Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
UPN Alm.del Bilag 177
Offentligt
Folketingsmedlem Troels Lund PoulsenFolketingsmedlem Bjarne LaustsenFolketingsmedlem Marie KrarupFolketingsmedlem Zenia StampeFolketingsmedlem Holger K. NielsenFolketingsmedlem Villum ChristensenFolketingsmedlem Lene EspersenFORSVARSMINISTEREN15. marts 2012På baggrund af artikler i Jyllandsposten søndag den 11. marts 2012 om udsendelsen af detdanske luftoperationscenter til Afghanistan, gav jeg den 12. marts 2012 – på et møde i DetUdenrigspolitiske Nævn – en foreløbig orientering om de forhold, som omtales i artiklerne. Iartiklerne rettes kritik mod en række forhold i relation til udsendelsen af det danske luftope-rationscenter, herunder blandt andet 1) hvorvidt luftoperationscentret var efterspurgt somkapacitet i Afghanistan, 2) at den daværende forsvarsminister angiveligt ikke blev orienteretom de indvendinger, som den daværende forsvarschef havde mod udsendelsen af luftope-rationscentret, 3) at udsendelsen af luftoperationscentret ville medføre en uønsket spred-ning af de danske styrker med et deraf større forbrug af logistiske ressourcer, og 4) at pen-gene relateret til udsendelse af luftoperationscentret er spildt.Jeg har nu haft lejlighed til at gennemgå det materiale, der findes på sagen. Nedenståendeuddyber således min foreløbige mundtlige orientering af Det Udenrigspolitiske Nævn den12. marts 2012.Aftalen om den danske Helmand-plan 2011-2012 blev som bekendt indgået i bred enighedmellem partierne i Folketinget den 22. februar 2011. Forud herfor blev der i tæt koordinati-on med Storbritannien gennemført et omfattende arbejde for at fastlægge den reduktion ogomlægning af det danske styrkebidrag, som blev en væsentlig del af Helmand-planen. I denforbindelse blev der gjort en stor indsats for at fastlægge en udvikling af det danske styrke-bidrag, som dels sikrede, at der fortsat blev leveret et markant dansk bidrag, dels sikrede,at fokus for den danske indsats blev flyttet fra kamp i retning af øget træning, uddannelseog rådgivning samt støttebidrag. Denne omlægning indebar en ændret risikoprofil, hvilketogså skal ses i lyset af de mange tab, som Danmark desværre led i 2009 og 2010. Netopdette forhold er væsentligt, da omlægning og reduktion af den danske kampindsats var etstærkt politisk ønske og blev en fremtrædende præmis dels for arbejdet og forhandlingernei forbindelse med aftalen, dels for implementeringen af Helmand-planen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Som led i dette forarbejde blev der tilbage i 2010 af Forsvarskommandoen identificeret enrække mulige bidrag, som kunne indgå i en omlægning af styrkebidraget. Blandt andet blevet mobilt luftoperationscenter (med radar) identificeret som et mindre støttebidrag, der villekunne udsendes i en periode som en midlertidig kapacitet. På den baggrund så Forsvarsmi-nisteriet og Forsvarskommandoen – som en del af de samlede overvejelser – nærmere påmulighederne for at udsende blandt andet et luftoperationscenter.Den endelige bemyndigelse til udsendelse af det danske luftoperationscenter blev meddeltForsvarskommandoen den 5. december 2011.Var luftoperationscentret efterspurgt?
I slutningen af 2010 gennemførte blandt andet Forsvarsministeriet drøftelser med Storbri-tannien og USA om omlægning af det danske styrkebidrag i Afghanistan. Under disse drøf-telser med Danmarks nærmeste allierede indgik blandt andet spørgsmålet om eventuellemuligheder for at udsende et luftoperationscenter.Det blev fra amerikansk og britisk side bekræftet, at man støttede de danske tanker om om-lægning og reduktion af det danske styrkebidrag i Afghanistan, herunder udsendelse af etluftoperationscenter. Fra amerikansk og britisk side blev det nævnt, at der ikke umiddelbartkunne identificeres et behov for et dansk luftoperationscenter i det sydlige Afghanistan, menat et bidrag med et dansk luftoperationscenter ville være værdsat andre steder i Afghani-stan.Det fremgik tillige af NATO’s behovsopgørelse til ISAF-missionen – den såkaldte CombinedJoint Statement of Requirements – fra oktober 2010 (gældende fra januar 2011 og frem), atder var et eksplicit behov for en enhed til luftrumsovervågning og luftrumskontrol i detnordlige Afghanistan.Det må således konstateres, at luftoperationscentret var – og er – en efterspurgt kapacitet.Det blev som nævnt et gennemgående princip i Helmand-planen, at fokus skulle flyttes frakamp i retning af øget træning, uddannelse, rådgivning og støttebidrag. Risikoprofilen for etluftoperationscenter indsat beskyttet i en lejr passede fint med det politiske ønske om at re-ducere den danske kampindsats i forbindelse med omlægningen af styrkebidraget. På denbaggrund blev udsendelse af et støttebidrag i form af et dansk luftoperationscenter medta-get som et ikke uvæsentligt element i den samlede Helmand-plan.Efter Helmand-planen blev vedtaget i februar 2011, blev der gennemført et grundigt plan-lægningsarbejde for at fastlægge den mest hensigtsmæssige placering af det danske luft-operationscenter. I den forbindelse indgik hensynet til geografisk samplacering i overvejel-
Side 2/5
serne. Fra amerikansk side blev der imidlertid i august 2011 peget på, at luftoperations-centret ville have størst operativ effekt i det nordlige Afghanistan.Var den daværende forsvarsminister orienteret?
Efter aftalen om Helmand-planen blev indgået, blev der gennemført drøftelser mellem For-svarsministeriet og Forsvarskommandoen om implementeringen heraf, herunder om udsen-delse af luftoperationscentret. Det fremgik heraf, at den daværende forsvarschef hellere såandre styrkebidrag – kapacitetsopbygningselementer og landmilitære kampstøttekapaciteter(ildstøtte, ingeniørstøtte, efterretningsstøtte og føringsstøtte) – udsendt i regi af den danskekampgruppe i Helmand-provinsen.Forsvarschefen fremkom i foråret 2011 – efter at den politiske aftale om Helmand-planenvar indgået – med indvendinger mod udsendelse af det danske luftoperationscenter.Sagen blev i den forbindelse drøftet på relationsmøder mellem forsvarsministeren og for-svarschefen den 27. april, 25. maj, 22. juni og 22. august 2011, i hvilken forbindelse dendaværende forsvarsminister understregede, at afvigelse fra Helmand-planen i en retning,der ville give en skærpet kampprofil, ville være undergravende for den brede politiske enig-hed.Det fremgår således, at den daværende forsvarsminister var orienteret om de indvendinger,som den daværende forsvarschef fremkom med vedrørende udsendelsen af luftoperations-centret.Med blandt andet en mere generel henvisning til sikkerheden for de danske soldater i Hel-mand, anbefalede Forsvarskommandoen i foråret 2011, at ”udsendelse af et luftoperations-center udsættes, som minimum indtil Danmark ikke længere har kommandoen over enkampgruppe om Gereshk.” Forsvarschefens indvendinger mod udsendelse af det danskeluftoperationscenter – til fordel for blandt andet landmilitære kampstøttekapaciteter – skalsåledes ses i sammenhæng med det danske ansvar for kampgruppen om byen Gereshk iden centrale del Helmand-provinsen.Jeg har tidligere – i min skriftlige orientering til forsvarsforligskredsen af den 1. november2011 vedrørende status for danske styrkebidrag i internationale missioner – orienteret omjusteringerne i tidspunktet for ophøret og omlægningen af den danske kampgruppe ved Ge-reshk. Det fremgår af Helmand-planen, at den danske kampgruppe som sådan skulle ophø-re og omlægges til en trænings-, uddannelses- og rådgivningsbataljon samt en række støt-tebidrag i løbet af andet halvår 2012.
Side 3/5
På baggrund af de dansk-britiske drøftelser om implementering af Helmand-planen blev detimidlertid konkluderet, at det ville være mest hensigtsmæssigt for begge parter, at den dan-ske kampgruppe allerede skulle omlægges i februar 2012, og at de britiske styrker på dettetidspunkt skulle overtage ledelsen af kampopgaverne i området. Dette er som bekendt im-plementeret i forbindelse med udsendelsen af hold 13 i februar 2012.Det kan således konstateres, at den tidsmæssige præmis for den daværende forsvarschefsindvendinger efterfølgende er ændret, og at luftoperationscentret således ikke er udsendtpå bekostning af kapaciteter til en kampgruppe under dansk ledelse.Har udsendelsen af luftoperationscentret medført en uhensigtsmæssig spredning
af de danske styrker i Afghanistan?
I implementeringsfasen – efter aftalen om Helmand-planen 2011-2012 blev indgået – pege-de Forsvarskommandoen på, at en udsendelse af luftoperationscentret til det nordlige Af-ghanistan ville medføre et øget behov for logistiske ressourcer.NATO’s største operative behov for et luftoperationscenter var imidlertid som nævnt i detnordlige Afghanistan. Flyvevåbnet har derfor i f.m. placeringen af bidraget i det nordlige Af-ghanistan indgået aftaler med partnerlande (Tyskland og Norge) vedrørende den nødvendi-ge logistiske støtte. Endelig bidrager forsvaret som bekendt i hele 2012 til ISAF’s samledelufttransportkapacitet ved udsendelse af et af flyvevåbnets C-130 transportfly.Er pengene spildt?
Udsendelsen af luftoperationscentret er sket som led i den tidligere nævnte markante om-lægning af den danske indsats i Afghanistan som beskrevet i Helmand-planen 2011-2012.Der er således tale om, at et komplet infanterikompagni er hjemtaget i februar 2012, og istedet er udsendt træningsbidrag og to luftmilitære bidrag: Ét C-130 transportfly og luftope-rationscentret. Luftoperationscentret træder med andre ord i stedet for et andet bidrag. Derer således ikke tale om et ekstra, uforudset bidrag, hvorfor der ikke er tale om nye merom-kostninger. Det skal i den forbindelse endvidere bemærkes, at de samlede meromkostningertil den danske indsats i Afghanistan ikke er forøget som følge af udsendelse af luftoperati-onscentret.Der er tale om et godt og relevant bidrag, der med et relativt begrænset antal personer lø-ser en vigtig og kompliceret overvågnings- og koordinationsopgave i det nordlige Afghani-stan.Helhedsvurdering
Udsendelsen af danske militære styrker i internationale missioner bør altid ske ud fra enhelhedsvurdering, hvor de rent militære hensyn selvsagt vejer særdeles tungt. Det påhviler
Side 4/5
den til enhver tid siddende minister at foretage en sådan helhedsvurdering. I den konkretesag kan det konstateres, at Helmand-planen loyalt er implementeret, som den var indgået,og at Danmark bidrager med et militært ønsket og nyttigt bidrag til den samlede internatio-nale indsats i Afghanistan.Som bekendt er det danske luftoperationscenter nu udsendt til det nordlige Afghanistan,hvor det siden den 1. marts i år overvåger luftrummet og koordinerer lufttrafikken. Enhedener som udgangspunkt udsendt for en periode på et år. Jeg kan i den sammenhæng i øvrigtoplyse, at der allerede har været uformelle kontakter fra allierede, som har forespurgt, omman fra dansk side ser muligheder for at forlænge luftoperationscentrets udsendelse til Af-ghanistan.Danmark høster stor ros fra bl.a. USA og Storbritannien for den militære indsats i Afghani-stan – dette gælder også vores luftoperationscenter.Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
Kopi:
Folketingsmedlem Karsten NonboFolketingsmedlem John Dyrby PaulsenFolketingsmedlem Søren EspersenFolketingsmedlem Rasmus Helveg PetersenFolketingsmedlem Jonas DahlFolketingsmedlem Tom Behnke
Side 5/5