Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
UPN Alm.del Bilag 213
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for EuropaRådsmøde (udenrigsanliggender)
den 23. april 2012
REDEGØRELSE
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 27. april 2012
1. Burma/Myanmar
Der var på rådsmødet bred enighed om, at der er en positiv udvikling i gang i Bur-ma/Myanmar, men også, at der er behov for at opretholde presset for yderligere fremskridt ireformprocessen. I den forbindelse blev behovet for frigivelse af de tilbageværende politiskefanger og håndtering af de etniske konflikter – særligt i Kachin-staten - fremhævet. Flere med-lemslande var overbeviste om præsident Thein Seins gode vilje, men selvom udviklingen varovervejende positiv, var den også skrøbelig. Der var fuld opbakning til suspension af allesanktioner med undtagelse af våbenembargoen. Enkelte fremhævede behovet for et reviewigen i oktober. Flere fremhævede, at EU med suspensionen af sanktioner, fremfor ophævelse,bevarede muligheden for at genindføre sanktionerne, hvis udviklingen pludselig gik i den for-kerte retning. Samtidig var sanktionsinstrumentet stadig et aktivt forhandlingskort til støtte forAung San Suu Kyi. Rådet vedtog endvidere rådskonklusioner.2. Syrien
Fortsat stor bekymring for situationen i landet og fordømmelse af det syriske regimes fortsattevold. Det var vigtigt fortsat at opretholde presset på det syriske regime og indgå i dialog medRusland. Udenrigsministrene udtrykte fuld støtte til Annans bestræbelser på at finde en poli-tisk løsning, herunder Sikkerhedsrådets beslutning om at give mandat til udsendelse af en ob-servatørstyrke på op til 300 mand. Udenrigsministrene strammede desuden sanktionerne over-for Syrien med vedtagelse af yderligere sanktioner vedr. produkter, der kan bruges til internrepression samt eksport af visse luksusgoder fra EU.3. Afghanistan
Rådet havde en forberedende drøftelse forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 14. maj2012 med henblik på fastlæggelse af EU’s linje frem mod de tre kommende konferencer medfokus på Afghanistan post 2014 (Chicago, Kabul og Tokyo). Fra dansk side fremhævedes be-hovet for et stærkt langtidsengagement fra EU’s side, særligt efter 2014. Drøftelsen viste storanerkendelse af det danske 3C-initiativ og det danske non-papir om EU’s rolle i Afghanistan.Der var forskellige opfattelser af, hvilken fremtidig forpligtigelse over for Afghanistan, EUkunne melde ud i maj. Nogle medlemslande mente ikke, at EU i maj ville kunne love øgetbistand til Afghanistan - såvel generelt som til sikkerhedssektoren – med henvisning til deigangværende forhandlinger om de finansielle perspektiver for 2014-20. Omvendt slog andretil lyd for, at EU af hensyn til den politiske udvikling i Afghanistan kom med så ambitiøse ogkonkrete udmeldinger som muligt i maj. Udviklingskommisæren fandt Afghanistan af en så-dan vigtighed, at der måtte tænkes uortodokst med henblik på at komme med en klar EU-udmelding. En række andre medlemsstater udtrykte ønske om, at EU udtrykte en stærk for-pligtelse på at ville støtte Afghanistan uden at specificere hvordan. Der var et bredt ønske om
2
fortsat at presse Afghanistan for at levere på tilsagn om god regeringsførelse, menneskerettig-heder og kvinders rettigheder. Udenrigsrepræsentant Ashton anførte, at det på Tokyo-konferencen i juli ville være vigtigt, at Afghanistan kunne vise resultater inden for regeringsfø-relse. Endvidere lagde flere vægt på at forbedre det regionale samarbejde – særligt håndterin-gen af Indien og Pakistan var kritisk. Fra dansk side anførtes i den forbindelse, at fred, stabili-tet og udvikling i Afghanistan skulle sættes ind i et regionalt perspektiv, hvorfor der var behovfor en bred regional strategi i stil med de EU-strategier, som EU havde for Sahel og AfrikasHorn.4. Mellemøsten
Udenrigsrepræsentanten udtrykte sin bekymring for holdbarheden af en to-statsløsning, somsituationen var nu. Der var bred opbakning til vedtagelse af rådskonklusioner på det kom-mende udenrigsministermøde i maj, ligesom der blev set frem til en substantiel drøftelse affredsprocessen og de kommende skridt, som EU i den forbindelse vil kunne tage.5. Iran
Orientering ved udenrigsrepræsentant Ashton om det seneste forhandlingsmøde mellemEU3+3 og Iran i Istanbul den 14. april 2012. Der havde været tale om et positivt møde, derville blive fortsat i Bagdad den 23. maj 2012.6. Afrika (Sahel/Mali, Sudan/Sydsudan og Guinea-Bissau)
Samlet drøftelse af de tre Afrika-punkter på baggrund af en kort status for den aktuelle situa-tion ved udenrigsrepræsentant Ashton. Der blev vedtaget rådskonklusioner vedr. hhv. Mali,Sudan/Sydsudan og Guinea Bissau.MaliSituationen i Mali efter militærkuppet for godt en måned siden blev kort drøftet. Der var iRådet en svag optimisme i forhold til den igangværende proces med at få genetableret forfat-ningsretlige tilstande. Derimod var der udbredt pessimisme og bekymring over de kaotiskeforhold i nord-Mali, hvor forskellige rebelgrupper, hvoraf nogle har tilknytning til AQIM, nukontrollerer flere regioner, og en humanitær krise lurer. Rådet besluttede at iværksætte en civilCSDP-mission til Niger i juli måned. Der var enighed om behovet for at accelerere implemen-teringen af EU's Sahel-strategi.Sudan/SydsudanDer var enighed om vigtigheden af behovet for fortsat massivt pres på begge parter for atundgå en krig med omfattende konsekvenser.Guinea-BissauRådet fordømte i skarpe vendinger statskuppet i Guinea-Bissau og opfordrede til øjeblikkeligtilbagevenden til forfatningsretlige tilstande, herunder ophør af politisk motiveret vold. Rådetovervejer indførelse af restriktive foranstaltninger mod individuelle personer, der er involvereti eller støtter ustabiliteten i Guinea-Bissau.
3
7. CSDP-mission for regional maritim kapacitetsopbygning ved Afrikas Horn
(RMCB)
Sagen var ikke på dagsordenen for rådsmødet, men forventes vedtaget på et kommenderådsmøde.8. Argentinas nationalisering af det spanske energiselskab REPSOLs aktier i det ar-
gentinske energiselskab YPF
Spanien havde ønsket en drøftelse af sagen vedrørende nationaliseringen af YPF. Under drøf-telsen fremhævedes det bekymrende investeringsklima i Argentina som et tegn på en negativtrend, som kunne ramme alle. Både Kommissionen og udenrigsrepræsentant Ashton var enigei, at der var tale om et EU spørgsmål, idet investering efter Lissabontraktaten var unionskom-petence. EU’s handelspolitiske komité forventes at følge op med drøftelser om passende tiltagpå baggrund af et optionskatalog fra Kommissionen.Eventuelt
DR CongoEn udenrigsminister orienterede om sit besøg i DR Congo i marts, hvor der havde været mø-der med præsident Kabila, andre ministre, oppositionen, MONUSCO og civilsamfundet. Fo-kus for drøftelserne havde været uregelmæssighederne i forbindelse med valget i november2012, behovet for en mere inklusiv politisk dialog, menneskerettigheder samt beskyttelse afnaturressourcer.SurinamEt medlemsland fremhævede den seneste udvikling i Surinam omkring den krænkelse af rets-statsprincipperne, som vedtagelsen i Surinams nationalforsamling af en ændring i Surinamsamnestilov indebærer. Amnestiloven giver præsident Bouterse og andre personer amnesti forpolitiske mord og menneskerettighedskrænkelser begået mellem 1980 og 1992. Medlemslandetudtrykte bekymring over ændringen i amnestiloven, opfordrede EU til at udtale sig klart imoddenne krænkelse af retsstatsprincipperne, og anbefalede EU at fastholde fokus på sagen gen-nem igangsættelse artikel 8 konsultationer under Cotonou-aftalen.LibyenEmnet blev rejst af et medlemsland på baggrund af den skrøbelige situation og især sikker-hedsproblemerne ved Libyens sydlige grænser og spil-over til Sahel-regionen, samt behovetfor at fastholde valgdatoen. Kommissær Füle understregede, at migration er et prioriteret om-råde i bistandsprogrammet for 2012-13, og at Kommissionen arbejder tæt sammen med deninternationale migrationsorganisation (IOM). Fsva. grænseforvaltning er EU i gang med enbehovsanalyse. Libyen ventes drøftet på det næste møde i udenrigsrådet.HvideruslandUnder eventuelt var der en kort drøftelse af situationen i Hviderusland, bl.a. i lyset af løsladel-sen af to prominente politiske fanger den 14.-15. april. Desuden var der en kort drøftelse afspørgsmålet om EU-ambassadørernes tilbagevenden til Minsk
4
Al-Khawaja-sagen/BahrainUnder frokostdrøftelsen redegjorde udenrigsministeren for status i Al-Khawaja-sagen, herun-der for den udsættelse af appelsagen, som Bahrains Kassationsret havde annonceret tidligerepå dagen. Der var enighed om at fortsætte EU’s højniveaubestræbelser på at lægge pres påBahrains styre og udvirke en humanitær og hurtig løsning.EUK