Det Udenrigspolitiske Nævn 2011-12
UPN Alm.del Bilag 123
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETCenter for Europa
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 7. februar 2012
Rådsmøde (almindelige anliggender)
den 27. januar 2012
REDEGØRELSE
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020
Rådet havde en første politisk drøftelse under det danske formandskab af den flerårige finan-sielle ramme (MFF) 2014-20 med fokus på de overordnede prioriteter og det samlede budget-niveau. Der var som ventes to hovedgrupper af tilkendegivelser: Nettobidragsyderne under-stregede behovet for et restriktivt budget med betydelige nedskæringer (i omegnen 100 mia.euro blev nævnt) ift. Kommissionens forslag, mens en anden gruppe bestående af de syd- ogøsteuropæiske lande fandt, at Kommissionens forslag var et godt og balanceret udgangspunkt.Denne gruppe lagde generelt også stor vægt på at bevare samhørigheds og landbrugsudgifter-ne. Drøftelsen danner udgangspunkt for kommende drøftelser på rådsmøder af de enkelteudgiftskategorier mhp. at nå frem til et samlet aftalegrundlag, der kan danne basis for de af-sluttende forhandlinger. Det Europæiske Råd ønsker, at forhandlingerne afsluttes inden ud-gangen af 2012.2. Præsentation af det danske EU-formandskabs arbejdsprogram
På rådsmødet præsenteredes programmet og de fire overordnede prioriteter for det danskeformandskab -et ansvarligt, dynamisk, grønt og sikkert Europa.Formandskabet forsikrede om, atman ville arbejde for at bevare EU-27 operationel og for at gennemføre et kompetent, åbentog ansvarligt formandskab. Kommissionen påpegede, at Danmark overtog formandskabet ien vanskelig periode grundet den økonomiske krise, hvor det kommende semester ville bliveafgørende i forhold til håndteringen af krisen. Endvidere var man nu gået ind i de afgørendeforhandlinger om den flerårige finansielle ramme, ligesom der var tale om et meget lovgiv-ningstungt semester. Fra Kommissionens side støttede man op om det danske formandskabsprioriteter, og man udtrykte blandt andet tilfredshed med, at det danske formandskabspro-gram stemte godt overens med prioriteterne i Europa2020-strategien. Kommissionen fandtdesuden, at Danmark grundet sin særlige position var i en unik rolle for som formandskab atudfylde en brobyggerrolle i EU. Formandskabet takkede for støtten og understregede vigtig-heden af et tæt samarbejde mellem institutionerne. Der var ingen bemærkninger fra de øvrigedelegationer.3. Opfølgning på Det Europæiske Råd den 9. december 2011
Formandskabet om opfølgningen på Det Europæiske Råd i december, hvor en række økono-miske emner dominerede dagsordenen. Formandskabet lagde bl.a. vægt på formandskabetsforpligtelse på at opnå hurtig enighed om en række lovgivningsforslag, der kunne bidrage tilden økonomiske genopretning, navnlig de to forslag om økonomisk governance. Formand-skabet fremhævede herudover arbejdet på energiområdet, herunder hurtig enighed om energi-
2
effektivitetsdirektivet, nuklear sikkerhed/stress test, Serbiens kandidatstatus, Schengen-udvidelsen, Iran og Syrien.4. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 1.-2. marts 2012
Formandskabet gennemgik hovedemnerne i udkastet til kommenteret dagsorden for Det Eu-ropæiske Råds møde den 1.-2. marts. Det europæiske semester vil være hovedemnet på mødeti marts, og herudover vil også innovation blive et vigtigt emne i lyset af den aktuelle situationmed lav vækst og beskæftigelse. Den faste formand for Det Europæiske Råd vil endvidereinformere om opfølgningen på mødet blandt eurolandenes stats- og regeringschefer den 8.december 2011 med særligt fokus på yderligere styrkelse af finanspolitisk integration i eurozo-nen samt relationerne mellem EU og eurozonen. Derudover ventes stats- og regeringschefer-ne at underskrive den såkaldte finanspagt. Foruden de økonomiske emner ventes Det Euro-pæiske Råd i marts også at forberede de internationale forårstopmøder i G20 og G8 samtRio+20-konferencen. Endeligt ventes Det Europæiske Råd i marts også at drøfte EU’s udvi-delse, ligesom også Schengen og udenrigspolitiske emner muligvis vil blive drøftet.5. Eventuelt
UngarnKommissionen informerede kort om status for processen vedrørende situationen i Ungarn.Kommissionen havde nøje fulgt udviklingen og blandt andet understreget vigtigheden af atadressere spørgsmålet om centralbankens uafhængighed, inden finansiel assistance fra EU ogIMF kunne frigives. Efter ungarsk vedtagelse af lovene den 30. december 2011 havde Kom-missionen gennemført en fuld og hurtig juridisk analyse af foreneligheden mellem den ungar-ske lovgivning og EU-traktaterne, hvilket havde givet anledning til annoncering den 17. januar2012 af de tre åbningsskrivelser om lovgivningen vedrørende nationalbankens uafhængighed,dommeres pensionsalder og databeskyttelsesmyndigheden. Kommissionen havde endvidereudbedt nærmere oplysninger vedrørende retsvæsenets uafhængighed. Kommissionen henvisteherefter til mødet mellem kommissionsformand Barroso og den ungarske premierministerOrbán den 24. januar og kunne i den forbindelse bekræfte, at der nu var indledt et samarbejdemed de ungarske myndigheder med henblik på at få svar på de af Kommissionen rejstespørgsmål. Kommissionen udtrykte støtte til Ungarn for deres villighed til hurtigt at adresserespørgsmålene og understregede vigtigheden af, at EU-lovgivningen blev respekteret i både ordog ånd.Ungarn orienterede herefter kort om processen og samarbejdet med Kommissionen. Kom-missionens traktatkrænkelsesprocedure befandt sig nu i første fase, og fra ungarsk side havdeman understreget ønsket om at adressere Kommissionens spørgsmål inden udgangen heraf.Ungarn forsikrede således om igangværende konsultationer på alle niveauer og bemærkede, atman var i færd med at forberede ny lovgivning til ændring af de vedtagne love på en række afde omtalte punkter. Ungarn udtrykte tiltro til Kommissionens arbejde og åbenhed for på et-hvert tidspunkt at besvare eventuelle spørgsmål. En medlemsstat takkede for Kommissionenspræsentation samt den ungarske forsikring om, at man var forpligtet på at finde en løsning.Formandskabet takkede for bemærkningerne og understregede, at alle medlemslande skal leveop til EU-retten. Formandskabet konkluderede, at Rådet noterede sig informationen.
3
BorgerinitiativetKommissionen orienterede kort om status for forordningen om Borgerinitiativet, som træderi kraft den 1. april 2012.EUK