Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
UPN Alm.del Bilag 13
Offentligt
1033507_0001.png
1033507_0002.png
1033507_0003.png
1033507_0004.png
1033507_0005.png
1033507_0006.png
1033507_0007.png
1033507_0008.png
1033507_0009.png
1033507_0010.png
1033507_0011.png
1033507_0012.png
1033507_0013.png
DET EUROPÆISKE RÅD
Bruxelles, den 23. oktober 2011(OR. en)
EUCO 52/11
CO EUR 17CONCL 5
FØLGESKRIVELSEfra:Generalsekretariatet for Rådettil:delegationerneVedr.:DET EUROPÆISKE RÅDDEN 23. OKTOBER 2011KONKLUSIONER
Hermed følger til delegationerne konklusionerne fra Det Europæiske Råd (den 23. oktober 2011).
________________________
EUCO 52/11
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011Ud over at tackle de umiddelbare udfordringer som følge af finanskrisen er det meget vigtigt atintensivere indsatsen for at sikre bæredygtig og beskæftigelsesfremmende vækst. Budgetkonsolide-ring og gældsreduktion er af afgørende betydning for at sikre holdbare offentlige finanser og gen-skabe tilliden. Der er samtidig brug for en beslutsom indsats for at styrke økonomien allerede påkort sigt. Det er derfor afgørende, at Den Europæiske Union gennemfører alle aspekter af Europa2020-strategien. Medlemsstaterne vil fremskynde strukturreformer i overensstemmelse med de hen-stillinger, der fremsættes i forbindelse med det europæiske semester. Inden for disse rammer harDet Europæiske Råd i dag peget på en række prioriteter, som skal gennemføres hurtigt på grund afderes betydelige virkninger for beskæftigelse og vækst på kort til mellemlang sigt. Det opfordredeogså til, at der i højere grad fokuseres på de vækstfremmende aspekter af Den Europæiske Unionseksterne politikker, således at de kan bidrage mest muligt til vækst i Europa og skabe betingelserfor at tiltrække flere investeringer fra udlandet. Det Europæiske Råd fastlagde Unionens holdningmed henblik på G20-topmødet og gav opretholdelse af den finansielle stabilitet og genetablering afvæksten højeste prioritet. Det drøftede også forberedelserne af Durbankonferencen om klimaæn-dringer og understregede nødvendigheden af at tage ambitiøse skridt til en global og omfattendejuridisk bindende ramme for tiden efter 2012.ooo
I.
ØKONOMISK POLITIK
1.
På baggrund af Kommissionens rapport omvækstfremmende områderog i forlængelse afresultatet af den politiske konference om kilder til vækst, der blev afholdt den 6. okto-ber 2011, pegede Det Europæiske Råd på et begrænset antal nøgleprioriteter for den interneøkonomiske politik, der skal tages op på kort sigt for at opnå intelligent, bæredygtig, inklusivog grøn vækst:
a)
Det indre marked spiller en central rolle, når det gælder om at skabe vækst og beskæfti-gelse. Alle bestræbelser bør sættes ind på at sikre enighed inden udgangen af 2012 omde 12 prioriterede forslag i akten for det indre marked, idet de forslag, der kan indebærede største fordele for vækst og beskæftigelse, prioriteres højest. En fuldstændig gennem-førelse af servicedirektivet vil også give betydelige økonomiske fordele; medlemssta-terne bør afslutte gennemførelsen inden årets udgang og sikre, at kvikskrankerne funge-rer fuldt ud, og at erhvervslivet er fuldt informeret om de nye muligheder, direktivetgiver. Kommissionen aflægger rapport herom inden udgangen af 2011.
EUCO 52/11
1
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011b)Det Europæiske Råd opfordrer Kommissionen til hurtigt at forelægge køreplanen forfuldførelsen af det digitale indre marked i 2015 og prioritere forslag, der tager sigte påat fremme et fuldt integreret digitalt indre marked ved at befordre e-handel og brug afonlinetjenester på tværs af grænserne. Der bør lægges særlig vægt på at sikre hurtigefremskridt med hensyn til at nå de mål for bredbåndsdækningen, der er fastsat i dendigitale dagsorden, og på at lette sikker elektronisk identifikation og autentificering ogmodernisere Europas ophavsretsordning med henblik på at sikre EU's konkurrencefor-del og skabe muligheder for nye forretningsmodeller, samtidig med at der sikres et højtniveau for beskyttelse af intellektuelle ejendomsrettigheder og tages hensyn til den kul-turelle mangfoldighed. Det Europæiske Råd opfordrer til, at der hurtigt opnås enighedom radiofrekvenspolitikprogrammet.
c)
Momentum i gennemførelsen af handlingsprogrammet fra 2007 for reduktion af deadministrative byrder bør fastholdes for at nå målet om en reduktion på 25 % inden ud-gangen af 2012; der bør gøres hurtigere fremskridt med hensyn til årsregnskaber, sel-skabsret, beskatning og told. Det Europæiske Råd opfordrer til en hurtig vedtagelse afde forslag til forenkling, der i øjeblikket behandles i Rådet og Parlamentet.
Kommissionen opfordres til at samle indsatsen endnu mere om at reducere den samlederegelbyrde, navnlig for SMV'erne, bl.a. ved at foreslå konkrete arbejdsmetoder inden forrammerne af dagsordenen for intelligent regulering. Den har givet tilsagn om at vurderevirkningerne af kommende bestemmelser for mikrovirksomheder og gennemgå gælden-de ret for at indkredse eksisterende forpligtelser, som mikrovirksomheder kan undtagesfra. Det Europæiske Råd ser frem til Kommissionens kommende rapport med henblikpå at vende tilbage til disse spørgsmål på mødet i december 2011.
d)
Medlemsstaterne skal sikre, at de landespecifikke henstillinger fuldt ud afspejles i denationale afgørelser om budgetpolitik og strukturreformer på grund af deres afgørendebetydning for, at der kan sikres holdbare offentlige finanser og skabes beskæftigelse ogvækst. Til støtte for dette opfordrer Det Europæiske Råd til, at Rådet i samarbejde medKommissionen tager skridt til at sikre, at alle foranstaltninger på EU-plan fuldt ud støt-ter økonomisk vækst og jobskabelse.
EUCO 52/11
2
DA
Konklusioner - 23. oktober 20112.Energi, herunder energieffektivitet, samt forskning og innovation er nøgleområder for fremmeaf vækst. Det Europæiske Råd vil se på, hvilke fremskridt der er gjort på disse områder, i hen-holdsvis december 2011 og marts 2012 i forlængelse af de konkrete retningslinjer, der blevudstukket i februar 2011. Det opfordrer til en hurtig gennemførelse af disse foranstaltninger,som vil have direkte indvirkning på væksten.
3.
Da krisen har øget presset på de nationale budgetter, er det vigtigt at optimere anvendelsen afdisponible ressourcer, navnlig i de lande, der gennemfører et tilpasningsprogram. Det Euro-pæiske Råd opfordrer til, at forslagene om midlertidigt at forhøje medfinansieringssatserne forEU-fonde vedtages inden årets udgang og ledsages af en målretning af disse fonde modvækst, konkurrenceevne og beskæftigelse. EIB anmodes om i tæt samarbejde med Kommis-sionen at undersøge mulighederne for yderligere at bidrage til at øge investeringerne i Europa,herunder for de lande, der gennemfører et tilpasningsprogram.
4.
Den Europæiske Union råder nu over mere effektive værktøjer til at forbedre sinøkonomiskestyringog sikre, at der bliver truffet de foranstaltninger, der er nødvendige for at trækkeEuropa ud af krisen: Europa 2020-strategien er fortsat retningsgivende for Unionens og med-lemsstaternes befordring af vækstfremmende strukturreformer; det europæiske semester vilbidrage til at sikre, at de bliver på sporet ved en koordineret gennemførelse af disse reformer,og europluspagten vil medføre en ny kvalitet i koordineringen af den økonomiske politikblandt de deltagende medlemsstater. Den pakke med seks lovgivningsmæssige retsakter omøkonomisk styring, der blev opnået enighed om i sidste måned, vil give mulighed for en langthøjere grad af overvågning og koordinering, hvilket er nødvendigt for at sikre holdbare of-fentlige finanser og undgå ophobning af uforholdsmæssigt store ubalancer. Det EuropæiskeRåd understreger, at det er fast besluttet på at gennemføre denne nye ramme for at sikre, atden anvendes fuldt ud og effektivt. I denne sammenhæng ser vi med tilfredshed på Kommis-sionens hensigt om i Kommissionen at styrke rollen for den kommissær, der er ansvarlig fortættere overvågning og yderligere håndhævelse.
EUCO 52/11
3
DA
Konklusioner - 23. oktober 20115.Det næste europæiske semester bør være så ambitiøst som muligt og fuldt ud udnytte de hid-tidige erfaringer. Det Europæiske Råd hilser det velkommen, at Kommissionen har til hensigtat forelægge sin årlige vækstundersøgelse allerede i december 2011, hvilket vil give Rådetmulighed for en grundig forberedelse af Det Europæiske Råds forårsmøde i 2012. Stats- ogregeringscheferne vil vende tilbage til nogle af emnerne i europluspagten i december 2011; devil også blive orienteret om de fremskridt, der er sket i de strukturerede drøftelser om spørgs-mål vedrørende koordinering af skattepolitikken. Det lovgivningsmæssige arbejde med Kom-missionens forslag om et fælles konsolideret selskabsskattegrundlag er i gang. Det Europæi-ske Råd tager Kommissionens forslag om en afgift på finansielle transaktioner til efterretning.
6.
Styrkelsen af den finansielle regulering er fortsat en nøgleprioritet på EU-plan og globalt plan.Siden 2008 er vi nået langt med reformen af regulerings- og tilsynsrammen, men der skal fort-sat gøres en indsats for at afhjælpe det finansielle systems svagheder og forebygge fremtidigekriser. Det Europæiske Råd hilser den aftale, der er indgået om short selling, velkommen ogopfordrer til hurtig vedtagelse af andre vigtige lovgivningsforslag, f.eks. forslagene om OTC-derivater og indskudsgarantiordninger inden årets udgang og forslagene om kapitalkrav isommeren 2012. Det hilser forslagene om markeder for finansielle instrumenter og markeds-misbrug velkommen og ser frem til de forslag, Kommissionen vil fremsætte om kreditvurde-ringsbureauer og styring og løsning af bankkriser.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på de fremskridt, som Økofinrådet har gjort medhensyn til foranstaltninger for banksektoren, og opfordrer Rådet til at fuldføre dette arbejde påmødet den 26. oktober. Disse foranstaltninger bliver en væsentlig del af en større pakke, hvisøvrige elementer vedtages på eurotopmødet den 26. oktober.
EUCO 52/11
4
DA
Konklusioner - 23. oktober 20117.Formanden orienterede Det Europæiske Råd om status i forberedelserne af eurotopmøderneden 23. og 26. oktober. Det Europæiske Råd var enigt om, at der skal være sammenhæng i eu-roområdets og Den Europæiske Unions aktiviteter med fuld respekt for Den EuropæiskeUnions integritet som helhed og dens funktion med 27 medlemmer. I denne sammenhæng harEuropa-Kommissionen ansvaret for at sikre alle 27 medlemsstaters overholdelse af EU-lovgivningen, herunder for så vidt angår det indre marked, og garantere lige vilkår for allemedlemsstaterne, herunder dem, der ikke deltager i euroen. Formanden for eurotopmødet vilblive udpeget af stats- og regeringscheferne fra euroområdet, samtidig med at Det EuropæiskeRåd vælger sin formand og for samme mandatperiode. Indtil næste valg vil den nuværendeformand for Det Europæiske Råd varetage formandskabet for eurotopmøderne. Formandenfor eurotopmødet vil holde medlemsstaterne uden for euroområdet nøje orienteret om forbe-redelsen og resultaterne af topmøderne. Det Europæiske Råd noterer sig euroområdets stats-og regeringschefers hensigt om at overveje at styrke den økonomiske konvergens i euroområ-det yderligere, at forbedre den finanspolitiske disciplin og at uddybe Den Økonomiske Union,herunder undersøge muligheden for begrænsede traktatændringer. Det Europæiske Råd erin-drer om, at enhver traktatændring skal vedtages af de 27 medlemsstater. Det Europæiske Rådvil vende tilbage til spørgsmålet i december på grundlag af en rapport fra formanden for DetEuropæiske Råd i tæt samarbejde med formanden for Kommissionen og formanden for Euro-gruppen.
8.
Hvad angår deeksterne aspekter af den økonomiske politik,vil Europa fortsætte med atfremme fri, fair og åben handel, samtidig med at det gør sine interesser gældende, på et gensi-digt grundlag og til fælles fordel i forhold til verdens største økonomier. Den EuropæiskeUnion kan træffe en række foranstaltninger i sine eksterne forbindelser, som kan bidrage til atøge dens vækstpotentiale både på kort og længere sigt:
EUCO 52/11
5
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011a)Selv om en styrkelse og udvidelse af det multilaterale system og afslutningen af WTO'sDoharunde fortsat er afgørende mål i betragtning af deres forventede fordele i form afvækst og jobskabelse, bør der sættes fornyet fokus på bilaterale og regionale aftaler,navnlig med strategiske partnere og med dem, hvis markeder vokser markant. Sådannebestræbelser bør især tage sigte på fjernelse af handelsbarrierer, bedre markedsadgang,passende investeringsbetingelser, beskyttelse af intellektuel ejendomsret, adgang tilråvarer og åbning af markederne for offentlige indkøb. Hvad sidstnævnte angår, ser DetEuropæiske Råd frem til Kommissionens kommende forslag til et EU-instrument.
b)
Unionen bør ud nytte sine særlige forbindelser med sine naboregioner for at fremmetættere økonomiske bånd og skabe nye handels- og investeringsmuligheder, bl.a. ved atsøge at opnå vidtgående og brede frihandelsaftaler, når det er hensigtsmæssigt. Fremmeaf et mere erhvervsvenligt miljø i alle EU's nabolande er en afgørende investering i enmere omfattende regional velstand. Unionen bør arbejde for integration af specifikkesektorer, som har betydelig indvirkning på vækst og beskæftigelse, såsom energi- ogluftfartssektoren.
c)
Unionen bør endvidere søge at få det fulde udbytte af reguleringsmæssige rammer an-vendt i et ekspanderende økonomisk rum og føre an i fastsættelsen af standarder. Denbør udvikle en samlet investeringspolitik, der tager sigte på at opnå effektiv gensidigliberalisering og beskyttelse af investeringer som en integrerende del af Unionens gene-relle fælles handelspolitik. Den bør også sikre øget sammenhæng mellem de eksterneaspekter af de sektorspecifikke politikker såsom energi, transport og visa som led i dengenerelle afvejning af sine økonomiske interesser og udenrigspolitiske mål.
EUCO 52/11
6
DA
Konklusioner - 23. oktober 20119.Det fortsatte arbejde med disse spørgsmål prioriteres, idet de nødvendige ressourcer og in-strumenter afsættes til formålet. Kommissionen anmodes om at aflægge rapport om de opnåe-de fremskridt i foråret 2012. Når der er behov for det, vil EU's topmøder med tredjelande ogregioner uden for EU fokusere mere på løsning af udestående spørgsmål i de aftaler, der for-handles med dem.
II.
G20
10.
Det Europæiske Råd drøftede forberedelserne af G20-topmødet i Cannes. Det bekræftede deretningslinjer, der er vedtaget af Rådet forud for møderne i G20 mellem finans-, landbrugs-,beskæftigelses- og udviklingsministrene.
11.
Beslutsom handling er nødvendig for at bevare den finansielle stabilitet, genskabe tilliden ogstøtte vækst og jobskabelse. G20 bør vedtage en ambitiøs handlingsplan, der indeholder speci-fikke forpligtelser og foranstaltninger fra alle G20-landene, for at reagere på de betydelige ud-fordringer som følge af den nuværende økonomiske afmatning og for at sikre en stærk, bære-dygtig og afbalanceret vækst, samtidig med at der gennemføres en troværdig finanspolitiskkonsolidering.
12.
Topmødet i Cannes bør også opnå reelle fremskridt på følgende områder:
a) reform af det internationale valutasystem, navnlig ved at styrke tilsyns- og krisestyrings-værktøjerne og sørge for en bedre koordinering af de økonomiske og monetære politikker;sunde makroøkonomiske politikker bør være det første middel til at reagere mod chok ikapitalstrømmene, og G20 bør fortsat fremme åbne kapitalmarkeder og undgå finansielprotektionisme; der forventes yderligere fremskridt efter en kriteriebaseret model for atudvide kurven med særlige trækningsrettigheder som et bidrag til udviklingen af det inter-nationale valutasystem på grundlag af de nuværende kriterier. G20 bør sikre, at IMF hartilstrækkelige ressourcer til at varetage sine systemiske opgaver, og bør undersøge mulig-hederne for bidrag til IMF fra lande med stort overskud over for udlandet
EUCO 52/11
7
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011b) styrkelse af reguleringen og overvågningen af den finansielle sektor ved at sikre en fuld-stændig og konsekvent gennemførelse af tidligere tilsagn, bl.a. om rettidig og konsekventgennemførelse af Basel II, II-5 og III, reformen af OTC-derivater og principper og stan-darder for aflønning. Der er behov for fremskridt med hensyn til at nå frem til internatio-nalt konsekvente rammer for alle systemisk vigtige finansielle institutioner, identificere ogoffentliggøre navnene på usamarbejdsvillige jurisdiktioner, opnå konvergens mellemregnskabsstandarderne, styrke reguleringen af skyggebanksystemet, bekæmpe eksistensenaf skattely og begrænse overdreven brug af kreditvurderinger. For at holde trit med deambitiøse finansielle reformer vil Rådet for Finansiel Stabilitets institutionelle fundament,ressourcer og styring blive styrket. Indførelsen af en global afgift på finansielle transakti-oner bør undersøges nærmere og udvikles yderligere
c)
håndtering af uforholdsmæssigt stor råvareprisvolatilitet, navnlig ved at øge gennemsig-tigheden på råvaremarkederne og forbedre derivatmarkedernes funktion og regulering;G20-handlingsplanen vedrørende fødevareprisvolatilitet og landbrug er endnu et vigtigtskridt i retning af en internationalt koordineret reaktion på fødevaresikkerhedsudfor-dringen
d)
fremme af det globale opsving og bæredygtig og inklusiv vækst ved at støtte en aktivdagsorden for WTO-forhandlingerne, også for de mindst udviklede lande, og ved atgennemføre G20-udviklingsdagsordenen fuldt ud gennem konkrete foranstaltninger;den sociale dimension af globaliseringen bør også styrkes
e)
yderligere liberalisering af den internationale handel og afvisning af protektionisme,navnlig ved at nå til enighed om en troværdig plan som grundlag for afslutning af Doha-runden og overveje nyskabende metoder til styrkelse af det multilaterale handelssystem
f)
bekæmpelse af klimaændringer, navnlig ved at mobilisere kilder til klimafinansiering.
EUCO 52/11
8
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011III. KLIMAÆNDRINGER
13.
Det Europæiske Råd tilslutter sig Rådets konklusioner af 4. og 10. oktober 2011, hvori derredegøres nærmere for EU's holdning med henblik på Durbankonferencen om klimaændrin-ger. Det understreger, at en ambitiøs international ordning til bekæmpelse af klimaændringer-ne er afgørende, hvis vi skal opfylde den vedtagne målsætning om en stigning i de globaletemperaturer på højst 2 �C. Den Europæiske Union agter at arbejde hen imod et ambitiøst ogafbalanceret resultat af Durbankonferencen med udgangspunkt i det, der blev vedtaget sidsteår i Cancún. Det haster med at blive enige om en proces hen imod en omfattende juridisk bin-dende ramme og en klar tidsplan og sikre global deltagelse, også fra de større økonomier. DetEuropæiske Råd bekræfter, at Den Europæiske Union er åbent indstillet over for endnu en for-pligtelsesperiode i henhold til Kyotoprotokollen som led i overgangen til en sådan ramme somfastsat af Rådet den 10. oktober 2011.
14.
Det Europæiske Råd glæder sig over det igangværende arbejde i højniveaupanelet om globalbæredygtighed, der blev nedsat af FN's generalsekretær, med henblik på at finde nye effektivemetoder til fremme af en global bæredygtig udvikling.
IV.
UDENRIGSPOLITIK
15.
Europa er fortsat besluttet på at støtte den demokratiske omstilling i de sydlige nabolandegennem den europæiske naboskabspolitik. Demokratisk overgang og økonomisk udvikling ihele regionen er fortsat altafgørende for indførelsen af demokrati under fuld overholdelse afretsstatsprincippet samt menneskerettighederne og de borgerlige rettigheder. En hurtig iværk-sættelse af konkrete projekter i Middelhavsunionen kan bidrage væsentligt til denne proces.
16.
Muammar Gaddafis død markerer afslutningen på en æra med despotisme og undertrykkelse,som den libyske befolkning har lidt under alt for længe. Libyen kan i dag vende en side i sinhistorie, fortsætte den nationale forsoning og tage hul på en ny demokratisk fremtid.
EUCO 52/11
9
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011Det Europæiske Råd udtrykker anerkendelse af det mod og den beslutsomhed, somLibyensbefolkning har udvist. Det ser frem til dannelsen af en inklusiv og bredt funderet regering, tilindledningen af en demokratisk, fredelig og gennemsigtig overgang, der når ud til alle libyere,og til forberedelsen af frie og retfærdige valg i overensstemmelse med Det Nationale Over-gangsråds forfatningsmæssige erklæring. Det bekræfter på ny, at Den Europæiske Union erfast besluttet på at støtte opbygningen af et demokratisk Libyen. Det Europæiske Råd genta-ger sin støtte til et demokratisk, pluralistisk og stabiltEgyptensom en nøglepartner for EU.De midlertidige myndigheder har den meget vigtige opgave at tilrettelægge de første demo-kratiske og gennemsigtige valg, samtidig med at lov og orden sikres med respekt for menne-skerettighederne. Det Europæiske Råd er bekymret over de seneste tragiske sammenstød iEgypten og understreger betydningen af at fremme og beskytte religions- og trosfrihed, her-under at beskytte religiøse mindretal, som en vigtig bestanddel af ethvert demokratisk sam-fund. Det Europæiske Råd hilser afholdelsen af det første frie valg iTunesieni dag velkom-men. Den Europæiske Union vil støtte de nye myndigheder i deres bestræbelser på at skabedemokrati og vedvarende økonomisk udvikling, herunder gennem Taskforcen EU-Tunesien.
17.
Det Europæiske Råd tilslutter sig fuldt ud Rådets konklusioner omSyrien,der blev vedtagetden 10. oktober. Det syriske folk skal kunne bestemme over landets fremtid uden frygt forundertrykkelse. Det Europæiske Råd hilser den politiske oppositions bestræbelser på at skabeen forenet platform velkommen. Oprettelsen af Det Syriske Nationalråd er et positivt skridtfremad. Det Europæiske Råd er fortsat alvorligt bekymret over den aktuelle situation i Syrienog understreger sin stærke støtte til det syriske folk, når det giver udtryk for sine legitime for-håbninger om et liv i frihed og værdighed. Det fordømmer på det kraftigste den aktuelle bru-tale undertrykkelse fra det syriske regimes side af landets befolkning samt de udbredte kræn-kelser af menneskerettighederne. Præsident Assad skal træde tilbage, så der kan ske en poli-tisk overgang i Syrien. EU har besluttet at indføre restriktive foranstaltninger rettet mod dem,der er ansvarlige for eller har tilknytning til den voldelige undertrykkelse, og mod dem, derstøtter eller nyder godt af regimet, ikke mod civilbefolkningen. EU vil indføre yderligere ogmere omfattende foranstaltninger over for regimet, så længe undertrykkelsen af civilbefolk-ningen fortsætter. Det Europæiske Råd anmoder indtrængende alle medlemmer af FN's Sik-kerhedsråd om at leve op til deres ansvar i forbindelse med situationen i Syrien.
EUCO 52/11
10
DA
Konklusioner - 23. oktober 201118.Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på skærpelsen af EU's restriktive foranstaltningerover forIransom følge af uacceptable krænkelser af menneskerettighederne og vedtagelsenaf restriktive foranstaltninger over for fem personer efter det forhindrede komplot for at myr-de Kongeriget Saudi-Arabiens ambassadør i USA. Det opfordrer indtrængende Iran til atoverholde alle forpligtelser i henhold til folkeretten. Det giver udtryk for fortsat bekymringover udbredelsen af Irans atom- og missilprogrammer i strid med FN's Sikkerhedsråds ogIAEA's resolutioner samt landets manglende samarbejde med IAEA om løsning af udeståendespørgsmål, herunder eventuelle militære dimensioner i forbindelse med landets atomprogram.Vi opfordrer indtrængende Iran til at deltage i konstruktive og substantielle drøftelser medE 3+3 med henblik på at nå frem til en omfattende langsigtet forhandlingsløsning på atom-spørgsmålet for at undgå eventuelle yderligere restriktive foranstaltninger. Samtidig opfordrerDet Europæiske Råd Udenrigsrådet til at udarbejde nye restriktive foranstaltninger, der skalvedtages og gennemføres på passende tidspunkt, såfremt Iran fortsat undlader at samarbejdeseriøst eller at leve op til sine forpligtelser. Det Europæiske Råd støtter den erklæring, somden højtstående repræsentant fremsatte den 21. september. Det gentager, at Den EuropæiskeUnion er fast besluttet på at arbejde for en diplomatisk løsning på dette spørgsmål.
19.
Det Europæiske Råd ser med tilfredshed på det andet topmøde idet østlige partnerskab,derblev afholdt den 29.-30. september i Warszawa, og på, at den højtstående repræsentant og Eu-ropa-Kommissionen agter at foreslå en køreplan, der opregner målsætningerne, instrumenter-ne og tiltagene, med henblik på det næste topmøde i det østlige partnerskab i andet halvår af2013. Tempoet i og omfanget af disse landes politiske associering med og økonomiske inte-gration i EU vil afhænge af, om de fastholder de demokratiske principper og retsstatsprincip-pet, som er grundlaget for partnerskabet.
__________________________
EUCO 52/11
11
DA
Konklusioner - 23. oktober 2011BILAG
ERKLÆRING FRA DET EUROPÆISKE RÅD
Det Europæiske Råd modtog med stor tilfredshed meddelelsen fra terrorgruppen ETA den20. oktober om, at den vil bringe den væbnede kamp endeligt til ophør. Dette er utvivlsomt en sejrfor demokratiet og friheden i Spanien og hele Unionen, og i denne henseende vil Det EuropæiskeRåd gerne udtrykke sin påskønnelse over for regeringen, de politiske partier, sikkerhedsstyrkerne,justitsministeriet og hele det spanske samfund for deres urokkelighed og beslutsomhed i den langekamp mod terrorvolden. Det uvurderlige europæiske samarbejde og den solidaritet, der er udvist,skal også anerkendes med særlig tak til Frankrigs befolkning og regering. Vi bevarer et ganske sær-ligt minde om ofrene for denne vold, et minde, der skal vare ved, så denne form for vold, der aldrigburde være forekommet, aldrig vender tilbage.
________________________
EUCO 52/11BILAG
12
DA