Udvalget for Landdistrikter og Øer 2011-12
ULØ Alm.del Bilag 131
Offentligt
PRESSEMEDDELELSE:
Fanø først med turismens nye visuelle ansigtFerieøen præsenterer ny hjemmeside, som med store fotos og korte, indbydende budskaberskal tiltrække flere gæster. Snart følger Destination Sydvestjylland og yderligere tokommuner efter.Fanø er med afstand den kommune i Danmark, hvor indtægterne fra turisme fylder mest i den samledeøkonomi. Et så dominerende erhverv behøver en hjemmeside helt i topklasse, og det har Fanø nu fået.- Internettet er det vigtigste kommunikationsmiddel til at præstere vores ø over for omverdenen, ogden nyewww.visitfanoe.dker langt mere visuel med store, flotte fotos end den tidligere. I stedet for atdænge potentielle gæster til med informationer vil vi vække interessen for vores område og friste demtil at købe vore produkter, siger direktør i Fanø Erhvervs- og Turistråd Poul Therkelsen.Fanø er frontløber i Destination Sydvestjyllands digitale hamskifte, og inden 1. april præsenterer ogsåVejen og Tønder Kommuner samt destinationen nye hjemmesider. De hidtidige hjemmesider erbaseret på VisitDenmarks platform, hvilket har givet ensartethed, men svaghederne har væretlayoutet, en omstændelig opdatering og manglende integration af sociale medier.- Det er rigtig smart, at destinationen og tre kommuner nu er på samme løsning, så vi eksempelviskan dele billeder. Vi får en visuel og meget slagkraftig hjemmeside med masser af billeder, korte ogindbydende budskaber samt mulighed for bannerannoncer. Desuden får vi integreret sociale medier påen helt anden måde, så vore gæster kan dele oplevelser og indtryk med hinanden på Facebook ogandre foretrukne mødesteder, siger Annemarie Kruuse, der er digital koordinator i DestinationSydvestjylland.Også Fanø må forny sigBeslutningen om at ændre destinationens hjemmeside blev taget for to år siden, og siden nytår er detgået stærkt med at implementere det nye design. Hjemmesiden er udviklet i samarbejde medreklamebureauet Moove, og i løbet af få uger vilwww.visitfanoe.dkfremtræde på fem sprog.Fanø har ca. 800.000 kommercielle overnatninger årligt, hvilket ifølge VisitDenmarks nyeturismesatellitregnskab udløser et turismeforbrug på 280 mio. kr. årligt. Regnes de ikke kommercielleovernatninger og endagsrejsende med, er forbruget 362 mio. kr. svarende til 10,5 procent afkommunens samlede udbud af varer og tjenesteydelser. I hele regionen er andelen 1,7 procent.- Turismen er stagneret i Danmark i de senere år, mens den er vokset på konkurrerende markeder. PåFanø er vores held, at vi har en meget høj andel af stamgæster og dermed er blevet forskånet for destore udsving, andre dele af landet har været ude for. Men vi skal hele tiden forny os og have tilførtnye gæster, og i disse bestræbelser er vores nye hjemmeside essentiel, siger Poul Therkelsen.Stort fremstød i TysklandHan nævner som eksempel, at øens turismeorganisation i samarbejde med 11 virksomhedergennemfører en markedsføringskampagne til godt en halv million kroner på det tyske marked i 2012.Bortset fra markedsføring på 1,2 millioner yoghurt-emballager foregår kampagnen online medhenvisning til den nye hjemmeside.- Vi vil med hjemmesiden hellere give 10 gode grunde til at tage til Fanø og nyde freden i de flottenaturrammer end at ligne et digitalt leksikon, siger Poul Therkelsen.Yderligere informationer:Direktør for Fanø Erhvervs- og Turistråd Poul Therkelsen, tlf. 40 42 46 80.Digital Koordinator i Destination Sydvestjylland Annemarie Kruuse, tlf. 36 97 35 41.