Udenrigsudvalget 2011-12
URU Alm.del Bilag 105
Offentligt
1070110_0001.png
1070110_0002.png
1070110_0003.png
1070110_0004.png
1070110_0005.png
1070110_0006.png
1070110_0007.png
Strategi for Danmarks UdviklingssamarbejdeSynopsis
Denne synopsis er etarbejdspapir,som skal tegne strukturen i den kommen-de strategi, pege på de elementer, som de enkelte dele af strategien skal om-handle, og stille de spørgsmål, som strategiprocessen skal afklare.
IndholdI. Formål og motivation (2 sider) .................................................................................... 11.1 Formålet er at bekæmpe fattigdom og fremme menneskerettigheder .......................... 11.2. Hvorfor er vi engageret i udviklingssamarbejde - Global ansvarlighed og sundinteressevaretagelse .................................................................................................. 1II. Globale og lokale rammebetingelser for udvikling (3 sider) ............................................ 22.1. Globale rammebetingelser – globale tendenser, udfordringer og muligheder ............... 22.2. Lokale rammebetingelser – udfordringer og muligheder ........................................... 22.3. Hvad kan vi byde på - danske kompetencer i arbejde for udvikling ............................ 2III. Hvordan vil Danmark gøre en forskel (4 sider) ............................................................ 33.1. Udmøntning af den rettighedsbaserede tilgang til udvikling ....................................... 33.2. Bekæmpe fattigdom gennem fleksible og forskelligartede partnerskaber .................... 33.3. Bekæmpe fattigdom gennem et mere resultatorienteret og effektivtudviklingssamarbejde ................................................................................................. 4IV. Hvor vil Danmark fokusere (8-10 sider) ...................................................................... 44.1. Rettigheder, god regeringsførelse og demokrati ...................................................... 44.2. Bæredygtig produktion og levevilkår ..................................................................... 54.3. Grøn omstilling ................................................................................................... 54.4. Stabilitet og beskyttelse i skrøbelige og konfliktramte områder ................................. 6V. Hvordan omsættes strategien til handling (2 sider) ....................................................... 6
Arbejdspapir
I. Formål og motivation (2 sider)

1.1 Formålet er at bekæmpe fattigdom og fremme menneskerettigheder

Afsnittet skal beskrive det overordnede formål med Danmarks udviklingspolitik med afsæt i re-geringsgrundlaget, hvori det angives, at dansk udviklingspolitik skal styrkes med fattigdomsbe-kæmpelse som omdrejningspunkt, ligesom bistanden i højere grad skal være rettighedsbaseretmed et særligt fokus på kvinders rettigheder og muligheder. Samtidig skal indsatsen for atfremme bæredygtig udvikling opprioriteres. Strategien skal således etablere et nyt grundlag foret effektivt fattigdomsorienteret dansk udviklingssamarbejde med en rettighedsbaseret tilgangtil udvikling, der bidrager til at udvikle og bevare Danmarks muligheder for at fremme fred, sik-kerhed og demokrati og menneskerettighederMenneskerettigheder og demokrati er fundamentale og universelle værdier og et grundlæggen-de overordnet mål for den aktive danske udenrigs- og udviklingspolitik. Det hjælper ikke at ytresig og leve i frihed, hvis man ikke kan læse og skrive, og man lærer ikke at læse, hvis man ikkefå mad nok. Sikring af respekten for og indfrielsen af borgernes borgerlige, politiske, økonomi-ske, sociale og kulturelle rettighederersåledes udvikling, og Danmarks udviklingssamarbejdeskal således bekæmpe fattigdom og fremme menneskerettigheder, demokrati, bæredygtig ud-vikling, fred og stabilitet i overensstemmelse med FN-pagten, FN’s konventioner om menneske-rettigheder og Verdenserklæringen om menneskerettigheder.Økonomisk vækst er en nødvendig, men ikke tilstrækkelig, forudsætning for fattigdomsbekæm-pelse og fremme af menneskerettighederne. Væksten skal være bæredygtig og inklusiv. Bære-dygtig betyder, at tilgangen skal bygge på en balance mellem økonomisk, social og miljømæssigudvikling, der sikrer effektiv udnyttelse af ressourcerne og styrker rammer, som fremmer stabi-litet og forbedrer levevilkår. Inklusiv betyder, at det enkelte menneske sættes i centrum medfokus på at reducere ulighed, fremme beskæftigelse og lige adgang til ressourcer. Dette forud-sætter en rettighedsbaseret tilgang, som sikrer den enkelte mulighed for og evne til at udnyttesine rettigheder til selv at bestemme sin livssituation.Strategien skal sætte kursen for Danmarks udviklingspolitik og sikre, at Danmark gør sit for atbidrage til indfrielsen af FN’s 2015 mål, og skærper indsatsen på områder, hvor udviklingen hal-ter, og hvor der er brug for en ekstra indsats. Det er særligt følgende områder, der vil indgå i devidere drøftelser om strategiens fokus:1.2.3.4.Rettigheder, demokrati og god regeringsførelseBæredygtig produktion og levevilkårGrøn omstillingStabilitet og beskyttelse i skrøbelige og konfliktramte områder
Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:----Hvorfor en ny strategi, hvad er nyt, og hvad vil vi gøre anderledes?Hvad betyder en rettighedsbaseret tilgang til udvikling?Hvordan bidrager den rettighedsbaserede tilgang til fattigdomsbekæmpelseHvordan bidrager den rettighedsbaserede tilgang til bæredygtig, inklusiv vækst?

1.2. Hvorfor er vi engageret i udviklingssamarbejde - Global ansvarlighed og sund in-

teressevaretagelse

Afsnittet skal beskrive motivationen for Danmarks udviklingssamarbejde. Danmark har både etsærligt ansvar og særligt gode muligheder for at bidrage til at bekæmpe fattigdom og fremmeudvikling i de fattigste lande for at skabe fred og fremgang i verden. Udviklingen, sikkerhedenog velstanden i ét land afhænger i stigende grad af situationen i andre dele af verden. Fattig-domsbekæmpelse er ikke alene i de fattiges interesse, men i alles interesse. Danmarks udvik-lingspolitik udgør derfor en fuldt integreret del af den aktive danske udenrigs-, sikkerheds- oghandelspolitik, der fremmer en mere fredelig og retfærdig verden i overensstemmelse med dan-ske holdninger og værdier, derfor også arbejder for Danmarks nationale interesser. Danmark1
Arbejdspapir
engagerer sig derfor udviklingspolitisk, fordi vi ved, det nytter, fordi vi ønsker at påtage os etglobalt ansvar, og fordi det er i vores egen interesse at gøre det. Det giver os indflydelse, gen-nemslagskraft og bidrager til handel, investeringer og innovation.Strategien skal svare på fem centrale spørgsmål. 1. Hvad er rammebetingelserne, 2. Hvad kanvi byde på, 3. Hvordan kan vi gøre en forskel, 4. Hvor vil vi fokusere, og 5. Hvordan omsættesstrategien til handling?
II. Globale og lokale rammebetingelser for udvikling (3 sider)Vi lever i en dynamisk verden, hvor den politiske og økonomiske verdensorden er i hastig udvik-ling og forandring. Det skal Danmarks udviklingspolitik tilpasses. Kapitlet skal således beskriveden verden, vi arbejder i, og de udfordringer og muligheder, det giver for vores udviklingssam-arbejde, samt hvad Danmark har at byde på i indsatsen for udvikling.

2.1. Globale rammebetingelser – globale tendenser, udfordringer og muligheder

Afsnittet skal beskrive de vigtigste globale tendenser, og de udfordringer og muligheder, detgiver for fattigdomsbekæmpelse og internationalt udviklingssamarbejde bl.a. med afsæt i detændrede donorbillede, de multilaterale organisationers betydning som idé skabere af udvik-lingsparadigmer, udviklingssamarbejdets ændrede rolle og betydningen af udenlandske investe-ringer. Den politiske og økonomiske verdensorden er i hastig forandring. Der er stor vækstmange steder i både Asien og Afrika, mange lande er kommet langt mod indfrielsen af FN’s2015 mål, og de har en øget politisk selvbevidsthed. Der er samtidig udfordringer i form af res-sourceknaphed, klimaændringer, konflikter og manglende jobs til store ungdomsårgange, somflere steder hæmmer, at en vækst kan blive bæredygtig og inklusiv og komme fattigdommen tillivs og sikre øget velstand uden samtidig at kompromittere fremtidige generationers mulighe-der. Det betyder ændrede roller og muligheder, som Danmarks udviklingssamarbejde må gribe,udnytte og tilpasses.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvad er de vigtigste globale rammebetingelser, hvilke muligheder giver det os, og hvor-dan udnytter vi mulighederne, herunder kommercielle styrkepositioner i arbejdet for løs-ninger på regionale og globale udfordringer?

2.2. Lokale rammebetingelser – udfordringer og muligheder

Afsnittet skal beskrive de ændrede betingelser i de lande, vi arbejder i. Nogle lande er godt påvej med markant reduktion af fattigdommen, store fremskridt mod indfrielse af FN’s 2015 mål,stigende vækst, øget demokratisering og en voksende middelklasse. I Afrika er der stadig man-ge udfordringer, men der er samtidig høje vækstrater og diversificering i flere afrikanske landesamt stigende afrikansk politisk selvbevidsthed og ønske om fokus på fremme af vækst og be-skæftigelse, ikke mindst for de store ungdomsårgange. Andre lande er skrøbelige og præget afvoldelige konflikter, som forhindrer udvikling, skaber eller forværrer humanitære kriser og de-stabiliserer andre lande og regioner. Afsnittet skal således beskrive, hvordan Danmark tilpasserindsatsen til den konkrete virkelighed i vores partnerlande, og griber de muligheder, der er.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvad er de vigtigste tendenser i de lokale rammebetingelser, hvilke muligheder giver detos, og hvordan vi udnytter dem?

2.3. Hvad kan vi byde på - danske kompetencer i arbejde for udvikling

Afsnittet skal beskrive hvad Danmark kan, og hvor og hvorfor vi sætter vores kræfter ind.Danmark har et solidt grundlag for vores udviklingspolitiske engagement, dels i kraft af mange-årige erfaringer med opbygning og udvikling af vores eget velfærdssamfund, dels fordi vi kanspille på hele paletten, der efterspørges – udenrigspolitisk samarbejde, udviklingssamarbejde,stabiliseringsindsatser og kommercielt samarbejde. Vores internationale arbejde med at fremmedemokrati, menneskerettigheder, fred og sikkerhed samt bæredygtig udvikling har givet os en2
Arbejdspapir
solid position i de internationale organisationer, der har det bærende ansvar for det normativearbejde og for at fremme udviklingsprocesser. Udviklingen af vores velfærdssamfund har givetos særlige erfaringer, som vi skal trække på i udviklingssamarbejdet. Demokrati, retsstatsprin-cipper, åbenhed, ligestilling, et aktivt foreningsliv og et stærkt erhvervsliv, som er banebryden-de på en række højteknologiske områder og har stærke kompetencer inden for innovation, mil-jø, energi og landbrug, er grundlæggende elementer i det danske velfærdssamfund. Disse erfa-ringer skal vi bruge i udviklingssamarbejdet. Samtidig gennemfører vi internationalt anerkendtforskning og har lang tradition i udviklingsforskning. Som udviklingspartner har vi desuden envæsentlig styrke i den relativt store grad af fleksibilitet med en lille effektiv, enstrenget uden-rigstjeneste og bistandsadministration, korte kommunikationsveje og udbredt decentralisering,som bevirker, at vi hurtigt er i stand til at reagere på ændringer og tilpasse vores indsatser tilde lokale forhold og sikre synergi mellem vores forskellige instrumenter.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvad er Danmarks komparative fordele, hvad kan vi byde på, og hvor sætter vi bedst vo-res kræfter ind?
III. Hvordan vil Danmark gøre en forskel (4 sider)

3.1. Udmøntning af den rettighedsbaserede tilgang til udvikling

Afsnittet skal udfolde beskrivelsen af den rettighedsbaserede tilgang til udvikling med særligfokus på ligestilling og kvinders rettigheder og analysere, hvad tilgangen betyder for vores ind-sats, herunder hvordan vi selv vil stå til ansvar over for vore partnere. Tilgangen vil tage ud-gangspunkt i principper om ikke-diskrimination, deltagelse, åbenhed og transparens og ansvar-lighed, som vil være retningsgivende for vores indsatser på alle områder.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvad er den rettighedsbaserede tilgangs konsekvenser for den danske indsats i udvik-lingslandene, og den måde vi tilgår udviklingssamarbejdet – både bi- og multilateralt?

3.2. Bekæmpe fattigdom gennem fleksible og forskelligartede partnerskaber

Afsnittet skal reflektere, at partnerskaber, som bygger på et ligeværdighed og gensidighed, sta-dig er rammen for vores udviklingssamarbejde, men at vi skal tænke partnerskaber bredere ogmere fleksibelt. Vi indgår partnerskaber med nye og gamle udviklingsaktører og på nye måder.Dette kan både være gennem samarbejde med ligesindede og gennem påvirkning af ikke-ligesindede partnere. Danmark vil bakke op om nationale prioriteter og et stærkt lokalt ejer-skab, men samtidig stille krav til sine partnere, som skal vise, at de gennemfører positive foran-dringer, der reducerer fattigdom og fremmer folks rettigheder og bæredygtig udvikling. Vi for-venter samtidig, at vores partnere stiller store krav til os om at indfri de forpligtelser, vi indgår.Dette berører spørgsmålene om hvem, vi vil arbejde sammen med om at nå målsætningerne,på hvilken måde vi arbejder i partnerskaber, og hvordan vi understøtter nye partnerskaber. Af-snittet skal beskrive, hvordan vi arbejder via:Partnerskaber på landeniveau med regeringer og lokale civilsamfundPartnerskab med og gennem EUGlobale partnerskaber: FN, de multilaterale finansielle institutioner og internationale folkeli-ge organisationerPartnerskaber med nye vækstøkonomier, private virksomheder, fonde m.v.Partnerskaber med den danske ”ressourcebase”
Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvordan skal Danmark gøre brug af disse partnerskaber, og hvordan understøtter vi nyepartnerskaber for størst mulig indflydelse og effekt?-Hvordan tilpasser vi partnerskaberne med regeringer og borgerne i vores partnerlande tilden lokale kontekst og den rettighedsbaserede tilgang?3
Arbejdspapir
----
Hvordan styrker vi EU’s rolle som udviklingspolitisk aktør, hvordan bruger vi EU-samarbejdet aktivt til at fremme vores mål, og hvordan arbejder vi for sammenhæng iEU’s politikker, der påvirker udviklingslandene?Hvordan reaktiverer vi den aktive multilateralisme, så vi sikrer en stærk indsats i forholdtil det multilaterale normative arbejde og styrkede partnerskaber med de multilateraleorganisationer?Hvad er vores muligheder for at påvirke og indgå partnerskaber med de nye vækstøko-nomier?Hvordan bringes de erfaringer og kompetencer, som den danske ressourcebase besidder,bedst i spil?

3.3. Bekæmpe fattigdom gennem et mere resultatorienteret og effektivt udviklings-

samarbejde

Afsnittet skal beskrive, hvordan vi vil sikre resultater og effektivitet af vores udviklingssamar-bejde. Vi arbejder i de lande, hvor behovene er størst, hvor vi kan sikre størst mulig effekt afden vores indsats og størst mulig indflydelse for danske synspunkter. Vi vil sikre et mere resul-tatorienteret og effektivt udviklingssamarbejde gennem:Transparens og åbenhed – nøgleværdier i Danmarks udviklingssamarbejdeSammenhængende politikker, der arbejder for udviklingEjerskab, tilpasning og risikovillighed, herunder øget brug af generel budgetstøtteOffentligt-private partnerskaber og arbejdsdelingFokusering og prioritering – geografisk og tematisk
Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvad mener vi med øget transparens?-Hvordan skal Danmark arbejde for at sikre sammenhængende politikker for udviklingf.eks. i arbejdet for at lukke skattehuller, adressere illegale kapitaloverførsler og fremmeretfærdig beskatning af naturressourcer i udviklingslandene?-Hvordan arbejder vi for at sikre en effektiv bistandsindsats baseret på ejerskab, tilpas-ning, koordination og risikovillighed?-Hvordan støtter vi offentligt-private partnerskaber gennem udviklingssamarbejdet?-Hvordan sikrer vi fornødent fokus – tematisk og geografisk?
IV. Hvor vil Danmark fokusere (8-10 sider)

4.1. Rettigheder, god regeringsførelse og demokrati

Afsnittet skal beskrive, hvordan Danmark konkret og direkte vil støtte fremme af de borgerlige,politiske, økonomiske, sociale og kulturelle menneskerettigheder samt god regeringsførelse ogdemokrati gennem bilaterale og multilaterale indsatser, der retter sig såvel mod at bistå statenmed at indfri sine forpligtelser som mod at bistå befolkningen til at gøre krav på disse. Den ret-tighedsbaserede tilgang til udvikling betyder, at indsatsen dækker det brede sæt af rettigheder.Vi vil derfor arbejde såvel for etablering af de institutioner og systemer, som sikrer folks grund-læggendeborgerlige og politiske rettigheder,som for investeringer i bl.a. uddannelse, sundhedog social beskyttelse, som skal bidrage til at sikre borgernesøkonomiske, sociale og kulturellerettigheder.Afsnittet skal således dels beskrive, hvordan vi vil arbejde for opbygning af uaf-hængige retssystemer, demokratiske og effektive offentlige institutioner og skattesystemer,uafhængige civilsamfund, frie medier, faglige rettigheder og bekæmpelse af korruption. Delsskal afsnittet beskrive, hvordan Danmark vil arbejde aktivt for at sikre folks lige adgang tilsundhed og uddannelse, hvordan vi vil arbejde for at fremme adgangen til social beskyttelse forde mest sårbare og udsatte samt hvilke typer partnerskaber og instrumenter, vi vil anvende forat nå disse mål.
4
Arbejdspapir
Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Danmark har lang erfaring med konkrete indsatser til fremme af menneskerettigheder,god regeringsførelse og demokrati. I lyset af presset på menneskerettighederne globaltog lokalt, hvad skal der så til for, at denne indsats fremover forbliver effektiv og noget,som vores partnerlande fortsat vil samarbejde med os om?-Sundhed og uddannelse er basale forudsætninger for al vækst og velstand. Hvordan skalDanmark fremover arbejde for at bidrage til at fremme indfrielsen af 2015-målene pådisse områder, og hvilke typer partnerskaber og instrumenter skal vi anvende?

4.2. Bæredygtig produktion og levevilkår

Afsnittet skal beskrive, hvordan Danmark vil bidrage til en forbedring af levevilkår ved at styrkerammevilkår og rettigheder i relation til landbrugsrelaterede indsatser som drivkraft for en bæ-redygtig og inklusiv vækst og fødevaresikkerhed. Det vil beskrive, hvordan Danmark i samar-bejde med partnere så som regeringer, multilaterale organisationer, civilsamfundsorganisationerog den private sektor vil udnytte potentialet for bæredygtige produktivitetsstigninger i landbru-get og de dertil knyttede muligheder for værditilvækst og fair handel. Samtidig vil afsnittet be-skrive, hvordan Danmark vil bidrage til at styrke sårbare gruppers modstandskraft og nationalekatastrofeberedskaber samt social beskyttelse.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:
-----
Hvordan kan Danmark bedst muligt bidrage til bæredygtig ressourceanvendelse og enklimatilpasset landbrugsproduktion i udviklingslandene i lyset af stigende efterspørgselefter fødevarer lokalt og globalt?Hvordan fremmes en mere alsidig landbrugsrelateret produktionsstruktur og en højeregrad af forarbejdning og værditilvækst, der kan skabe gode og produktive jobs og der-med bidrage til bæredygtig og inklusiv vækst?Hvordan styrkes udviklingslandenes muligheder særligt inden for landbrug og fødevarerfor globalt at konkurrere på lige markedsvilkår?Hvordan styrker Danmark bedst muligt evnen til at forebygge og håndtere klimarelatere-de kriser og katastrofer? Hvordan bidrages bedst muligt til varige løsninger for de befolk-ningsgrupper, der i særlig grad rammes af sådanne kriser og katastrofer?Hvordan kommer den rettighedsbaserede tilgang til udvikling til udtryk på dette område?

4.3. Grøn omstilling

Afsnittet skal beskrive, hvordan Danmark vil styrke udviklingslandes evner og muligheder forgrøn omstilling og effektiv ressourceudnyttelse og herigennem opnå en bæredygtig og inklusivøkonomisk vækst til gavn for såvel beskæftigelse og fattigdomsbekæmpelse som miljø og klima.Det skal beskrive, hvordan pres fra klimaændringer, stigende ressourcekrav fra voksende by-samfund og miljøbelastende og ressourceineffektive produktionsformer især rammer de fattigsteudviklingslande og hindrer effektiv fattigdomsbekæmpelse og opnåelse af FN’s 2015-mål. Afsnit-tet skal endvidere beskrive, hvordan Danmark konkret vil arbejde for at fjerne de barrierer, bå-de i landenes egne forvaltninger og i det internationale rammeværk, som i dag hæmmer delseffektiv ressourceudnyttelse, dels den grønne omstilling og miljøforbedringer og derved hindrerudnyttelsen af det vækst- og beskæftigelsespotentiale, som ligger heri. Samtidig skal afsnittetforklare, at grøn omstilling og indsatsen mod klimaændringer er gennemgribende og kun vilkunne løftes gennem en kombination af løsninger og indsatser i partnerskaber, som involvererdels de nye vækstøkonomiers samarbejde med udviklingslandene, dels den private sektor, somskal bidrage med en meget betydelig del af finansieringen af den grønne omstilling. Endelig skalafsnittet beskrive, hvilken rolle Danmark kan spille, for at resultaterne af Rio+20 konferencenog arbejdet med at formulere globale bæredygtighedsmål bliver gennemført, herunder fremmeaf adgang til bæredygtige og moderne energiløsninger.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvordan bistår vi bedst landene med at skabe grøn omstilling og derved bl.a. udnytteden potentielle jobskabelseseffekt?5
Arbejdspapir
-
--
Hvordan tilrettelægges vores støtte til grøn omstilling og en mere effektiv ressourceud-nyttelse, så vi også udnytter nye instrumenter og partnerskabsmuligheder gennem bl.a.trilateralt samarbejde, offentlig-private partnerskaber og det private erhvervsliv omf.eks. innovativ finansiering?Hvordan kommer den rettighedsbaserede tilgang til udvikling til udtryk på dette område?Hvad betyder grøn omstilling i forhold til de fattigste lande?

4.4. Stabilitet og beskyttelse i skrøbelige og konfliktramte områder

Afsnittet skal beskrive, hvordan Danmark vil styrke arbejdet med stabilisering, genopbygning ogudvikling i skrøbelige og konfliktramte lande og regioner samt i transitionslande og bredere sik-kerhedspolitiske indsatser med fokus på opbygning af legitime og bæredygtige stater, der tageransvar for deres borgeres sikkerhed, garanterer deres rettigheder og anvender sine ressourcertil udvikling og fattigdomsbekæmpelse. Målet er en transition fra militær intervention, humani-tær bistand og stabiliseringsindsatser til udvikling, hvor lokale og statslige myndigheder overta-ger ansvaret for sociale ydelser som sundhed, uddannelse og vand og sætter rammerne for enharmonisk og demokratisk udvikling med vægt på bæredygtig, inklusiv vækst og privat sektorudvikling. Midlet vil være at sikre, at alle danske humanitære, udviklingspolitiske og sikkerheds-politiske instrumenter er tæt koordineret og trækker i samme retning.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvad kan Danmark byde på, og hvilken kombination af instrumenter og partnerskaber erde mest relevante?-Hvordan håndteres risici bedst i skrøbelige stater?-Hvorledes inddrages den private sektor i bestræbelserne på at skabe stabilitet i skrøbeli-ge og konfliktramte stater?-Hvordan kommer den rettighedsbaserede tilgang til udvikling til udtryk på dette område?
V. Hvordan omsættes strategien til handling (2 sider)Afsnittet skal beskrive, hvordan strategien skal omsættes til handling i vores udviklingssamar-bejde, herunder beskrive hvilke konsekvenser, det vil få for hvad, vi gør/ikke gør, så strategienkan udgøre et strategisk styringsredskab. Udmøntning af strategien vil ske gennem de årligefinanslove og med afsæt i underliggende politikker, landepolitikpapirer og konkrete retningslin-jer. Udgangspunktet for partnerskabet i udviklingslande er landenes egne fattigdomsreduktions-strategier, politikker og systemer. Programmering tager afsæt i landekontekst og valg af moda-liteter afhænger af, hvad der giver bedst resultat. Fokus vil være på at sikre klare resultater,der kan dokumenteres og kommunikeres. Endelig vil afsnittet beskrive, hvordan vi vil kommuni-kere om udviklingssamarbejdet og tænke transparens og public diplomacy ind på tværs i udvik-lingssamarbejdet.Afsnittet skal svare på følgende spørgsmål:-Hvilke konsekvenser har strategien for det konkrete udviklingssamarbejde – i partnerlan-dene og gennem de multilaterale organisationer?-Hvad vil vi gøre anderledes, og hvad vil vi ikke prioritere fremover?-Hvorledes sikrer vi helt konkret transparens om udviklingssamarbejdet?-Hvordan dokumenteres og kommunikeres resultaterne af udviklingssamarbejdet?
6