Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 67
Offentligt
1064242_0001.png

Anmodning om opfølgning af Folketingets ø-udvalgs besøg på Orø d. 8. april 2011.

Færgebesparelser på Orø, som beboerne oplevede dem i 2010-11, kort beskrevet af Orø

beboerforening ved Kristian Krøger:

I November forlyder det, at Holbæk kommune vil nedlægge Orø - Holbæk færgefart, det viser sig dog atvære aftenafgangene efter kl. 18:00 man vil sløjfe, da man skal spare 500.000kr i forbindelse med detgenåbnede budget.D.22/12 2010 bliver det nye budget vedtaget trods protester fra Socialdemokratiet i Holbæk.Der følger måneder med uro og angst blandt vores beboere. Det viser sig, at man vil spare et helt hold på tomand væk. Holbæk kommune har intet gjort for at finde alternative løsninger, såsom at spare på brændstofeller inddrage personalet og derfra få gode ideer til besparelser, der kunne sikre aftenafgangene og alligevelgive den ønskede besparelse.Vi oplever, at der bruges mange urigtige tal i debatten, særligt fra embedsmands side.Orø borgerne tager kontakt til Folketingets Ø- udvalg ved Preben Rudiengaard og Henrik Brodersen. Påmødet i Folketinget får Orø lovning på et ekstraordinært besøg af Ø-udvalget, mødet skal afholdes d.8 april2011.På mødet fastslår formanden Preben Rudiengaard, at Orø færgen til Holbæk er den eneste offentlige færge påOrø og derfor den, vi skal tale om. Holbæks borgmester Søren Kjærsgaard er modvilligt mødt op og brydersig ikke om den måde Orø borgerne har taklet sagen på.Fra Preben Rudiengaard lyder det helt klart;”Dette er ikke i orden, og I må finde en løsning”.Det bliver gjort helt tydeligt, at Holbæk Kommune skalbringe færgens forhold i orden, så borgerne får en ordentlig betjening. Borgmesteren viser sigsamarbejdsvillig, og vi håber for fremtiden.I sommeren 2011 lægger klima- og miljøudvalget, hvorunder færgen nu hører, planer om den fremtidigesejlads. Nødtvunget og uvilligt går man med til at bevare aftenafgangene på hverdage.Men samtidig forøgesvores sejltid med 5 minutter, og priserne sættes generelt 10% op, pensionister mister deres rabat- svarendetil en 50% stigning, og lørdagen ændres til søndagssejlplan. Oven i købet beskæres aftenafgangene iweekender i vinterhalvåret, så folk ikke kan få besøg af familie og venner, da den sidste afgang fra Orøligger om eftermiddagen.Vi har så givet kommunen en stærkt forbedret økonomi og sparet mere end de500.000, vi skulle. Det er helt i modstrid med de anbefalinger, Holbæks borgmester gik fra mødet med.Holbæk kommune opretter et færgekontaktudvalg - men med en embedsmand i spidsen da vi ikke skal haveen politiker at tale med - udvalget oplever ikke at have nogen indflydelse overhovedet. Nu mener kommunenogså at havnemolereparation skal betales af færgens driftsregnskab, det er skruen uden ende.Vi føler os snydt og fodret med vor egen hale.Vi vil bede Folketingets nye Ø-udvalg og indenrigsministeriet om at se på en opfølgning af besøget på Orø iapril 2011, da vi ikke mener, det kan passe, at Holbæk kommune kan sidde Folketingets udvalgsanbefalinger overhørigtVi henvender os igennem ø-sammenslutningen, men står også parat til selv at deltage i møder, svare påuddybende spørgsmål og så videreVenlig hilsen Orø beboerforeningved formand Kristian KrøgerMobil nr. 60 76 38 96