Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 21
Offentligt
1038712_0001.png
1038712_0002.png
1038712_0003.png
JustitsministerLars BarfoedSlotholmsgade 101216 København K
31. maj 2011Dok. nr. 6070484Sags id. 6070482Lolland KommuneJernbanegade 74930 Maribo

Forslag om særlov om salg af sommerhuse på Lolland til udlændinge

Fast bopæl i Danmark er som bekendt en forudsætning for at købe fast ejen-dom i landet. (Lov om erhvervelse af fast ejendom) Det har den konkrete kon-sekvens, at borgere bosiddende i udlandet ikke har mulighed for at købe fri-tidshuse i Danmark.Der er flere gode grunde til at ændre denne bestemmelse. Sommerhusmarke-det er præget af svag omsætning og faldende priser. Samtidig taber det dan-ske turisterhverv markedsandele, og der er behov for at tænke nyt, hvis dentendens skal brydes.På den anden side spores er i debatten en vis bekymring for konsekvenserne afen liberalisering på dette område. Der kan derfor være god grund til at afprøvekonsekvenserne på et afgrænset geografisk område. Lolland Kommune stillersig gerne til rådighed for et forsøg og foreslår derfor en særlov, der fjernerkravet om bopælspligt ved salg af fritidshuse på Lolland.Flere forhold peger på det fornuftige i en sådan undtagelsesbestemmelse:

Styrkelse af sommerhusmarkedet

For det første er sommerhusmarkedet på Lolland endnu hårdere ramt af af-matning end landet som helhed:KvmprisFritidshuseFritidshuseFritidshusePostnummerHele landetRegion SjællandLolland Kommune1. kvt. 20041146211016103811. kvt. 20071909518002161041. kvt 2010174241570612345
Postadr.:Jernbanegade 74930 MariboT: +45 54676767F: +45 54790010[email protected]www.lolland.dkKontaktpersonHENMADT[email protected]
(Kilde: Realkreditrådet)
Afmatningen spores også i antallet af handler. Trods det voldsomme prisfald,var det kun 62 ud af Lolland Kommunes ca. 3700 sommerhuse, der skiftedeejer i 2010, og liggetiden er nu oppe på 354 dage.Når det samtidig tages i betragtning, at der i Lolland Kommune er udlagt yder-ligere 500 ubebyggede sommerhusgrunde, er det oplagt, at den indenlandskeefterspørgsel efter fritidshuse på Lolland slet ikke står mål med udbuddet.
Side 1/3
En øget efterspørgsel vil være med til at understøtte prisniveauet og til at kickstarteomsætningen, selvom særloven næppe i sig selv vil være tilstrækkelig til at få alle husesolgt og alle nye grunde bebygget.

Udnyttelse af den faste forbindelse over Femern Bælt

For det andet vil en særlov for Lolland være et vigtigt middel til at få det størst muligesamfundsøkonomiske udbytte af den faste forbindelse over Femern Bælt. Investeringenskal tjenes hjem gennem kortere rejsetider og øget integration, specialisering og stor-driftsfordele i hele korridoren mellem Hamborg og København.Lolland Kommune arbejder sammen med Region Sjælland og nordtyske myndighederpå at skabe et effektivt politisk samarbejde og et fælles arbejdsmarked på tværs af Fe-mern Bælt. I den situation virker det hæmmende og unaturligt, at borgere på den eneside af bæltet ikke har samme rettigheder, som borgere på den anden side.Omvendt vil salg af fritidshuse skabe en tæt og personlig tilknytning, der kan fungeresom murbrækker for større gensidigt kendskab og yderligere integration.På længere sigt vil der være mulighed for en øget forbindelse til den meget store turist-klynge i Nordtyskland. På nuværende tidspunkt indgår Lolland og Guldborgsund Kom-muner sammen med tyske partnere i Interreg-projektet Baltic Sailing 2. Målet er at gø-re området på begge sider af Femern Bælt til en samlet og mere attraktiv destinationfor fritidssejlere.Når den faste forbindelse åbner, vil regionen omkring Femern Bælt udgøre en meget at-traktiv destination for turister, der ønsker at kombinere strand- og naturferie med korteture til storbyerne København, Hamborg eller Berlin.Regionen omkring Femern Bælt byder allerede på en lang række forskellige overnat-ningstilbud, men muligheden for at købe fritidshuse i Danmark vil være et godt supple-ment til eksisterende tilbud.Undersøgelser peger på, at den faste forbindelse ikke mindst vil komme metropolernetil gavn. Det kræver udvikling af en egentlig grænseregion, hvis der også skal skabesvækst og udvikling i forbindelsens nærområde. Forslaget om salg af fritidshuse til ud-lændinge vil være et både symbolsk og konkret skridt i retning af en ny, dynamiskgrænseregion.

Forbedring af den lokale økonomi

For det tredje vil en særlov give et bidrag til at løse Lolland Kommunes velkendte øko-nomiske og sociale udfordringer. Arbejdsløsheden er steget kraftigt under den økonomi-ske krise, og der er sket en hastig udflytning af produktionsarbejdspladser med luknin-gen af Vestas’ fabrik i Nakskov som det mest markante eksempel.En øget efterspørgsel på fritidshuse vil skabe større økonomisk aktivitet i lokalområdet.Renovering og nybyggeri vil i første omgang komme en trængt byggebranche til gode,men på længere sigt vil flere mennesker og mere liv i sommerhusområderne også haveen afsmittende effekt på detailhandel, restaurationer og turisttilbud.
Side 2/3
I praksis vil et øget salg af fritidshuse betyde tilførsel af kapital og investeringer udefra,og det vil naturligvis også stimulere den lokale investeringslyst.

Sæt kommunerne fri

Som nævnt vil en særlov for Lolland have den oplagte fordel, at konsekvenserne af atophæve bopælspligten for fritidshuse kan afprøves på et afgrænset område.Det vil samtidig være en logisk konsekvens af det øgede fokus på at give kommunernemere plads til og større ansvar for at skabe lokal udvikling. De netop vedtagne ændrin-ger i planloven og lokale undtagelser udsprunget af udfordringsretten er udtryk fordenne tendens, og det er hele arbejdet med frikommuner også.Alle disse eksempler peger i retning af større fleksibilitet i opgaveløsningen og et størrekommunalt frirum til at skabe udviklingsstrategier, der tager hånd om særlige lokaleudfordringer og udnytter særlige lokale potentialer.

Ønske om drøftelse

Lolland Byråd behandlede spørgsmålet på sit møde 28. april 2011. Det blev her beslut-tet at tage kontakt til ministeriet med henblik på udformningen af en særlov.1Kommunen ser først og fremmest tiltaget som en erhvervspolitisk satsning. En kopi afdenne henvendelse er derfor sendt til Økonomi- og Erhvervsministeriet. Tilsvarende erIndenrigs- og Sundhedsministeriet og Miljøministeriet orienteret som øverste myndig-hed for henholdsvis kommuner og planlægning.Lolland Kommune vil meget gerne have mulighed for at drøfte de skitserede tanker omen særlov med Justitsministeriet. Vi håber på en positiv og åben dialog om de storeperspektiver og udviklingsmuligheder, som forslaget rummer.
Med venlig hilsen
Stig VestergaardBorgmester
1
Det skal bemærkes, at byrådsmedlemmerne Erik Kjelgaard, Henning G. Rasmussen,Anette Marie Knoblauch og Poul Erik Ibsen ikke kunne tilslutte sig beslutningen.
Side 3/3