Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 198
Offentligt
1146862_0001.png
1146862_0002.png
Fødevarestyrelsen
12. juli 2012J.nr.: 2012-28-261-02023/KARA
Notat om møde med Kommissionen om fortolkning af marginal, lokal og begrænset aktivitetProblem og baggrundDen 31. maj 2012 var fødevareministeren i samråd i Udvalget for Landdistriker og Øer om fortolkningenaf reglerne vedr. marginal, lokal og begrænset aktivitet (tidligere kendt som 2/3 reglen).Under samrådet tilkendegav fødevareministeren at ville tage initiativ til et møde om sagen mellem Fø-devarestyrelsen og Kommissionen på direktørniveau. Formålet med mødet skulle være at få afdækket,hvorfor Kommissionen på dette område tilsyneladende kun har indledt en traktatkrænkelsessag modDanmark og ikke andre medlemsstater. Derudover skulle formålet være at få afklaret, om der er mulig-hed for en lempeligere fortolkning af reglerne i Danmark, herunder især af ”50 km grænsen”.Fødevareministeren oplyste under samrådet, at udvalget ville blive orienteret om udfaldet af mødet medKommissionen, når det havde fundet sted. Sidstnævnte er bekræftet af ministeren ved besvarelsen af ud-valgets spørgsmål 188 (ULØ alm. del 2011-12).Mødet mellem Fødevarestyrelsen og Kommissionen blev afholdt den 28. juni 2012.Løsning/Drøftelserne med KommissionenKommissionen understregede på mødet, at den ikke har behandlet Danmark anderledes end andre med-lemsstater. Det blev i den forbindelse oplyst, at Kommissionen har afvist at godkende andre medlemssta-ters notifikationer af deres fortolkning af reglerne om marginal, lokal og begrænset aktivitet. Kommissi-onen nævnte her konkret Belgien og Polen, som også har ønsket meget store dele eller hele landet somderes definition på ”lokal”.Kommissionen tilkendegav på mødet at være villig til at hjælpe med at anvise eventuelle løsninger, menunderstregede samtidig, at en udvidelse for alle produkter til hele landet (hele Danmark) er udelukket.Kommissionen fremhævede, at den bedste løsning er, hvis de pågældende virksomheder, som ønskerudvidelse af fx km grænsen, bliver engrosautoriseret. Det vil også give virksomhederne mulighed for atafsætte deres produkter til de øvrige EU-lande. I den forbindelse gjorde Kommissionen opmærksom påden fleksibilitet, som ligger i hygiejnereglerne til at moderere blandt andet de indretningsmæssige krav.Kommissionen var af den opfattelse, at medlemsstaterne ikke i dag i fuldt omfang udnytter fleksibilite-ten i reglerne.
Kommissionen nævnte på mødet, at de gældende regler (forordning nr. 853/2004, artikel 10 stk. 4 a, ii)rummer muligheder for fleksibilitet, herunder mulighed for at kombinere transporttid og temperaturkravi relation til forskellige produkttyper. Med de rette kombinationer kan der eventuelt blive mulighed for –for nogle produkttyper – at øge transportafstanden til mere end de fastlagte 50 km.Fødevarestyrelsen oplyste på mødet, at Danmark i lyset af udmeldingerne fra Kommissionen vil arbejdevidere med et forslag til en model for kombinationer af transporttid, temperaturer og produkttyper.Kommissionen var positiv overfor at drøfte en sådan model med Fødevarestyrelsen.Videre procesFødevarestyrelsen vil på baggrund af drøftelserne med Kommissionen udarbejde et forslag til en modelfor kombinationer af produkttype, transporttid og temperaturkrav og på den måde arbejde for – for nogleprodukttyper – at øge transportafstanden til mere end 50 km. En sådan løsning skal drøftes med Kom-missionen, inden reglerne kan implementeres. Det er målet at drøfte løsningen med Kommissionen i lø-bet af september 2012.Som det også er fremført af Kommissionen, er det fortsat muligt for detailvirksomheder med engrossalgat lade sig engrosautorisere og på denne måde undgå at være underlagt kravene om marginal, lokal ogbegrænset aktivitet.
Side 2/2