Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 108
Offentligt
1070774_0001.png
1070774_0002.png
1070774_0003.png
17. januar 2012.

Udenrigsministeriet.

København, den 17. januar 2012.
a.
Udenrigsministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2012afgives tilsagn på 48,2 mio. kr. i støtte til Ulandssekretariatets regionale program: Støtte til anstæn-digt arbejde i Asien, Fase II.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 1.023,0 mio. kr. til §06.33.01. Bistand gennem private organisationer (NGO’er).BaggrundUlandssekretariatet (ULS) blev etableret i 1987 af Landsorganisationen i Danmark (LO) og Funk-tionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) med henblik på at bidrage til reduktion af fattig-dom via formidling af teknisk og økonomisk bistand til udvikling af faglige organisationer i Asien,Latinamerika og Afrika. Efter ca. 20 års projektaktivitet i Asien modtog ULS i 2009 en treårig bevil-ling på 30,7 mio. kr. til gennemførelse af den første programindsats i Asien med henblik på øgetfleksibilitet og synergi mellem tidligere separate projekter, som samledes i et program. Det overord-nede formål for programmet var fortsat at fremme fattigdomsbekæmpelse og Den Internationale Ar-bejdsorganisations (ILO) Anstændigt Arbejde Dagsorden. Dette formål var dækkende for de i altseks komponenter målrettet hhv. regionalt samarbejde, forbedring af arbejdsvilkår på landeniveau(Bangladesh, Cambodja, Nepal og Filippinerne) samt fremme af især kvinders forhold i den uformel-le økonomi som en tværgående komponent i programmet. Første fase har generelt opnået de sattekomponentmål bl.a. analyser af implementeringen af ILO’s Anstændigt Arbejde Dagsorden i natio-nale arbejdsmarkedslovgivninger i seks lande, afholdelse af kampagner, organisering af industrier ogoprettelse af sikkerhedsudvalg. Arbejdet i programmets anden fase fortsættes på baggrund af erfarin-gerne og resultaterne opnået under fase et. ULS vurderes til fortsat at besidde en merværdi for bistan-den til Asien i lyset af deres mangeårige erfaring med de faglige organisationer og myndigheder samtgrundige kendskab til landenes økonomiske, politiske og sociokulturelle forhold.ProjektbeskrivelseProgrammets formål er fortsat at forbedre arbejds- og levevilkår for fattige arbejdere i den formel-le og uformelle økonomi ved at styrke demokratiske institutioner på arbejdsmarkedet og ved at inklu-dere ILO’s dagsorden om ret til anstændige arbejdsforhold i nationale arbejdsmarkedslovgivninger.Aktiviteterne fortsættes på regionalt såvel som nationalt niveau med tilføjelse af aktiviteter i Pakistangrundet landets indflydelse på regionens stabilitet.
b.
AS001313Udenrigsmin., j.nr. 104.N.11.b.20.
17. januar 2012.
2
Den regionale indsats målrettes forbedring af arbejdslovgivning særligt mht. arbejdsbetinget syg-dom, samt at opnå indflydelse på udformningen af den regionale Sammenslutning af SydøstasiatiskeNationer (ASEAN) inden for arbejdsmarkedsområdet. Indsatserne på landeniveau kan opsummeres itre hovedformål: (1) forbedring af arbejdsmarkedslovgivning og etablering af social dialog mellemarbejdsgiver og -tager samt mekanismer til konfliktløsning, (2) fremme af god regeringsførelse ogdemokrati via styrket deltagelse i offentlige beslutningsprocesser, og (3) forbedring af arbejds- og le-vevilkår for den voksende uformelle sektor, med særligt fokus på kvinders vilkår. Metoden herforudgør bæredygtig opbygning af fagforeninger via kapacitetsudvikling, netværksskabelse og fortaler-virksomhed målrettet forbedret arbejdsmarkedslovgivning. Synergien mellem programmets syv kom-ponenter søges styrket via øget støtte til regionalt samarbejde samt større fokus på vidensdeling mel-lem landene, særligt inden for organisering af kvinder i den uformelle sektor. Målsætningerne i pro-grammet vurderes at være i overensstemmelse med Udenrigsministeriets ”Strategi for dansk støtte tilcivilsamfundet i udviklingslandene”, herunder det klare fokus på rettighedsbaseret udvikling, styrkel-se af civilsamfundets organisering, kapacitetsudvikling og fortalervirksomhed.ULS samarbejder med 15 organisationer (to på regionalt niveau, en i Bangladesh, tre i Cambodja,tre i Nepal, fire i Filippinerne, en i Indien og en i Pakistan), der repræsenterer den centrale del affagforbundene i de respektive lande. Herudover anses myndigheder og arbejdsgivere som væsentligepartnere i indsatserne, og herved tager programmet højde for nødvendigheden af social dialog mel-lem alle arbejdsmarkedets parter. Målgruppen for indsatsen i de pågældende lande udgøres af fattigeog marginaliserede arbejdstagere i den formelle og uformelle økonomi, trænere og fagforeningslede-re. En evaluering af programmets to fasers forløb og resultater siden 2009 er planlagt for den sidstedel af perioden.Den samlede støtte til ULS ligger på ca. samme niveau som tidligere. Den markante forøgelse afbevillingen fra 30,7 mio. kr. i den tidligere fase til denne bevilling på 48,2 mio. kr. skyldes omlæg-ning af indsatser til et større program.BudgetDet samlede budget andrager 48,2 mio. kr. fordelt på følgende poster:ProgramaktiviteterHeraf1. Regionalt samarbejde2. Bangladesh3. Cambodja4. Nepal5. Filippinerne6. Indien/tværgående komponent7. PakistanBudgetmargenØvrige aktiviteter *Administation og revisionI alt* Øvrige aktiviteter indeholder reviews, supervision og oplysning i Danmark43,2 mio. kr.6,4 mio. kr.5,4 mio. kr.4,0 mio.kr.5,3 mio.kr.11,7 mio.kr.3,7 mio.kr.4,9 mio.kr.1,8 mio.kr.1,6 mio.kr.3,4 mio. kr.48,2 mio. kr.
Tilsagnet vil blive afholdt med 48,2 mio. kr. under § 06.33.01.11. Andre samarbejdsformer medNGO'er.Tilsagnet forventes udbetalt i årene 2012-2014.
17. januar 2012.
3
Væsentlige risikoelementerDe væsentligste eksterne risikoelementer knytter sig til usikkerhed om den generelle politiske ogøkonomiske stabilitet i regionen såvel som de nationale myndigheders reformvillighed. Programmetsøger at fremme arbejdstagerorganisationernes rolle og kapacitet inden for fortalervirksomhed, så dekan opnå en vis indflydelse på myndigheder og reformprocesser. Herudover er flere lande særligt ud-sat for naturkatastrofer, som vil kunne forsinke de aktiviteter, som indbefatter de fattigste og mestudsatte grupper. Den programmatiske tilgang vil tillade en omallokering, indtil aktiviteterne kan gen-optages. Det betydeligste interne risikoelement er politisk splittelse og stridigheder i de nationalefagbevægelser, som imødegås ved bl.a. fremme af netværksskabelse.c.Sagen forelægges Finansudvalget, da der er tale om en rammebevilling, hvor totaludgiften oversti-ger 35 mio. kr.Forslaget er tiltrådt af Styrelsen for Internationalt Udviklingssamarbejde.Under henvisning til ovenstående anmoder Udenrigsministeriet om Finansudvalgets tilslutning til,at der i finansåret 2012 afgives tilsagn på 48,2 mio. kr. i støtte til Ulandssekretariatets regionale pro-gram: Støtte til anstændigt arbejde i Asien, fase II.Udgiften vil blive afholdt af den på finansloven for 2012 opførte bevilling på 1.023,0 mio. kr. til §06.33.01. Bistand gennem private organisationer (NGO’er).Finansministeriets tilslutning foreligger.
d.e.
f.
København, den 17. januar 2012
CHRISTIANFRIISBACHTil Finansudvalget.