Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
UPN Alm.del Bilag 153
Offentligt
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 2. marts 2012(OR. en)EUCO 4/12
CO EUR 2CONCL 1
FØLGESKRIVELSEfra:Generalsekretariatet for Rådettil:delegationerneVedr.:DET EUROPÆISKE RÅDden 1.-2. marts 2012KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 1.-2. marts 2012).
________________________
EUCO 4/12
DA
Konklusioner - den 1.-2. marts 2012Det Europæiske Råd drøftede gennemførelsen af EU's økonomiske strategi. Strategien stiler bådemod fortsat finanspolitisk konsolidering og beslutsom indsats, der skal styrke vækst ogbeskæftigelse. Bæredygtig vækst og beskæftigelse kan ikke baseres på underskud oguforholdsmæssigt høje gældsniveauer. De foranstaltninger, der er truffet for at stabiliseresituationen i euroområdet, bærer frugt.Det Europæiske Råd tilsluttede sig de fem prioriteter for 2012, der er opstillet i Kommissionensårlige vækstundersøgelse. Det overvejede, hvilke foranstaltninger der skal træffes på nationalt plan.Medlemsstaterne skal gøre hurtigere fremskridt hen imod målene i Europa 2020-strategien ogfremskynde indsatsen med hensyn til reformerne i de landespecifikke henstillinger for 2011.Medlemsstaterne forventes at angive i deres nationale reformprogrammer og deres stabilitets- ogkonvergensprogrammer, hvilke foranstaltninger de agter at træffe i den forbindelse. DetEuropæiske Råd drøftede også, hvilke tiltag der kræves på EU-plan for at fremskynde fuldførelsenaf det indre marked i alle dets både interne og eksterne aspekter og fremme innovation ogforskning.I tilknytning til Det Europæiske Råd undertegnede de deltagende medlemsstater traktaten omstabilitet, samordning og styring i Den Økonomiske og Monetære Union.Det Europæiske Råd opstillede EU's prioriteter for det kommende G8-møde og den kommendeRio+20-konference med særlig vægt på vækstfremmende foranstaltninger og reformer. Det gjordestatus over udviklingen i forbindelse med Det Arabiske Forår og udstak retningslinjer forkommende EU-tiltag til støtte for denne proces.Det Europæiske Råd tildelte Serbien status som kandidatland.Det nåede til enighed om, at Rådet bør vende tilbage til spørgsmålet om Bulgariens og Rumænienstiltrædelse af Schengenområdet med henblik på at vedtage sin afgørelse i september.Endelig genvalgte Det Europæiske Råd Herman Van Rompuy som sin formand.
I.
ØKONOMISK POLITIK
1.
Den Europæiske Union træffer alle de nødvendige foranstaltninger for at få Europa tilbage påvækst- og jobsporet. Det kræver en tostrenget strategi, der både omfatter foranstaltninger tilsikring af finansiel stabilitet og finanspolitisk konsolidering og tiltag til fremme af vækst,konkurrenceevne og beskæftigelse.
EUCO 4/12
DA
1
Konklusioner - den 1.-2. marts 20122.Europa 2020-strategien er Europas strategi for beskæftigelse og vækst og dets samlede svar påde udfordringer, det står over for. Navnlig de fem mål for 2020 har stadig fuld relevans og vilfortsat være en rettesnor for medlemsstaternes og Unionens indsats for at fremmebeskæftigelsen, forbedre vilkårene for innovation, forskning og udvikling, nå vores klima- ogenergimål, forbedre uddannelsesniveauerne og fremme social inklusion, navnlig gennemreduktion af fattigdom.
3.
De fleste af disse mål kan dog stadig ikke nås med den hidtidige indsats. Det er derforpresserende at fokusere på gennemførelsen af reformer og være særlig opmærksom påforanstaltninger, der har indvirkning på beskæftigelse og vækst på kort sigt.
4.
For 2012 tilslutter Det Europæiske Råd sig de fem prioriteter i Kommissionens årligevækstundersøgelse vedrørende indsatsen på EU-plan og nationalt plan med henblik på:
–––––
fortsættelse af en differentieret og vækstfremmende finanspolitisk konsolidering,genetablering af normale lånemuligheder for erhvervslivetfremme af vækst og konkurrenceevnehåndtering af arbejdsløsheden og de sociale konsekvenser af krisenmodernisering af den offentlige forvaltning.
Indsats på nationalt plan
5.
Det Europæiske Råd drøftede de foreløbige resultater og god praksis i forbindelse medgennemførelsen af de landespecifikke henstillinger og forpligtelser under europluspagten i2011.
6.
Selv om alle medlemsstaterne har truffet væsentlige foranstaltninger, trækker det ud medreformerne på nogle områder, og gennemførelsen er ujævn, som det fremgår af Kommis-sionens årlige vækstundersøgelse og formandskabets rapport om det europæiske semester.
EUCO 4/12
DA
2
Konklusioner - den 1.-2. marts 20127.Desuden gøres der i Kommissionens nye rapport om varslingsmekanismen, der udgør detførste skridt i den nye procedure for forebyggelse og korrektion af makroøkonomiskeubalancer, opmærksom på visse udfordringer og potentielle risici, der skyldesmakroøkonomiske ubalancer i nogle medlemsstater. Rådet vil gennemgå rapporten nøje. DetEuropæiske Råd opfordrer Rådet og Kommissionen til at foretage fuld, effektiv og hurtiggennemførelse af proceduren og medlemsstaterne til at handle i overensstemmelse hermed.
8.
Finanspolitisk konsolidering er afgørende for, at der igen kan skabes højere vækst ogbeskæftigelse. Den skal differentieres i overensstemmelse med vilkårene i medlemsstaterne.Alle medlemsstater bør fortsat respektere deres tilsagn i henhold til reglerne i stabilitets- ogvækstpagten, der giver de automatiske stabilisatorer mulighed for at fungere efter den aftaltemetode til strukturel finanspolitisk tilpasning, idet de sikrer den langsigtede holdbarhed af deoffentlige finanser. De lande, der er omfattet af et støtteprogram, bør følge de mål ogstrukturreformer, der er vedtaget i programmet. Medlemsstater, som er under pres framarkedet, bør nå de aftalte budgetmål og om nødvendigt være rede til at gennemføreyderligere konsolideringsforanstaltninger. I forbindelse med konsolideringsbestræbelserneskal der navnlig lægges vægt på at prioritere udgifter, der repræsenterer en investering ifremtidig vækst, med særlig fokus på uddannelse, forskning og innovation.
9.
Skattepolitikken kan bidrage til finanspolitisk konsolidering og vækst. I overensstemmelsemed Rådets konklusioner af 21. februar, og idet det anerkender medlemsstaternes beføjelserpå dette område, opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til, hvor det er relevant, attage deres skattesystemer op til revision med henblik på at effektivisere dem ved at fjerneuberettigede undtagelser, gøre beskatningsgrundlaget bredere, flytte beskatningen væk fraarbejde, skabe en mere effektiv skatteopkrævning og tackle skatteunddragelse. Rådet ogKommissionen opfordres til hurtigt at undersøge, hvordan man helt konkret kan styrkebekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, bl.a. i forbindelse med tredjelande, ogaflægge rapport herom inden udgangen af juni 2012.
EUCO 4/12
DA
3
Konklusioner - den 1.-2. marts 201210.At få beskæftigelsesfrekvensen op på 75 % senest i 2020 kræver resolut handling. Deretningslinjer, som stats- og regeringscheferne fastsatte den 30. januar, indeholder yderligerespecifik vejledning til medlemsstaterne, navnlig om ungdomsarbejdsløshed og udarbejdelsenaf de nationale beskæftigelsesplaner inden for rammerne af deres nationalereformprogrammer. Bekæmpelsen af fattigdom og social udstødelse kræver, at dergennemføres aktive inklusive strategier, som omfatter aktiveringsforanstaltninger påarbejdsmarkedet. I overensstemmelse med Rådets konklusioner af 17. februar 2012 og medrespekt for arbejdsmarkedets parters rolle og de nationale løndannelsessystemer børmedlemsstaterne:
–
øge bestræbelserne på at gøre det lettere og mere attraktivt for arbejdsgiverne at ansættefolk, eventuelt ved at forbedre lønfastsættelsesmekanismer
––
fjerne jobskabelsesbarriererog gennemføre aktive arbejdsmarkedspolitikker, navnlig med henblik på at styrkedeltagelsen af unge, kvinder og ældre arbejdstagere.
11.
Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens kommende "beskæftigelsespakke", derfokuserer på at styrke væksten ved at mobilisere Europas arbejdsstyrke, fremme jobskabelseni økonomiens nøglesektorer, forbedre styringen af kvalifikationsbehovene, fremmeomstillinger på arbejdsmarkedet og øge den geografiske mobilitet. Det understregerbetydningen af at gøre fremskridt med at øge den gensidige anerkendelse af fagligekvalifikationer, reducere antallet af lovregulerede erhverv og fjerne ubegrundedereguleringsmæssige barrierer.
12.
Det er overordentlig vigtigt, at medlemsstaterne fuldt ud lader disse prioriteter ogudfordringer komme til udtryk gennem mere præcise, operationelle og målelige forpligtelser ideres nationale reformprogrammer og stabilitets- eller konvergensprogrammer. Demedlemsstater, der deltager i europluspagten, bør også medtage yderligere forpligtelser medfokus på nogle få væsentlige, rettidige og målelige reformer med henblik på at opfyldepagtens målsætning.
EUCO 4/12
DA
4
Konklusioner - den 1.-2. marts 201213.I denne proces, hvor arbejdsmarkedets parter og regionerne spiller en vigtig rolle, vil deværktøjer, som er indeholdt i Den Europæiske Unions nye økonomiske styring, blive anvendti fuldt omfang. Det Europæiske Råd opfordrer til, at de to endnu ikke vedtagne forslag tilyderligere skærpelse af overvågningen i euroområdet vedtages senest i juni.Indsats på EU-plan
14.
På sine møder i oktober og december 2011 udstak Det Europæiske Råd en klar ramme for enrække vækstfremmende forslag. På det uformelle møde den 30. januar 2012 blev der sat fokuspå visse særligt hastende foranstaltninger, som Rådet vil aflægge rapport om i juni. Der skalarbejdes videre med denne pakke af foranstaltninger på alle fronter.
15.
Bestræbelserne vil navnlig fortsætte for at:
–
føre det indre marked frem til et nyt udviklingsstadium gennem styrkelse af styringenog forbedring af gennemførelsen og håndhævelsen; i denne forbindelse ser Det Euro-pæiske Råd frem til forelæggelsen i juni af Kommissionens meddelelse om det indremarked og dens rapport om servicedirektivet samt dens rapport om udfaldet afkontrollen af de enkelte sektorers resultater. Det hilser det velkommen, atKommissionen i andet halvår af 2012 agter at foreslå en ny række foranstaltninger, somskal åbne nye vækstområder i det indre marked. Det Europæiske Råd understreger i denforbindelse vigtigheden af, at det indre marked fuldføres, og de resterende barriererfjernes
–
fuldføre det digitale indre marked inden udgangen af 2015, navnlig ved at træffeforanstaltninger til at styrke tilliden til onlinehandel og sikre bedre bredbåndsdækning,bl.a. ved at nedbringe omkostningerne i forbindelse med enhøjhastighedsbredbåndsinfrastrukturer; Det Europæiske Råd ser frem tilKommissionens kommende forslag om ophavsret
–
reducere den administrative og reguleringsmæssige byrde på EU-plan og nationalt plan;Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at Kommissionen har til hensigt atforelægge en meddelelse om yderligere skridt til reduktion af regelbyrderne, herunderforanstaltninger til støtte af mikrovirksomheder. Det anmoder Kommissionen om atoverveje sektormål
EUCO 4/12
DA
5
Konklusioner - den 1.-2. marts 2012–fjerne handelsbarrierer og sikre bedre markedsadgang og investeringsbetingelser ioverensstemmelse med konklusionerne fra oktober 2011 og erklæringen frajanuar 2012; Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på Kommissionens nye rapportom handels- og investeringsbarrierer. Det Europæiske Råd vil i juni gennemgåfremskridtene og drøfte, hvordan Unionen kan uddybe sine handels- oginvesteringsforbindelser med vigtige partnere.
16.
Det Europæiske Råd er af den opfattelse, at forstærket "peer pressure" kan hjælpe med at øgeejerskabet og ansvarligheden blandt stats- og regeringscheferne med hensyn til Rådets og deenkelte medlemsstaters rolle i udviklingen af det indre marked og overholdelsen af detsregler. Med dette for øje opfordrer Det Europæiske Råd:–Kommissionen til at forelægge gennemsigtige resultattavler som grundlag forhensigtsmæssig benchmarking–formanden for Det Europæiske Råd til at fremme regelmæssig overvågning fra DetEuropæiske Råds side af de fremskridt, der i de forskellige rådssammensætninger eropnået med centrale forslag vedrørende det indre marked.
17.
Fremme af en mere ressourceeffektiv, grønnere og mere konkurrencedygtig økonomi erafgørende. Det Europæiske Råd opfordrer til, at der inden udgangen af juni opnås enighed omenergieffektivitetsdirektivet. Det erindrer om sine konklusioner fra december 2011 ogopfordrer endvidere til hurtige fremskridt med 2050-lavemissionsstrategien og med atgennemføre køreplanen hen imod et ressourceeffektivt Europa.
18.
Innovation og forskning står centralt i Europa 2020-strategien. Europa har en stærkvidenskabsbase, men det er nødvendigt at blive bedre til at omsætte forskning til nyinnovation, der er målrettet til efterspørgslen på markedet. På grundlag af en rapport fraformandskabet gjorde Det Europæiske Råd status over fremskridtene med at gennemføre DetEuropæiske Råds konklusioner fra februar 2011 og var enigt om at optrappe tiltagene medhenblik på:
EUCO 4/12
DA
6
Konklusioner - den 1.-2. marts 2012– at fuldføre det europæiske forskningsrum senest i 2014; i den forbindelse hilste DetEuropæiske Råd Kommissionens plan om at foreslå en ramme for det europæiskeforskningsrum i juni 2012 velkommen– at forbedre forskeres mobilitet og karrieremuligheder– hurtigt at udarbejde og implementere oversigten over EU-finansieret FoU og den fællesinnovationsindikator– et valoriseringsinstrument for intellektuelle ejendomsrettigheder på EU-plan– at de deltagende medlemsstater senest i juni 2012 når frem til en endelig aftale om detsidste udestående spørgsmål i patentpakken– at skabe de bedst mulige betingelser for, at iværksættere kan markedsføre deres idéer ogskabe job og gøre efterspørgselsstyret innovation til en hoveddrivkraft for Europasforsknings- og udviklingspolitik, navnlig at etablere en effektiv EU-ordning forrisikovillig kapital, herunder et "EU-pas", en finansieringsordning til at støtte innovativeSMV'er, overveje en "fund of funds" for at tilvejebringe risikovillig kapital på tværs afgrænserne samt gøre mere effektiv brug af prækommercielle offentlige indkøb medhenblik på at støtte innovative og højteknologiske virksomheder– at styrke vigtige støtteteknologier, som er af systemisk betydning for erhvervslivets oghele økonomiens innovative karakter19.Med hensyn til energi er det vigtigt at gennemføre de retningslinjer, der blev vedtaget ifebruar og december 2011 og dermed opfylde forpligtelsen til at fuldføre det indre marked forenergi senest i 2014, bl.a. gennem fuld gennemførelse af den tredje energipakke med respektfor de aftalte frister, og sammenkoble net på tværs af grænserne. Det Europæiske Råd serfrem til Kommissionens meddelelse, som forventes at blive forelagt i juni, hvor graden afliberalisering og integration af det indre marked for energi vurderes.20.Det Europæiske Råd understreger den vigtige rolle, som erhvervslivet spiller for europæiskvækst, konkurrenceevne, eksport og jobskabelse og som drivkraft for produktivitet oginnovation.
EUCO 4/12
DA
7
Konklusioner - den 1.-2. marts 201221.Der skal arbejdes videre med og føres yderligere drøftelser om Kommissionens forslag omenergibeskatning, om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag, om afgifter på finansielletransaktioner og om revision af rentebeskatningsdirektivet. Forhandlingsdirektivernevedrørende aftaler med tredjelande om rentebeskatning bør vedtages snarest. Rådet ogKommissionen vil regelmæssigt rapportere om status på området, første gang i juni 2012.22.Der er ligeledes behov for en hurtig gennemførelse af reguleringsreformen i den finansiellesektor. Forordningen om europæisk markedsinfrastruktur bør nu vedtages snarest muligt pågrundlag af den politiske enighed, der blev opnået for nylig. Desuden bør forslagene omkapitalkrav for bankerne og markeder for finansielle instrumenter vedtages i henholdsvis juniog december 2012 under hensyntagen til målet om et fælles regelsæt, og det bør sikres, atBasel III gennemføres rettidigt og konsekvent. Ændringerne i forordningen omkreditvurderingsbureauer bør vedtages snarest muligt. Det Europæiske Råd ser frem tilresultatet af Kommissionens igangværende revision af obligatoriske henvisninger tilkreditvurderingsbureauernes vurderinger i EU-lovgivningen.23.Det er vigtigt at genopbygge investorernes tillid til EU's banksektor og sikre kreditstrømmentil realøkonomien, navnlig ved at styrke bankernes kapitalposition uden overdrevennedbringelse af gearingen og, hvor det er nødvendigt, træffe foranstaltninger til at udvidebankernes adgang til finansiering. Rådet vil nøje følge gennemførelsen af de afgørelser, derblev truffet herom i oktober 2011. Kommissionen opfordres til at overveje, om det er muligtat styrke den nuværende ramme for cheflønninger.24.Da der er behov for at stimulere den private finansiering af vigtige infrastrukturprojekter, børarbejdet med pilotfasen af Europa 2020-initiativet for projektobligationer intensiveres, for atder kan opnås enighed i juni.
EUCO 4/12
DA
8
Konklusioner - den 1.-2. marts 2012II.INTERNATIONALE TOPMØDER
25.
Det Europæiske Råd var enigt om, at der bør arbejdes videre med følgende prioriteter medhenblik på G20-topmødet:
–
sikre en effektiv koordination på globalt plan med henblik på stærk, bæredygtig ogafbalanceret vækst og fremskridt i gennemførelsen af handlingsplanen fra Cannes
–
gennemføre G20-forpligtelserne vedrørende reform af det finansielle marked, herundernøje overvågning, for at sikre lige vilkår globalt
–
gennemføre handlingsplanen fra 2011 vedrørende fødevareprisvolatilitet og landbrug;øge gennemsigtigheden på råvaremarkederne; arbejde videre med gennemførelsen afudviklingshandlingsplanen fra Seoul med fokus på infrastruktur og grøn vækst
–
fremme grøn vækst og bæredygtig udvikling; navnlig bekæmpe klimaændringer ogmobilisere kilder til klimafinansiering
–
bekæmpe protektionisme og støtte en aktiv WTO-forhandlingsdagsorden, herunder ogsåfor de mindst udviklede lande
–
tackle globaliseringens sociale dimension, navnlig ungdomsarbejdsløshed.
26.
Det Europæiske Råd blev orienteret om drøftelserne på G20-plan om en væsentlig forøgelseaf IMF's ressourcer. Det mindede om, at medlemsstaterne i euroområdet allerede har givettilsagn om at yde 150 mia. EUR gennem bilaterale lån til IMF's "General Resources", og atandre EU-medlemsstater også har erklæret sig villige til at deltage i processen med at styrkeIMF's ressourcer. Det tilskyndede finansministrene i G20 til at fortsætte arbejdet med henblikpå at nå til enighed om at øge IMF's ressourcer på det næste møde i april for at styrke IMF'skapacitet til at opfylde sine systemiske forpligtelser til støtte for sin globale medlemskreds.
27.
Det Europæiske Råd blev orienteret om status vedrørende forberedelserne til G8-topmødet.
EUCO 4/12
DA
9
Konklusioner - den 1.-2. marts 2012FN´s Rio+20-konference om bæredygtig udvikling
28.
Det Europæiske Råd understregede sin stærke støtte til et ambitiøst resultat på FN's Rio+20-konference om bæredygtig udvikling. Det understregede behovet for omfattende deltagelse ikonferencen fra den private sektor og civilsamfundet. Det opstillede nogle nøgleprincipper tilvejledning for EU i forberedelserne:
–
konferencen bør fremskynde den globale overgang til en grøn økonomi og derigennemfremme miljøbeskyttelse, bidrage til fattigdomsudryddelse og stimulerelavemissionsvækst og ressourceeffektiv vækst
–
den bør arbejde hen imod klare operationelle mål og konkrete tiltag på nationalt oginternationalt plan inden for fastsatte tidsfrister
–
den bør bidrage til stærkere globale institutionelle rammer for bæredygtig udvikling, derbør omfatte opgraderingen af UNEP til en særorganisation
–
den bør fremskynde arbejdet med globale og sammenhængende mål for bæredygtigudvikling efter 2015 og tage gennemgangsprocessen vedrørende 2015-målene med ibetragtning.
III. UDENRIGSPOLITIK
29.
Et år efter Det Arabiske Forårs begyndelse drøftede Det Europæiske Råd nye tendenser ogindvundne erfaringer fra udviklingen i regionen og evaluerede gennemførelsen af EU's hid-tidige støtte. EU fremmer og støtter den demokratiske omstilling ide sydlige nabolandeog ihele Mellemøsten og Golfregionen. EU er fortsat indstillet på at udvikle partnerskaber med desydlige nabolande, baseret på differentiering, gensidig ansvarlighed og tilslutning tiluniverselle værdier, bl.a. beskyttelse af religiøse minoriteter (herunder kristne). Ioverensstemmelse med de principper og mål, der er fastlagt i Rådets tidligere erklæringer og idets konklusioner af 20. juni 2011, var Det Europæiske Råd enigt om, at følgenderetningslinjer skal vejlede EU i dets videre engagement i og bidrag til processen:
EUCO 4/12
DA
10
Konklusioner - den 1.-2. marts 2012–EU tilskynder alle de sydlige nabolande til at foretage væsentlige politiske reformer, derkan opbygge og konsolidere demokratiet, indføre og styrke retsstaten og håndhævemenneskerettighederne og de borgerlige frihedsrettigheder med særlig vægt på kvindersog mindretals rettigheder–under hensyn til de økonomiske og finansielle udfordringer, som mange lande iregionen står over for, vil EU fortsat mobilisere sine instrumenter, idet der lægges størrevægt på bistand fokuseret på regeringsførelse og jobskabelse, og fortsætte sinebestræbelser inden for rammerne af møderne i taskforcen, herunder med interessenterfra erhvervslivet; Det Europæiske Råd opfordrede i den forbindelse til en hurtigratificering af udvidelsen af EBRD's mandat–i den forbindelse er EU fast besluttet på at afpasse støtten efter omfanget af dedemokratiske reformer, så der tilbydes mere støtte til de partnerlande, der gør fremskridthen imod inklusive demokratiske systemer, og støtten til regeringer genovervejes, hvisder forekommer undertrykkelse eller alvorlige eller systematiske overtrædelser afmenneskerettighederne–EU vil fortsat styrke sit partnerskab med civilsamfundet, herunder gennemiværksættelsen af naboskabsfaciliteten vedrørende civilsamfundet–det er nødvendigt med hurtige fremskridt i de igangværende handelsforhandlinger og iforberedelsen af forhandlingerne om vidtgående og brede frihandelsaftaler, derefterhånden vil integrere partnernes økonomier i EU's indre marked og øgemulighederne for markedsadgang–dialogerne om migration, mobilitet og sikkerhed vil blive udvidet med henblik på atudvikle mellemfolkelige kontakter, erhvervskontakter og gensidig forståelse; i denforbindelse vil der blive gjort en fælles indsats for at forhindre ulovlig indvandring ioverensstemmelse med EU's globale tilgang til migration.
30.
Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen og den højtstående repræsentant til indenudgangen af året at forelægge en køreplan, der skal fastlægge og lede gennemførelsen af EU'spolitik over for partnerne i de sydlige Middelhavslande; den skal opregne mål, instrumenterog tiltag og fokusere på synergier med Middelhavsunionen og andre regionale initiativer.
EUCO 4/12
DA
11
Konklusioner - den 1.-2. marts 201231.Det Europæiske Råd er forfærdet over situationen iSyrienog tilslutter sig Rådetskonklusioner af 27. februar 2012. Det kræver i overensstemmelse med FN'sMenneskerettighedsråds resolution af 1. marts, at de syriske myndigheder øjeblikkeligtstandser den massive vold og menneskerettighedskrænkelserne mod civilbefolkningen. DetEuropæiske Råd er fortsat fast besluttet på at sikre, at de, der er ansvarlige for degrusomheder, der begås i Syrien, bliver stillet til regnskab for deres handlinger, og det vilarbejde tæt sammen med og bistå dem, der arbejder for at dokumentere disse forfærdeligeforbrydelser. Det Europæiske Råd bekræfter sit tilsagn om yderligere at øge presset på detsyriske regime, så længe volden og menneskerettighedskrænkelserne fortsætter, og henstillertil Rådet, at det udarbejder yderligere målrettede restriktive foranstaltninger over for regimet.Det opfordrer indtrængende præsident Assad til at trække sig tilbage og give plads til enfredelig overgang for landets skyld. Så snart der indledes en overgang til demokrati, er EUrede til at udvikle et nyt partnerskab og yde bistand.
32.
Det Europæiske Råd understreger på ny betydningen af fuld og uhindret adgang foruafhængige humanitære organisationer, så der i overensstemmelse med de humanitæreprincipper kan ydes bistand til dem, der har behov for hjælp. Unionen har allerede mobiliserethumanitær bistand og er rede til at optrappe den, så snart de lokale forhold gør det muligt forde humanitære organisationer at udvide nødhjælpsforanstaltningerne.
33.
Det Europæiske Råd erindrer om sin støtte til Den Arabiske Ligas bestræbelser for at bringevolden i Syrien til ophør og giver sin fulde støtte til de missioner, der er fuldført af FN'stidligere generalsekretær Kofi Annan som FN's og Den Arabiske Ligas fælles særligeudsending vedrørende krisen i Syrien. Det støtter oprettelsen af gruppen af Syriens venner ogkonklusionerne fra dens første møde den 24. februar 2012.
EUCO 4/12
DA
12
Konklusioner - den 1.-2. marts 201234.Det Europæiske Råd opfordrer på ny alle medlemmerne af FN's Sikkerhedsråd, navnligRusland og Kina, til at arbejde sammen i et forsøg på at standse volden. Den EuropæiskeUnion støtter den syriske opposition i kampen for frihed, værdighed og demokrati, anerkenderDet Syriske Nationalråd som en legitim repræsentant for syrerne og opfordrer samtligedeltagere i den syriske opposition til at forene sig i dens fredelige kamp for et nyt Syrien, hvoralle borgere nyder lige rettigheder. Den Europæiske Union opfordrer alle parter til at fremmeen proces, der går i retning af en politisk løsning.
35.
Det Europæiske Råd understreger de syriske myndigheders ansvar for udenlandskestatsborgeres sikkerhed i Syrien, herunder journalister, navnlig ved at lette evakuering af dem,der har brug for det.Det Europæiske Råd hilser konferencen omSomalia,som blev holdt i London den23. februar 2012, velkommen. Det Europæiske Råd erindrer om EU's strategiramme forAfrikas Horn, som blev vedtaget af Rådet den 14. november 2011 og henstiller på baggrundaf resultatet af konferencen i London Rådet, Kommissionen og den højtstående repræsentanttil at opretholde et omfattende engagement i Somalia. I overensstemmelse med EU'sstrategiramme aflægger Rådet for Udenrigsanliggender i oktober rapport til Det EuropæiskeRåd om gennemførelsen af de vedtagne tiltag.Det Europæiske Råd udtrykker tilfredshed med de fremskridt, som detøstlige partnerskabhar opnået med at fremme politisk associering og økonomisk integration med EU.Partnerskabet er baseret på opbakning til fælles værdier, hvor de, der er nået længst medreformer, vil drage større fordel af deres forbindelse med EU. Det Europæiske Råd ser frem tilkøreplanen for det østlige partnerskab med henblik på det næste topmøde i det østligepartnerskab i andet halvår af 2013.
36.
37.
EUCO 4/12
DA
13
Konklusioner - den 1.-2. marts 201238.Det Europæiske Råd udtrykker sin dybe og stigende bekymring over den tiltagendeforværring af situationen iHviderusland.Det udtrykker tilfredshed med den afgørelse, Rådetnåede frem til, om at udvide listen over dem, der er ansvarlige for grove overtrædelser afmenneskerettighederne eller undertrykkelsen af civilsamfundet og den demokratiskeopposition, eller som støtter eller lukrerer på Lukasjenkostyret, således at de bliver omfattet afrejseforbud og indefrysning af aktiver. Det Europæiske Råd henstiller til Rådet, at detfortsætter sit arbejde med yderligere foranstaltninger. Det gentager EU's tilsagn om at styrkesit engagement med det hviderussiske civilsamfund og støtte det hviderussiske folk i ønsketom demokrati.IV.ANDRE SPØRGSMÅL
39.
Det Europæiske Råd tilslutter sig Rådets konklusioner af 28. februar 2012 om udvidelsen ogstabiliserings- og associeringsprocessen og er enigt om at giveSerbienstatus somkandidatland.
40.
Det Europæiske Råd, der erindrer om sine drøftelser i 2011, gør på ny opmærksom på, at alleretlige betingelser er opfyldt, således at der kan træffes afgørelse om Bulgariens ogRumæniens tiltrædelse afSchengenområdet.
41.
Det Europæiske Råd anerkender desuden Bulgariens og Rumæniens fortsatte bestræbelser.
42.
Det Europæiske Råd anmoder Rådet om i den mellemliggende periode at identificere oggennemføre foranstaltninger, der vil kunne bidrage til en vellykket udvidelse afSchengenområdet med Rumænien og Bulgarien.
43.
Det Europæiske Råd anmoder Rådet om at vende tilbage til dette spørgsmål og vedtage sinafgørelse på samlingen i RIA-Rådet i september 2012.
EUCO 4/12
DA
14
Konklusioner - den 1.-2. marts 201244.Det Europæiske Råd erindrer om sine konklusioner fra juni 2011 om styrkelse af styringen afSchengenområdet og understreger navnlig vigtigheden af, at der snarest indgås en aftale omforordningen om indførelse af en evaluerings- og overvågningsmekanisme til at kontrollereanvendelsen af Schengenreglerne. Denne mekanisme bør ligeledes inddrage kravene til,hvordan de institutioner, der er involveret i anvendelsen af Schengenreglerne, skal fungere.Det Europæiske Råd genvalgteHerman Van Rompuytil formand for Det Europæiske Råd
45.
for perioden fra den 1. juni 2012 til den 30. november 2014.
________________________
EUCO 4/12
DA
15