Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 80
Offentligt
1069427_0001.png
HØRINGSNOTAT
RESULTATET AF HØRING OVER FORSLAG OM ÆNDRING AF
LOV OM BÆREDYGTIGE BIOBRÆNDSTOFFER OG OM REDUK-
TION AF DRIVHUSGASSER FRA TRANSPORT OG LOV OM
FREMME AF VEDVARENDE ENERGI.
Side 1/5
6. januar 2012
J.nr. 2514/1673-0001
Ref. pwi/jbe/bgi
Energieffektivisering
Indledning
Forslaget til ændring af loven blev den 28. oktober 2011 sendt i ekstern høring til 97 organisa-
tioner m.v. med høringsfrist den 18. november 2011. Energistyrelsen har modtaget hørings-
svar fra 23 af disse organisationer og fra DSB og Biodynamisk Forbrugersammenslutning.
Det fremgår af vedlagte liste, hvem lovforslaget har været i høring hos, og hvilke organisatio-
ner, der har svaret. Alle modtagne kommentarer er endvidere vedlagt. Efter at lovforslaget
blev sendt i høring, blev det besluttet at flytte den del af lovforslaget, der vedrører byggeloven
til lovforslaget om ændring af lov om fremme af energibesparelser i bygninger, lov om byg-
nings- og boligregistrering og byggeloven, der forventes fremsat i januar 2012. Høringssvar
der vedrører byggeloven, er derfor ikke medtaget i dette høringsnotat.
I henhold til biobrændstofloven, der blev vedtaget i 2009, skal der være iblandet 5,75 pct.
biobrændstoffer i alt brændstof i landtransportsektoren. Den såkaldte nonroadsektor (byggeri
og anlæg, landbrug m.v.) er ikke omfattet af iblandingsforpligtelsen. Loven forpligter impor-
tører og producenter af brændstoffer til at iblande biobrændstoffer og indberette oplysninger
herom til Energistyrelsen, der fører tilsyn med de forpligtedes overholdelse af loven. Leve-
randører og brugere af brændstoffer er ikke forpligtet af loven.
Efter at de tekniske specifikationskrav, der stilles til diesel i nonroadsektoren blev ændret i
maj 2011, så de næsten er identiske med de tekniske specifikationskrav til diesel i landtrans-
portsektoren, kan det for mellemhandlere være økonomisk rentabelt at købe diesel uden
iblandet biodiesel (som bruges i nonroadsektoren), og videresælge dette til landtransportsek-
toren uden at der iblandes biodiesel. Denne handel er økonomisk attraktiv, da diesel, hvori der
ikke er iblandet biodiesel, er ca. 20-25 øre billigere per liter i forhold til diesel, hvori der er
iblandet biodiesel. Mellemhandleren overtræder ikke lovgivningen ved denne fremgangsmå-
de. Det foreslås i lovforslaget, at der fastsættes minimumskrav til indholdet af biobrændstof i
brændstof til landtransport, således at benzin skal indeholde mindst 1 pct. biobrændstof og
diesel mindst 1 pct. biodiesel (målt efter energi). Af tekniske årsager fastsættes der ikke mi-
nimumskrav til indholdet af biobrændstof i benzin med mindst 98 oktan. Samtidigt bibeholdes
det generelle iblandingskrav på 5,75 pct. for producenter og importører af brændstoffer til
landtransportsektoren. De foreslåede minimumskrav vil gøre det ulovligt for mellemhandlere
at sælge brændstof uden iblanding af biobrændstof til brug i landtransportsektoren.
I det følgende gennemgås høringssvarene efter emneområde. Energistyrelsens kommentarer
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf
33 92 67 00
Fax
33 11 47 43
E-mail: [email protected]
www.ens.dk
Ekspeditionstid:
Mandag-torsdag 8.30-16
Fredag 8.30-15.30
CVR-nr. 59 77 87 14
EAN-nr. 5798000020009
Peter Willumsen
Tlf dir 33 92 78 28
[email protected]
ULØ, Alm.del - 2011-12 - Bilag 80: Kopi af klima-, energi- og bygningsministerens høringsnotat vedr. L 64 (havvindmøller)
1069427_0002.png
til de modtagne høringssvar ses i
kursiv,
herunder om kommentaren vil føre til ændringer i
lovforslaget.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplys-
ninger om høringssvarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.
Lov om bæredygtige biobrændstoffer og om reduktion af drivhusgasser fra transport:
E5
Energi- og olieforum støtter det fremsendte lovforslag, og er enig i, at de foreslåede ændringer er nød-
vendige for at sikre en korrekt gennemførelse af VE-direktivets bestemmelser i lov om bæredygtige
biobrændstoffer.
Energi- og olieforum har oplyst, at de, i de forudgående tekniske drøftelser de har haft med Energisty-
relsen om de nødvendige tilpasninger af biobrændstofloven, har bakket op om indførelse af en mini-
mumsiblanding af bioætanol på 4,8 pct.
Energi- og olieforum er efterfølgende blevet opmærksomme på, at der i praksis kan være situationer
hvor iblandingen af tekniske årsager kommer under lovens krav. Dette kan ske, hvis der under iblan-
dingen opstår ubalance mellem det udstyr der styrer iblandingen, hvorefter mængden af bioætanol i
benzinen kan komme under 4,8 %. Energi- og olieforum beklager, at de ikke tidligere har været op-
mærksomme på dette problem.
Energistyrelsen tager Energi- og olieforums oplysninger til efterretning, og har på den baggrund
justeret den foreslåede bestemmelse om tvungen iblanding til minimum 1 pct. målt efter energi-
indholdet, således, at der er parallelitet mellem minimumskravet til tvungen iblanding for benzin
og diesel, og det samtidig sikres, at der ikke vil skulle søges om dispensation fra bestemmelsen.
Kravet om importører og producenters iblanding af 5,75 pct. bæredygtigt biobrændstof oprethol-
des.
DSB oplyser, at deres toge ikke kan køre med biobrændstof
DSB har i deres høringssvar oplyst, at deres motorer ikke kan tåle biobrændstoffer. DSB har
derfor søgt om dispensation fra iblandingskravet i 2012, og derefter, at de kun skal have
iblandet 5 pct. (efter volumen) biobrændstof. Dispensationen skal kunne videreføres
til DSB’s
brændstofleverandør.
Den gældende lov blev vedtaget i juni 2009 og DSB har ikke tidligere oplyst, at deres motorer ik-
ke kan køre på biobrændstoffer. DSB er ikke omfattet af iblandingsforpligtelsen på 5,75 pct., men
det vil kunne gøre det vanskeligere for den virksomhed, der levere brændstoffer til DSB at over-
holde sin iblandingsforpligtelse, såfremt DSB ikke kan aftage brændstoffer med iblandet bio-
brændstof. DSB har oplyst, at de fra 2013 vil kunne køre med en iblanding på 5 pct. målt efter vo-
lumen. En iblanding på 5 pct. målt efter volumen vil kunne leve op til lovens iblandingskrav ved
anvendelse af såkaldte 2.-generations-biobrændstoffer. Da DSB er ikke omfattet af loven, kan
DSB ikke søge om dispensation. Såfremt DSB’s brændstofleverandø
r ønsker dispensation fra lo-
ven, skal brændstofleverandøren søge om dette.
Forøgelse af iblandingskravet for biobrændstoffer
3F opfordrer til, at der iblandes yderligere biobrændstof i sektoren, og at iblandingsforpligtelsen
udvides til også at omfatte off-road-sektoren. Dansk industri mener, at det bør overvejes at udvide
iblandingsforpligtelsen til også at omfatte landbrugs- og skovbrugstraktorer.
Energistyrelsen skal bemærke, at den iblandingsprocent på 5,75 i sektoren for landtransport, der
er i den gældende lov, er fastsat på baggrund af det energipolitiske forlig fra februar 2008. Flere
EU-medlemsstater har nu indført E10, og ministeren følger udviklingen inden for området.
Ener-
gistyrelsen er opmærksom på muligheden for også at inddrage landbrugs- og skovbrugs-
traktoerer og andre off-road-sektorer i biobrændstofforpligtelsen. En sådan inddragelse vil
Side 2/5
ULØ, Alm.del - 2011-12 - Bilag 80: Kopi af klima-, energi- og bygningsministerens høringsnotat vedr. L 64 (havvindmøller)
1069427_0003.png
have omkostninger for både erhvervslivet (øgede brændstofudgifter) og staten (provenutab),
men vil samtidigt kunne medvirke til en reduktion af CO
2
udledning i nonETS-sektoren.
Formindskelse af iblandingskravet for biobrændstoffer
Verdens Skove, Mellemfolkeligt Samvirke, Danmarks Naturfredningsforening Greenpeace og
Det Økologiske Råd udtrykker bekymring ved en massiv satsning på biobrændstoffer, men
anerkender at lovforslaget implementerer et EU-direktiv, og ikke vil ændre den nuværende
praksis hos selskaberne. Organisationerne opfordrer til et minimumsforbrug af
fødevarebaserede biobrændstoffer.
Den danske lovgivning på biobrændstofområdet til transport er i høj grad udmøntningen af
VE-direktivet, der er et såkaldt totalharmoniseringsdirektiv, hvilket indebærer, at Danmark
ikke kan fastsætte selvstændige nationale regler inden for de områder, der er dækket af
direktivet, herunder regler om fødevarebaserede biobrændstoffer. Det skal bemærkes, at
Kommissionen er forpligtet af VE-direktivet til at overvåge fødevaresikkerheden og
fødevarepriserne.
Indirect land use change
ILUC
Verdens Skove, Mellemfolkeligt Samvirke, Danmarks Naturfredningsforening Greenpeace og
Det Økologiske Råd er bekymret for effekten af ILUC.
Energistyrelsen er enig i, at området er uafklaret, og at der er potentiale for, at ILUC kan
ændre på nogle biobrændstoffers udledning af drivhusgasser, heunder om de lever op til krav
om bærdygtighed. Energistyrelsen følger derfor området nøje, og afventer den vurdering af
ILUC’s indflydelse, som Kommissionen snartligt afgiver.
Straf for erhvervsdrivende
Dansk industri har anført, at der kun bør straffes for forsætlig anvendelse af diesel uden iblandet
biodiesel.
Af lovforslagets § 8, stk. 1, nr. 8, fremgår det, at det kun er forsætlig overtrædelse af forbuddet
mod erhvervsmæssig anvendelse af brændstof uden iblandet biobrændstof, der straffes. Dette er
yderligere beskrevet i bemærkningerne til ændringspunkt 10 i lovforslagets bemærkninger til de
enkelte bestemmelser.
Brændstof tanket i udlandet
Dansk industri har anført, at det er helt afgørende for international godstransport, at man ikke kan
straffes for brugen af diesel uden biobrændstof, når dette er tanket i udlandet.
Energistyrelsen skal bemærke,at brændstof, der er tanket i udlandet som led i den almindeli-
ge drift af et motorkøretøj, og som ikke indeholder biobrændstoffer, ikke vil være omfattet af
strafbestemmelsen, selv om brændstoffet forbruges i Danmark som led i den almindelige drift
af det køretøj, der tankede brændstoffet. Dette forhold er nu tydeliggjort i lovforslaget.
Andre former for vedvarende energi i transportsektoren
VedvarendeEnergi opfordrer til, at loven også fremmer andre former for vedvarende energi
som fx el i transportsektoren.
Efter VE-direktivets artikel 3, stk. 4, litra c, kan medlemsstater i deres beregninger af bidrag
fra vedvarende energi, der er forbrugt i elektriske biler anvende den andel som elektricitet fra
vedvarende energikilder udgør af medlemstatens elproduktion. Andelen af vedvarende energi
kan ganges med 2,5.
Side 3/5
ULØ, Alm.del - 2011-12 - Bilag 80: Kopi af klima-, energi- og bygningsministerens høringsnotat vedr. L 64 (havvindmøller)
1069427_0004.png
God landbrugsjord og sunde fødevarer
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har i deres høringssvar opfordret til, at landbrugsjord
ikke overvejende anvendes til råvarer for biobrændstoffer. Det er vigtigt, at muldjorden
tilføres rigelige mængder af organisk stof, blandt andet for at sikre fødevarer af en høj
kvalitet.
Energistyrelsen har ingen bemærkninger.
Reservation af arealer til statsligt udbud af havvindmøller:
Forslaget om at bemyndige klima-, energi- og bygningsministeren til at reservere områder på
havet til statslige udbud af store havvindmølleparker er generelt set blevet godt modtaget af
høringskredsen, og der er ikke modtaget væsentlige indvendinger imod forslaget. Flere hø-
ringsparter, herunder Dansk Industri og Vindmølleindustrien giver direkte udtryk for støtte til
forslaget.
Mulighed for reservation af områder
Københavns Kommune har foreslået, at forslaget udformes således, at ministeren afskæres fra
at reservere områder, hvorpå der allerede ligger en endnu ikke behandlet ansøgning om en
åben dør tilladelse. Dette ændringsforslag skal ses på baggrund af, at Københavns Kommune
netop har indgivet en åben dør ansøgning på områder i Øresund.
Energistyrelsen
bemærker hertil, at lovforslaget indebærer, at der ikke kan reserveres area-
ler, hvortil der allerede er givet tilladelser. Eksisterende rettigheder respekteres således også
efter forslaget.
Ønskes et område udpeget, hvortil der allerede er indgivet ansøgninger, vil ansøgningerne
blive færdigbehandlet af Energistyrelsen. Det bemærkes i øvrigt, at det følger af lovforslaget,
at klager over afslag på ansøgning om tilladelse til forundersøgelser, begrundet i, at staten
selv har behov for at råde over et areal, ikke er til hinder for, at området sendes i udbud in-
den klagesagens afslutning.
Det kan dog oplyses, at lovforslaget sigter efter at reservere egnede
arealer til store havvindmølleparker så som Kriegers Flak og Horns Rev, samt de øvrige 7-8 arealer,
der er identificeret i havmølleudvalgets rapport. Ingen af de arealer, som Københavns Kommune har
ansøgt om tilladelser i, er omfattet af havvindmølleudvalgs anbefalinger, og der er derfor ingen planer
om at reservere disse arealer til udbud af store havvindmølleparker.
Det bemærkes i øvrigt, at lovforslaget er blevet ændret efter høringen.
Liste over de hørte virksomheder og organisationer m.v. som lovforslaget den 28. oktober
2011 blev sendt i høring til:
De kursiverede har afgivet høringssvar.
3F
, ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkrediteringsrådet,
Advokatrådet
Ad-
vokatsamfundet,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Altinex Oil Denmark A/S, Affald
Danmark, Ankenævnet på Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Benzinforhandler-
nes Fælles Repræsentation, Bio-Energipark Tønder, Brancheforeningen for Biogas, Branchefor-
eningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Cepos, Cevea, CO-industri,
Concito, Dajolka, Daka, Dakofo, Danisco
Genencor, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danish biofuel, Danish Offshore Industry, Danish Operators,
Danmarks Natur-
Side 4/5
ULØ, Alm.del - 2011-12 - Bilag 80: Kopi af klima-, energi- og bygningsministerens høringsnotat vedr. L 64 (havvindmøller)
fredningsforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks Vind-
mølleforening,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Fjernvarme,
Dansk Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi Aps,
Dansk Industri,
Dansk Landbrug, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Shell, Dansk Metal, Dansk Skovforening,
Danske Regioner, Dansk Transport og Logistik (DLTL), De Danske Bilimportører, De Grønne,
Det Økologiske Råd,
DONG Energy A/S, Dong E&P, DS Håndværk & Industri, DTU
Afdelin-
gen for myndighedsbetjening, Emmelev Mølle,
Energi- og Olieforum, Energiklagenævnet, Ener-
gitilsynet,
Energitjenesten, Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for Slut-
brugere af Energi,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
, Frederiksberg Kommune, Frie El-
forbrugere, Fællessekretariatet for Hovedstadsregionens,
HMN Naturgas I/S, Greenpeace,
GTS
(Godkendt Teknologisk service), Haahr benzin, Håndværksrådet, Inbicon, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), KL (Kommunernes Landsforening),
KL - Økonomisk sekretariat,
Københavns
Kommune,
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Kommune
Økonomiforvaltningen, Landbrug & Fødevarer, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Mellem-
folkeligt Samvirke,
Miljøbevægelsen NOAH, Mærsk Olie og Gas AS, Nephentes, Nordisk Folke-
center for Vedvarende Energi,
Novozymes, Organisationen for Vedvarende Energi,
RenoSam,
Rigsrevisionen,
SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende Energi- og Miljø-
foreninger, Statoil Gazelle A/S,
Tekniq,
Teknologisk Institut, Vattenfall A/S,
Vindmølleindustrien,
WWF Verdensnaturfonden,
Østkraft, Aalborg Universitet.
Side 5/5