Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 161
Offentligt
1111061_0001.png
1111061_0002.png
Driften af et sekretariat:Skal sekretariatet blive til noget, kunne arbejde professionelt og virke efter hen-sigten, koster det naturligvis noget at oprette og drive det, ca. 2. millioner kr. pr.år. Sekretariatet kunne evt. placeres i/ved rederiforeningens bygninger og drivesi tæt samarbejde med bilfærgernes rederiforening. Midlerne til driften af sekreta-riatet bør komme fra staten, så sekretariatet bliver en sikret organ, som arbejderuafhængig af de enkelte kommuners indstilling og derved opretholder et samletudbytte og slagkraft.
adagemTvedr. etablering af sekretariatfor de Danske Småfærger

Pinenhus den 25. - 26. november 2009

Sekretariatets opgaver:» Fælles indkøbsaftaler» Rådgivning ved nybygninger» Overenskomstmæssig rådgivning evt. med forhandlingsdeltagelse» Organ med sæde i forskellige udvalg tilhørende området (besætningsnævn etc.)» Kontakt til Ø-sammenslutningen/Ø-kontaktudvalget og relevante politikerei Folketinget» Kontaktflade- og bindeled til Søfartsstyrelsen (bemandingsfastsættelse,ansøgninger o. lign)» Udvikling og etablering af uddannelse og efteruddannelse» Fælles markedsføring og platform» Etablering og deltagelse i diverse netværk bestående af skoler, skibsværfter,rådgivningsfirmaer osv.» Fælles jobdatabase og markedsføring vedr. rekruttering af personale
Haves:Et hav afsmåfærger!
Sekretariat til atsamordne drift,viden, erfaringosv.
Ønskes :
Danmarks småfærger sejler ibogstaveligste forstand deres egen sø.Hvert rederi forhandler brandoliepriser,redningsudstyr, reservedele osv.Lad os oprette et sekretariat, der kan samordne og centralisereindkøb, bemanding, job database, kontakt til myndigheder, vidensdatabase osv.Det vil give optimal færgedrift til fordel for brugerne, kommunerne,driftspersonalet og færgernes driftsøkonomi.færgeselskabåøernesVi vil endvidere kunne opbygge en vi-ersmdensbank, som kan komme de enkelterederier til gavn i mange situationerf.eks. nybyggeri, bemandingsregler,dispensationer, regler osv.
Styreform:Sekretariatet drives af Småøernes Færgeselskaber og refererer til dennesbestyrelse.
Sekretariatet vil bestå af:En sekretariatsleder og en sekretær. Ved specielle opgaver indkøbes evt.konsulentbistand.
apolloweb+ 2009 Tlf. 9731 1946
www.
smaa-færgerne.dk19-08-2009 08:43:41
flyer.indd 1
Program(ændringer kan forekomme)25. november11.00 – 12.0012.00 – 13.0013.00 – 13.1013.10 – 13.2013.20 – 13.3013.30 – 13.4013.40 – 13.5013.50 – 14.0014.00 – 14.1014.10 – 14.2014.20 – 14.3014.45 – 15.3015.30 – 16.3018.00 – 19.3021.00 – 22.00Ankomst og indtjekning på Hotel PinenhusGPS adresse: Pinen 3, Glyngøre DK-7870 RoslevFrokostVelkommen v/ formand for Småøernes Færgeselskaber,Søren AdsersenOplæg v/ direktør John Steen-Mikkelsen, Scandlines A/SOplæg v/ søfartsstyrelsenOplæg v/ havne- og færgechef Kurt PrehnOplæg v/ borgmester Erik Hove, Thisted KommuneOplæg v/ ordfører Arne Welin,SWEREF/SkärgårdsredarnaOplæg v/ sekretariatsleder Michael Wengel-Nielsen,Bilfærgernes RederiforeningOplæg v/ Kommunernes LandsorganisationOplæg v/ formand for sammenslutning af de danske øer,Henry LarsenKaffe og kageDebat og spørgsmål til oplægsholdereSpisningAftenskaffe
Vi skal ikke generalisere men centralisere:En del kommuner har overtaget driften af færgerne fra de nu nedlagte amter –i andre af de nye sammenbragte storkommuner er der kommet færger med indi kommuner, der ellers ikke har haft færgedrift på programmet. Det er voresopfattelse, at det er af afgørende betydning, at færgerne fortsat styres lokalt,og at centraliseringen udelukkende indføres som et aktivt hjælpeorgan og vi-denscenter i form af et sekretariat. Genvejs- og øfærgerne er en central og vitaldel af brugernes hverdag, og det er derfor af stor betydning, at vi ikke forsøgerat generalisere og ensrette færgedriften i hele Danmark. Beslutningsprocesser,driftsformer, driftsøkonomi osv. skal forblive et lokalpolitisk anliggende.
Vi halter bagefter:Med nuværende driftsform halter vi langt bagefter de store rederier. Til trods forfinanskrise og stigende arbejdsløshed vurderes rekruttering af færgepersonalesom en stor fremtidstrussel for småfærgedriften. Enkelte rederier har ligefrem ikortere periode lagt færgen stille grundet personalemangel. Vi bliver nødt til atudnytte fællesskabet og skabe en attraktiv arbejdsplatform med mange jobtilbudpå hylderne, så vi bliver konkurrencedygtige. Vi er 32 rederier i foreningen medca. 360 ansatte og kan med samordningen blive en af Danmarks største aktører,som selvsagt kan give fordele både på den driftsøkonomiske side og på gen-nemslagskraften generelt.
26. november07.00 – 10.0010.00 – 11.00MorgenmadGeneralforsamlingen for medlemmer af SmåøernesFærgeselskaber
flyer.indd 2
19-08-2009 08:43:42