Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 161
Offentligt
1111062_0001.png
1111062_0002.png
1111062_0003.png

Kære medlem af udvalget for Landdistrikter og Øers sammensætning

Vær med til at ”kickstarte” et sekretariat, som kan løfte småfærgedriften i Danmark og medvirke tilen økonomisk, serviceminded, miljøvenlig og fremtidssikret drift. Færgedriften til de Danskesmåøer er den vigtigste parameter, hvis der er ønske om forsat beboelse på småøerne.
Vi har siden sommeren 2009 arbejdet en del for etablering af et sekretariat. Vi afholdte i efteråret2009 et seminar desangående (se vedhæftede flyers). Her havde vi også et indlæg fra John SteenMikkelsen, daværende direktør Scandlines, hvor han fremviste de positive resultater Scandlineshavde opnået ved at fokusere på fælles indkøb og samle viden fra de forskellige overfarter. I 2010deltog vi i udarbejdelse af færgerapporten, som blev offentliggjort i januar 2011 (se vedhæftede).Rapporten anbefaler også etablering af et sekretariat for de Danske småfærger.At starte et sekretariat med succes, kræver entusiasme, resurser og de rigtige rammer. Vi menertiden er nu. Småøernes Færgeselskaber har pt. en driftig bestyrelse som arbejder målrette og godtsammen. Derfor mener vi det er nu vi skal handle og vi vil gerne anmode regeringen om at tageøkonomiske initiativ til dette sekretariat.Hermed vores bud på et sekretariat, dets virke og finansiering.

Småfærgedriftens fremtid:

Ønsker vi at bevare et fornuftigt serviceniveau til de Danske småøer uden økonomien løber løbskog minimere risikoen for at vi igen løber ind i problemer med at bemande færgedriften, så skal deretableres et organ som kan samle og rådgive kommunerne på specifikke områder og markedsførerde Danske småfærger. Der er brug for et organ som kan sætte fokus på lovgivning,bemandingsfastsættelse, indkøbsaftaler og nybygningskriterier. De kriterier, der i dag anvendes påområdet tager udgangspunkt i betydelige større skibe og andre sejladsområder. Vi mener at deruden nogen form for sikkerhedsrisiko eller kompromiser med arbejdsmiljøet eller miljøet genereltkan spares ca. 10 % på nybygninger, svarende til ca. 3,3 millioner på den sidste nybygning til Venøeller ca. 1 færge mere for de 260 millioner, som staten har givet i støtte. Der vil også kunne opnåsløsningsmæssige besparelser ved at samle viden og erfaring i et organ, som vil være tilgængelig foralle småfærger i Danmark. Der bliver brugt for mange resurser på at undersøge og tilkøbekonsulentbistand på områder, hvor viden eksisterer i forvejen.

Sekretariatets opgaver i hovedtræk:

»Rådgivning ved nybygninger»Overenskomstmæssig rådgivning evt. med forhandlingsdeltagelse»Organ med sæde i forskellige udvalg tilhørende området (besætningsnævn etc.)»Kontakt til- og bindeled til relevante politikere i Folketinget»Kontaktflade- og bindeled til Søfartsstyrelsen (bemandingsfastsættelse, ansøgninger o. lign)»Udvikling og etablering af uddannelse og efteruddannelse»Fælles markedsføring og platform»Etablering og deltagelse i diverse netværk bestående af skoler, skibsværfter, rådgivningsfirmaerosv.»Fælles jobdatabase og markedsføring vedr. rekruttering af personaleSammenslutning afDanmarks Ø – og GenvejsfærgerHindbærhegnet 3 • 7600 Struer • Tlf. 96 84 08 38 • Fax 96 84 08 37 • www.smaa-faergerne.dkSmåøernes Færgeselskaber er en forening af ca. 37 færgeselskaber der fortrinsvis betjener de dansk småøer.Foreningen er associeret medlem af Bilfærgernes Rederi Forening
»Styrket samarbejde med Sammenslutning af Danske Småøer – fokus på færgernes bruger,serviceniveau osv.»Styring af afløserfærger – koordinering – områdeopdeling og planlægning i forbindelse mednybygning»Etablering af webbaseret videns database.»Fælles indkøbsaftaler

Afløserfærger:

Problematikken med afløserfærger skal løses i bestemte sektioner. Det er et område der skalfokuseres målrettet på, vi kan ikke bare afløse på tværs af færgeruter. Vi har færgeruter, som erunderlagt bestemte konstruktionsmæssige krav, som gør det umuligt at anvende andre typer færger.F.eks. kan Limfjordsfærgerne og Kristine på Fejø ikke anvendes på de mere åbne ruter, hvorfærgerne skal være lukket og på Anholt færgen har man en specielt ”fast rescue boat” osv. Derforkan vi ikke løse dette med et snuptag, men det er et område der skal fokuseres målrettet på.

Finansiering:

Vi mener sekretariat vil være et samfundsmæssig gavn for småfærgedriften. Der vil være et pæntøkonomisk incitament i driften af et sekretariat, om det er kommunerne eller staten der får størstgavn af dette kan være svært at konkludere, men i sidste ende kommer besparelsen borgerne tilgode. Vi mener dog at den økonomiske gevinst ikke er hovedformålet. Vi mener hovedmålet er atfastholde og udvikle en sikkerhedsmæssig, arbejdsmiljømæssig og serviceminded drift, som kanvære medvirkende til forsat beboelse på de Danske småøer. Vi mener at sekretariatet skal sikres etdriftstilskud på ca. 2 millioner kr. årligt, resten dækkes af medlemskontingent. Der kunne evt.etableres en prøveperiode på 5 - 10 år, hvorefter sekretariatet kunne evalueres. Det er af storbetydning at en evt. finansiering af sekretariatet ikke tages af færgernes driftsmidler. Vi foreslårderfor at regeringen sætter sekretariatet på finansloven og lader dette være et tilskud til udkantsDanmark.

Sekretariatet bør høre under småøernes færgeselskaber:

Småøernes færgeselskaber blev stiftet i 1988 og er medlem af bilfærgernes rederiforening, hvor vihar adgang til en del ekspertbistand. Foreningen har således også opbygget en del erfaring og videngennem de sidste 23 år. Vi har bla. et samarbejde med de Norske, Svenske og Finskefærgeselskaber, hvor vi udveksler erfaringer. Der er også mulighed for fysisk placering afsekretariatet hos en af medlemskommunerne, hvorved der også kan trækkes på fælles resurser evt. iforbindelse med sekretær bistand. Sekretariatet vil være underlagt foreningens bestyrelse, somfortsat vil sidde i div. udvalg og råd, for derved at fastholde en fortsat udvikling af sekretariatetsvirke. På sigt vil der evt. også kunne være tale om en udvidelse af sekretariatet.

Hvem skal være omfattet:

Målet bør være alle småfærger i Danmarks, så vi kan høste størst mulig synergieffekt. Derfor er detideel at dette omfatter alle medlemmer af småøernes færgeselskaber 32 på nuværende og allesmåfærger er jo velkommen som medlemmer, så vi på den måde kan tilbyde at sekretariatetomfatter alle småfærger i Danmark. Medlemmerne er fordelt med 21 ø færger og 11 genvejsfærger.Ovenstående er kun hovedtrækkene i de muligheder sekretariatet kan bibringe småfærgedriften iDanmark, men skulle ovenstående give anledning til yderlige spørgsmål, så står vi til rådighedSammenslutning afDanmarks Ø – og GenvejsfærgerHindbærhegnet 3 • 7600 Struer • Tlf. 96 84 08 38 • Fax 96 84 08 37 • www.smaa-faergerne.dkSmåøernes Færgeselskaber er en forening af ca. 37 færgeselskaber der fortrinsvis betjener de dansk småøer.Foreningen er associeret medlem af Bilfærgernes Rederi Forening
Med Venlig Hilsen/Bedst Regards
SØREN ADSERSENFORMAND - SMÅØERNES FÆRGESELSKABERDIREKTE. +45 96 84 08 38E-MAIL:[email protected]WEB.www.smaa-faergerne.dkDanmarks Ø & Genvejsfærger.....................................................................
Sammenslutning afDanmarks Ø – og GenvejsfærgerHindbærhegnet 3 • 7600 Struer • Tlf. 96 84 08 38 • Fax 96 84 08 37 • www.smaa-faergerne.dkSmåøernes Færgeselskaber er en forening af ca. 37 færgeselskaber der fortrinsvis betjener de dansk småøer.Foreningen er associeret medlem af Bilfærgernes Rederi Forening