Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 134
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
UDKAST
ForslagtilLov om etablering af Dansk Institut for Internationale Studier
Kapitel 1Etablering og formål§ 1.Med det formål at styrke forsknings-, udrednings- og informationsvirksomheden iDanmark om internationale forhold inden for det brede udenrigs-, sikkerheds- ogudviklingspolitiske områdeetableres Dansk Institut for Internationale Studier.§ 2.Dansk Institut for Internationale Studier arbejder for opfyldelsen af sit formål ved1) at udføre, fremme og samordne uafhængig analyse og forskning om internationaleforhold,2) at følge den internationale udvikling med henblik på at vurdere og fremkomme meduafhængig analyse og anbefalinger om Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiskesituation og muligheder i en bred politisk og økonomisk sammenhæng, herunderDanmarks placering i forhold til udviklingspolitiske problemstillinger,3) at udarbejde redegørelser og udredninger efter anmodning fra Folketinget ogregeringen eller på eget initiativ inden for instituttets virkefelt,4) at formidle forskningsresultater, analyser og viden samt udøve dokumentations- oginformationsvirksomhed, herunder biblioteksvirksomhed, om internationale forhold,5) at medvirke ved forskeruddannelse i samarbejde med andre forskningsinstitutioner,herunder støtte udvikling af forskningskapacitet i udviklingslandene, samt gennemførevidereuddannelse for instituttets brugere, og6) at fungere som bindeled mellem danske og internationale forskningsmiljøer inden forinstituttets virkefelt.
Kapitel 2Instituttets ledelseBestyrelsen§ 3.Dansk Institut for Internationale Studier ledes af en bestyrelse, der fastlægger deoverordnede faglige mål og strategier for instituttets virksomhed og udvikling, herunderforskningsprogram, og som træffer afgørelse i alle væsentlige spørgsmål om instituttetsøkonomi og forvaltning.Stk. 2.Bestyrelsenfor instituttet består af 8 medlemmer, som udpeges i deres personligeegenskab på følgende måde:1) Et medlem udpeges af Det Frie Forskningsråd/Samfund og Erhverv,2) et medlem udpeges af Det Frie Forskningsråd/Kultur og Kommunikation,3) et medlem udpeges af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde,4) fire medlemmer udpeges af Rektorkollegiet,5) et medlem udpeges af medarbejderne ved instituttet.Stk. 3.Valg af en medarbejderrepræsentant i bestyrelsen finder sted i henhold tilbestemmelserne herom i lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven).Medarbejderrepræsentanter er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af forholdene påsamme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende område.Stk. 4.Medlemmerne af bestyrelsen udpeges for en fireårig periode og kan genudpeges foryderligere en periode. Derefter kan de først vælges eller udpeges på ny efter mindst fire årsforløb.Stk. 5.En repræsentant for Udenrigsministeriet udpeges af udenrigsministeren og enrepræsentant for Forsvarsministeriet udpeges af forsvarsministeren til at deltage ibestyrelsesmøderne som observatører uden stemmeret.§ 4.Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en formand.Stk. 2.Bestyrelsensbeslutninger træffes ved stemmeflertal blandt de tilstedeværendemedlemmer. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.Stk. 3Bestyrelsenfastsætter selv sin forretningsordenStk. 4.Bestyrelsen udarbejder en vedtægt for instituttet, der godkendes af udenrigsministeren.Stk. 5.Bestyrelsen kan efter behov nedsætte særlige udvalg.
2
Direktøren§ 5.Bestyrelsen udnævner efter offentligt opslag en direktør til at forestå instituttets dagligeledelse i faglige spørgsmål samt økonomi- og forvaltningsspørgsmål.Stk. 2.Direktøren deltager i bestyrelsesmøder uden stemmeret.Kapitel 3Økonomi, regnskab og revision§ 6.Dansk Institut for Internationale Studier er en selvejende institution inden for denoffentlige forvaltning.Stk. 2.Statenyder et årligt tilskud til instituttets drift og aktiviteter.§ 7.Instituttet kan i overensstemmelse med sit formål modtage indtægter fra fonde, gaver m.v.og kan drive indtægtsdækket virksomhed, tilskudsfinansieret forskningsvirksomhed og andretilskudsfinansierede aktiviteter, herunder konsulentbistand og rådgivning, i det omfang dette erforeneligt med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.Stk. 2.Instituttet kan i overensstemmelse med sit formål indgå flerårige aftaler med offentligemyndigheder om løsning af konkrete opgaver.§ 8.Instituttetanvender de statslige regnskabsregler efter Finansministeriets bekendtgørelse omstatens regnskabsvæsen. Instituttets regnskabsår er finansåret. Ved regnskabsårets afslutningudarbejdes instituttets årsrapport, der underskrives af bestyrelsen og direktøren.Stk. 2.Instituttets årsregnskab revideres i overensstemmelse med god offentlig revisionsskikaf rigsrevisor, jf. §§ 2 og 3 i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.Kapitel 4Nedlæggelse§ 9.Dansk Institut for Internationale Studier kan kun nedlægges ved lov.Stk. 2.I tilfælde af, at instituttet nedlægges som selvejende institution, overgår detsbygninger, anlæg, inventar samt formue i øvrigt til staten.
3
Kapitel 5Ikrafttræden m.v.§ 10.Loven træder i kraft den 1. juli 2012.Stk. 2.Lovnr. 411 af 4. juni 2002 om etablering af Dansk Center for Internationale Studierog Menneskerettigheder ophæves.Stk. 3.Dansk Institut for Internationale Studier indtræder i samtlige de rettigheder ogforpligtelser, som Dansk Institut for Internationale Studier har ved lovens ikrafttræden, idet derettigheder og forpligtelser, der påhviler Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheder, skal fordeles mellem Dansk Institut for Internationale Studier ogDanmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution afhængigt af, hvilket af de to institutionersmandater den enkelte rettighed eller forpligtelse vedrører.Stk. 4.De nuværende medlemmer af bestyrelsen for Dansk Institut for Internationale Studierunder Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder fortsætter sommedlemmer af bestyrelsen for det nye, selvstændige institut i den resterende tid af den periode,de er udpeget for bortset fra medlemmer udpeget af statsministeren, udenrigsministeren ogforsvarsministeren.§ 11.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt ellerdelvist sættes i kraft for Færøerne og Grønland med de ændringer, som de færøske oggrønlandske forhold tilsiger.
4
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning2. Gældende ret2.1. Instituttets mandat2.3. Instituttets ledelse3. Lovforslagets udformning3.1. Instituttets mandat3.3. Instituttets ledelse4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet6. Miljømæssige konsekvenser7. Administrative konsekvenser for borgerne8. Lovforslagets forhold til EU-retten9. Ligestillingsmæssige konsekvenser10. Hørte myndigheder, organisationer m.v.11. Sammenfattende skema1. IndledningDet fremgår af regeringsgrundlaget fra oktober 2011, ”Et Danmark, der står sammen”, atregeringen ønsker, at Institut for Menneskerettigheder gøres til en selvstændig institution,således at instituttets stilling som Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution (NHRI)styrkes og tydeliggøres. Som følge heraf nedlægges Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheder, således at også Dansk Institut for Internationale Studier gøres til enselvstændig institution.Dette lovforslag er en udmøntning heraf og skal ses i sammenhæng med forslag til lov ometableringafInstitutforMenneskerettigheder–DanmarksNationaleMenneskerettighedsinstitution.1.1.Med lovforslaget nedlægges Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheder. Centrets forskning om internationale forhold inden for det
5
bredeudenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitiske område videreføres i Dansk Institut forInternationale Studier, mens den menneskeretlige forskning videreføres i Danmarks NationaleMenneskeretsinstitution.Hensigten med dette lovforslag er, at Dansk Institut for Internationale Studier grundlæggendeskal fortsætte uændret med det primære formål at udføre analyse og forskning på internationaltniveau inden for et bredt felt af internationale emner, herunder europæisk politik, internationalejuridiske, politiske, og økonomiske relationer, forsvar, fred og sikkerhed, ulighed og udvikling,årsager til og bekæmpelse af fattigdom, voldelige konflikter, folkedrab og politiske massedrabsamt holocaust. Fremover tilføjes forskningsområderne arktiske forhold og demokratiudvikling.Der skal fortsat lægges vægt på aktiviteter af betydning for politiske aktører, offentligheden ogden offentlige debat, ligesom instituttet skal fremme dialogen mellem embedsmænd ogforskere, herunder i form af videreuddannelse af praktikere i centraladministrationen oggennem udvekslingsordninger med de mest berørte ministerier.1.2.Samtidig finder regeringen, at opsplitningen af Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheder udgør en naturlig anledning til at foretage en klargøring af visse aspekter irelation til instituttets ledelses- og ansvarsforhold. Formålet er dels at præcisere bestyrelsensoverordnede ansvar, herunder for økonomiske og forvaltningsmæssige spørgsmål, dels at sikreden faglige uafhængighed af instituttets arbejde, samtidig med, at Udenrigsministeriet ogForsvarsministeriet bevarer en vis føling med instituttets generelle faglige mål og strategier.Endvidere indeholder lovforslaget visse præciseringer med hensyn til instituttets økonomi,regnskab og revision.2. Gældende lovgivning2.1. Instituttets mandatVed etableringen af Dansk Institut for Internationale Studier under Dansk Center forInternationale Studier og Menneskerettigheder i 2002 blev forskellige centre og institutioner,der beskæftigede sig med internationale forhold sammenlagt. Den internationale udvikling,herunder ikke mindst globaliseringen, udvidelsen af sikkerhedsbegrebet og den europæiskepolitiske udvikling, gjorde opsplitningen i forskellige centre stadig mere uhensigtsmæssig.Formålet med etablering af én fælles institution var at skabe rammerne for et sammenhængendeog koncentreret udenrigspolitisk forskningsmiljø i Danmark, der i kvalitet kunne måle sig medde bedste udenlandske udenrigspolitiske forskningscentre. Samtidig ønskede man at opnå en
6
mere omkostningseffektiv virksomhed ved at ressourcerne blev samlet. Den synergieffekt, dervar tilsigtet ved den overordnede sammenlægning af Institut for Menneskerettigheder medDansk Institut for Internationale Studier, lod sig dog aldrig fuldt ud realisere.Følgende institutioner indgik i sammenlægningen til Dansk Institut for Internationale Studier:- Dansk Udenrigspolitisk Institut- Center for Udviklingsforskning- Dansk Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier- Center for Freds- og Konfliktforskning2.2. Instituttets ledelseDansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder ledes af en centerbestyrelse,der træffer afgørelse i alle væsentlige spørgsmål om centrets økonomi og forvaltning. DanskInstitut for Internationale Studier ledes af en bestyrelse, der har ansvaret for alle fagligespørgsmål, herunder forskningsstrategi og arbejdsopgaver, inden for instituttets arbejdsområde.Instituttets bestyrelse består af 11 medlemmer, hvoraf Det Frie Forskningsråd/Samfund ogErhverv, Det Frie Forskningsråd/Kultur og Kommunikation, Styrelsen for InternationaltUdviklingssamarbejdeog medarbejderne ved instituttet hver udpeger et medlem (i alt firemedlemmer),Rektorkollegiet udpeger fire medlemmer og endelig udpeger statsministeren,udenrigsministeren og forsvarsministeren hver et medlem. De 11 medlemmer udpeges i derespersonlige egenskab. Bestyrelsen vælger sin formand og stedfortræder af egen midte.Institutdirektøren udnævnes efter offentligt opslag af Dansk Institut for Internationale Studiersbestyrelse til at forestå instituttets daglige ledelse i faglige spørgsmål, hvor Dansk Center forInternationale Studier og Menneskerettigheders daglige ledelse i økonomi- ogforvaltningsspørgsmål forestås af en centerdirektør, der udnævnes af centerbestyrelsen efteroffentligt opslag. I praksis varetages centerdirektørens rolle af en centerdirektion bestående afdirektørerne for Institut for Menneskerettigheder og Dansk Institut for Internationale Studier.3. Lovforslaget udformning3.1. Instituttets mandatDansk Institut for Internationale Studiers primære formål er at fortsætte den hidtidigeforskning og analysevirksomhed på internationalt niveau inden for det udenrigs-, sikkerheds- og
7
udviklingspolitiske område. De hovedområder, der indgår i det nuværende instituts virkefeltopretholdes, jf. de indledende bemærkninger til lovforslaget.Fremover tilføjes arktiske forhold og demokratiudvikling på lige fod med øvrige nævnteforskningsområder. I lyset af udviklingen i Arktis de seneste år, herunder Grønlands øgedeselvstyre og nye klimaskabte muligheder, har området fået større international opmærksomhedmed udenrigs- og sikkerhedspolitisk betydning for Rigsfælleskabet. Tilsvarende ansesdemokratiudvikling i dag for en væsentlig faktor for understøttelse af udvikling og overgang tilmere fredelig sameksistens. Demokratiudvikling har ikke tidligere været et selvstændigtforskningsområde, men instituttet har inden for det gældende mandat bidraget til forskning påområdet, f.eks. i forbindelse med den igangværende udredning om lokale demokratiskestrukturer og processer. Med Folketingets beslutning om etablering af Institut forFlerpartisamarbejde, der understøtter demokratisering i udviklingslande, foreslås det, atforskningsområdet bør prioriteres selvstændigt. Det bemærkes endvidere, at de opgaver, somtidligere blev varetaget af Dansk Center for Holocaust og Folkedrabsstudier, fortsat vil bliveudført af instituttet.Instituttets indsats tilrettelægges også fremover inden for de enkelte forskningsområder afinstitutbestyrelsen i forbindelse med den løbende opfølgning af udviklingskontrakten medUdenrigsministeriet, idet der forventes en særlig indsats for at drage nytte af spændvidden iinstituttets forskningsområde. På linje med gældende kontrakter mellem universiteter ogMinisteriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser vil kontrakten respektereinstituttets grundlæggende forsknings- og metodefrihed. Instituttet bør i tilrettelæggelsen af sinvirksomhed sikre sig et beredskab til at kunne tage nye emner op for at sikre dynamik ogaktualitet i dets forskning. Prioriteringen inden for de til enhver tid gældende finansiellerammer, jf. de på finansloven årligt bevilgede beløb og andre indtægter, vil væreinstitutbestyrelsens ansvar. Dette er en videreførelse af gældende praksis for Dansk Institut forInternationale Studier under Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder.3.2. Instituttets ledelseDet foreslås, at der i forbindelse med opsplitningen af Dansk Center for Internationale Studierog Menneskerettighederforetages en klargøring af visse aspekter i relation til instituttetsledelses- og ansvarsforhold.For det første foreslås bestemmelserne om instituttets ledelse præciseret således, at detfremover tydeligt fremgår, at der er tale om en uafhængig, selvejende institution, hvor
8
bestyrelsen har ansvaret for alle væsentlige spørgsmål om instituttets økonomi og forvaltning.Regeringen ønsker med denne præcisering at klargøre bestyrelsens pligt til at påse instituttetsoverholdelse af de budget- og bevillingsmæssige regler.For det andet foreslås det, at der ikke fremover skal være repræsentanter udpeget afhenholdsvis stats-, udenrigs- og forsvarsministeren i instituttets bestyrelse. Formålet er at sikreden faglige uafhængighed af instituttet, herunder særligt i forhold til redegørelser ogudredninger, som udarbejdes efter anmodning fra Folketinget eller regeringen. Det foreslåssamtidig, at Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet i stedet udpeger en repræsentant hver tilat deltage i bestyrelsesmøderne som observatører uden stemmeret. Formålet med dennerepræsentation er at sikre, at Udenrigsministeriet og Forsvarsministeriet fortsat har en vis følingmed bestyrelsens fastlæggelse af de generelle faglige mål og overordnede strategier forinstituttets virksomhed.Bestyrelsen vil efter offentligt opslag udnævne en direktør til at forestå instituttets dagligeledelse i faglige spørgsmål, samt økonomi- og forvaltningsspørgsmål. Det foreslås desuden, atdirektøren deltager i bestyrelsesmøder, dog uden stemmeret.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeInstituttet vil modtage offentligt tilskud, som finansieres under Udenrigsministeriets ogForsvarsministeriets afsnit på finansloven.Lovforslaget medfører ikke økonomiske konsekvenser, idet nedlæggelse af Dansk Center forInternationale Studier og Menneskerettigheder og oprettelse af henholdsvis Dansk Institut forInternationale Studier og Institut for Menneskerettigheder – Danmarks NationaleMenneskerettighedsinstitution, som to selvstændige institutioner ikke medfører øgede udgifter.Bevilling til Dansk Institut for Internationale Studier udskilles af de nuværende bevillinger tilDansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder og forventes optaget påforslag til finansloven for finansåret 2013.Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
9
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Miljømæssige konsekvenserForslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.8. Lovforslagets forhold til EU-rettenForslaget har ingen EU-retslige konsekvenser.9. Ligestillingsmæssige konsekvenserForslaget har ingen ligestillingsmæssige konsekvenser.10. Hørte myndigheder m.v.Et udkast til lovforslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder, organisationer,institutioner m.v. og gjort tilgængeligt på Udenrigsministeriets hjemmeside. [Listen skal tilføjes].11. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/MindreudgifterØkonomiske konsekvenser for Ingenstat, kommuner og amtskom-munerAdministrative konsekvenser Ingenfor stat, kommuner og amts-kommunerØkonomiske konsekvenser for IngenerhvervslivetAdministrative konsekvenser IngenNegative konsekvenser/MerudgifterIngen
Ingen
IngenIngen
10
for erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-rettenLigestillingsmæssige konse-kvenser
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Kapitel 1Etablering og formålTil § 1Det foreslås, at Dansk Institut for Internationale Studier etableres som en selvstændiginstitution. Herved udskilles det nuværende Institut for Internationale Studier fra Dansk Centerfor Internationale Studier og Menneskerettigheder, der omfatter såvel Dansk Institut forInternationale Studier som Institut for Menneskerettigheder. Dansk Center for InternationaleStudier og Menneskerettigheder foreslås nedlagt, jf. lovforslagets § 10, stk. 2.Til § 2
Det foreslås, at Dansk Institut for Internationale Studier viderefører de opgaver, der i dagvaretages af Dansk Institut for Internationale Studier under Dansk Center for InternationaleStudier og Menneskerettigheder.Til nr. 1Det foreslås, at Dansk Institut for Internationale Studier arbejder for opfyldelsen af sit formålved at udføre, fremme og samordne uafhængig analyse og forskning om internationale forhold,Bestemmelsen svarer til den gældende lovs § 2, stk. 1, nr. 1, med den tilføjelse af bestemmelsenligeledes dækker analyse.
11
Til nr. 2Det foreslås, at instituttet vil skulle følge den internationale udvikling med henblik på at vurdereDanmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske situation i en bred politisk og økonomisksammenhæng, herunder Danmarks placering i forhold til udviklingspolitiskeproblemstillinger.Bestemmelsen svarer til gældende lovs § 2, stk. 1, nr. 2, bortset fra, atudredninger og redegørelser placeres i en selvstændig bestemmelse, jf. § 2, stk. 1, nr. 3.Til nr. 3Udarbejdelse af udredninger og redegørelser inden for instituttets virkefelt vil kunne ske påanmodning fra Folketinget og regeringen eller på instituttets eget initiativ. Bestemmelsen er envidereførelse af den gældende lovs § 2, stk. 1, nr. 2, med den tilføjelse, at ansvaret forinstituttets udredninger og redegørelser fremover ikke alene påhviler bestyrelsen men ogsåinstitutdirektøren.Til nr. 4Det foreslås, at Dansk Institut for Internationale Studier arbejder for opfyldelsen af sit formålved at formidle forskningsresultater, analyser og viden samt udøve dokumentations- oginformationsvirksomhed, herunder biblioteksvirksomhed, om internationale forhold.Bestemmelsen svarer til gældende lovs § 2, stk. 1, nr. 3.Til nr. 5Det foreslås, at Dansk Institut for Internationale Studier arbejder for opfyldelsen af sit formålved atmedvirke ved forskeruddannelse i samarbejde med andre forskningsinstitutioner,herunder støtte udvikling af forskningskapacitet i udviklingslandene, samt gennemførevidereuddannelse for instituttets brugere. Bestemmelsen svarer til gældende lovs § 2, stk. 1, nr.4.Til nr. 6Det foreslås, at Dansk Institut for Internationale Studier arbejder for opfyldelsen af sit formålved atfungere som bindeled mellem danske og internationale forskningsmiljøer inden forinstituttets virkefelt. Bestemmelsen svarer således til gældende lovs § 2, stk. 1, nr. 5.
Kapitel 2Instituttets ledelse
12
BestyrelsenTil § 3
Dansk Institut for Internationale Studier foreslås ledet af en bestyrelse, der træffer afgørelse ialle væsentlige spørgsmål om instituttets økonomi og forvaltning, ligesom den fastlægger deoverordnede faglige mål og strategier for instituttets virksomhed og udvikling, herunderforskningsprogram, jf. lovforslagets § 3, stk. 1.Generelle personalespørgsmål ogspørgsmål om ansættelse og afskedigelse af forskeretilkommer ligeledes institutbestyrelsen.Bestyrelsen skal ved sin funktionsudøvelse varetage instituttets interesser i overensstemmelsemed lovens formål og fastlægge instituttets virksomhed og dens virksomhed på længere sigt.Dette kan for eksempel udmøntes ved vedtagelse af flerårige strategier.Bestyrelsen vil løbende føre tilsyn med instituttets aktiviteters gennemførelse. Dette indebærerblandt andet, at bestyrelsen skal tage højde for udviklingen på området, således at instituttet er istand til at påbegynde nye aktiviteter for at sikre dynamik og aktualitet i sit arbejde.Prioriteringen inden for de til enhver tid gældende finansielle rammer, jf. de på finanslovenårligt bevilgede beløb og andre indtægter, vil endvidere være bestyrelsens ansvar. Bestyrelsen vilendvidere have til opgave at fastsætte retningslinjer for direktørens virksomhed.Det foreslås i stk. 2, at bestyrelsen fortsat sammensættes af 8 medlemme, hvoraf Det FrieForskningsråd/Samfund og Erhverv, Det Frie Forskningsråd/Kultur og Kommunikation,Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejdeog medarbejderne ved instituttet hver udpegeret medlem (i alt fire medlemmer)ogRektorkollegiet udpeger fire medlemmer. Bestyrelsen vælgersin formand og stedfortræder af egen midte.Bestyrelsens medlemmer udpeges som hidtil i deres personlige egenskab.Det foreslås i stk. 4, at bestyrelsens medlemmer udpeges for en fireårig periode og kangenudpeges for yderligere en periode. Derefter kan de først vælges eller udpeges på ny eftermindst fire års forløb. Bestemmelsen gælder også for formanden for bestyrelsen.Bestyrelsen er omfattet af kravet om ligestilling af kvinder og mænd, jf. ligestillingsloven.
13
Det foreslås i stk. 5, at en repræsentant for Udenrigsministeriet udpeges af udenrigsministerenog en repræsentant for Forsvarsministeriet udpeges af forsvarsministeren til at deltage ibestyrelsesmøderne som observatører uden stemmeret. Dette har til formål at sikre, atUdenrigsministeriet og Forsvarsministeriet fortsat har en vis føling med bestyrelsensfastlæggelse af de generelle faglige mål og overordnede strategier for instituttets virksomhed.Vederlag til bestyrelsen kan gives efter reglerne fastsat i Finansministeriets cirkulære om særskiltvederlag m.v.Bestemmelserne om bestyrelsen videreføres således i vidt omfang fra den gældende lov bortsetfra at det præciseres, at bestyrelsen fremover har det overordnede ansvar ikke alene for defaglige målsætninger og strategier, men også for økonomiske og forvaltningsmæssige spørgsmål.Endvidere vilstatsministeren, udenrigsministeren og forsvarsministeren ikke længere udpege etmedlem hver. I stedet vil en repræsentant for Udenrigsministeriet blive udpeget afudenrigsministeren og en repræsentant for Forsvarsministeriet blive udpeget afforsvarsministeren til at deltage i bestyrelsesmøderne som observatører uden stemmeret.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til afsnit 3.2. om Instituttets Ledelse underlovforslagets generelle bemærkninger.Til § 4Det foreslås i stk. 1, at bestyrelsen vælger sin formand blandt bestyrelsens egne medlemmer.Det foreslås i stk. 2, at bestyrelsens beslutninger træffes ved stemmeflertal blandt detilstedeværende medlemmer, og at formandens stemme vil være afgørende i tilfælde afstemmelighed.Det foreslås i stk. 3, at bestyrelsen selv fastsætter sin forretningsorden. Forretningsordenen vilkunne indeholde bestemmelser om afholdelse af bestyrelsesmøder, indkaldelse afbestyrelsesmøder, dagsorden, bestyrelsesmødernes ledelse og beslutningsdygtighed, bestyrelsensledelse, bestyrelsesmødereferat, budget, regnskab og revision samt tavshedspligt.Det foreslås i stk. 4, at reglerne for instituttets virksomhed fastsættes af bestyrelsen i envedtægt. Bestyrelsen har således til opgave at udarbejde en vedtægt for instituttet. Vedtægten vil
14
være det grundlæggende styringsredskab for bestyrelsen og danne grundlag for organiseringenaf instituttet.Vedtægten skal indeholde bestemmelser om bl.a. instituttets formål og fokusområder,organisation, bestyrelsens sammensætning, og udpegning af bestyrelsen. Vedtægten skalherudover tillige indeholde bestemmelser om, tegningsret, bestyrelsens ansvar over forRigsrevisionen og Udenrigsministeriet, herunder forvaltning af statslige tilskud, regnskab ogrevision. Vedtægten skal godkendes af udenrigsministeren.Det foreslås i stk. 4, at bestyrelsen efter behov kan nedsætte særlige udvalg. Det overlades tilbestyrelsen at nedsætte særlige udvalg og rådgivende fora, når disse forventes at kunne støttebestyrelsen i at sikre kvalitet i arbejdet eller skabe en bred faglig kontaktflade.Bestemmelsen videreføres således fra den gældende lov med den tilføjelse, at der indsættes enbestemmelse om fastsættelse af en vedtægt for bestyrelsen.Til § 5Efter den gældende lov forestås den administrative ledelse af Dansk Center for InternationaleStudier og Menneskerettigheder af en centerdirektør, der udnævnes af centerbestyrelsen, menshver af institutbestyrelserne udnævner en institutdirektør, der forestår det respektive institutsfaglige ledelse.Som en konsekvens af nedlæggelsen af Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettigheder foreslås det i stk. 1, at bestyrelsen efter offentligt opslag udnævner endirektør til at forestå instituttets daglige ledelse i faglige spørgsmål samt økonomi- ogforvaltningsspørgsmål. Det forudsættes, som nævnt i bemærkningerne til gældende lov, at dernormalt vil være tale om ansættelse for en tidsbegrænset periode.Det foreslås endvidere, at direktøren deltager i bestyrelsesmøder uden stemmeret, jf. forslagetsstk. 2.Bestemmelsen fastsætter, at den overordnede daglige ledelse af instituttet bliver varetaget af endirektør. Opgavevaretagelsen skal ske inden for de rammer, som bestyrelsen har fastsat.Direktøren kan inden for de fastsatte retningslinjer efter de almindelige forvaltningsretligeregler delegere opgaver til andre ansatte på instituttet.
15
Direktøren varetager personaleadministrative og regnskabsmæssige opgaver. Direktørenindstiller det årlige budget til bestyrelsens vedtagelse. Direktøren har ansvaret for den fagligeledelse af instituttet, overholdelse af det af bestyrelsen godkendte budget, og at instituttetsvirksomhed i øvrigt er i overensstemmelse med bestyrelsens beslutninger og retningslinjer.Kapitel 3Økonomi, regnskab og revision m.v.Til § 6Det foreslås i stk. 1, at instituttet etableres som en selvejende institution inden for denoffentlige forvaltning. Dette indebærer, at instituttet vil være omfattet af forvaltningsloven,offentlighedsloven, lov om Folketingets Ombudsmand, statsbyggeloven og lov om ligestillingaf kvinder og mænd efter reglerne for statslige forvaltningsmyndigheder. Instituttet er desudenomfattet af Budgetvejledningens regler. Instituttet skal således følge reglerne i gældendebudgetvejledningom tilskud til drift af selvejende institutioner, herunder de af finansministerenfastsatte eller aftalte bestemmelser om løn- og ansættelsesvilkår, herunder om pensionsforholdfor instituttets ansatte. Instituttet er selvforsikrende, men kan tegne udvidede rejseforsikringer iforbindelse med rejseaktivitet til højrisikoområder. Instituttets bestyrelse har det overordnedeansvar for forvaltning af tilskudsmidlerne, jf. lovforslagets § 3.Dansk Institut for Internationale Studier har som del af Dansk Center for InternationaleStudier og Menneskerettigheder modtaget tilskud fra staten via de årlige finanslove til dækningaf instituttets drift.Det foreslås på denne baggrund i stk. 2, at staten yder en årlig bevilling til Dansk Institut forInternationale Studier. Bestemmelsen svarer med redaktionelle ændringer til § 3, stk. 2, i dengældende lov.
Til § 7
16
Det foreslås i stk. 1, at Dansk Institut for Internationale Studier kan modtage indtægter frafonde m.v. og kan udføre indtægtsdækket virksomhed og tilskudsfinansieretforskningsvirksomhed samt andre tilskudsfinansierede aktiviteter i henhold til gældendebestemmelser, f.eks. ved at udføre konsulentopgaver og rådgivningsopgaver i det omfang, deter foreneligt med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.Løsning af indtægtsdækkede opgaver sker i henhold til statens regler på området, herunderbestemmelser om konkurrencevilkår i forhold til private virksomheder.Bestemmelsen giver endvidere i stk. 2, mulighed for, at instituttet kan indgå aftaler medoffentlige myndigheder om konkrete opgaver. Det kunne for eksempel være en aftale medUdenrigsministeriet om et flerårigt udredningsprogram med tilknyttede forskningsaktiviteter.Bestemmelsen svarer til § 4 i den gældende lov.
Til § 8Bestemmelsen fastsætter, at instituttets regnskabsår følger finansåret, idet den er optaget påfinansloven. Ved afslutning af hvert regnskabsår udarbejdes en årsrapport, der skal godkendesog underskrives af instituttets bestyrelse og direktør efter indstilling fra direktøren.Bestemmelsen præciserer, at institutionen vil være omfattet af de statslige regnskabsregler efterFinansministeriets bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen m.v. Det foreslås i konsekvens heraf,at den tidligere bestemmelse i stk. 2, hvorefter udenrigsministeren fastsætter retningslinjer forudarbejdelse af institutionens budget og for regnskabsaflæggelse, bortfalder.
Det foreslås i stk. 2, at Rigsrevisor forestår revisionen af instituttets regnskaber, jf. § 2 i lov omrevision af statens regnskaber m.m.
Kapitel 4
17
NedlæggelseTil § 9Hvis instituttet nedlægges vil dets formue overgå til staten. Ved formue forstås bygninger,anlæg, inventar etc. Instituttet kan kun nedlægges ved lov.Bestemmelsen svarer til § 11 i den gældende lov.Kapitel 5Ikrafttræden m.v.Til § 10Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2012.Som konsekvens af etableringen af Dansk Institut for Internationale Studier nedlægges DanskCenter for Internationale Studier og Menneskerettigheder. Derfor ophæves lov nr. 411 af 6.juni 2002 om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder, jf.lovforslagets stk. 2.Det foreslås i stk. 3, at Dansk Institut for Internationale Studier indtræder i samtlige derettigheder og forpligtelser, Dansk Institut for Internationale Studier har ved lovensikrafttræden, idet de rettigheder og forpligtelser, der påhviler Dansk Center for InternationaleStudier og Menneskerettigheder skal fordeles mellem Dansk Institut for Internationale Studierog Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution afhængigt af, hvilket af de toinstitutioners mandater den enkelte rettighed eller forpligtelse vedrører. Eventuelle tvistervedrørende fordelingen heraf afgøres i givet fald af udenrigsministeren.Det foreslås i stk. 4, at de nuværende medlemmer af bestyrelsen for Dansk Institut forInternationale Studier under Dansk Center for Internationale Studier ogMenneskerettighederindtræder som medlemmer af bestyrelsen for det nye selvstændige DanskInstitut for Internationale Studieri den resterende tid af den periode, de er udpeget for. Dettegælder ikke for medlemmer udpeget af statsministeren, udenrigsministeren ogforsvarsministeren, da disse ikke længere vil være repræsenteret ved den foreslåede
18
bestyrelsessammensætning. Udenrigsministeren vil udpege en repræsentant forUdenrigsministeriet og forsvarsministeren vil udpege en repræsentant for Forsvarsministeriet tilat deltage i bestyrelsesmøderne som observatører uden stemmeret i overensstemmelse medlovforslagets § 5.Til § 11Lov om etablering af Dansk Center for Internationale Studier og Menneskerettigheder er vedkongelig anordning nr. 414 af 30. juni 2005 sat i kraft i Grønland med virkning fra 1. juli 2005.Såfremt lov om etablering af Dansk Institut for Internationale Studier skal gælde for Grønlandog Færøerne, skal loven helt eller delvist sættes i kraft ved en kongelig anordning for Færøerneog Grønland med de ændringer, som de færøske og grønlandske forhold tilsiger.
19