Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 192
Offentligt
1144384_0001.png
1144384_0002.png
1

Baggrundsnotat for mail til interessenter.

Behov for synliggørelse af omkostninger ved centraliseringer i henholdsvis hovedstad og provinspå kort og på langt sigt ved at vurdere på samtlige parametre, 360 gr. rundt.Øget transport, pendling, med forurening til følgeØget kørselsfradragVidenstab, når ikke alle flytter med til anden placering. Eksempel: Tinglysning i Hobro har været 5år om at fungere optimalt, da kun 30 medarbejdere flyttede med, og 150 årsværk skulle dækkes.Tab af faglig forståelse for helheden, når man flytter fx. myndighedsopgaven uden at kunne få detnødvendige lokale kendskab med.Sikring af ægtefælle jobEtablering af bygninger til statsvirksomheder, ved ombygning, nybygning, IT opdatering.Tab af borgerservice ved endnu ikke optimal digitalisering.Dårligt arbejdsmiljø pga at utryghed skaber sygdomTanker om det hensigtsmæssige i statsvirksomheder placeret i Midt- og VestjyllandHvilke opgaver løser vi bedre centralt i Midt- og VestjyllandOK med Midt- og Vestjysk centralisering, placeret i forhold til infrastruktur.Indføre et kompetencebudget, hvad har vi brug for?Statsindkøb fra danske leverandører og eller underleverandører.Lokal hjælp til selvhjælp - ved at sikre vidensarbejdspladser i provinsen er man med til atunderstøtte og nuancere lokalsamfundets evne og muligheder for attraktiv lokal udvikling.Hvordan bliver vi aktive?Inddrage interessenter i partnerskabPolitikere i kaffeklub på tværs af partiskel, - som i NordjyllandTage afsæt i hvor statsinstitutioner i provinsen er en succes.Lære af erfaringer ved at evaluere på tidligere centraliseringer, så samme fejl ikke gentagesTæt samarbejde mellem lokale/regionale arbejdsmarkedsnævn og organisationer2020 strategi, obs! Miljø, grøn vækst! Midt- og VestJylland byde ind på opgaverne, så snart dermeldes ud, - ikke passivt afvente at blive lagt mærke til.I Tromsø i Norge gives højere løn på statsinstitutioner placeret dér i forhold til løn påstatsinstitutioner placeret i Oslo. Her ses Tromsø som en aflastning for Oslo. Lønniveauet afføderinteresse for at bo udenfor hovedstaden.Overflytning af Statens husdyrbrugsforsøg i 1983 affødte en væsentlig vækst i Viborg området, derfortsattes ved kommunalreformen, da Viborg blev regionshovedstad.Omvendt blev politistation og statsforvaltning nedlagt i Løgstør, - således er Løgstør underaffolkning med forfalden boligmasse til følge.
Baggrundsnotat v/Anne-Mette Olsen, sektorformand HK/Stat Midtvest,
2
Kommunerne reduceres i statstilskud pr fraflyttet borger.Fakta: med ca 180.000 statsansatte, hvoraf ca 80.000 befinder sig i hovedstadsområdet må vi ca100.000 provinsansatte kunne påvirke en fastholdelse af statsvirksomheder i provinsen.Af Regional- og landdistriktspolitisk redegørelse 2012 fremgår der af kort 3.2, side 30 en negativvækst i befolkningstallet for stort set hele vestkyst-området med undtagelse af Holstebrokommune
Når man gør, som man plejer, - sker der det, der plejer at ske. Se nedenstående link fra HK/Stat.http://www.hk.dk/stat/nyheder/nyhedsarkiv/juli_2012/professor_hjaelp_koebenhavn_flyt_statsinstitutioner_ud_af_byen
Baggrundsnotat v/Anne-Mette Olsen, sektorformand HK/Stat Midtvest,