Sammenslutningen af Danske Småøerden 24. april 2012PRESSEMEDDELELSE
Færgesekretariat som pilotprojekt.
At etablere et fælles færgesekretariat, der kan samle og rådgive kommunerne på specifikke områderindenfor færgedrift, kan være med til at sikre en stabil færgedrift til de danske småøer, menerSammenslutningen af Danske Småøer, der er interesseorganisation for 27 øer, der alle erkendetegnet ved ikke at være selvstændige kommuner.Med kommunalreformen i 2008 blev færgedrift til småøerne et kommunalt anliggende, og det harfor nogle kommuner vist sig at være en stor opgave. Et er selve færgedriften og den økonomi, der erforbundet hermed, noget andet er lovgivning, bemandingsfastsættelse og nybygningskriterier.Folketinget bør derfor tage initiativ til at etablere et fælles færgesekretariat, som kan samlekompetencerne og f.eks. rådgive ved nybygninger, være kontaktflade og bindeled tilSøfartsstyrelsen (bemandigsfastsættelse, ansøgninger og lign.), udvikle og etablere uddannelse ogefteruddannelse og tilbyde overenskomstmæssig rådgivning.Ud over kompetencedelen vil der være gode muligheder for fælles indkøbsaftaler på f.eks.marinediesel og forsikringsaftaler.Dorthe Winther, der er formand for Sammenslutningen af Danske Småøer slår fast, at der ikke ertale om et fælles driftsselskab for småøfærgerne. Færgedriften ligger bedst i kommunerne, hvorøboerne har mulighed for at få indflydelse ved at påvirke de lokale politikere.Dorthe Winther foreslår, at Staten etablerer og finansierer et femårigt pilotprojekt af etfærgesekretariat, hvor hovedmålet er at fastholde og udvikle en sikkerhedsmæssig,arbejdsmiljømæssig og serviceminded drift, som kan være medvirkende til, at der fortsat kan bofolk på de danske småøer. Ø-kommunerne er i forvejen trængte og kan ikke afse midler frafærgedriften til et fælles sekretariat. I fald det bliver kommunerne der skal betale, er vi bange for atdet kommer til at gå ud over den daglige service på færgerne, slutter Dorthe Winther