Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 67
Offentligt
1064243_0001.png

Agersø – Omø færgerne

Slagelse Kommune

Vestsjællands Færgeselskab A/S blev opløst og delt mellem Kalundborg og Slagelse Kommuner pr.1/1 2010.Slagelse kommune besluttede at lade den kommunale havnechef administrere færgedriften tilAgersø og Omø. Ud over de 2 hovedfærger (Agersøfærgen bygget 1994 og Omøfærgen bygget2004) overtog kommunen også den gl. Omøfærge – Omøsund – som fungerer som afløserfærge,dels når Omøfærgen er afløser for Sejerøfærgen, dels ved væftsophold og dels som udlejetafløserfærge til andre ruter.Beslutningen for første år var ’sikker drift’ hvorefter man ville give bedst mulig service for densamme økonomi. En projektbeskrivelse blev udarbejdet, hvor forskellige modeller skulle beskrivesog konsekvens beregnes. Alt skulle tage behørig hensyn til den af Slagelse Byråd dec. 2009vedtagne ø-politik, og øboere og det kommunale ø-udvalg skulle indgå i en arbejdsgruppe.Samtidig stillede staten en pulje til rådighed for nybygning af færger. Slagelse Kommune besluttedeat ansøge, dels begrundet i nuværende Agersøfærges manglende kapacitet og 3-mandsbetjening, ogdels i Omøsunds fremskredne alder (1962).Slagelse Kommune modtog godt 40 mill. og ny forventet 2 mandsbetjent færge forventes indsatmedio 2012.Tiden gik og i foråret 2011 blev man klar over, at man ikke kunne nå at inddrage øboere og ø-udvalg, hvorfor man antog et konsulentfirme til at fremkomme med et antal modeller. Disse blevsendt i høring og så brød helvede løs ! Det var ikke muligt at finde økonomi til at sejle med færgernemellem 18 og 6 – og så skulle de i øvrigt placeres i Stigsnæs !På Agersø og Omø er blevet arbejdet med planerne, og det viste sig hurtigt, at der ikke fandtes etretvisende budget for færgedriften !Det politisk ansvarlige udvalg (Teknik og Miljø udvalget) tog efter et ophidset borgermøde og efterpositiv dialog med ø-udvalget og beboerforeningerne beslutning om at nedsætte en arbejdsgruppemed interessenter fra øerne og ø-udvalget – samt at fremskaffe et retvisende budget forfærgedriften.Byrådet besluttede i budgetforhandlingerne, at et samlet budgettal for færgedrift skulle fremføresuændret fra 2011 til 2012. – Men for overslagsårene besluttede man at inddrage den fuldebesparelse ved den ny Agersøfærges forventede 2 mandsbetjening.Det fremlagte retvisende budget, som blev præsenteres for Teknik og Miljø udvalget 2/1 2012,viser 2 ting: dels de afsatte midler i budget 2012, som er godt 11,5 mill. kr. og dels hvad nuværendedriftsniveau vil udgøre i årene fremover, nemlig knapt 15,5 mil. kr. Til begge tal kan så læggesforventede faldende indtægter !Hvis Slagelse kommune beslutter at gøre overslagsåret 2013 til gældende budget, vil det betyde atserviceniveauet skal sættes ned med 25 % ! – hvilket f.eks. svarer til at den af staten fuldfinansierede nye færge til godt 40 mill. kr. skal ligge i havn den halve dag året rundt !75 % af det serviceniveau der har været gældende de sidste 25 – 30 år er ikke godt nok i dag – ogvil helt sikker forstærke den tendens der de sidste 2 – 4 år har været, nemlig at befolkningstallet påAgersø og Omø falder. Ærgerligt at man ikke har bevaret ø(re)-mærkningen af de statslige midler tilfærgedrift og færgeinvesteringer – så ville man efter de indsendte regnskaber kunne se omkommunen opfylder sin tredjedel – og kommunen ville kunne dokumentere at staten måske ikkeopfylder sin totredjedel !Omø, den 5/1 2012Ole Odsgård