansk udviklingsbistand, såledesatmålhierarkiet bliver klart for beslutningstagere og samarbejdspartnere.Formuleringen i det fremlagteforslag kan skabe uklarhed om, hvad der udviklingsbistandens vigtigste mål.NGO Forum vil endvidere fremhæve, at lovforslagets stk. 2 har et for snævert fokus på Danmarksinteresser. Vi finder det centralt i at fremhæve, atudviklingspolitikken skal sigte på at finde og fremmefælles og holdbare løsninger på globale udfordringer.Som sådan indgår udviklingssamarbejdet som etcentralt element i dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik og dermed i Danmarks globale engagement.I den sammenhæng er det væsentligt at fremhæve, at udviklingssamarbejdet skal tilstræbe den størstmulige sammenhæng i den danske indsats,kohærens,således at Danmark i overensstemmelse medLissabon-traktaten sikrer, at relevante politikker ikke har negativ indvirken på klodens fattigste lande.Endelig finder NGO Forum, at den nye lov bør afspejle, at indsatsen ikke gennemføres af Danmark isoleret,men at dansk udviklingssamarbejde gennemføres i etsamarbejde med offentlige og private partnere.Detbør tydeligt fremgå, at målsætningen er at sikre størst muligt lokalt ejerskab.
1
§ 4om åbenhed:NGO FORUM bifalder intentionen, men paragraffen siger i sin nuværende udformning ikke noget nyt, somikke følger af lov om offentlighed i forvaltningen. Det bør i bemærkningerne til lovforslaget sikres, at detbliver tydeligt for relevante interessenter hvornår der tals omAdgang til informationHøring og konsultationi forhold til fremlagte forslagInddragelsei den egentlige beslutningsproces
§ 4 kan med fordel også knyttes sammen med § 6, da ønsket om åbenhed begrundes i et ønske om at sikredialog og engagement med mange lag af befolkningen. Tilsvarende er det væsentligt at sikre, at åbenhedenikke primært er henvendt mod en dansk offentlighed men også tilskynder til dialog og partnerskab medrelevante aktører i udviklingslandene.
§ 10om organisation:NGO FORUM er enig i behovet for at styrke debatten og ejerskabet omkring udviklingspolitikken og omdens konkrete gennemførelse. NGO FORUM er således enig i behovet for nytænkning, men vil også iforhold til denne paragraf gentage behovet for en gennemdiskuteret løsning, som der opnås bred enighedom.NGO Forum finder, at den fremtidige organisering af dansk udviklingspolitik bør sikre, at flg. tre funktionervaretages gennem en aktiv inddragelse af relevante interessenter og faglig ekspertise:a) Drøftelse afstrategier, politikker og andre nye tiltag.Dette skal sikre at delmål og væsentlige nyeudfordringer og opgaver fastlægges på baggrund af åben debat og på et kvalificeret fagligt grundlagb) Behandling afbevillinger til nye programmer og projekterindenfor rammer fastsat i finansloven. Detteskal sikre, at beslutningsgrundlag kvalitetssikres i overensstemmelse med målsætninger og strategier fordansk bistand og inddrager relevant viden og erfaring fra internationalt udviklingssamarbejdec) Løbendeerfaringsopsamling vedr. udviklingssamarbejdets resultater.Dette skal sikre at offentlighedenog folketinget kan vurdere, hvordan udviklingssamarbejdet bidrager til opfyldelse af fastsatte mål, samtdanne grundlag for den løbende tilpasning af mål og midler på baggrund af indvundne erfaringer
’Rådets’ rolle har i mange år ikke været specielt markant eller vigtig, og andre typer af dialog kanumiddelbart erstatte rådets funktion. Disse former for dialog bør gennemføres med sigte på at inddragecentrale interessenter i debatten for atøge engagement og ejerskab.Det er vigtigt at finde et godt alternativ til den rolle, som den nuværende styrelse spiller, nemlig på etbistandsfagligt grundlag at engagere centrale aktører og at være et kontrolorgan for administrationen afbistanden. NGO FORUM finder, at der er behov for at skærpe Udviklingspolitisk Forums (UPF) mandat ogrolle. Den foreslåede afkobling af bevillingsmyndighed (Bevillingskomiteen) fra strategirådgivning (UPF)forekommer ikke tilstrækkeligt gennemtænkt.
2